آشپزینکات آشپزی

آیا کنسرو ماهی پس از باز شدن قابل نگهداری است؟

کنسرو ماهی یکی از غذاهایی است که اگر به روش درستی مصرف و نگهداری نشود، ممکن است زمینه ایجاد مسمومیت و بیماری را در انسان ایجاد کند. از طرف دیگر اگر بعد از باز کردن کنسرو، آن را به ظرف مناسب منتقل نکنید، خطر رشد باکتری‌های بیماری‌زا در آن افزایش پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا کنسرو ماهی پس از باز شدن قابل نگهداری است یا خیر؟ در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که تن ماهی باز شده در یخچال خراب می شود یا خیر و بهترین روش برای نگهداری کنسرو ماهی چیست؟

آیا می‌توان کنسرو ماهی را بعد از باز کردن استفاده کرد؟

کنسرو ماهی یکی از حساس‌ترین غذاهایی است که باید قبل از مصرف برای ۲۰ دقیقه جوشانده شود و در کمترین زمان ممکن مصرف شود. اما آیا کنسرو ماهی پس از باز شدن قابل نگهداری است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بعد از باز شدن کنسرو ماهی، ماندگاری آن به شدت کاهش پیدا می‌کند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن مصرف شود. اما مدت زمان نگهداری کنسرو ماهی پس از باز شدن چقدر است؟

بیشتر بخوانید: ساده ترین روش تهیه تن ماهی خانگی

در صورتی که بعد از باز کردن کنسرو ماهی، آن را به یک شیشه تمیز و درب دار منتقل کنید و سریع در یخچال قرار دهید، می‌توانید تا ۲۴ ساعت بعد از آن استفاده کنید و پس از آن باید ماهی را دور بریزید. در صورتی که ماهی در ظرف بدون درب و یا قوطی کنسرو باز شده نگهداری شود، به هیچ عنوان قابل مصرف نیست و باید دور ریخته شود. برخی افراد معتقد هستند که مصرف تن ماهی باز شده که به روش درستی نگهداری شده، تا ۲ روز مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اکثر متخصصان بر این باور هستند که نباید بعد از ۲۴ ساعت از کنسرو ماهی باز شده استفاده کنید.

نگهداری تن ماهی بعد از باز شدن

در دمای محیط می‌توانید در ظرف در بسته کنسرو ماهی را نهایت تا ۲ ساعت مصرف کنید و بعد از آن ماهی فاسد می‌شود. هر چقدر گرمای هوا بیشتر باشد، ماندگاری کنسرو ماهی نیز کمتر خواهد بود. بهترین روش برای افزایش ماندگاری ماهی بعد از باز کردن کنسرو، قرار دادن آن در فریزر است. با این روش می‌توانید ماهی را تا چند ماه بعد نیز مصرف کنید. برای نگهداری کنسرو ماهی در فریزر، باید ماهی را در یک ظرف در بسته بریزید و حداکثر تا ۳ تا ۴ ماه بعد مصرف کنید.

روش نگهداری تن ماهی باز شده در یخچال چگونه است؟

اگر تن ماهی را باز کردید و بعد از جوشاندن تنها بخشی از آن را مصرف کرده‌اید، می‌توانید باقی مانده ماهی را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید. سپس آن را فورا در یخچال قرار دهید. به هیچ عنوان نباید تن ماهی باز شده را با کنسرو داخل یخچال قرار دهید. این کار موجب فاسد شدن ماهی می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    قرار گرفتن تن ماهی در دمای بیرون از یخچال موجب فاسد شدن آن می‌شود و خطر بروز مسمومیت را افزایش می‌دهد. اگر هوا خنک باشد، می‌تواند نهایتا تا ۲ ساعت بعد ماهی را استفاده کنید، در غیر این صورت ماهی فاسد می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. 

    نگهداری تن ماهی بعد از باز شدن
    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول در مورد نگهداری کنسرو ماهی پس از باز شدن پاسخ داده‌ایم.

    تن ماهی باز شده را چگونه بجوشانیم؟

    تن ماهی باید در ظرف فلزی مخصوص برای ۲۰ دقیقه جوشانده شود. در صورتی که درب کنسرو را باز کرده‌اید و کنسرو را نجوشانیده‌اید، بهتر است آن را دور بریزید.

    آیا تفت دادن تن ماهی بدون جوشاندن صحیح است؟

    تفت دادن ماهی به جای جوشاندن به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. زیرا در این روش ماهی‌ها با حرارت کافی گرم نمی‌شوند و از طرفی تفت دادن ماهی تنها حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که کنسرو تن ماهی باید حدود ۲۰ دقیقه با دمای بالا بجوشد تا باکتری‌های بیماری‌زای آن از بین بروند.

    تن ماهی باز شده تا چند روز قابل استفاده است؟

    تن ماهی باز شده اگر در ظرف در بسته نگهداری شود، در دمای معمولی اتاق تا ۲ ساعت و در یخچال تا ۲۴ ساعت قابل استفاده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۵ غذای خوشمزه با تن ماهی

    مدت زمان نگهداری کنسرو جوشانده شده چقدر است؟

    در صورتی که بعد از جوشاندن کنسرو ماهی آن را در ظرف در بسته و داخل یخچال قرار دهید، می‌توانید تا یک روز بعد آن را مصرف کنید.

    چگونه تشخیص دهیم که تن ماهی خراب است؟

    اگر ظاهر و رنگ ماهی تغییر کند و بوی آن تند و زننده شود، احتمالا فاسد شده است و نباید آن را مصرف کنید. یکی دیگر از نشانه‌های فساد تن ماهی ایجاد رگه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه روی ماهی است که در این صورت ماهی قابل استفاده نیست.

    آیا تن ماهی باز شده در یخچال خراب می شود؟

    تن ماهی باز شده اگر در ظرف شیشه‌ای مناسب و در یخچال نگهداری شود، تا ۲۴ ساعت قابل مصرف است و پس از آن باید دور ریخته شود.

    در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که آیا کنسرو ماهی پس از باز شدن قابل نگهداری است یا خیر. به خاطر داشته باشید که مصرف کنسرو ماهی فاسد می‌تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند و حتی جان شما را به خطر بیندازد. بنابراین از نگهداری کنسرو ماهی باز شده برای بیشتر از ۱ روز در یخچال اجتناب کنید.

     

    ۱/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا