برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (سه شنبه ۴ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ته چین مرغ مجلسی

ته چین یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل طعم دلچسب و ظاهر شیک، در مراسم، مجالس و مهمانی‌های ایرانی جا باز کرد و سبب شد جزو اصلی‌ترین غذاهایی باشد که باید در منوی غذایی ایرانی وجود داشته باشد.

این غذای مجلسی طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون برنج، سینه مرغ، پیاز، زعفران، خلال پسته، زعفران، ماست چکیده و… طبخ می‌شود.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه ته چین مرغ

    مراحل تهیه ته چین مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه می‌ریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مرغ شروع به پختن کند.
    2. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از روی اجاق گاز برداشته و صبر می‌کنیم تا کمی سرد شود. سپس سینه مرغ را کاملا ریش ریش کرده و در یک ظرف می‌ریزیم.
    3. پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می‌شوییم. در داخل قابلمه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم.
    4. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد)، برنج آماده‌ آبکشی است. لازم است برای آبکشی برنج، از آب ولرم استفاده کنیم.
    5. سپس  تابه مناسبی را انتخاب کرده و درون آن روغن می‌ریزیم. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغی که ریش ریش کردیم را در روغن شروع به تفت دادن می‌کنیم.
    6. برای ادویه ته چین مرغ از مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنیم و به موادی که داخل تابه قرار دارد اضافه کرده و مجدد شروع به تفت دادن مرغ می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای همه‌پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۲- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۳- خورشت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی

    خورشت گوشت چرخ‌ کرده، یکی از انواع خورشت‌های بسیار خوشمزه و محبوبی است که در زمان کوتاهی به روش‌های بسیار مختلفی با مواد اولیه متنوعی طبخ می‌شود. از این رو انتخاب بسیار مناسبی برای مواقعی است که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه خورش گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه خورشت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه خورشت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. ته قابلمه‌ای که در آن قصد طبخ خورشت را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت کم گذارید. پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.
    2. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله رب گوجه‌ فرنگی را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و به تفت‌ دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند.
    3. گوشت چرخ‌ کرده را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.
    4. حال آب جوش را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را به هم زنید. حرارت را زیاد کنید و منتظر بمانید تا محتوای خورشت شما به نقطه‌ جوش رسد. 
    5. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا خورشت بپزد و سس آن غلیظ شود. توجه داشته باشید که این خورشت نیز به زمان پخت زیادی نیاز ندارد.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه خورشت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی کلیک کنید.

    ۴- کوفته سبزی شیرازی

    کوفته‌ها عموما قرمز رنگ هستند ولی کوفته سبزی متفاوت ظاهر شده است. این کوفته به رنگ سبز است. درست کردن آن راحت است و مواد لازم برای پخت یک کوفته سبزی شیرازی در همه شهرهای ایران پیدا می‌شوند. پس در این مورد نگرانی نداشته باشید.

    اگر دوست دارید یک غذای متفاوت و باحال از شیراز امتحان کنید، کوفته سبزی می‌تواند یک انتخاب امن و خوشمزه برای ناهار امروز شما باشد.

    مراحل تهیه کوفته سبزی شیرازی

    مراحل تهیه کوفته سبزی شیرازی

    مراحل تهیه کوفته سبزی شیرازی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید برنج و نخود لپه را بخیسانید. هر کدام را در یک ظرف جداگانه بریزید و روی آن‌ها آب بریزید. آب باید به اندازه یک انگشت بالاتر از مواد درون ظرف باشد. اجازه دهید به مدت ۸ ساعت خیس بخورند. البته اگر وقت داشته باشید، بهتر است یک شبانه روز خیسانده شوند. در این صورت نفخ نخود لپه هم کاملا گرفته می‌شود.
    2. حال یک قابلمه بردارید. پیازها را نگینی خرد کنید. در قابلمه کمی روغن مایع بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. وقتی پیازها کمی سبک و شیشه‌ای شدند، ادویه‌های لازم را اضافه کنید.
    3. سپس به اندازه یک لیوان، سبزی کوفته را جدا کنید، بقیه سبزی‌ها را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. وقتی عطر سبزی بلند شد، نصف پارچ آب اضافه کنید و اجازه دهید مواد غلیظ شود و شکل سس به خود بگیرد.
    4. در این مرحله نخود و برنج را آبکش کنید و در غذاساز بریزد تا کاملا خرد و پودر شوند. در راستای برنج و نخود، باید گوشت را آماده کنید. گوشت را در یک ظرف بریزید. یک پیاز رنده کنید و به گوشت اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و خوش‌عطر روی لینک طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی کلیک کنید.

    ۵- لازانیای بدون فر

    لازانیا یکی از محبوب‌ترین انواع پاستا به حساب می‌آید که به صورت ورقه‌ای بوده و با مواد میانی مختلف مانند گوشت، مرغ یا حتی سبزیجات و با انواع سس‌های کرمی خامه‌ای و یا قرمز تهیه می‌شود.

    در ادامه طرز تهیه‌ی لازانیای بدون فر با گوشت چرخ کرده را خواهیم داشت تا در صورتی که به فر دسترسی ندارید بتوانید این غذای لذیذ و محبوب را تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه لازانیای بدون فر

    مراحل تهیه لازانیای بدون فر

    مراحل تهیه لازانیای بدون فر به شرح زیر است:

    1. برای تهیه لازانیا در ابتدا باید مواد میانی را آماده کنیم که برای این کار پیازها را خرد کرده و در مقدار مناسبی روغن تفت می‌دهیم.
    2. زمانی که پیازها کمی سبک و شیشه‌ای شدند، هویج‌ها را با رنده‌ی درشت رنده کرده و به آن اضافه می‌کنیم و با حرارت ملایم تفت می‌دهیم تا کمی هویج‌ها نرم شوند.
    3. بعد از تفت دادن هویج‌ها، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می‌کنیم و با حرارت نسبتا زیاد تفت می‌دهیم.
    4. هنگام تفت دادن گوشت چرخ کرده با قاشق به صورت مداوم و عمودی به آن ضربه زده و تفت می‌دهیم تا گوشت چرخ کرده از هم باز شود و ذرات آن هنگام تفت خوردن به هم نچسبد و گلوله گلوله نشود‌. 
    5. بعد از اینکه کمی گوشت‌ها را هم زدیم می‌توانیم ادویه‌ها را که شامل آویشن، پاپریکا، پودر سیر، اورگانو، نمک و فلفل است را به آن اضافه کنیم و مجددا تفت بدهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه لازانیای بدون فر کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.