برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (شنبه ۸ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در هشتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- سورمه کباب

سورمه کباب یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار استان گیلان است که نام‌های متنوعی دارد. این غذای سنتی از ترکیب گوشت چرخ کرده با سبزیجات کباب شده تهیه می‌شود. اگر کباب یکی از غذاهای مورد علاقه‌تان است به شما توصیه می‌کنیم که از چشیدن طعم این غذا غافل نشوید.

مراحل تهیه سورمه کباب

مراحل تهیه سورمه کباب

مراحل تهیه سورمه کباب به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا بادمجان، پیاز، سیر و فلفل تند را بشویید و درون سینی فر قرار دهید. کمی کره ذوب شده روی سبزیجات بریزید. دمای فر را روی ۱۸۰-۱۹۰ درجه گذارید و سینی را در فر قرار دهید.
    2. ۱۵-۲۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا محتوای درون سینی کباب شود. پس از گذشت زمان اعلام شده سینی را از فر خارج کنید و منتظر بمانید تا سبزیجات خنک شوند. برای کباب کردن سبزیجات از سایر روش‌ها مانند کباب کردن روی زغال، باربیکیو و اجاق نیز می‌توانید استفاده کنید.
    3. پس از خنک شدن سبزیجات کباب شده، پوست آن‌ها را بگیرید. همه سبزیجات را با کمک چاقو ساطوری خرد کنید. همه سبزیجات ساطوری خرد شده را با هم ترکیب کنید.
    4. حال پیاز رنده شده را درون صافی یا آبکش بریزید و به خوبی آب پیاز را بگیرید. پیاز آب گرفته شده را به همراه گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درون کاسه مناسبی بریزید و مواد را به خوبی ورز دهید. ورز دادن مواد کباب موجب انسجام مواد گوشتی شما می‌شود.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه سورمه کباب کلیک کنید.

    ۲- سبزی پلو دامغانی

    سبزی پلو، یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که با تنوع زیادی در سراسر کشور پخته می‌شود. سبزی پلو دامغانی از جمله غذاهای سنتی شهر دامغان است که با طعمی دلچسب و طرز تهیه‌ای ساده می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای طرفداران این غذا باشد.

    مراحل تهیه سبزی پلو دامغانی

    مراحل تهیه سبزی پلو دامغانی

    مراحل تهیه سبزی پلو دامغانی به شرح زیر است:

    1. قبل از شروع به پخت سبزی پلو، برنج را به مدت حدود ۱ تا ۲ ساعت در آب خیس کنید. برای خیس کردن برنج از آب ولرم استفاده کرده و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که تمام دانه‌ها به طور کامل در آب غوطه‌ور شوند.
    2. می‌توانید کمی نمک نیز به آب در مرحله قبل اضافه کنید، این کار باعث می‌شود که برنج طعم بهتری داشته باشد و همچنین به پخت بهتر آن کمک می‌کند.
    3. در این مرحله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. ضخامت برش‌ها باید حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر باشد. برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها، می‌توانید به آن‌ها نمک بزنید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید.
    4. سپس آن‌ها را بشویید و آب‌شان را به خوبی با دستمال تمیز بگیرید. در تابه‌ای گود روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بادمجان‌ها را به آرامی در روغن داغ قرار دهید و هر دو طرف آن‌ها را سرخ کنید.
    5. حال پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. داخل تابه‌ای روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن باید پیاز را به آن اضافه کنید. چند دقیقه پیاز را تفت دهید تا نرم شود.
    6. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به تابه اضافه کنید. مواد را تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند تفت دهید. گوجه‌فرنگی‌ها را داخل مواد رنده کنید و با مواد ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه سبزی پلو دامغانی کلیک کنید.

    ۳- مرغ برشته

    مرغ برشته یکی از انواع غذاهای بین‌المللی است که بین ایرانی‌ها نیز طرفداران زیادی دارد. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید یک مرغ برشته لذیذ و مجلسی را به راحتی در خانه برای ناهار امروزتان طبخ و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید. 

    مراحل تهیه مرغ برشته

    مراحل تهیه مرغ برشته مجلسی

    مراحل تهیه مرغ برشته مجلسی به شرح زیر است:

    1. مرغی که در این غذا استفاده می‌کنیم باید درسته باشد. ابتدا داخل شکم مرغ را تمیز کرده و آن را می‌شوییم. سپس می‌گذاریم کامل خشک شود. بعد از آن همه قسمت‌های مرغ را با نمک ماساژ می‌دهیم. می‌توانید چند ساعت مرغ را در آب نمک بخوابانید. این کار به خوشمزه و ترد شدن مرغ شما کمک می‌کند.
    2. یک پیاز درشت را خلالی خرد کرده به همراه نصف فلفل دلمه‌ای بزرگ و ادویه‌ها شامل رزماری، پاپریکا و فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کرده و سپس همراه دو عدد برگ بو داخل شکم مرغ قرار می‌دهیم. 
    3. بعد از آن مرغ را درون کیسه فریزر زیپ دار قرار داده و به مدت هشت ساعت در یخچال می‌گذاریم تا خوب مزه دار شود.
    4. پس از گذشت این زمان مرغ را از یخچال بیرون آورده محتویات شکمش را خالی می‌کنیم و با کمک یک برس روی آن را زعفران می‌مالیم و دوباره به مدت نیم ساعت در یخچال می‌گذاریم.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه مرغ برشته کلیک کنید.

    ۴- آش شنگ

    آش یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که تقریبا بین همه طرفداران خود را دارد. معمولا آش رشته یا شله قلمکار به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه آن همیشه پخته و سرو می‌شود اما بد نیست حالا که فصل بهار است از سبزی‌های خاص این فصل که خواص بسیار زیادی هم دارد برای تهیه آش استفاده کنید.

    یکی از این گیاهان که در فصل بهار به شکل خودرو در مراتع و کوه‌ها می‌روید شنگ است. شنگ تقریبا ۱۵ روز تا ۱ ماه می‌روید و عمر آن به پایان می‌رسد. خوشبختانه می‌توان شنگ را خرد و درون فریزر نگهداری کرد. بنابراین بهتر است تا فصل آن تمام نشده این آش لذیذ را با شنگ درست کنیم.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش شنگ

    مراحل تهیه آش شنگ

    مراحل تهیه آش شنگ به شرح زیر است:

    1. در ابتدای کار، لازم است نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنیم تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس حبوبات (شامل نخود و لوبیا) را با آب درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بپزد.
    2. در این مرحله شنگ را شسته، به صورت درشت خرد کرده و آن را به حبوبات اضافه می‌کنیم. شنگ دیر پز است و زمان زیادی لازم دارد تا بپزد. وقتی که شنگ و حبوبات نیم پز شد، عدس را که ۱ ساعت خیس کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم. سیر له شده  راهم اضافه کرده و حرارت را کم می‌کنیم تا آش پخته و جا بیفتد.
    3. بعد از آن که آش کمی جا افتاد نیمی از کشک را اضافه می‌کنیم. در ادامه پیاز را شسته و به صورت خلالی ریز خرد می‌کنیم. سپس یک تابه مناسب برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود.
    4. پیازها را درون تابه ریخته و تفت می‌دهیم تا طلایی شود بعد از آن کمی زردچوبه می‌زنیم تا خوش طعم‌تر و  خوش عطرتر شود. در یک تابه دیگر هم کمی روغن ریخته و پودر نعنا را به مدت یک دقیقه تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ دهد.

    برای ادامه رسپی این غذای بهاری پرطرفدار و مخصوص روی لینک طرز تهیه آش شنگ کلیک کنید.

    ۵- راویولی سوسیس و اسفناج

    راویولی سوسیس و اسفناج غذایی بین‌المللی و برای کشور ایتالیا است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس نظیر اسفناج خرد شده، سوسیس، پیاز و سیر ریز خرد شده، روغن زیتون، تخم مرغ و… قابل طبخ و سرو کردن است.

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج به شرح زیر است:

    1. در این مرحله برای درست کردن مواد میانی راویولی ابتدا اسفناج را پاک کرده و بشویید. سپس اسفناج را خرد کرده و به همراه مقداری روغن تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
    2. داخل تابه‌ای دیگر ۴ عدد سوسیس را خرد کرده و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند. در ادامه سوسیس‌ها را از تابه خارج کرده و پیاز خرد شده را سرخ کنید تا طلایی شود.
    3. سپس نمک و فلفل را افزوده و در این مرحله سوسیس و اسفناج سرخ شده را داخل تابه بریزید و هم بزنید. در ادامه یک تخم‌مرغ را افزوده و مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
    4. حال مقداری آرد روی سطح صاف بپاشید و خمیر راویولی را روی آن پهن کرده و با وردنه باز کنید. روی نیمی از خمیر در اندازه‌های یکسان از خمیر راویولی چهار گوش درست کرده و داخل آن‌ها را از مخلوط اسفناج بریزید.
    5. نیمه خالی خمیر را روی نیمه پر تا زده و پهن کنید. بخش‌های خالی خمیر را فشار دهید تا به هم بچسبند. سپس فاصله بین راویولی‌ها را برش زده و به شکل مربع‌های یک اندازه برش بزنید. با کمک چنگال گوشه‌های خمیر را فشار دهید تا به هم بچسبند.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و جذاب روی لینک طرز تهیه راویولی سوسیس و اسفناج کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.