آشپزینکات آشپزی

کاربردی‌ترین و بهترین روش‌ها برای پخت برنج ایرانی

پخت برنج ایرانی، هنری است که باید با دقت و حوصله انجام شود. برنج ایرانی، یکی از ارکان اصلی آشپزی ایرانی است که به دلیل خواص و طعم بی‌نظیرش، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. برنج ایرانی با عطر و طعم فوق العاده‌اش جزو گران‌ترین و مرغوب‌ترین برنج‌های موجود در بازار است.

این برنج خوشمزه و مغذی، در شمال ایران، به ویژه در استان‌های گیلان و مازندران کشت می‌شود و دارای انواع مختلفی است که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به برنج هاشمی، طارم، صدری و دم سیاه اشاره کرد.

قابل ذکر است که پخت برنج ایرانی، نسبت به سایر برنج‌ها، مهارت و دقت بیشتری را نیاز دارد. امروز در اکالا بلاگ تصمیم گرفته‌ایم تا بهترین روش‌های پخت برنج ایرانی را معرفی کنیم و به بررسی تمام جزئیات آن بپردازیم.

معرفی ۲ تا از بهترین روش‌های پخت برنج ایرانی

اگر از برنج ایرانی استفاده می‌کنید، باید بهترین روش پخت را انتخاب کنید تا از شفته شدن و نپختن آن جلوگیری کنید. در ادامه، دو روش برای پخت برنج ایرانی را معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید با رعایت نکات ذکر شده، یکی از خوش پخت‌ترین برنج‌ها را تهیه کنید.

طرز پخت برنج ایرانی به صورت کته

کیفیت برنج، شاه‌ کلید پخت یک کته خوشمزه است. اگر از برنج ایرانی با کیفیتی استفاده می‌کنید، با رعایت نکات پخت کته، می‌توانید یک کته عالی داشته باشید.

مراحل پخت برنج ایرانی به صورت کته

مراحل پخت برنج ایرانی به صورت کته به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: شستن برنج

    در اولین مرحله، برنج را در آب بشویید و آب آن را چند بار عوض کنید تا آب شفاف شود البته توجه داشته باشید که نباید در شستن برنج زیاده‌روی کنید. سپس، برنج را به مدت حداقل ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید. پس از آن، برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که تقریباً یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته برنجی یزدی

    برنج ایرانی

    مرحله دوم: اضافه کردن روغن و شروع به پخت کته

    در این مرحله، روغن را به اندازه کافی به قابلمه اضافه کنید. اگر در مرحله قبل از نمک استفاده نکرده‌اید، در این مرحله نمک را نیز به همراه روغن به برنج اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، کف برنج را بگیرید و شعله را کم کنید.

    هنگامی که تنها مقدار کمی از آب در حال قل خوردن روی سطح برنج بود، با استفاده از ته ملاقه یا یک قاشق، سوراخ‌هایی در برنج ایجاد کنید تا بخار به خوبی در آن جریان داشته باشد (باید به اندازه‌ای آب در قابلمه باقی بماند که وقتی برنج را به صورت یک قله در می‌آورید، در ته قابلمه مقدار بسیار کمی آب دیده شود). در قابلمه را همراه با دم‌کنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج کاملاً دم بکشد.

    مرحله سوم: دم کردن برنج ایرانی

    کته شما حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا دم بکشد. زمانی که برنج کاملاً بخار کرد و دانه‌های آن کمی خمیده شد، یعنی کته شما دم کشیده است. با این حال، قبل از خاموش کردن شعله، بهتر است کمی از برنج را بخورید تا از پخت کامل آن مطمئن شوید.

    بیشتر بخوانید: چند نوع برنج ایرانی و خارجی داریم؟

    طرز پخت برنج ایرانی به صورت کته

    طرز پخت برنج ایرانی به صورت آبکشی

    آبکشی برنج، یکی از بهترین روش‌های پخت برنج ایرانی است که به دلیل دانه‌های جدا از هم و ظاهر مجلسی‌اش، بیشتر در مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

    مراحل پخت برنج ایرانی به صورت آبکشی

    مراحل پخت برنج ایرانی به صورت آبکشی به شرح زیر است:

    مرحله اول: پاک کردن و شستن برنج

    برای تهیه برنج آبکش مجلسی، ابتدا برنج را پاک کرده و چند بار آبکشی کنید تا آب آن شفاف شود. مقداری نمک به آب برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت خیس بخورد.

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح نگهداری از برنج پخته شده در یخچال یا فریزر

    مرحله دوم: آماده کردن آب جوش

    یک قابلمه را تا نیمه با آب پر کنید. سپس، روی حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد.

    مرحله سوم: اضافه کردن برنج به آب جوش

    آب برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را خالی کنید. برنج را به همراه مقداری روغن به آب در حال جوش اضافه کرده و شعله را کم کنید.

    مرحله چهارم: آبکشی برنج

    در این مرحله، یک استکان از آب و روغن روی برنج را بردارید. سپس، برنج را با آب ولرم در صورت نرم شدن آبکشی کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

    مرحله پنجم: دم کردن برنج

    قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و مقدار کمی روغن در آن بریزید. در این مرحله، می‌توانید از نان، سیب‌ زمینی یا هر ماده دیگری که دوست دارید برای ته دیگ استفاده کنید. سپس، برنج آبکشی شده را به قابلمه اضافه کنید و مخلوط آب و روغن را روی آن بریزید.

    دم‌کنی را روی قابلمه قرار دهید (حرارت را کم کرده و در صورت نیاز می‌توانید از شعله پخش کن استفاده کنید). برنج بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم می‌کشد. قبل از خاموش کردن شعله، از پخت کامل برنج مطمئن شوید.

    طرز پخت برنج ایرانی به صورت آبکشی

    بیشتر بخوانید: برنج تازه عطر بیشتری دارد یا برنج کهنه؟

    نکاتی که باید در پخت برنج ایرانی رعایت کنید

    پخت برنج ایرانی نکات و فوت‌ و فن‌های خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها موجب می‌شود برنجی خوشمزه و مجلسی داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

    • برنج را قبل از پخت به مدت حداقل ۲ ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود برنج نرم‌تر شده و پخت بهتری داشته باشد.
    • هنگام پخت برنج، به میزان آب دقت کنید. آب زیاد باعث شفته شدن برنج می‌شود.
    • برنج در حال پخت را زیاد هم نزنید. این کار باعث می‌شود برنج خرد شود.
    • شعله اجاق گاز را هنگام پخت برنج تنظیم کنید. شعله زیاد باعث سوختن برنج و شعله کم باعث له شدن آن می‌شود. شعله متوسط بهترین گزینه است.
      در قابلمه را هنگام دم کشیدن برنج ببندید. این کار باعث می‌شود برنج طعم بهتری پیدا کند و بهتر دم بکشد.
    • نمک را در مرحله قل زدن آب اضافه کنید. این کار باعث می‌شود نمک به خوبی جذب برنج شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری از برنج برای جلوگیری از شپشک

    ارزش غذایی برنج ایرانی

    برنج ایرانی، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین برنج‌های دنیا است که علاوه بر طعم و عطر بی‌نظیر، ارزش غذایی بالایی نیز دارد. ارزش غذایی برنج سفید ایرانی در هر ۱۰۰ گرم به شرح زیر است:

    ارزش غذایی برنج ایرانی:
    کالری برنج۱۳۰ کیلو کالری
    کل چربی۰.۳ گرم
    چربی اشباع۰.۱ گرم
    کلسترول۰ میلی گرم
    سدیم ۱ میلی گرم
    پتاسیم۳۵ میلی گرم
    کربوهیدرات۲۸ گرم
    فیبر۰.۴ گرم
    قند۰.۱ گرم
    پروتئین۲.۷ گرم
    کلسیم۱ درصد
    ویتامین دی۰ درصد
    آهن۱ درصد
    ویتامین ب ۶۵ درصد
    منیزیم۳ درصد

    نکاتی که باید در پخت برنج ایرانی رعایت کنید

    خواص برنج ایرانی

    برنج ایرانی، یک منبع مغذی و سالم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ماده غذایی حاوی ویتامین‌های B، آهن، کلسیم و منیزیم است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. همچنین، برنج ایرانی فاقد کلسترول است و می‌تواند در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد. علاوه بر این، برنج ایرانی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، در مراقبت از پوست نیز مفید است.

    بیشتر بخوانید: چگونه مثل یک حرفه‌ای برنج درجه یک خریداری کنیم؟!

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا، سعی کردیم دو روش پخت برنج ایرانی را به طور کامل توضیح دهیم و به برخی از خواص آن نیز اشاره کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از آن، برنج ایرانی خوشمزه و مجلسی تهیه کنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا