برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیستمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- خورشت غوره بادمجان

خورشت غوره بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که در پخت آن از مواد اولیه متنوعی همچون گوشت خورشتی، بادمجان، غوره، رب گوجه فرنگی و… استفاده می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و شما می‌توانید آن را در مدت زمان کوتاهی طبخ و برای شام امشب‌تان نوش جان کنید.

طرز تهیه خورشت غوره بادمجان

مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان

مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. سپس در مقدار کمی روغن تفت دهید و در ادامه مقداری زردچوبه به آن افزوده و تفت دهید.
    2. گوشت خورشتی را خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را تا زمانی‌ که تغییر رنگ دهد تفت دهید و سپس به آن رب گوجه‌ فرنگی بزنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادید، سه لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.
    3. در همین حین که گوشت‌ خورشت در حال پختن است، پوست بادمجان‌ها را گرفته کمی نمک روی آن‌ها بپاشید تا هم روغن کمی برای سرخ کردن بادمجان‌ها مصرف شود و تلخی بادمجان‌ها نیز گرفته می‌شود. پس از نیم‌ ساعت بادمجان‌های نمک زده را آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
    4. اکنون کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و بادمجان‌ها را سرخ کنید و به سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت غوره بادمجان کلیک کنید.

    ۲- همبرگر خانگی

    همبرگر یکی از شناخته شده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی است که با روش‌های بسیار زیادی طبخ می‌شود. همبرگر که به نام‌های بیف برگر یا تنها برگر هم شهرت دارد به تکه‌ای گوشت چرخ‌ کرده خالص که کباب یا سرخ شده و بین دو لایه نان گرد قرار می‌گیرد، گفته می‌شود.

    با گذشت زمان و گسترش این غذا در سراسر جهان مخلفات و افزودنی‌های دیگری به این ترکیبات اضافه شد که از جمله این مخلفات می‌توان به کاهو، خیارشور، گوجه فرنگی، قارچ، پنیر گودا، سس مایونز و… اشاره کرد.

    طرز تهیه همبرگر خانگی

    مراحل تهیه همبرگر خانگی

    مراحل تهیه همبرگر خانگی به شرح زیر است:

    1. گوشت و ادویه را با هم مخلوط کرده و سپس پیاز و سیر ریز رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم و مخلوط را ورز می دهیم. دقت کنید که لازم نیست آب پیاز را بگیریم؛ ماندن آب پیاز داخل مواد باعث می‌شود که با حرارت دیدن همبرگر، گوشت کاملا مغز پخت شود.
    2. بعد از اینکه حدود ۵ دقیقه مواد را ورز دادیم، مواد را به ۹ توپک مساوی تقسیم می‌کنیم.
    3. به کمک دو عدد درب قوطی رب (می‌توان از دو بشقاب یا هر وسیله دیگری استفاده کرد)، توپک‌ها را به صورت یک اندازه به شکل دایره در می‌آوریم.
    4.  سپس گریل را که از قبل داغ کردیم، کمی چرب می‌کنیم و همبرگرها را روی آن می‌گذاریم تا کباب شوند.
    5. در این فاصله که همبرگرها آماده می شوند، یک پیاز متوسط را خلالی خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کاراملی شود، قارچ‌ها را هم ورقه‌ای می‌کنیم و داخل تابه تفت می‌دهیم. (توجه کنید که نه روغن لازم دارد نه نمک؛ فقط چند قطره آبلیمو اضافه کنید که سیاه نشوند).

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌المللی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه همبرگر خانگی کلیک کنید.

    ۳- پوآچای پیتزایی

    نان پوآچای پنبه‌ای یک نوع نان مخصوص ترکیه با بافت بسیار لطیف و پنبه‌ای است که به راحتی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. این غذای فانتزی بسته به مواد مختلفی که داخل پوآچا استفاده می‌شود، متفاوت است و شما می‌توانید آن را به عنوان عصرانه، میان وعده یا برای شام تهیه کنید.

    مراحل تهیه پوآچای پیتزایی

    مراحل تهیه پوآچای پیتزایی

    مراحل تهیه پوآچای پیتزایی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه خمیر پوآچا ابتدا شیر را گرم می‌کنیم تا ولرم شود. دمایی که برای عمل آمدن خمیر مایه نیاز است باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد. اگر دماسنج ندارید نوک انگشت‌تان را داخل شیر بزنید. دمای شیر باید به قدری باشد که گرمای آن را کاملا حس کنید اما دستتان نسوزد.
    2. اکنون شکر را روی خمیر مایه بریزید و به شیر ولرم اضافه و کاملا مخلوط کنید، روی ظرف را بپوشانید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا خمیر به عمل آید. خمیر مایه از شکر تغذیه کرده و شروع به فعالیت می‌کند. شکر استفاده شده در نان باعث شیرینی نان نمی‌شود و فقط برای تغذیه خمیر مایه اضافه می‌شود.
    3. حال دو پیمانه آرد الک شده را داخل ظرفی بریزید و به آن روغن مایع اضافه کنید. بعد خمیر مایه عمل آمده را داخل ظرف بریزید و نمک را هم به مواد اضافه کنید.
    4. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری پودر آویشن هم به مواد اضافه کنید تا طعم خوبی به نان بدهد. در ادامه همه مواد را با قاشق مخلوط کنید و به سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه پوآچای پیتزایی کلیک کنید.

    ۴- سوسیس پنیری

    سوسیس پنیری یکی از محبوب‌ترین فست فودهاست که شما می‌توانید آن را به عنوان پیش غذا، میان وعده و به عنوان شام سرو کنید. درست کردن سوسیس پنیری بسیار ساده و طعم آن به شدت خوشمزه است. 

    نکات و فوت و فن‌های تهیه سوسیس پنیری

    مراحل تهیه سوسیس پنیری

    مراحل تهیه سوسیس پنیری به شرح زیر است:

    1. سوسیس‌ها را به صورت حلقه‌ای و یک اندازه خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سوسیس‌ها را برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید.
    2. به خاطر داشته باشید که برای سرخ کردن سوسیس باید از حرارت زیاد استفاده کنید و آن‌ها را برای مدت زمان کوتاه سرخ کنید تا سفت نشوند. بعد از این که سوسیس‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید و در یک ظرف بریزید.
    3. پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. حالا آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازهای خرد شده را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شوند، سپس می‌توانید کمی زردچوبه و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید. چند دقیقه دیگر پیاز را با ادویه‌ها تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. سپس شعله گاز را خاموش کنید.
    4. قالب یا ظرف مورد نظرتان را آماده کنید و کف آن را با کمی روغن چرب کنید. در ادامه سوسیس‌های سرخ شده را با پیازهای سرخ شده ترکیب کنید و در قالب بریزید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه سوسیس پنیری کلیک کنید.

    ۵- سالاد سزار

    سالاد سزار ایتالیایی که جزو غذاهای بین‌المللی به حساب می‌آید، یکی از سالادهای لذیذی است که در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این سالاد را می‌توان به عنوان پیش غذا، میان وعده یا به عنوای یک غذای سبک در وعده شام سرو کرد.

    طرز تهیه سالاد سزار پیچیدگی خاصی ندارد و اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: مرغ (گریل یا سوخاری)، کاهو، نان تست، پنیر پارمزان و سس مخصوص سزار.

    مراحل تهیه سالاد سزار

    مراحل تهیه سالاد سزار

    مراحل تهیه سالاد سزار به شرح زیر است:

    1. ابتدا زرده تخم مرغ را در کاسه‌ای هم بزنید و روی بخار کتری قرار دهید. چهار، پنج دقیقه مرتب هم بزنید تا کمی حرارت ببیند و داغ شود. حال از روی حرارت بردارید و داخل مخلوط کن بریزید.
    2. در دستور تهیه اصیل سس سالاد سزار، زرده تخم مرغ به کار می‌رود. به این صورت که زرده با سایر مواد که در ادامه اشاره می‌کنیم مخلوط می‌شود. اما چون اکثر افراد در استفاده از زرده‌ی تخم مرغ خام در غذا و سالاد مشکل دارند، می‌توانید زرده را بپزید یا همانند روشی که در مرحله اول گفتیم (به صورت بن ماری) حرارت دهید و داغ کنید.
    3. اکنون سس خردل، فلفل سیاه، سس ووسترشر یا سرکه بالزامیک را اضافه کنید. یک قاشق پنیر پارمزان را نیز به سایر مواد اضافه کنید.
    4. سپس ۳-۲ قاشق آب لیموی تازه و یک حبه سیر خرد شده را هم در مخلوط کن بریزید و مواد را مخلوط کنید. دو الی سه پالس که زدید، نوبت اضافه کردن روغن زیتون است.

    برای ادامه رسپی این غذای سبک و همه پسند روی لینک طرز تهیه سالاد سزار کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا