آشپزی

۱۵ پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری

در ماه رمضان به علت روزه گرفتن خانم‌های خانه‌دار، فرصت درست کردن غذاهای مجلسی و زمان‌بر را ندارند. بنابراین ترجیح می‌دهند غذاهای ساده که هم سالم است و هم سریع درست می‌شود را به‌عنوان افطاری طبخ کنند. در ماه رمضان باید غذاهایی را سرو کرد که کلیه نیازهای بدن ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و…… تأمین شود.

وعده‌ی افطار باید متعادل باشد، یعنی باید غذاهای مغذی نوش جان‌ کنید اما نه مثل یک مهمانی رفتن زیاده‌روی و پرخوری کنید. پرخوری و به‌خصوص مصرف بیش‌ از اندازه‌ی غذاهای پر چرب می‌تواند منجر به سوءهاضمه و افزایش وزن شود.

مصرف غذاهای با فیبر بالا در ماه رمضان نیز بسیار مطلوب است چون این غذاها دیرهضم هستند، درنتیجه مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. ما در این مقاله ار دسته آشپزی در مجله اینترنتی اکالا شما را با چند پیش غذای خوشمزه برای افطاری آشنا می‌کنیم.

۱- آش رشته

آش در ایران به ۵۰ نوع مختلف پخته می‌شود و از پرتنوع‌ترین غذاهای ایرانی است. آش رشته از غذاهای پرطرفدار در افطاری و نذری است. معمولاً ایرانی‌ها آش را برای کمتر از ۱۰ نفر درست نمی‌کنند و هم در عزا و هم در مهمانی سرو می‌شود. در ماه رمضان نیز به هنگام افطاری دادن ازجمله غذاهای مجلسی است که حتماً پخته می‌شود.

آش رشته برای افطار

هر وقت نام آش رشته می‌آید کیلو حبوبات و سبزی آش و رشته آشی به ذهنمان خطور می‌کند. آش رشته از حبوباتی چون نخود، لوبیاچیتی، عدس و ماش تشکیل‌شده است. این حبوبات را از شب قبل در آب خیسانده و روز بعد آن‌ها را می‌پزانیم. وقتی حبوبات در آب پخته شد سبزی آش را در قابلمه حبوبات ریخته و مقداری نمک به آن اضافه می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آش رشته هم مثل شله زرد، فوت و فن هایی دارد که درست کردن آن برای تعداد کم و تعداد بالا متفاوت است.

    برای مطالعه کامل چطور آش رشته خوشمزه افطاری بپزیم؟ کلیک کنید.

    ۲- سوپ جو

    سوپ و آش طرفداران بسیاری دارد. بخصوص برای ماه رمضان و افطاری یکی از غذاهای افطاری محسوب می‌شود.این مدل سوپ جو با شیر بسیار ملین است و برای باز کردن روزه مناسب است.

    سوپ جو با شیر برای افطاری

    جو را در قابلمه‌ای می‌ریزیم که فضای کافی برای مواد سوپ جو با شیر و خامه داشته باشد، هویج را اضافه می‌کنیم و تقریباً ۲۰ دقیقه می‌پزد (اگر کسی سوپ دوست نداشته باشد می‌تواند به‌جای شیر از آب مرغ استفاده کنید) مرغ را با یک عدد پیاز و هویج درسته اضافه می‌کنیم.

    برای مطالعه طرز تهیه سوپ جو؛ مناسب برای سفره افطار به این مطلب مراجعه کنید.

    ۳- حلیم

    حلیم به‌ عنوان صبحانه و برای افطاری غذای خوبی است. خیلی از روزه‌داران حلیم را از بیرون تهیه می‌کنند اما بهتر است برای آنکه از سالم بودن حلیم مطمئن باشید آن را در منزل درست کنید. حلیم از گندم پوست‌کنده و گوشت گوسفندی یا بوقلمون تهیه می‌شود.

    طرز تهیه حلیم

    نکته اصلی برای کش‌دار شدن حلیم هم زدن دائم آن و کوبیدن گندم بعد از پخت آن است.

    ابتدا گندم را ۸ ساعت خیس کرده و بعد از داخل قابلمه می‌ریزیم و با آب می‌گذاریم کاملاً بپزد.

    برای آشنایی با طرز تهیه حلیم این مطلب را مطالعه کنید.

    ۴- کشک بادمجان

    یکی از پیش غذاهای پر طرفدار خوشمزه در بین ایرانیان، کشک بادمجان با سیر فراوان است. این غذای خوشمزه برای ماه رمضان به دلیل آسان و سبک بودن به عنوان پیش غذا مورد توجه قرار می‌گیرد. برای تهیه آن کافی است بادمجان و کشک در منزل داشته باشید و با سیر این غذا را درست کنید.

    کشک بادمجان برای افطاری

    ابتدا بادمجان‌ها را پوست بکنید. سپس سرخ کنید. سرخ کردن بادمجان و در نهایت تهیه کشک بادمجان فوت و فن های خاصی دارد که می‌توانید در مطلب مرتبط با آن مطالعه کنید. این پیش غذای سبک را درست کنید و در ماه رمضان از خوردن آن لذت ببرید.

    برای آشنایی با طرز تهیه کشک بادمجان این مطلب را مطالعه کنید.

    ۵- عدسی

    اگر به دنبال غذای سبک و خوشمزه برای افطاری هستید، ما به شما عدسی خوشمزه با سیب زمینی را پیشنهاد می‌کنیم.

    طرز تهیه عدسی برای افطار

    کافی است از شب قبل عدس ها را برای از بین رفتن نفخ، خیس کرده و آب آن را چند بار خالی کنید. پیاز سیر را خرد کنید و تفت دهید. ادویه جاتی چون زردچوبه، فلفل و نمک را به آن اضافه کنید.

    برای آشنایی با طرز تهیه عدسی خوسمزه و لعاب دار این مطلب را مطالعه کنید.

    ۶- شله زرد

    برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با ۷ پیمانه آب خیس کنید(به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت). بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید( اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن.

    شله زرد برای افطار

    توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

    برای آشنایی با طرز تهیه شله زرد این مطلب را بخوانید.

    ۷- شیر برنج

    یک پیمانه برنج اعلای ایبرانی را بشویید و بعد از دو ساعت خیس خوردن داخل قابلمه بریزید و چهار پیمانه آب روی آن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به آهستگی بپزد و به اصطلاح برنج وا رفته و نیم پز شود. زمانی که آب آن تبخیر شد شکر اضافه کنید و یک لیتر شیر پر چرب ونصف پیمانه  گلاب را اضافه کنید.

    شیر برنج برای افطار

    زمانی که شیر و برنج لعابدار شد اجازه دهید کمی خنک شود و داخل ظرف مورد نظر بکشید و در آخر پخت داخل شیر برنج یک قاشق خامه و خلال بادام اضافه کنید.

    برای آشنایی با طرز تهیه شیر برنج خوشمزه و مجلسی این مطلب را بخوانید.

    ۸- فرنی

    فرنی یکی از خوراکی‌هایی است که بیشتر به عنوان دسر مصرف می‌شود یا به کودکانی که تازه شروع به غذا خوردن می‌کنند، داده می‌شود. فرنی یکی از مواردی است که در سفره افطار، برای باز کردن روزه مورد استفاده قرار می گیرد.

    همچنین می‌توان آن را جزو دسرهای پاییزی نیز شمرد. فرنی معمولاً از آرد برنج و شیر تهیه می‌شود که به همراه آن از گلاب و دارچین نیز برای خوش طعم و خوش عطر کردن آن استفاده می‌کنند. 

    طرز تهیه فرنی

    مراحل تهیه فرنی

    مراحل تهیه فرنی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه فرنی، ابتدا آرد برنج را الک کرده و سپس در کمی آب سرد حل کنید.
    2. آرد برنج را به همراه شیر، گلاب و شکر روی شعله اجاق گاز قرار دهید و مرتب فرنی را هم بزنید تا مایه به غلظت مورد نظر برسد.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فرنی کلیک کنید.

    ۹- دویماج

    دویماج یکی از غذاهای سنتی و قدیمی قزوین و تبریز است که در مراسمات خاص آن را تهیه می‌کنند. شما به عنوان یک میان‌ وعده سالم، پیش غذا یا شامی سبک می‌توانید این غذا را تهیه کنید. دویماج اغلب در فصول گرم خورده می‌شود و با مواد اولیه بسیار ساده و راحتی آماده می شود.

    مواد اولیه آن شباهت زیادی به نان و پنیر و سبزی خودمان دارد اما قزوینی‌ها و تبریزی‌ها با اندکی ابتکار و خلاقیت با همین مواد اولیه ساده غذای متفاوت و زیبا به نام دویماج را تهیه می‌کنند.

    مراحل تهیه دویماج

    مراحل تهیه دویماج

    مراحل تهیه دویماج به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی نان لواش روید. نان‌ها را چند ساعتی درون سینی قرار دهید تا کمی خشک شوند. نان‌های خشک شده را با کمک دستتان بفشارید تا به شکل خرده‌ نان تبدیل شوند. توجه داشته باشید که تکه‌های نان اندازه‌های متوسطی داشته باشند، زیادی آن‌ها را له نکنید.
    2. حال در این مرحله تکه‌های نان خرده شده را درون ظرف مناسبی بریزید و ۱-۲ اسپری آب به آن بپاشید و با پارچه‌ای روی سطح ظرف را بپوشانید. کمی زمان دهید تا خرده‌های نان مرطوب و نرم شود. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید خرده نان خشک را از بیرون به صورت آماده‌ای خریداری کنید.
    3. حال به سراغ آماده سازی پنیر روید. بهترین پنیر برای تهیه دویماج پنیر کوزه است اما اگر در دسترس ندارید می‌توانید از پنیر فتا استفاده کنید. پنیر را با کمک رنده، رنده کنید و کنار گذارید.
    4. سپس به سراغ خیارها روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید. خیارها را رنده کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای متفاوت و مقوی روی لینک طرز تهیه دویماج کلیک کنید.

    ۱۰- گراتن مرغ و سیب زمینی

    گراتن نوعی غذای فرانسوی خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد؛ گراتن یا گراتین (gratin) نوعی تکنیک تهیه غذاست که روی غذا با پنیر رنده شده یا پودر سوخاری برشته و طلایی می‌شود. این غذا معمولا در یک ظرف مخصوص فر که دیواره‌ای نسبتا کوتاه دارد در فر و تنور و زیر گریل آماده و در همان ظرف هم سرو میشود.

    گراتن ها تنوع بسیار زیادی دارند از جمله گراتن بادمجان و در این بین گراتن مرغ از محبوبیت ویژه ای به عنوان غذای جدید برخوردار است. برای گراتن مرغ می‌توانید از انواع مواد مثل کدو، سیب زمینی، بادمجان، ماکارونی، اسفناج و… استفاده کنید.

    طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی؛ غذای آسان و لذیذ فرانسوی!

    مراحل تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    مراحل تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ را به همراه یک پیاز خرد شده، نمک و ادویه‌های دلخواه تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد.
    2. سپس به ترکیب بالا آب جوش اضافه کنید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملا بپزهد. بعد از پخت و خنک شدن مرغ را ریش ریش یا تکه تکه کنید.
    3. اکنون یک عدد پیاز متوسط را نگینی ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن داخل ماهیتابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد سینه مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت بدهید.
    4. نمک، آویشن و فلفل سیاه تازه آسیاب شده را نیز به مرغ اضافه و مخلوط کنید.
    5. ذرت، فلفل دلمه‌ای خرد شده و قارچ پخته شده را هم به مرغ اضافه و مخلوط کنید. (اگر قارچ پخته ندارید، قارچ ورقه‌ای خرد شده را جداگانه داخل تابه‌ای همراه با کمی روغن، نمک و آبلیمو تفت دهید و بعد به مرغ اضافه کنید)

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و همه پسند روی لینک طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی کلیک کنید.

    ۱۱- حمص (هوموس)

    حمص یا هوموس یک غذای نونی بسیار خوشمزه و ساده است که اغلب به‌ عنوان میان‌ وعده یا پیش‌ غذا سرو می‌شود. طعم این غذا شباهت زیادی به فلافل دارد و با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی به‌ راحتی تهیه می‌شود. اصالت این غذای کم هزینه به لبنان برمی‌گردد؛ اما این غذا شهرت جهانی دارد و در اکثر منوها می‌توانید آن را مشاهده کنید.

    طرز تهیه حمص

    مراحل تهیه حمص

    مراحل تهیه حمص به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول به سراغ آماده‌ سازی نخودها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید. نخودها را با مقداری آب بخیسانید. بهتر است از ۲۴ ساعت قبل از طبخ غذا نخود ها را بخیسانید تا در نهایت حمص شما بسیار نرم و لطیف شود. در این بازه زمانی باید چندین بار آب نخود را عوض کنید.
    2. در دومین مرحله به سراغ پختن نخودها روید. آب آن‌ها را بگیرید و با مقداری آب تازه‌ای‌ها را درون قابلمه بریزید. حرارت را کم کرده و زمان دهید تا نخودها به‌خوبی بپزند و نرم شوند. پس از پخته‌شدن بهتر است پوست نخودها را بگیرید.
    3. حال نخودهای پوست گرفته شده و آب نخود را درون میکسر یا خردکن بریزید و به‌ خوبی میکس کنید تا بافتی یکدست و یک‌نواخت حاصل شود. 
    4. سپس به مقدار دلخواه فلفل قرمز و نمک به ترکیب نخود بیفزایید و کمی به هم زنید تا ادویه‌ها به‌خوبی با مواد شما ترکیب شوند.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه حمص کلیک کنید.

    ۱۲- سوپ پنیر کانادایی

    از جمله غذاهای خوشمزه و بین‌المللی می‌توان به سوپ پنیر اشاره کرد که با استفاده از مواد و ترکیبات متنوع و البته ساده‌ای همچون شیر، آرد، پنیر چدار، نان تست، آب مرغ، کرفس، هویج، کدو سبز و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه سوپ پنیر کانادایی

    مراحل تهیه سوپ پنیر کانادایی

    مراحل تهیه سوپ پنیر کانادایی به شرح زیر است:

    1. ابتدا برای پخت سوپ پنیر کانادایی، هویج را شسته و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس کدو سبز شسته شده را نیز پوست گرفته و به اندازه دلخواه خرد کنید.
    2. در ادامه کرفس را شسته و ریز خرد کنید. سپس پوست پیاز را گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. اکنون همه سبزیجات شامل پیاز، کرفس، هویج و کدو سبز را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و مخلوط کنید.
    3. در ادامه آب مرغ را داخل قابلمه سبزیجات ریخته و حرارت آن را در حد متوسط تنظیم کنید تا سبزیجات کاملا بپزند.
    4. در این مرحله می‌توانید سبزیجات پخته را با استفاده از مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی میکس کنید.
    5. سپس نمک، فلفل، پاپریکا و پودر سیر را به همراه یک پیمانه شیر به پوره سبزیجات افزوده و مخلوط کنید تا روی حرارت بجوشد.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای خوشمزه و جذاب روی لینک طرز تهیه سوپ پنیر کانادایی کلیک کنید. 

    ۱۳- سوپ مرجمک ترکیه‌ای

    سوپ مرجمک، یکی از انواع سوپ‌های بین‌المللی است که اصالت آن به ترکیه برمی‌گردد. ماده اصلی این سوپ دال عدس یا همان عدس قرمز است. سوپ مرجمک شباهت زیادی به دال عدس خودمان دارد که با افزودن برخی مواد خوراکی دیگر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سوپ‌ها شده است.

    مراحل تهیه سوپ مرجمک

    مراحل تهیه سوپ مرجمک ترکیه‌ای

    مراحل تهیه سوپ مرجمک ترکیه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک چاقو به‌ صورت نگینی خرد کنید. حال درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ سوپ را دارید کمی روغن بریزید.
    2. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و پیازهای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.
    3. در دومین مرحله سیب‌ زمینی و هویج را بشویید و پوست بگیرید. به‌ صورت نگینی خرد کنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. سیر را نیز به همین ترتیب بشویید و پوست بگیرید و به قابلمه بیفزایید. کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها نیز گرفته شود.
    4. اکنون زردچوبه، نمک و پودر زیره را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. ادویه‌ها را کمی تفت دهید تا بوی عطرشان آزاد شود.
    5. در این مرحله دال عدس را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. عدس‌های شسته و تمیز را به محتوای سوپ درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید و به تفت‌دادن ادامه دهید تا عدس نیز کمی تغییر رنگ دهد.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری روی لینک طرز تهیه سوپ مرجمک ترکیه‌ای کلیک کنید.

    ۱۴- کله جوش

    کله جوش یکی از خوراک‌های سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به اصفهان بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق برای تهیه آن به جای کشک از ماست نیز استفاده می‌کنند که آن هم طعم بسیار بی‌نظیری دارد.

    در شیوه اصیل تهیه کله جوش از گوشت استفاده نمی‌کنند، اما در بعضی از مناطق مانند تبریز و زنجان در کله جوش از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی است، استفاده می‌شود. زمان تهیه این پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری نیز بسیار کم است و سریع آماده می‌شود.

    کله جوش اصفهانی

    مراحل تهیه کله جوش

    مراحل تهیه کله جوش اصفهانی به شرح زیر است:

    1.  ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در این مرحله باید یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن مایع بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون تابه بریزید و هم بزنید تا تفت بخورند و بافت آن‌ها کمی نرم شود.
    3. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند. مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا با یکدیگر تفت بخورند.
    4. برای آماده کردن نعنا خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقرون به صرفه و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

    ۱۵- سوپ عدس فرانسوی

    سوپ عدس فرانسوی یک سوپ بین‌المللی بی‌نظیر، خوشمزه و غنی برای افطاری است که با نان خورده می‌شود و می‌توانید برای یک سحری مقوی نیز از این سوپ خوشمزه استفاده کنید. سوپ عدس فرانسوی خواص زیادی دارد و ترکیب سبزیجات آن هر کسی را شیفته طعم بی‌نظیرش می‌کند.

    طرز تهیه سوپ عدس فرانسوی

    مراحل تهیه سوپ عدس فرانسوی

    مراحل تهیه سوپ عدس فرانسوی به شرح زیر است:

    1. قبل از شروع به کار باید یادآوری کنیم که ۱ ساعت زودتر عدس را درون یک ظرف آب ولرم بریزید. به‌ صورتی که روی عدس یک بند انگشت آب باشد. این امر علاوه بر از بین‌ بردن نفخ عدس تاثیر مهمی در زمان پخت سوپ شما دارد. (عدسی که در این سوپ استفاده می‌شود عدس سبز است.)
    2. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌ صورت نگینی خرد کنید. سیر را نیز به همین شکل بشویید، پوست بگیرید و با کمک سیر له کن آن را پوره کنید.
    3. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. مقدار کمی روغن درون قابلمه بریزید و بگذارید قابلمه داغ شود. پیازها را اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. توجه داشته باشید که پیازها نباید قهوه‌ای شوند. حال سیر را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    4. کرفس و تره‌ فرنگی را در قطعات کوچک خرد کنید. حتما تره‌ فرنگی و کرفس را بعد از خرد کردن بشویید و با آب سرد آبکشی کنید.
    5. حال کرفس و تره‌ فرنگی خرد شده را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید تا آب اضافی سبزیجات گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این سوپ خوش‌طعم و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه سوپ عدس فرانسوی کلیک کنید.

    برای مشاهده لیست افطاری‌های متنوع از قبیل پیش‌ غذا، انواع دسر، نوشیدنی، غذاهای نونی و انواع غذا با برنج روی لینک افطاری چی بپزم؟ کلیک کنید.

    ۳ نکته مهم در مورد افطاری

    برای افطاری باید به چند نکته تغذیه‌ای توجه کنیم:

    ۱- افطاری باید سبک باشد

    واژه سبک برای غذاها به این معنی هست که زودهضم و حکم پیش‌غذا را داشته باشد و معده را آماده برای خوردن شام شب کند. غذاهای سبک معمولاً آبکی هستند و کمتر از گوشت و حبوبات در آن‌ها استفاده‌شده است.

    ۲- افطاری باید گرم باشد

    باید کاملاً به این نکته توجه کنیم که بشقاب‌های سرد برای افطاری آماده نکنیم. مثلاً غذایی مثل سالاد الویه یا ژامبون‌ها یا دسرهای سرد مثل انواع ژله و بستنی اصلاً برای افطاری مناسب نیستند.

    چراکه معده در لحظات اول بعد از ساعت‌ها خالی بودن دمای بالایی دارد و با ورود غذاهای سرد دچار اسپاسم خواهد شد. پس بهتر است از غذاهای گرم استفاده بشود.

    می‌توانید از انواع سوپ‌ها و غذاهای گرم و سبک مثل کاچی و فرنی به عنوان دسر مجلسی برای افطار استفاده کنید.

    ۳- افطاری بهتر است شیرین باشد

    معمولاً بعد از چند ساعت که بدن بدون غذا سرکرده است، قند خون کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است که در سفره افطاری حتماً از مواد غذایی شیرین هم استفاده بشود. خرما یکی از همین موادی است که معمولاً با آن افطاری را باز می‌کنند.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.