آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش دوغ لری با گوشت چرخ کرده؛ خوشمزه و اصیل

غذاهای سنتی هر منطقه، بازتابی از فرهنگ و ذائقه‌ی آن منطقه است. امتحان کردن این غذاها، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ آن منطقه را فراهم می‌کند. آش دوغ لری که با نام آش دوغ بختیاری نیز شناخته می‌شود از غذاهای سنتی لرستان است و محبوبیت زیادی دارد. 

اگر از طرفداران غذاهای سنتی هستید، در ادامه با اکالا بلاگ همراه شوید تا طرز تهیه آش دوغ لری را به طور کامل و مرحله به مرحله یاد بگیرید.

مواد لازم جهت تهیه آش دوغ لری:
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
دوغ محلی پرچرب۲ لیتر
بلغور جو۱/۲ پیمانه
نخود و لوبیا سفید۲۰۰ گرم
سبزی آش۱۰۰ گرم
آلو ترش۴ عدد
زردچوبه، نمک و فلفلبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه آش دوغ لری

با تهیه مواد اولیه، نوبت به پخت آش دوغ لری می‌رسد. در ادامه، مراحل پخت این آش خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

مرحله اول: پختن حبوبات

ابتدا نخود و لوبیا را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا نفخ حبوبات گرفته شود و آش شما خوشمزه‌تر شود. فردا صبح، آب ظرف‌های نخود و لوبیا را خالی کرده و حبوبات را در دو قابلمه جداگانه با آب سرد بریزید.

قابلمه‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا حبوبات به مدت ۲ الی ۳ ساعت بپزند تا نرم شوند. هنگامی که حبوبات پخته شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و آبکش کنید.

مرحله دوم: پاک کردن و ساطوری کردن سبزی آش

در این مرحله، سبزی آش را که از قبل تهیه کرده‌اید با آب سرد به خوبی بشویید تا تمیز شود. سپس آن‌ها را با چاقو تیز ساطوری کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماست و لپه به روش اصیل شمالی

    مراحل تهیه آش دوغ لری

    مرحله سوم: پختن سبزی

    پس از پختن حبوبات، آن‌ها را همراه با سبزی آش در آب جوش داخل قابلمه بریزید و حرارت را ملایم کنید. سبزی‌ها را هم بزنید تا از هم باز شوند و شروع به تغییر رنگ کنند. اجازه دهید سبزی‌ها با حرارت ملایم بپزند تا کاملا نرم شوند.

    مرحله چهارم: آماده کردن گوشت

    هنگامی که سبزی آش در حال پختن است، می‌توانید گوشت چرخ کرده را آماده کنید. برای این کار، پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملاً بگیرید. سپس، پیاز رنده شده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت چرخ کرده در آش متلاشی نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش زرشک

    مرحله پنجم: سرخ کردن کوفته قلقلی

    در این مرحله، گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته قلقلی‌های کوچک و یکدست در آورید. اندازه کوفته قلقلی‌ها به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است نه خیلی کوچک باشند که له شوند و نه خیلی بزرگ که پختن آن‎‌ها زمان زیادی طول بکشد. کوفته قلقلی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید، اما مراقب باشید که نسوزند.

    دستور پخت آش دوغ اصیل لری

    مرحله ششم: پختن بلغور جو و دوغ

    بلغور جو را در قابلمه‌ای با مقداری آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بپزید تا نرم شود. سپس دوغ محلی را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا دوغ نبرد. چند دقیقه قبل از اینکه دوغ شروع به جوشیدن کند، آلو ترش را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا دوغ بجوشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش نعنا خوشمزه با کوفته‌ قلقلی

    مرحله هفتم: تکمیل کردن مراحل پخت

    برای تکمیل پخت آش دوغ لری، ابتدا مخلوط حبوبات و سبزی را به دوغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس کوفته قلقلی‌های سرخ شده را به آش اضافه کنید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید آش به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر بپزد تا به غلظت دلخواه شما برسد.

    مرحله هشتم: درست کردن پیاز داغ

    در حین پخت آش، پیاز را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید. سپس آن را در روغن داغ بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زردچوبه به پیاز داغ اضافه کنید تا خوش‌رنگ‌تر شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش بادمجان

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه آش دوغ لری

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش پرشکه؛ به روش سنتی لرستان

    مرحله نهم: سرو آش دوغ لری

    برای سرو آش دوغ لری می‌توانید مقداری از آن را در کاسه بریزید و با پیاز داغ تزیین کنید. البته استفاده از پیاز داغ کاملا اختیاری است. آش دوغ لری شما آماده است. نوش جانتان!

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه آش دوغ لری

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه آش دوغ لری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای سبزی آش دوغ لری از اسفناج، برگ سیر، تره، جعفری، گشنیز و شوید استفاده کنید.
    • برای تهیه آش دوغ لری می‌توانید از دوغ ترش و محلی استفاده کنید.
    • برای تزیین آش دوغ لری می‌توانید از نعنا داغ نیز استفاده کنید. برای تهیه نعنا داغ مقداری نعنا خشک را در مقدار کمی روغن داغ تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص سیزده به در

    آش دوغ لری با طعم ترش و جذاب خود، طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. اگر شما هم از دوستداران آش دوغ هستید، حتماً آش دوغ لری را امتحان کنید. امیدواریم که این بخش از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید بوده باشد.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا