برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (جمعه ۱۴ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در چهاردهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کیک گوشت

وقتی اسم کیک به گوشمان می‌‌خورد، فکر ما به سمت کیک‌های شیرین و خوشمزه که به عنوان دسر سرو می‌شوند، می‌رود. اما در دنیای آشپزی انواع کیک شور نیز داریم که به عنوان پیش غذا و یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شوند.

کیک گوشت نیز یکی از انواع کیک‌های شور به حساب می‌آید که برای تهیه آن شکر حذف شده و از مواد اولیه‌ ساده نظیر تخم مرغ، آرد، سبزیجات، گوشت و… استفاده می‌شود. 

مراحل تهیه کیک گوشت

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کیک گوشت

    مراحل تهیه کیک گوشت به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت می‌دهیم، وقتی کمی پیازها سبک و عطر آن آزاد شد، گوشت چرخ‌ کرده را به آن اضافه می‌کنیم و مجددا با حرارت ملایم تفت می‌دهیم. 
    2. حتما با ضربه‌های قاشق، گوشت چرخ کرده را از هم باز کنید تا داخل آن تکه‌های گوشت گلوله گلوله باقی نماند. وقتی رنگ گوشت کمی برگشت و تفت خورد، قارچ‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و زیر حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا از آب انداختن قارچ جلوگیری کند.
    3. بعد از تفت خوردن قارچ، ادویه‌ها را که شامل فلفل، نمک، پودر سیر، پودر آویشن و زردچوبه می باشد، به آن اضافه می‌کنیم.
    4. بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها، فلفل دلمه‌ای نگینی شده و ذرت را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را نیز تفت می‌دهیم. نگران پختن مواد در مایه گوشت نباشید؛ مرحله دوم پخت در فر انجام می‌شود.
    5. حال تمامی مواد را به یک سمت ظرف مننقل می‌کنیم و رب را کنار ماهیتابه کمی تفت می‌دهیم و بعد با کل مواد ترکیب می‌‌کنیم تا مجددا با مواد تفت بخورد. اینکار باعث می‌شود بوی خامی رب بهتر گرفته شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه کیک گوشت کلیک کنید.

    ۲- فلافل در فر

    فلافل از جمله غذاهای خوشمزه و محبوب است که در کشورهای مختلف به روش‌ها و مواد اولیه متنوعی تهیه می‌شود که به دلیل سرخ کردن با روغن زیادی از جمله غذاهای پرکالری به حساب می‌آید. البته می‌توان این غذا را با فر تهیه کرد که سالم‌تر باشد.

    مراحل تهیه فلافل در فر

    مراحل تهیه فلافل در فر

    مراحل تهیه فلافل در فر به شرح زیر است:

    1. ابتدا نخود را در ظرف مناسب ریخته و داخل آن مقداری آب که روی آن را بپوشاند بریزید، بگذارید نخود به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورد. پیشنهاد می‌کنیم در این مدت چند بار آب نخود را تعویض کنید.
    2. پس از اینکه نخود کاملا خیس خورد، آن را آبکشی کرده و داخل قابلمه مناسب بریزید تا به همراه مقداری آب و نمک روی حرارت ملایم کاملا بپزد.
    3. پس از پخت نخود، آن را آبکشی کرده و با استفاده از مخلوط‌کن کاملا میکس کنید.
    4. در ادامه پیاز و سیر پوست گرفته را به همراه سبزی جعفری، گشنیز، زیره، مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا به مواد داخل مخلوط‌کن افزوده و همه مواد را کاملا مخلوط کنید. به صورت مواد فلافل را میکس کنید که کاملا پوره نشود.
    5. پس از مخلوط شدن کامل مواد، مقداری روغن زیتون به مایه فلافل اضافه کرده و مخلوط کنید تا روغن زیتون به خورد فلافل برود و مایه فلافل چسبناک شود.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه فلافل در خانه کلیک کنید.

    ۳- کیتو مرغ

    کیتو مرغ، یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که اصالت آن به ایتالیا برمی‌گردد. کیتو مرغ، شباهت بسیار زیادی به کتلت مرغ دارد به همین دلیل این غذا با ذائقه ما ایرانیان بسیار سازگار است. شما می‌توانید متناسب با ذائقه و‌ رژیم غذایی که دارید برخی از سبزیجات این غذا را حذف یا با سبزیجات دلخواهتان جایگزین کنید.

    مراحل تهیه کیتو مرغ

    مراحل تهیه کیتو مرغ

    مراحل تهیه کیتو مرغ به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی فیله‌های مرغ روید. آن‌ها را بشویید و درون آبکش گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال با کمک چاقو فیله‌ها را به‌ صورت نگینی خرد کنید. فیله‌های مرغ تکه شده را درون ظرف مناسبی قرار دهید و‌ به سراغ مرحله بعد روید.
    2. اکنون مقداری پودر سیر، پودر پاپریکا، نمک و فلفل سیاه به مرغ‌های نگینی خرد شده اضافه کنید. مرغ‌ها را به‌ خوبی با ادویه‌ها ترکیب کنید تا به‌صورت کامل تکه‌های مرغ با ادویه‌ها طعم‌دار شوند.
    3. سپس به سراغ تخم‌مرغ روید. آن را درون ظرف مناسبی بشکنید و با چنگال به هم زنید تا از حالت لختگی خارج شود. در ادامه جعفری و ریحان ساطوری خرد شده را به تخم‌مرغ اضافه کنید و به‌ خوبی به هم زنید. (اگر سبزی تازه در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی خشک استفاده کنید.)
    4. حال ترکیب تخم‌مرغ و سبزی‌ها را به فیله‌های مرغ طعم‌دار شده اضافه کنید. پودر سوخاری و پنیر موزارلا را نیز به مواد بیفزایید و همه مواد را به‌ خوبی با هم ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کیتو مرغ کلیک کنید. 

    ۴- کیش قارچ و ژامبون فرانسوی

    کیش قارچ و ژامبون یک پیش غذای بسیار خوشمزه و جذاب است که شباهت زیادی به گلت یا تارت دارد و شما می‌توانید آن را به عنوان یک غذای سبک برای وعده شام تهیه کنید. این غذا از خمیر دست سازی با کره و مواد میانی همچون ژامبون، قارچ و پنیر پیتزا تهیه شده که مواد اولیه آن مطابق با ذائقه‌ و سیلقه غذایی هر شخص قابل تغییر است.

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون فرانسوی

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون فرانسوی به شرح زیر است:

    1. آرد سفید را الک کنید و درون ظرف مناسبی بریزید. کره سرد را به شکل مکعبی برش زنید و به آرد اضافه کنید. کمی کره و آرد را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید تا کره به خوبی با آرد آغشته شود. 
    2. به این کار ادامه دهید تا کره به ذرات کوچک‌تری تبدیل شود. توجه داشته باشید که حتماً این مرحله را باید با نوک انگشتانتان انجام دهید تا در نهایت خمیر شما به شکل خرده نان تبدیل شود.
    3. تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده و نمک را به ترکیب مرحله قبل اضافه کنید و کم‌کم خمیر را جمع کنید.
    4. حال آب سرد را قاشق به قاشق به مواد تان بیفزاید و خمیر را با نوک انگشت جمع کنید تا زمانی که خمیر کاملاً منسجم و به خمیری نرم و لطیف تبدیل شود. توجه داشته باشید که از افزودن آب زیادی به خمیر خودداری کنید. میزان جذب آردهای مختلف با هم متفاوت است به همین دلیل ممکن است حتی با افزودن آب کمتری خمیر شما منسجم شود و شکل گیرد.
    5. خمیر را درون کیسه‌ فریزر قرار دهید و سطح آن را کمی صاف کنید. درب کیسه را ببندید و خمیر را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای فرانسوی خوشمزه روی لینک طرز تهیه کیش قارچ و ژامبون کلیک کنید.

    ۵- سالاد سبزیجات و توت فرنگی

    سالاد سبزیجات و توت فرنگی یک نوع سالاد ساده آمریکایی است که برای تهیه آن از انواع سبزیجات، میوه خشک و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. امروزه این سالاد به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود و می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا یا یک غذای سبک در وعده شام استفاده کنید.

    مراحل تهیه سالاد سبزیجات و توت فرنگی

    مراحل تهیه سالاد سبزیجات و توت فرنگی

    مراحل تهیه سالاد سبزیجات و توت فرنگی به شرح زیر است:

    1. برای شروع باید ۲ قاشق غذاخوری کرنبری و زردآلوی خشک و خرد شده را همراه با سرکه سفید در یک کاسه بریزید و کاسه را برای ۱ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. سپس کاسه را از مایکروویو خارج کنید و آن را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شود.
    2. حالا ترکیب کرنبری و زردآلوی خشک را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب مواد را پوره کنید. در ادامه مقداری روغن زیتون به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید تا سس شما آماده شود.

    برای ادامه رسپی این غذای سبک و جذاب روی لینک طرز تهیه سالاد سبزیجات و توت فرنگی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا