نکات آشپزی

فرق برنج باسماتی با برنج ایرانی!

آیا می‌دانید برنج باسماتی چیست و چه فرقی با برنج غیر باسماتی یا ایرانی دارد؟ برنج باسماتی یک نوع برنج دانه بلند خارجی است که به خاطر عطر و طعم خاص و ظاهر کشیده‌ای که دارد بسیار محبوب است. این برنج بیشتر در کشورهای هندوستان و پاکستان کشت می‌شود و در دسته بهترین برنج‌های دنیا قرار دارد. اما فرق برنج باسماتی و غیر باسماتی چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با تفاوت برنج ایرانی و برنج باسماتی به طور کامل آشنا شوید.

برنج باسماتی چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که در زبان سانسکریت، باسماتی به معنای خوشبو است و برنج باسماتی به برنجی گفته می‌شود که اغلب در هندوستان کشت می‌شود و عطر زیادی داری و به خوبی قد می‌کشد. در ایران برنج باسماتی به عنوان برنج هندی و پاکستانی شناخته می‌شود که در زمان پخت تا ۲ برابر قد می‌کشد.

کشت برنج دانه بلند باسماتی از هزاران سال پیش شروع شده و در گذشته این برنج تنها مخصوص ثروتمندان بود. برنج باسماتی باکیفیت خواص زیادی برای بدن دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است.

بیشتر بخوانید: برنج دانه بلند چقدر باید بجوشد؟

برنج باسماتی شاخص گلیسمی پایینی دارد و از همین رو برای افراد دیابتی مفید است. فیبر این برنج زیاد است و به همین دلیل مصرف آن به درمان یبوست کمک می‌کند. لازم به ذکر است که برنج باسماتی مانند دیگر انواع برنج، مدل‌های متفاوتی دارد و نوع باکیفیت آن کمتر در کشور یافت می‌شود. از همین رو در اکثر مواقع برنج ایرانی، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به برنج‌های باسماتی موجود در بازار دارد.

تفاوت‌های برنج باسماتی و برنج ایرانی

برنج باسماتی یکی از محبوب‌ترین انواع برنج در دنیا است که کیفیت فوق العاده و عطر و طعم ملایمی دارد. جالب است بدانید که برنج باسماتی بهترین نوع برنج در تمام دنیا است که عطر، طعم و ظاهر آن با هیچ برنج دیگر قابل مقایسه نیست.

اما در ایران نوع باکیفیت این برنج وارد نمی‌شود و از همین رو برنج باسماتی در رده دوم قرار دارد و برنج ایرانی گزینه خوش طعم تر و باکیفیت‌تری محسوب می‌شود. قیمت برنج باسماتی با توجه به نوع و کیفیت آن متفاوت است و درست مثل برنج ایرانی با کیفیت‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شود. در ادامه به ۸ فرق برنج باسماتی و غیر باسماتی اشاره شده است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز پخت برنج هندی؛ کته و آبکش

    ۱- برنج باسماتی ظاهر متفاوتی با برنج ایرانی دارد

    اولین و مهم‌ترین فرق برنج باسماتی با غیر باسماتی، ظاهر برنج است. برنج باسماتی از لحاظ ظاهر بسیار بلندتر از برنج ایرانی است و شکل آن حالت سوزنی دارد. عطر طعم این برنج با برنج ایرانی قابل مقایسه نیست و معمولا برنج‌های ایرانی کیفیت بهتری از نظر طعم و مزه دارند. برنج باسماتی به عنوان بلندترین نوع برنج شناخته می‌شود و بعد از پخت ظاهری بسیار باریک و بلند دارد. اما برنج ایرانی به هیچ عنوان به اندازه این برنج قد نمی‌کشد.

    ۲- برنج باسماتی برای پخت به آب بیشتری نیاز دارد

    یکی دیگر از تفاوت‌های این دو برنج این است که برنج باسماتی برای پخت نیاز به آب بیشتری دارد. یکی از نکات جالبی که در مورد این برنج وجود دارد این است که هر چقدر هم به آن آب اضافه کنید، باز هم حالت چسبنده به خود نمی‌گیرد. اما این ویژگی در برنج‌های ایرانی وجود ندارد.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش عمر نگهداری برنج خام در منزل

    ۳- میزان قند برنج باسماتی و غیر باسماتی کمی متفاوت است

    برنج باسماتی نسبت به برنج ایرانی قند کمتری دارد و به عنوان برنجی که کمترین مقدار قند را دارد شناخته می‌شود. از همین رو مصرف برنج باسماتی باکیفیت برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که از رژیم‌های کاهش وزن استفاده می‌کنند بسیار مفید است.

    ۴- طعم برنج باسماتی با برنج ایرانی متفاوت است

    برنج باسماتی عطر گلی و آجیلی و طعم دلپذیری دارد و از همین رو مزه آن نیز کمی با برنج ایرانی متفاوت است. البته اکثر افراد معتقد هستند که برنج ایرانی باکیفیت، عطر و طعم بهتری نسبت به برنج باسماتی دارد. معمولا برنج باسماتی برای تهیه انواع پودینگ و غذاهای آسیایی و هندی گزینه مناسب‌تری نسبت به برنج ایرانی است.

    ۵- میزان آرسنیک برنج باسماتی کمتر است

    گفته می‌شود که برنج باسماتی میزان آرسنیک کمتری نسبت به برنج‌های دیگر دارد و برنج باسماتی کالیفرنیا، هند و پاکستان کمترین میزان آرسنیک در میان دیگر انواع برنج‌ها را دارند.

    آرسنیک یک نوع فلز سنگین و مضر برای سلامت بدن است که در برنج و غلات یافت می‌شود و مصرف مداوم آن خطر بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان و بیماری را در انسان افزایش می‌دهد. معمولا شستن زیاد و همچنین آبکش کردن برنج بهترین راه برای کاهش میزان آرسنیک موجود در آن است.

    بیشتر بخوانید: انواع برنج عطری ایرانی

    ۶- برنج باسماتی به هیچ عنوان به هم نمی‌چسبد

    برنج باسماتی هندی و پاکستانی در زمان پخت به هم نمی‌چسبد. بافت این برنج به گونه‌ای است که به خوبی قد می کشد و برنج‌ها در زمان پخت به هم نمی‌چسبند.

    ۷- برنج باسماتی فرآوری شده است

    برخی از انواع برنج‌های باسماتی فرآوری شده هستند. برای تهیه این برنج‌ها، دانه برنج را در یک محفظه بسته نیم جوش می‌کنند و مقداری املاح، ویتامین و سبوس به برنج اضافه می‌کنند. به همین دلیل رنگ این برنج‌ها کمی زرد طلایی است و از نظر تغذیه‌ای فواید زیادی برای بدن دارند.

    بیشتر بخوانید: برنج تازه عطر بیشتری دارد یا برنج کهنه؟

    ۸- برنج باسماتی فواید بیشتری دارد

    برنج باسماتی برای رشد به خاکی که سرشار از آب معدنی است نیاز دارد. ارزش غذایی این برنج بسیار زیاد است و از همین رو بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این برنج بعد از پخت نیز حفظ می‌شود.

    برنج باسماتی برای افرادی که دوست دارند از برنج باکیفیت و خوش عطر استفاده کنند، گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. هر چند برنج ایرانی نیز کیفیت بالا و خواص زیادی دارد، اما گفته می‌شود که خواص برنج باسماتی باکیفیت کمی بیشتر از برنج ایرانی است.

    برنج باسماتی یکی از باکیفیت‌ترین انواع برنج در دنیا است، اما برنج ایرانی به دلیل عطر و طعم متمایزی که دارد، به ذائقه ما ایرانی‌ها سازگارتر است. بسیاری از برنج‌های هندی و پاکستانی که در کشور یافت می‌شوند، کیفیت چندان بالایی ندارند و به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می‌دهند از برنج ایرانی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

    آیا تجربه استفاده از برنج باسماتی را دارید؟ شما کدام برنج را ترجیح می‌دهید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را در مورد تفاوت‌های برنج باسماتی و غیرباسماتی با ما در میان بگذارید.

    ۳.۳/۵ (۱۶ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا