روانشناسیسبک زندگی

۶ راهکار ساده برای رفیق شدن با همسر

سرزندگی و ارتباط طولانی مدت از طریق دوستی کردن است که در زندگی مشترک حفظ می‌شود. اما داشتن یک رابطه دوستانه با همسرتان همیشه آسان نیست. ممکن است فکر کنید که انتظارات و مسئولیت‌های یک زوج بیشتر از آن است که بتوانند در یک رابطه دوستانه آنها را به ثمر برسانند. با این حال رابطه دوستانه نه تنها شیرین‌تر است بلکه بقای ارتباط را نیز تضمین می‌کند. در این مقاله از مجله اُکالا چند راه ساده برای تقویت دوستی در زندگی مشترک را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۶ راهکار ساده برای رفیق شدن با همسر

از راهکارهای ساده برای رفیق شدن با همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- لحظات کوچک را به تجربیات خوب تبدیل کنید.

به زمان ماه عسل خود فکر کنید. در آن زمان چیزهای زیادی بود که شوهرتان را برای شما جذاب می‌کرد. از نگاه او گرفته، تا ظاهرش، لحن حرف زدنش، رفتارش و غیره. همه این جذابیت‌ها باعث می‌شد که شما بیشتر به یکدیگر احساس نزدیکی و صمیمیت داشته باشید.

طبیعی است که بعد از یک یا دو سال پس از شروع زندگی مشترک، هنوز هم چیزهایی هست که در همسرتان دوست دارید، اما روزمرگی و سختی‌های مختلف زندگی مشترک باعث می‌شود آن شور و حرارت اولیه وجود نداشته باشد و اغلب لحظاتی که می‌توانستند خوب و خوشایند باشند، از دست می‌روند.

در اینجا وظیفه شماست که مراقب این لحظات باشید و آگاهانه برای حفظ دوستی و صمیمیت رابطه خود قدم بردارید. زوج‌هایی که در روابط طولانی‌مدت قرار دارند، باید چیزهای به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده را به فرصت‌هایی تبدیل کنند تا با یکدیگر هماهنگ و همدل شوند.

مثال‌های ساده‌ای برای این کار وجود دارد. مثلاً همسرتان از شما می‌پرسد که آیا در یخچال میوه دارید؟ شما می‌توانید بدون اینکه سرتان را از گوشی خود بیرون بیاورید به او بگویید که نمی‌دانید.. یا می‌توانید سرتان را به سوی او بگیرید و بگویید مطمئن نیستید ولی می‌توانید بررسی کنید و میوه مورد علاقه او را تهیه کنید.

تفاوت در این است که شما عمداً برای گوش دادن فعالانه و پاسخ دادن به شریک زندگی خود به گونه‌ای وقت می‌گذارید که او متوجه شود شنیده و تایید شده است.

تقویت دوستی در زندگی مشترک

۲- علاقه واقعی خود را به شریک زندگی خود ابراز کنید.

آیا در اوقات فراغت با هم کارهای سرگرم کننده انجام می‌دهید؟ شما مجبور نیستید علایق مشابهی با شریکتان داشته باشید، اما می‌توانید با درگیر شدن در یکی از علایق او (یا خودتان) از زمانی که با هم سپری می‌کنید، لذت ببرید.

شاید شریک زندگی شما کتاب خواندن را دوست داشته باشد. لازم نیست یک شبه کارشناس ادبی شوید. با این حال، می‌توانید با شریک خود در کتاب خواندن مشارکت کنید و از هیجانی که در چهره شریکتان وجود دارد، زمانی که کتاب‌های مورد علاقه‌اش را برای شما می‌خواند، لذت ببرید.

اگر همسرتان از هنر لذت می‌برد، با او یک کار هنری انجام دهید. این کار در مورد تمام فعالیت‌هایی که همسرتان می‌کند، و شما همزمان دوست دارید که در آنها شریک شوید، صدق می‌کند.

۳- تجربیات روزانه مشترک داشته باشید.

ممکن است به نظر عجیب برسد اما انجام دادن کارهای روتین روزانه با یکدیگر می‌تواند بر صمیمیت شما بیفزاید. درست مثل دوستانی که در یک سفر، وظایف را بین خود تقسیم می‌کنند یا با همکاری یکدیگر یک کار را انجام می‌دهند. همین کارهای روزانه کوچک، موجی از شادی و صمیمیت را بین شما به وجود می‌آورد.

تجربیات روزانه مانند شستن ظروف، تا کردن لباس‌ها، تماشای تلویزیون یا آشپزی با هم می‌توانند فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر باشند. اینها می‌توانند لحظاتی برای به اشتراک گذاشتن روزتان، صحبت در مورد اهدافتان یا به سادگی بررسی احساسات یکدیگر باشند.

برخی از فعالیت‌ها و کارهای روزانه که دوست دارید همسرتان با شما انجام دهد چیست؟ آیا خوب است که آنها لباس‌های شسته شده را در کنار شما بچینند یا صرفاً در هنگام شام کنار هم بنشینید و به جای اینکه با هم گفتگو کنید، بی‌صدا در تلفن‌هایتان بچرخید؟ یادتان نرود که مکالمات عادی و در حین انجام کارهای روزانه، دوستی شما را تقویت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه یک زن جذاب برای همسرمان باشیم؟

۴- در تیم شریک زندگی خود باشید.

وقتی موانع و عوامل استرس‌زای بیرونی بر سر راه شریکتان قرار می‌گیرند، باید بدانند که شما از او حمایت کرده‌اید. بالاخره شما در یک تیم هستید. این بدان معناست که شما می‌توانید علاقه واقعی خود را به بودن در کنار شریک زندگی خود نشان دهید و تمام تلاش خود را بکنید که هرگز کاری انجام ندهید یا نگویید که باعث شود او احساس بی اهمیتی یا تنهایی کند.

در موقعیت‌های مختلف اجتماعی یا محیط‌هایی که باعث می‌شود همسرتان احساس ناراحتی یا معذب بودن داشته باشد، در کنار او باشید. وقتی شوهرتان با طرد شدن یا ناامیدی از طرف دیگران رو به رو می‌شود می‌توانید به او بگویید: “می‌دانم که این وضعیت دردناک است، اما من به تو ایمان دارم.”

روش‌های ساده برای رفیق شدن با همسر در زندگی مشترک

۵- صبور باشید.

بدانید که ایجاد یک دوستی عمیق‌تر با همسرتان به کار و زمان زیادی نیاز دارد. ناامید نشوید و اگر در میانه راه با شوهرتان بحث و جدالی داشتید فکر نکنید که هر کاری کرده‌اید بی ثمر بوده و نتیجه آن بر باد رفته است. بین همه دوستان گاهی اختلافاتی وجود دارد.

در غیر این صورت بیشتر به نظر می‌رسد افراد تظاهر به دوستی می‌کنند. دوستان واقعی با هم به اختلاف و گاهی بحث می‌رسند اما نکته مهم آن است که با صبوری آن را پشت سر می‌گذرانند. دوستان واقعی در زمان مشاجره، علاقه قلبی به یکدیگر را از دست نمی‌دهند و پس از چندی به سمت هم باز می‌گردند.

بیشتر بخوانید: در مورد این موضوعات با همسرتان گفتگو کنید

۶- زمان‌های با کیفیتی در کنار هم داشته باشید.

هر هفته زمانی را برای گذراندن زمان با کیفیت در کنار هم تعیین کنید. سپس از آن زمان محافظت کنید تا دوستی بین شما عمیق‌تر شود. گذراندن وقت با هم را به جای جدایی و صرف وقت به تنهایی، انتخاب کنید. این ممکن است به معنای فدا کردن زمان‌هایی باشد که می‌خواستید برای خودتان کاری انجام دهید یا به آن عادت داشته‌اید.

مثلاً فکر کنید که اگر زمانی را به شوهرم اختصاص دهم، این هفته موفق به دیدن دوستانم نخواهم شد. سعی کنید اولویت بندی کنید و زمان‌ها را بدون تداخل برنامه ریزی کنید. هرگز وقتی که باید برای شوهرتان بگذارید را فدا نکنید.

مانند هر دوستی دیگری، دوستی شما با همسرتان نیازمند توجه، مهربانی، شفقت و فداکاری است. همانطور که در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا به مرور کارهایی پرداختیم که انجام آنها دوستی بین شما و همسرتان را تقویت می‌کند، راه‌های دیگری می‌توانید پیدا کنید که مختص خود شما و همسرتان است.

پیوند شما باید تقویت و زمان نیازهایتان اولویت بندی شود. ایجاد تجربیات معنادار، نشان دادن علاقه واقعی به یکدیگر و حضور در یک تیم، همگی اقدامات ساده و روزانه‌ای هستند که می‌توانید همین الان برای تقویت رابطه خود انجام دهید. پرورش اینها به یک راه نجات برای هر دوی شما تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا