نکات آشپزی

آیا برنج را قبل از پخت باید شست یا نه؟

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی، به خصوص در سفره ما ایرانی‌ها است که معمولا از آن برای وعده ناهار استفاده می‌شود. همه ما طبق عادت قبل از پخت برنج آن را می‌شوییم، اما آیا واقعا شستن برنج قبل از پخت درست است؟

در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که آیا برنج را قبل از پخت باید شست یا نه.

چرا باید برنج را قبل از پخت بشوییم؟

شستن برنج فرآیندی است که همه ما قبل از پخت برنج آن را انجام می‌دهیم و بدون اینکه از فواید این موضوع بدانیم، با این کار به بهبود پخت برنج و همچنین حذف آلودگی‌های آن کمک می‌کنیم.

در ادامه این بخش می‌توانید با فواید شستشوی برنج قبل از پخت به طور کامل آشنا شوید.

۱- از بین بردن آلودگی‌ها و سمومی

برنج در زمان گشت در معرض گرد و خاک، سموم و مواد شیمیایی زیادی قرار دارد. آبکشی برنج قبل از پخت به تمیز شدن برنج و از بین بردن آلودگی‌ها کمک می‌کند. قبل از استفاده از برنج باید آن را به درستی بشویید و آبکشی کنید تا تمام سموم، مواد مضر و حشراتی که لابه‌لای آن هستند، شسته و تمیز شوند.

۲- از بین بردن نشاسته اضافه برنج

لایه بیرونی برنج حاوی نشاسته اضافه و مقداری روغن است. نشاسته اضافه برنج موجب می‌شود تا برنج شما حین پخت شل شود و دانه‌های برنج به هم بچسبند. شستشوی برنج نه تنها به پخت بهتر آن کمک می‌کند، بلکه با پاک کردن روغن اضافه از سطح برنج موجب خوش طعم شدن آن می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    فواید شستن برنج قبل از پخت

    ۳- کاهش سطح آرسنیک

    شستن برنج با آب فراوان و سپس خیساندن آن در آب به کاهش سطح آرسنیک موجود در برنج کمک می‌کند. طبق اظهارات سازمان غذا و دارو، برنج مقدار آرسنیک بیشتری نسبت به سایر غلات جذب می‌کند و یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش این ماده سمی شستن برنج و خیساندن آن در آب است.

    برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که شستشوی برنج و خیساندن آن در آب تاثیر بسیار کمی بر حذف آرسنیک دارد. برای کاهش میزان آرسنیک موجود در برنج باید آن را به صورت آبکش آماده کنید. اما در این روش اکثر مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در برنج حذف می‌شوند.

    به خاطر داشته باشید که مقدار آرسنیک موجود در برنج به اندازه‌ای نیست که موجب بروز مسمومیت شود، اما مصرف بلند مدت آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان مثانه، سرطان ریه، سرطان پوست، بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش دهد.

    بیشتر بخوانید: چگونه مثل یک حرفه‌ای برنج درجه یک خریداری کنیم؟

    آیا شستن برنج تغییری در ظاهر آن ایجاد می‌کند؟

    در یک پژوهش که روی تاثیر شستن برنج بر پخت آن انجام شد، مشخص شد که مقدار شستن برنج هیچ تاثیری بر بافت آن بعد از پخت ندارد. در این مطالعه برنج را یک بار با ۳ مرتبه شستشوی و یک بار با ۱۰ مرتبه شستشو پختند و برخلاف تصور خیلی از سرآشپزها تعداد دفعات شستشوی برنج هیچ تاثیر خاصی بر چسبندگی و بافت آن ندارد.

    شستشوی برنج قبل از پخت

    آیا شستن برنج موجب از بین رفتن مواد مغذی آن می‌شود؟

    تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که شستن برنج بخش زیادی از ویتامین B موجود در آن را کاهش می‌دهد و زمانی که برنج را به صورت آبکش تهیه می‌کنید، بیشتر ویتامین‌های موجود در آن کاهش پیدا می‌کنند.

    اما از آن جایی که برنج شسته نشده حاوی مقدار زیادی سموم و مواد مضر است، باید برنج را قبل از مصرف بشویید و برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از منابع دیگری استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: کاربردی‌ترین و بهترین روش‌ها برای پخت برنج ایرانی

    نحوه شستن برنج چگونه است؟

    برای شستن برنج باید از آب سرد استفاده کنید تا نشاسته اضافه آن آزاد شود. برای شروع باید برنج را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس آن را زیر آب سرد بگیرید و به آرامی با دست برنج را هم بزنید و آب اضافه را دور بریزید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا آب برنج کاملا شفاف شود.

    سپس برنج را از ۱ تا ۲ ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید. به خاطر داشته باشید که موقع پخت برنج باید آب آن را تخلیه و از آب تازه برای پخت برنج استفاده کنید.

    فراموش نکنید که برای شستن برنج نباید آن را بیش از حد با دست فشار دهید، زیرا این کار موجب خرد شدن دانه‌های برنج و کدر شدن رنگ آب می‌شود.

    نحوه شستن برنج

    اگر برنج را نشوییم چه اتفاقی می‌افتد؟

    دانه‌های برنج حاوی مقدار زیادی آلودگی، گرد و خاک و سموم شیمیایی هستند که اگر شسته نشوند، همه این مواد وارد چرخه خوراکی ما می‌شوند و قطعا این موضوع می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. از طرف دیگر زمانی که برنج را نمی‌شویید، نشاسته اضافه موجود در آن موجب می‌شود تا برنج شما بافت چسبنده‌تری پیدا کند.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به این سوال که آیا برنج را قبل از پخت باید شست یا نه پاسخ دادیم. حقیقت این است که شستشوی برنج تنها یک موضوع انتخابی نیست، بلکه به خاطر وجود سموم و مواد شیمیایی که برنج در معرض آن‌ها قرار دارد، یک ضرورت محض محسوب می‌شود.

    شاید شستن برنج بخش زیادی از ویتامین‌های آن را از بین ببرد، اما شما می‌توانید این ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی دیگر تامین و با شستشوی اصولی برنج از سلامتی خودتان در برابر سموم شیمیایی محافظت کنید.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.