برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۱۴ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در چهاردهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه در گذشته غذای مورد علاقه پادشاهان بوده که به مرور زمان به سفره‌های مردم عادی راه پیدا کرد. این غذای معروف و پرطرفدار که اغلب برای مجالس و مهمانی‌ها انتخاب می‌شود، طرز تهیه چندان سختی ندارد اما یکسری نکات ریز دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ پیمانه برنج و آب می‌ریزیم که خیس بخورد، سپس در یک قابلمه درب دار مناسب دیگر ۱۰ عدد پیاز درشت خلال شده را همراه با ماهیچه تفت می‌دهیم.
    2. سپس ۴ بوته سیر، ۶ تکه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه را همراه با آب (به میزان لازم) به ترکیب پیاز و ماهیچه اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌بندیم. به مدت ۳ ساعت و نیم روی حرارت کم، اجازه می‌دهیم که ماهیچه‌ها پخته شوند.
    3.  در همین حین که ماهیچه‌ها در حال پختن هستند، در یک قابلمه درب دار مناسب دیگر آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و بعد از به جوش آمدن آب، به آن به میزان لازم نمک، ۲ پیمانه باقالی، بعد از ۵ دقیقه شوید (به میزان لازم) و سپس ۳ پیمانه برنج را اضافه می‌کنیم.
    4. ۸ دقیقه زمان می‌دهیم تا مواد (باقالی، برنج، شوید) ما آماده شود و سپس بعد از آماده شدن برنج، آن را آبکش می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه کلیک کنید.

    ۲- کباب ترش

    کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب با مزه‌ای ترش و طعمی دلچسب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد. کباب ترش پیشنهاد مناسبی برای طرفداران کباب است که از طعم سایر کباب‌ها خسته شده‌اند و دنبال کمی تنوع هستند.

    رمز اصلی خوشمزگی ترش کباب استفاده از سبزیجات معطر محلی است. البته اگر سبزی‌ محلی در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی‌های جایگزین استفاده کنید. این غذا را همانند دیگر کباب‌ها می‌توان با برنج یا با نان در وعده ناهار نوش جان کرد.

    مراحل تهیه کباب ترش گیلانی

    مراحل تهیه کباب ترش

    مراحل تهیه کباب ترش به شرح زیر است:

    1. ابتدا گوشت را به قطعات مناسب کبابی خرد کنید، تمیز بشویید و کنار بگذارید. سپس یک پیاز را پوست کنده، بشویید و با رنده ریز، رنده کنید.
    2. سپس گردوها را با غذاساز آسیاب کرده یا آن‌ها را با هاون بکوبید و به پیازهای رنده شده اضافه کنید. رب انار را نیز به مخلوط اضافه کنید.
    3. حال سبزی ها را بشویید، به قطعات ریز خرد کنید و آن‌ها را به مخلوط پیاز، گردو و رب انار بیفزایید. در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید مقداری آب انار هم به مخلوط اضافه کنید تا سس رقیق‌تری داشته باشید.
    4. سبزی‌های شمالی مخصوص این غذا هستند و اگر از سبزی‌های محلی مانند چوچاق، خالواش و بینه در کباب ترش استفاده کنید طعم دلپذیری را تجربه خواهید کرد.
    5. اکنون مقداری سیر هم در سس تهیه شده رنده کنید و در آخر فلفل را اضافه کنید. در ادامه تکه‌های گوشت را در سس خوابانده و در ظرف را پوشانده و حداقل به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. 

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و پرطرفدار شمالی روی لینک طرز تهیه کباب ترش کلیک کنید. 

    ۳- هویج پلو با مرغ

    اگر شما طرفدار غذای شیرین هستید، هویج پلو یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای شماست. هویج پلو از پلوهای مخلوط و محبوب ایرانی است که به دلخواه می‌توانید آن را با مرغ، گوشت قرمز و یا حتی بدون گوشت آماده و در وعده ناهار نوش جان کنید. این غذا به خاطر ظاهر زیبا و جذاب می‌تواند در مهمانی‌ها و مجالس نیز سرو شود.

    طرز تهیه هویج پلو با مرغ

    مراحل تهیه هویج پلو با مرغ

    مراحل تهیه هویج پلو با مرغ به شرح زیر است:

    1. در ابتدا برای آماده سازی اولیه، هویج‌ها را به صورت دلخواه خرد می‌کنیم. معمولا در هویج پلو از هویج خلالی شده و یا هویج رشته‌ای استفاده می‌شود که می‌توانید با رنده‌های مخصوص این کار را انجام دهید. پیازها را نیز به صورت نگینی خرد می‌کنیم.
    2. سینه ی مرغ را نیز به صورت حبه‌ای (مکعبی ریز) خرد می‌کنیم.
    3. برنج را خوب می‌شوییم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می‌کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می‌تواند از ۱ تا ۲ ساعت باشد.
    4. سپس هویج‌ها را در مقدار مناسبی روغن سرخ می‌کنیم. میزان سرخ شدن باید به اندازه‌ای باشد که هویج‌ها حسابی ترد شوند تا در پلو و هنگام دم کشیدن له نشوند. بعد از سرخ شدن هویج‌ها آن‎ها را از روغن خارج می‌کنیم.
    5. مقداری از روغن را از تابه خارج می‌کنیم و در روغن باقی مانده پیازها را سرخ می‌کنیم. چون در این روغن هویج‌ها را سرخ کرده‌ایم هم طعم خوبی به پلو می‌دهد هم باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و جذاب روی لینک طرز تهیه هویج پلو با مرغ کلیک کنید. 

    ۴- آش نعنا با کوفته قلقلی

    آش‌ها تنوع بسیار زیادی در طعم و مواد اولیه دارند و از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین غذاهایی هستند که معمولاً سریع آماده می‌شوند. آش نعنا نیز یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های بین‌المللی است که عطر و طعم بسیار خوبی دارد. این آش نیز همانند بیشتر غذاها به روش‌های مختلفی تهیه و طبخ می‌شود.

    مراحل تهیه آش نعنا با کوفته قلقلی

    مراحل تهیه آش نعنا با کوفته قلقلی

    مراحل تهیه آش نعنا با کوفته قلقلی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ نخودها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب نخودها را بخیسانید. خیساندن حبوبات از چند ساعت قبل از پخت غذا موجب گرفتن نفخ آن‌ها و راحت‌تر پخته‌شدن حبوبات می‌شود.
    2. سپس نخود را به همراه ۲-۳ پیمانه آب درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا نخودها بپزند و نرم شوند.
    3. حال به سراغ برنج نیم‌دانه روید. آن را بشویید و درون قابلمه‌ای که قصد طبخ آش را دارید بریزید. مقداری آب به برنج بیفزایید. برنج را روی حرارت قرار دهید.
    4. ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا برنج نیم دانه به خوبی بپزد و له شود. اگر برنج نیم‌دانه در دسترس ندارید می‌توانید از برنج معمولی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که در صورت استفاده از برنج معمولی مدت‌ زمان پخت برنج را باید افزایش دهید.
    5. در این مرحله نخودهای پخته شده را به قابلمه برنج اضافه کنید. مواد را در حد مخلوط‌ شدن به هم زنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشرنگ و خوش‌طعم بین المللی روی لینک طرز تهیه آش نعنا با کوفته قلقلی کلیک کنید.

    ۵- ساندویچ مرغ تنوری

    ساندویچ مرغ تنوری با انواع ساندویچ‌های مرغ تفاوت دارد. یک فرق خوشمزه و جذاب چون مدل این ساندویچ اسلایدر است. شما می‌توانید این ساندویچ را با مواد متنوعی از قبیل پنیر پیتزا، قارچ، سینه مرغ، فلفل دلمه، نان اسلایدر، پنیر ورقه‌ای گودا و… برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری به شرح زیر است:

    1.  ابتدا قارچ‌های ورقه‌ای شده را در مقداری روغن داخل ماهیتابه با حرارت بالا تفت می‌دهیم. بعد از اینکه قارچ‌ها کمی تفت خوردند آن‌ها را به ظرفی دیگر منتقل می‌کنیم. (دقت کنید که نباید قارچ‌ها زیاد حرارت ببینند.) پیاز نگینی شده را داخل همان ماهیتابه تفت می‌دهیم تا کمی سبک شود. 
    2. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد و عطر آن بلند شد، سینه‌ی مرغ را که به صورت حبه‌ای یا مکعبی خرد کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مرغ و پیاز را تفت می‌دهیم تا کم کم مرغ‌ها تغییر رنگ دهند و کمی بپزند.
    3. در این مرحله سیر رنده شده و ادویه‌ها را که شامل پودر جوز هندی، پاپریکا، آویشن، نمک و فلفل است به ترکیب مرغ و پیاز تفت داده شده اضافه می‌کنیم و مواد را کمی هم می‌زنیم.
    4. مواد را به گوشه‌ای از ماهیتابه منتقل می‌کنیم و فلفل دلمه‌ای نگینی شده را گوشه‌ی ماهیتابه می‌ریزیم‌ این کار باعث می‌شود فلفل بهتر تفت بخورد. بعد از تفت خوردن فلفل‌ها، قارچی را که از قبل سرخ کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا