آشپزیغذاهای سنتی

برای ناهار چی بپزم؟ ۱۰۸ لیست غذای خوشمزه برای ناهار

این سوال که برای ناهار چی بپزم، یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی است که برای خانم‌های خانه‌دار و حتی آقایونی که به آشپزی علاقه دارند، وجود دارد و هر روز این پرسش که “برای وعده ناهار چه چیزی درست کنم” را در ذهن خود مرور می‌کنند. در کشور ایران معمولاً برای درست کردن ناهار از غذاهای برنجی و انواع خورشت‌ها استفاده می‌شود. خورشت‌هایی که در هر استان با توجه به ذائقه آن مکان پخته می‌شود و ادویه‌جاتی که در غذاها نیز به کار می‌رود با توجه به اقلیم و آب و هوا و سلیقه‌ی مردمان آن شهر است. اگر لیست غذایی جدید و متنوع برای ناهار در ذهن ندارید اصلا نگران نباشید!

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ قصد داریم به طرز تهیه چندین غذای خوشمزه و متنوع برای وعده ناهار بپردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با گوشت برای ناهار چی بپزم؟

    در اینجا فهرست‌وار لیست غذاهایی که می‌توانید با گوشت تکه ای بپزید را به شما آموزش خواهیم داد. با ما با لیست انواع غذا با گوشت خورشتی همراه باشید.

    ۱- خورشت قورمه سبزی

    قورمه سبزی سمبل غذاهای ایرانی است و کمتر کسی هست که این غذای اصیل ایرانی را با سبزی‌های تازه دوست نداشته باشد. در بیشتر استان‌های ایران قورمه سبزی را مانند هم درست می‌کنند.

    طرز تهیه قورمه سبزی - ناهار چی بپزم؟

    اما ممکن است ادویه‌ها را افزایش یا کاهش دهند یا از سبزی‌های معطر دیگری درست کنند. اما اصل قورمه سبزی از لوبیا قرمز، سبزی‌هایی از جمله شنبلیله، تره و گشنیز و جعفری به همره گوشت‌های تکه‌ای خورشتی درست می‌شود.

    برای طرز تهیه قورمه سبزی به ادامه‌ی مطالب مراجعه کنید.

    ۲- خورشت قیمه با سیب زمینی

    قیمه با سیب زمینی یکی دیگر از خورشت‌های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب برای ناهار ظهر است. این خورشت خوشمزه برای ماه محرم زبانزد است و اکثر عزاداران حسینی قیمه نذری درست می‌کنند.

    طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی

    برای مهمانی و مجالس انتخاب خورشت قیمه بینظیر است. برای تهیه قیمه با سیب زمینی ابتدا پیازها را سرخ می‌کنیم. لپه را که از قبل خیسش کرده‌ایم به پیاز اضافه می‌کنیم. ادویه‌هایی چون دارچین و زردچوبه را به مواد می‌زنیم.

    برای ادامه‌ی مطالب طرز تهیه‌ خورشت قیمه به ادامه‌ی مطالب مراجعه نمایید.

    ۳- خورشت کرفس

    کرفس یکی از سبزیجات مقوی و مفید برای بدن است و کسانی که رژیم لاغری دارند، آب کرفس میل می‌کنند. کرفس را برای سالاد هم استفاده می‌کنند. این سبزی مفید در ایران به صورت خورشت نیز سرو می‌شود.

    طرز تهیه خورشت کرفس

     طریقه‌ی پخت خورشت کرفس مانند خورشت قورمه سبزی است. در ابتدا کرفس‌ها را بشویید و به تکه‌های مساوی و کوچک خورد کنید. سپس پیاز را خرد کرده و بگذارید سرخ شود. سپس کرفس‌هایی که از قبل شسته و تفت داده‌اید را قابلمه خود اضافه کنید.

    برای طرز تهیه خورشت کرفس روی این نوشته کلیک کنید.

    ۴- خورشت بامیه

    خورشت بامیه یکی از غذاهای خوشمزه و بی‌نظیر از خطه‌ی جنوب ایران محسوب می‌شود. بامیه یکی از گیاهان ضد افسردگی و برای کنترل کلسترول خون مناسب است.

    طرز تهیه خورش بامیه

     بامیه مانند سویا پروتئین دارد و برای درمان کبد چرب مفید است. برای تهیه خورشت بامیه ابتدا سر بامیه‌ها را پاک کنید. برش به گونه‌ای باشد که زیاد کوتاه نشود و مواد لزج و تخم‌های درون بامیه بیرون نیاید. برای این غذا پیاز، سیب زمینی‌، گوشت تکه‌ای خورشتی و ترشیجاتی مانند آب‌غوره و آب‌لیمو نیاز است.

    برای طرز تهیه خورشت بامیه خوشمزه و اصیل روی این مقاله کلیک کنید.

    ۵- لوبیا پلو با گوشت تکه ای

    کمتر کسی هست که به لوبیا پلو، یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی علاقه نداشته باشد. به همین دلیل، نمی‌توان از غذا برای ناهار حرف زد و از لوبیا پلو به‌عنوان یکی از گزینه‌ها نامی نیاورد. شما می‌توانید لوبیا پلو را هم با گوشت تکه‌ای و هم با گوشت چرخ‌کرده تهیه کرد. ما در این بخش قصد داریم طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای را به شما آموزش دهیم. برای تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    برای تهیه لوبیا پلو کته با گوشت تکه‌ای، کافیست ابتدا برنج را بشویید و با نمک بخیسانید. سپس پیاز و سیر داغ درست کنید. بعد از این کار، نوبت به پوره کردن گوجه می‌رسد. حالا می‌توانید گوشت را بپزید. برای مطالعه ادامه این رسپی خوشمزه، روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای کلیک کنید.

    ۶- کلم‌پلو شیرازی

    کلم‌پلو شیرازی، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی و اصیل شیرازی است. امروزه این غذا در سایر شهرها نیز به روش های مختلفی طبخ می‌شود. عطر سبزیجات تازه در کنار طعم کلم سرخ شده، گوشت و برنج ترکیبی بسیار شگفت‌انگیز و متفاوت را به شما خواهد داد. کلم‌پلو شیرازی با گوشت قلقلی شده گوسفند، گاو  و گوشت گوسفند نگینی خرد شده تهیه می‌شود و یکی از بهترین گزینه‌ها برای ناهار محسوب می‌شود.

    دستور پخت کلم پلو شیرازی

    برای مشاهده طرز تهیه کلم‌ پلو شیرازی به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکات کلیدی و مهمی که در تهیه این غذای بسیار خوشمزه باید بدانید به این لینک مراجعه کنید.

    ۷- قیمه نثار قزوینی

    اگر به دنبال غذایی مجلسی و شیک برای ناهار هستید، قیمه نثار پیشنهاد ما به شماست. قیمه نثار از غذاهای سنتی قزوین است و از گوشت‌های تکه‌ای به نسبت کوچک و خلال پسته، بادام، خلال پرتقال یا نارنج و …. درست می‌شود.

    تهیه قیمه نثار - ناهار چی بپزم؟

    برای طرز تهیه قیمه نثار ابتدا پیازها را نگینی خرد و بعد از سرخ کردن پیاز گوشت‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی زهم گوشت از بین برود و رنگش عوض شود. بعد از آن رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

    برای مشاهده ادامه‌ دستورالعمل طبخ این غذا، روی طرز تهیه قیمه نثار کلیک کنید.

    ۸- آبگوشت(دیزی)

    آبگوشت غذایی سنتی و خوشمزه است که دورهمی می‌چسبد و به همین دلیل اکثر ایرانیان در ظهر جمعه آن را درست می‌کنند.

    طرز تهیه آبگوشت اصیل ایرانی

     آبگوشت از ترکیب گوشت تازه گوسفندی استخوان دار به همراه نخود، لوبیا و سیب زمینی درست می‌شود. این غذا را به همراه سبزی، پیاز یا ترشی سرو می‌کنند.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه آبگوشت(دیزی) روی لینک کلیک کنید.

    ۹- آبگوشت کشک لرستان

    آبگوشت کشک لرستانی غذایی خوشمزه و دلچسب برای خانواده‌ها در روزهای سرد زمستانی است. اگر اهل خوردن آبگوشت هستید حتما این غذای خوشمزه را رای ناهار امتحان کنید. 

    روش تهیه آبگوشت کشک لرستان؛ ساده‌ترین و خوشمزه ترین آبگوشت کشک

    1.  نخود و لوبیا باید به اندازه کافی خیسانده شود تا هنگام پخت به‌راحتی، به صورت کامل پخته شود.
    2. نخود و لوبیای خود را در یک ظرف ریخته و به قدری آب بریزید که یک بند انگشت آب روی آن بماند.
    3. پیازهای خود را به صورت نگینی خرد کنید و همانند آماده کردن پیاز داغ در یک ماهیتابه تفت دهید. 

    برای ادامه مطلب طرز تهیه آبگوشت کشک لرستان روی لینک عنوان مقاله کلیک کنید.

    ۱۰- خورشت آلو اسفناج با گوشت

    همان‌طور که می‌دانید، اسفناج خون ساز و سرشار از آهن است. از ترکیب اسفناج، گوشت و آلو بخارا خورشتی خوشمزه به نام خورشت آلو اسفناج تهیه می‌شود. می‌توان این خورشت را با برنج کته‌ای و برای ناهار میل کرد.

    طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی؛ با گوشت به روش سنتی با فیلم آموزشی

     در مرحله اول برای تهیه خورشت آلو اسفناج، پیازها را پوست بگیرد و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

    سپس پیاز خردشده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، به آن زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با پیاز و زردچوبه کاملاً مخلوط و یکدست شوند. تفت دادن را کمی ادمه دهید.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۱- کباب

    کباب، یکی از لذیذترین گزیه‌هایی که می‌توانید برای غذا داشته باشید.

    طرز تهیه انواع کباب

     در ایران انواع و اقسام کباب وجود دارد که به روش‌های مختلف و با اسم‌های متفاوت درست می‌شود. اگر اهل کباب و غذاهای گوشتی هستید حتماً طرز تهیه انواع کباب مجلسی و خوشمزه را امتحان کنید.

    ۱۲- خورشت کنگر

    خورشت کنگر یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی است که می‌توانید با گوشت درست کنید. خورشت کنگر نوعی غذای محلی محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی آن ابتدا باید خار و ریشه اضافی آن را بگیرید.

    طرز تهیه خورشت کنگر

    می‌توانید کنگر را از قبل در فصل بهار بخرید. بعد از پاک کردن آن را سرخ کنید و در فریزر کنگرها را فریز کنید. برای تهیه‌ی خورشت کنگر خوشمزه ابتدا پیازها را نگینی کنید. سپس در روغن تفت دهید و ادویه‌های مورد نیاز را اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه خورشت کنگر اینجا را کلیک کنید.

    ۱۳- خورشت کدو

    کدو و بادمجان از خوشمزه‌هایی هستند که طعم خورشت را فوق العاده می‌کنند. خورشت کدو غذایی خوشمزه و آسان است که با گوشت تکه‌ای درست می‌شود.

    خورشت کدو برای ناهار

    البته در این خورشت می‌توانیم به جای گوشت از مرغ هم استفاده کنیم. برای تهیه خورشت کدو، پیاز و سیر را پوست بگیرید و بشویید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سیر را رنده کنید. یک قابلمه را انتخاب کنید و مقداری روغن مایع در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.

    صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز خرد شده را به همراه سیر رنده شده به قابلمه اضافه کنید و مقداری آن ها را تفت دهید. بعد از اینکه مقداری سیر و پیاز تفت خوردند و نرم شدند به آن زردچوبه و مقداری فلفل سیاه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم یکدست شوند و تفت بخورند.

    در مرحله بعدی گوشت را آماده کنید. گوشت را پاک کنید و بشویید؛ سپس روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز به اندازه خورشتی آن ها را خرد کنید.

    برای ادامه طرز تهیه خورشت کدو اینجا کلیک کنید.

    ۱۴- خورشت کدو حلوایی

    می‌توانید خورشت کدو حلوایی را هم با گوشت گوسفندی و هم گوشت مرغ درست کنید. اما ما در ادامه طرز تهیه خورشت حلوایی با گوشت گوسفندی را آموزش می‌دهیم.

    خورشت کدوحلوایی

     برای تهیه این خورشت پیاز و گوشت را با هم تفت می‌دهیم. سیر خرد شده را اضافه کرده و مجددا تفت می‌دهیم. سپس ادویه‌ها را به گوشت اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و زعفران را به گوشت اضافه کنید و داخل خورشت آب بریزید. بگذارید تا گوشت بپزد.

    برای تهیه خورشت کدو حلوایی و ادامه آن به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۵- تاکو گوشت مکزیکی با خمیر ترتیلا

    این غذای خوشمزه برای کشور مکزیک است. تاکوی گوشت با نان مخصوصی به نام ترتیلا که U شکل است، درست می‌شود.

    طرز تهیه مرحله به مرحله تاکو گوشت مکزیکی

    اما این خمیر را می‌توانید در خانه هم درست کنید. تاکو همچنین ادویه خاصی دارد که از ترکیب چند ادویه درست می‌شود. برای تهیه نان ترتیلا آرد ذرت و گندم به همراه روغن مایع و آب استفاده می‌کنیم.

    برای طرز تهیه تاکو گوشت مکزیکی با خمیر ترتیلا اینجا کلیک کنید.

    ۱۶- خورشت به آلو

    اگر به دنبال یک غذای جدید و خوشمزه هستید، پیشنهاد ما به شما، خورشت به آلو است. این خورشت با گوشت گوسفندی درست می‌شود. خورشت به آلو مواد اولیه زیادی نمی‌خواهد و برای غذا برای ناهار مناسب است. 

    طرز تهیه خورشت به آلو؛ خاص و خوشمزه با عکس

    مانند پخت اکثر خورشت‌ها به سبک ایرانی، برای شروع کار باید پیاز داغ آماده کنید. پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی رنگ شود. زردچوبه، فلفل قرمز، ادویه را به آن اضافه می‌کنیم و در حد چند ثانیه تفت می‌دهیم تا بوی عطر ادویه‌ها فضای آشپزخانمون رو پر کند.

    در مرحله بعد گوشت‌ها را به قطعات دلخواه برش می‌زنیم. برای این‌که گوشتها به‌خوبی سرخ شوند و رنگ و روی بهتری به خود بگیرند، آن‌ها را به پیاز و ادویه‌های در حال تفت اضافه می‌کنیم. با این کار، بوی خامی گوشت کاملا گرفته خواهد شد.

    برای ادامه طرز تهیه خورشت به آلو به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۱۷- باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    باقالی پلو با ماهیچه در گذشته غذای پرطرفدار پادشاهان بوده که به مرور زمان این غذای خوشمزه به سفره های مردم عادی نیز راه پیدا کرد. به علاوه باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار ایرانی است که برای مجالس و مهمانی ها انتخاب مناسبی می‌تواند باشد. روش پخت این غذای خوشمزه و مجلسی سخت نیست اما یکسری نکات ریز دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

    طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه به شرح زیر است: 

    1. ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ پیمانه برنج و آب می‌ریزیم که خیس بخورد.
    2. سپس در یک قابلمه درب دار مناسب ۱۰ عدد پیاز درشت خلال شده می‌ریزیم و ماهیچه رو اضافه می‌کنیم.
    3. سپس ۴ بوته سیر و ۶ تکه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه را به میزان لازم و مقداری آب اضافه و درب قابلمه را قرار می‌دهیم، به مدت ۳ ساعت و نیم روی حرارت کم، اجازه می‌دهیم که ماهیچه‌ها آماده شوند.
    4. اکنون در یک قابلمه درب دار مناسب آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و سپس بعد از به جوش آمدن آب به آن به میزان لازم نمک و ۲ پیمانه باقالی و بعد از ۵ دقیقه به میزان لازم شوید و سپس ۳ پیمانه برنج را اضافه میکنیم.
    5. ۸ دقیقه اجازه می‌دهیم تا مواد (باقالی، برنج، شوید) ما آماده شود و سپس بعد از آماده شدن برنج آن را آبکشی می‌کنیم.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه روی لینک کلیک کنید.

    ۱۸- آبگوشت بزباش

    آبگوشت بزباش یک نوع آبگوشت سنتی و خوشمزه ایرانی است که در هر شهری به روش متفاوتی طبخ می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه آبگوشت بزباش سنتی خوشمزه و مخصوص و همه فوت و فن‌های درست کردن این آبگوشت لذیذ آشنا شوید.

    طرز تهیه آبگوشت بزباش

    مراحل تهیه آبگوشت بزباش

    مراحل تهیه آبگوشت بزباش به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید لوبیا چشم بلبلی را از شب قبل در آب بریزید و بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. 
    2. سپس گوشت، قلم و دنبه را تمیز کنید و بشویید. آن‌ها را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه بدون روغن تفت دهید. زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، می‌توانید پیاز را خرد و به آن اضافه کنید.
    3. بعد از چند دقیقه می‌توانید زردچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه گوشت و قلم و دنبه‌های خرد شده را با ادویه‌ها تفت دهید و پس از یک دقیقه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید. مقدار آب جوش باید به اندازه‌ای باشد که روی مواد را بگیرد. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید مواد به خوبی بپزند.

    برای ادامه رسپی این آبگوشت خوشمزه و اصیل به روش خانگی می‌توانید روی لینک طرز تهیه آبگوشت بزباش کلیک کنید.

    لیست غذا برای ناهار با مرغ

    با مرغ برای ناهار چی بپزم؟ برای مطالعه پاسخ این سوال، باید این با این بخش همراه شوید. اگر در منزل گوشت در دسترس ندارید، ما به شما غذاهای با مرغ را پیشنهاد می‌دهیم.

    ۱- خورشت مرغ

    خورشت مرغ یکی از ساده‌ترین غذاها با برنج است که در عین حال درآوردن آن به صورت خورشت مرغ رستورانی کمی زمان و سلیقه می‌خواهد. خورشت مرغ برای ناهار گزینه خوبی است و در کنار آن می‌توانید زرشک پلو یا هر برنج دیگری درست کنید.

    طرز تهیه خورشت مرغ به روش رستورانی؛ گرفتن بوی زهم مرغ

    برای طرز تهیه خورشت مرغ به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۲- خوراک بال مرغ ساده

    بال مرغ جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های مرغ است. از سوپ تا کباب، می‌توان از بال مرغ در بسیاری از غذاها  استفاده کرد.

    مراحل طرز تهیه خوراک بال مرغ

    نکته مهم این است که در هر غذایی، اگر بال مرغ را به روش مناسبی تهیه کنید، بسیار خوشمزه خواهد بود. همچنین در بسیاری پیش غذاها نیز می‌توان از بال مرغ استفاده کرد. استفاده از بال مرغ می‌تواند یک گزینه مناسب برای زمان‌هایی باشد که دسترسی به سینه یا ران مرغ ندارید اما می‌خواهید طعم مرغ را در غذای خود داشته باشید.

    برای طرز تهیه خوراک بال مرغ ساده می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۳- مرغ شکم پر با انار

    مرغ شکم‌پر، در همه فرهنگ‌های غذایی وجود دارد و طبخ می‌شود. پر با انار، یکی از ابداعات محلی کشور خودمان است. اگرچه مرغ بریانی از زمان‌های بسیار دور هموار یکی از غذاهای محبوب در کشورها و فرهنگ‌های محبوب بوده است اما پر کردن شکم آن هم یکی از روش‌های معمول طبخ آن است. فضای خالی شکم مرغ بریانی محل خوبی برای قرار دادن موادی است که ضمن عطر و طعم دادن به مرغ، بتواند همچون یک چاشنی برای تکمیل این غذا عمل کند. به خصوص انار!

    طرز تهیه مرغ شکم‌ پر با انار؛ در فر برای 4 نفر

    از مهم‌ترین نکات در تهیه یک مرغ شکم‌ پر با انار کاملا پخته و بریانی آماده‌سازی فر است. اگر فر شما چند طبقه است تمام قفسه‌های دیگر را بردارید تا حین پختن دما به صورت یکنواخت به تمام نواحی مرغ برسد. دمای فر را روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بگذارید فر به مدت ۵-۱۰ دقیقه گرم شود.

    یک ماهی‌تابه بردارید و به مقدار کافی درون آن روغن بریزید. پیازها و هویج خرد شده را درون ماهی‌تابه ریخته و شروع به تفت دادن کنید. مواد باید به خوبی با هم ترکیب شده و کاملا پخته شوند . وقتی پیازها شروع به طلایی شدن شد زیر ماهی‌تابه را خاموش کنید.

    برای ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر با انار به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۴- غوره مسما

    غوره مسما از غذاهای گیلانی است و تقریبا به دلیل غوره موجو در آن مزه‌ای ترش دارد. برای طرز تهیه این غذا به سینه مرغ، بادمجان، غوره عسگری و گوجه فرنگی به همراه ادویه‌جات نیاز داریم.

    طرز تهیه غوره مسما

     برای تهیه غوره مسما ابتدا در ماهیتابه کمی روغن ریخته و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس مرغ‌ها را داخل ماهیتابه ریخته و تفت دهید تا کمی مرغ‌ها تغییر رنگ دهند.

    در ظرف دیگری پیازها را با کمی زردچوبه و نمک تفت دهید. بعد از اینکه مرغ‌ها کمی تغییر رنگ دادند، آن‌ها را از روی شعله برداشته و در قابلمه یا گمج ریخته و کمی آب جوش و زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید کمی مرغ‌ها بجوشند و مقداری از آب تبخیر شود.

    بعد از اینکه پیازها کمی سرخ شدند، آن‌ها را به مرغ اضافه کرده و اجازه دهید کمی با هم جوش بخورند. در ماهیتابه کمی روغن ریخته و غوره‌ها را تفت دهید تا کمی آب میان غوره‌ها تبخیر شود. کمی بعد رب را به غوره‌ها اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود و خوش رنگ‌تر شود.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه غوره مسما به روش گیلانی‌ها اینجا کلیک کنید.

    ۵- باقالی پلو با مرغ

    یکی از غذاهای خوشمزه و خاص برای مهمانی و عروسی‌ها باقالی پلو با مرغ است. البته این غذا با ماهیچه، ماهی و تن ماهی نیز درست می‌شود.

    طرز تهیه باقالی پلو با مرغ خوشمزه

     در برنج این غذا باقالی و شوید می‌ریزیم و همین طعم برنج را عالی خواهد کرد. برای تهیه این غذا ابتدا مرغ را درست می‌کنیم. مرغ را که بهتر است ران آن باشد را در ماهی‌تابه به همراه ادویه‌جات سرخ می‌کنیم. یک لیوان آب جوش را به همراه زعفران بر روی مرغ می‌ریزیم و می‌گذاریم با آب زعفران بپزد.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه باقالی پلو با مرغ اینجا کلیک کنید.

    ۶- زرشک پلو با مرغ

    یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ که طرفداران بیشماری دارد. زرشک پلو، در مراسم عروسی و مهمانی‌ها جزو غذاهای اصلی به شمار می‌آید.

    طرز تهیه زرشک پلو با مرغ لذیذ

    این غذای به ظاعهر ساده فوت و فن‌هایی دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، مطمئناً یکی از بهترین غذاهای موجود در مهمانی خواهد شد. همان‌طور که این غذا از اسمش پیداست از ترکیت مرغ که معمولاً سینه و ران مرغ است به همراه برنج زعفرانی و زرشک درست می‌شود.

    برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۷- مرغ پرتقالی

    مرغ پرتقالی یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت است که اگر مرغ را دوست داشته باشید، حتما از طعم آن لذت خواهید برد. مرغ پرتقالی به خاطر نحوه طبخ متفاوت، طعمی جدید و خوشمزه دارد که حتما دلتان را به دست خواهد آورد.

    طرز تهیه مرغ پرتقالی برای ناهار

    برای تهیه این غذای خوشمزه برای ناهار، کافیست مقداری مرغ را سرخ کنید و در آب پرتقال بگذارید. اجازه دهید تا حسابی بجوشد و طعم پرتقال را به خود بگیرد.

    برای مطالعه نسخه کامل طرز تهیه مرغ پرتقالی، روی این لینک کلیک کنید.

    ۸- خورشت فسنجان با مرغ

    یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی خورشت فسنجان هست که هم با مرغ و  هم با گوشت چرخ کرده قلقلی درست می‌شود.

    طرز تهیه فسنجون با مرغ

    این غذای خوشمزه با رب انار و معمولاً ملس سرو می‌شود. اما بعضی شیرین‌تر یا ترش‌تر این غذا را دوست دارند. برای طرز تهیه خورشت فسنجان ملس با مرغ بر روی لینک کلیک کنید.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه ۵ غذای فرنگی در فر کلیک کنید.

    ۹- مرغ شکم پر

    مرغ شکم پر یکی از غذاهای سالم و خوشمزه است که بیشتر برای پذیرایی از مهمان مناسب است. در درون مرغ از آلوهای جنگلی و بخارا به همراه رب انار، سیر و سبزیجات معطر به همراه هویج و سیب زمینی استفاده می‌شود.

    طرز تهیه مرغ شکم پر- ناهار چی بپزم؟

     سبزیجات معطر آن شامل شنبلیله، پونه و جعفری و گشنیز است. برای تهیه مرغ شکم پر ابتدا، مرغ را پاک کرده و کلیه محتویات داخل آن را پاک کنید. سپس موادی مانند آب‌لیمو، دارچین، زعفران دم کرده و نمک و فلفل به همراه روغن مایع را قاطی کرده و به داخل و روی مرغ با یک فرچه آغشته کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه مرغ شکم پر روی لینک کلیک نمایید.

    ۱۰- گراتن مرغ و سیب زمینی

    گراتن‌ها از غذاهای محبوب فرانسوی هستند که می‌توان محتویات آن‌ها را بنا بر ذائقه تغییر داد. سینه مرغ، بادمجان و سیب زمینی و قارچ، از معروف‌ترین انواع گراتن محسوب می‌شوند. این خوراک خوشمزه فرانسوی، می‌تواند وعده غذایی کامل و ناهاری خوشمزه باشد؛ نکته مهم اینکه بچه‌ها هم معمولا به این غذا واکنش مثبت نشان می‌دهند و آن را دوست دارند. همچنین به خاطر وجود پنیر پیتزا و طعمی شبیه به فست فود، می‌توان از گراتن به‌عنوان پیش‌غذایی خوشمزه در مهمانی کمک گرفت.

    طرز تهیه گراتن مرغ برای ناهار

    برای تهیه گراتن مرغ، به فیله، فلفل دلمه‌ای، قارچ، ذرت، پنیر پیتزا، پیازه و سیر و انواع طعم‌دهنده دلخواهتان نیاز دارید. همچنین، در تهیه این غذا به سس بشامل هم نیاز خواهید داشت. برای مطالعه نسخه کامل طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی، روی لینک کلیک کنید.

    ۱۱- آلبالو پلو

    آلبالو پلو یک غذای ملس و خوشمزه برای فصل تابستان است. به این دلیل که در تابستان آلبالو به وفور یافت می‌شود. آلبالو پلو، با آلبالوی تازه خیلی خوشمزه‌تر از آلبالوی یخ زده خواهد شد.

    طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ یا گوشت چرخ کرده

    برای تهیه آلبالو پلو با مرغ یا گوشت چرخ کرده ابتدا برنج را با نمک خیس کرده و میگذاریم روی شعله گاز تا آب آن تبخیر شود. مرغ را در هر ابعادی که دوست دارید خرد کنید و در تابه با روغن بگذارید تا تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود. ب

    رای ادامه طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ یا گوشت قلقلی به مطلب آن مراجعه کنید.

    ۱۲- ته چین مرغ

    بی‌شک یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ته چین مرغ است.

    طرز تهیه ته چین مرغ

    ته چین مرغ از ترکیب ماست چکیده، زرده تخم مرغ، برنج، زعفران و برنج درست می‌شود. برای تهیه آن ابتدا مرغ که ترجیحاً سینه مرغ است را می‌گذاریم با پیاز و سیر بپزد. سپس سینه مرغ را ریش ریش می‌کنیم.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه ته چین با مرغ کلیک کنید.

    ۱۳- خوراک مرغ و لوبیا سبز

    خوراک مرغ و لوبیا سبز یکی از خوراک‌های راحت و مقوی است که برای ناهار با نان بسیار می‌چسبد. این خوراک را می‌توانید با برنج نیز میل کنید. این کاملاً سلیقه‌ای است.

    خوراک مرغ و لوبیا سبز

     در این غذا سیب زمینی، هویج، لوبیا سبز، سینه‌های مرغ تکه‌ای یا ران مرغ به همراه نخودفرنگی و … وجود دارد. برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا مرغ را می‌پزیم. برای بهتر مزه‌دار کردن مرغ آن را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کرده و با پیاز و سیر و زردچوبه می‌گذاریم تا بپزد.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه خوراک مرغ و لوبیا سبز بر روی لینک کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه به؛ خوشمزه و مقوی

    ۱۴- مرصع پلو با مرغ

    مرصع پلو را هم با مرغ و هم گوشت ماهی می‌توانید درست کنید. این غذای خوشمزه و خاص برای مجالس و مهمانی بسیار گزینه‌ی خوبی است.

    طرز تهیه مرصع پلو

     در مرحله اول برای تهیه مرصع پلو برنج ها را پاک کنید و بشویید و دو الی سه ساعت در آن بگذارید تا خیس بخورد. سپس پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس کره را در یک تابه بریزید و حرارت دهید تا داغ شود. سپس پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه مرصع پلو با مرغ بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۵- کوکو مرغ و سیب زمینی سوخاری

    کوکو مرغ انواع مختلفی دارد اما این نوع کوکو هم برای ناهار و هم برای غذای فینگرفود انتخاب خوبی است. برای تهیه این غذا از ران مرغ یک اندازه استفاده کنید.

    فینگرفود کوکو مرغ و سیب زمینی

     ۲ عدد سیب زمینی را بپزید. این غذا دارای پنیر پیتزا و پودر سوخاری است که بهتر است به صورت خانگی پودر سوخاری را درست کنید. به جای پودر سوخاری از کرانچی یا تردیلا هم می‌توانید استفاده کنید. ران مرغ را پس از تفت دادن می‌گذارید تا کاملاً بپزد.

    برای مشاهده‌ی ادامه طرز تهیه کوکو مرغ و سیب زمینی سوخاری اینجا کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: ناهار با برنج

    ۱۶- شیرین پلو با مرغ

    شیرین پلو یک غذای خوشمزه آذری است که معمولاً با مرغ درست می‌شود. برای تهیه شیرین پلو به پوست پرتقال، خلال پسته، بادام و زعفران برای تزیین نیاز داریم.

    شیرین پلو خوشمزه برای ناهار

    برای طرز تهیه شیرین پلو، ابتدا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید.

    سپس پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را به وسیله یک چاقوی تیز به چهار قسمت تقسیم کنید و در داخل قابلمه آب جوش بگذارید. و سپس مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید تا رنگ بگیرد. سینه های مرغ را پاک کنید و بشویید.

    سپس آن ها را درون قابلمه بگذارید و در قابلمه را بگذارید و همچنین حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و حدود یک ساعت به آن وقت دهید تا سینه مرغ به طور کامل پخته شود.

    برای ادامه طرز تهیه شیرین پلو مجلسی اینجا کلیک کنید.

    ۱۷- خورشت زرشک آلو

    خورشت زرشک آلو یک غذای خوشمزه و ملس شمالی است که برای ناهار گزینه خوبی است. این غذا را هم با گوشت و هم با مرغ می‌توانید درست کنید.

    خورشت آلو زرشک خوشمزه مازندرانی

     برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را پوست بگیرید و با کمک رنده با دنده ریز رنده کنید. قابلمه ای را آماده کنید و روغن کمی در آن بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد پیاز رنده شده را درون آن ریخته و با شعله پایین حرارت تفت دهید.

    زمانی که پیاز طلایی شد تکه‌های مرغ را که از قبل شسته بودید را به پیاز اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به آرامی همراه با پیاز تفت داده شوند.

    برای اینکه بوی ضحم مرغ گرفته شود بیشتر تفت داده شود. زمانی که مرغ و پیاز تقریبا سرخ شدند (کمی) رب را اضافه کنید و داخل روغن خوبهم بزنید تا رنگ و لعاب بهتری به مرغتان بدهد.

    برای ادامه طرز تهیه خورشت زرشک آلو اینجا کلیک کنید.

    ۱۸- مرغ بریان

    مرغ بریان از جمله غذاهایی است که در رستوران‌ها سرو می‌شود. این غذا را در منزل نیز می‌توانید درست کنید.

    مرغ بریان

    برای تهیه مرغ بریان، یک عدد مرغ کامل را در ادویه نمک، فلفل و زعفران قرار می‌دهیم. سپس دو عدد پیاز و سیر و فلفل دلمه‌ای خرد شده به همراه آبلیمو بر روی مرغ می‌ریزیم و می‌گذاریم تا ۵ ساعت مواد به داخل مرغ بریان برود.

    برای ادامه طرز تهیه مرغ بریان به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۹- مرغ ترش

    مرغ ترش یک غذای شمالی که هم در مازندران و هم در گیلان به روش محلی درست می‌شود.

    طرز تهیه مرغ ترش به شیوه گیلانی و مازندرانی؛ با فوت و فن های ریز

    برای تهیه این غذای خوشمزه با برنج کته از سبزیجات معطر، گردو، رب انار به همراه مرغ استفاده می‌کنیم. برای مشاهده طرز تهیه مرغ ترش می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۲۰- مرغ ناردونی (مرغ اناری)

    مرغ ناردونی (مرغ اناری) با انار دانه شده ملس درست می‌شود. اگر ذائقه ملس دارید این غذای خوشمزه برای انتخاب ناهار گزینه خوبی است.

    مرغ ناردونه-مرغ اناری

    برای مرغ ناردونی از انار دون شده به همراه آب انار استفاده می‌شود. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را درست کنید به طرز تهیه مرغ ناردونی مراجعه کنید.

    ۲۱- خورشت گوجه سبز با سینه مرغ

    خورشت گوجه سبز، یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین غذاهایی است که در فصل بهار با گوجه سبز تازه می‌توانید تهیه و سرو کنید.

    طرز تهیه خورشت گوجه سبز؛ با سینه مرغ برای فصل بهار

    این خورشت با طعم ترش و جذابش در کنار پلو یک انتخاب عالی برای کودکان بدغذا و کم اشتها است.
    شما می‌توانید گوجه‌سبز را در فریزر به مدت چند ماه نگهداری کنید و در بقیه فصول سال نیز از طعم جذاب و دلبر این خورشت لذت ببرید.برای مشاهده طرز تهیه خورشت گوجه سبز با سینه مرغ اینجا کلیک کنید.

     ۲۲- خورشت ترش سماق

    خورشت ترش سماق یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و متفاوت شمالی است. اصالت این غذا مربوط به مازندران و گیلان برمی‌گردد. شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی خودتان می‌توانید این خورشت را با انواع گوشت سفید (مرغ، بوقلمون) و گوشت قرمز گوسفندی طبخ کنید شاید برایتان جالب باشد، سماق در دستورات غذایی اندکی جای دارد اما خواص و فواید بی‌شماری برای بدن دارد. سماق برای سلامت قلب،سلامت استخوان‌ها، کاهش عفونت ادرار و مشکلات کلیوی، افزایش قوای جنسی در مردان و تنظیم قند خون و کنترل دیابت برای بدن مفید است.

    طرز تهیه خورشت ترش سماق مازندرانی؛ ساده و لذیذ با مرغ

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی مرغ روید. قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید.
    2. منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند.
    3. حال تکه‌های مرغ شسته شده را به آب جوش اضافه کنید و ۸-۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند.
    4. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و با مقداری آب بشوید و کنار گذارید.
    5. با این کار مقدار خیلی زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ را می‌توانید بگیرید. در دومین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید.
    6. تکه‌های مرغ را در آن قرار دهید و کمی فلفل و زردچوبه به آن زنید.
    7. کمی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال چند تکه برگ بو به قابلمه بیفزایید و ۱-۲ پیمانه آب جوش درون قابمه بریزید.
    8. حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه خورشت ترش سماق مازندرانی، روی لینک کلیک کنید.

    ۲۳- خورشت آلو مسما با مرغ

    خورشت آلو مسما یکی از انواع خورشت‌های بسیار محبوب و جذابی است که با توجه به ذائقه هر فرد با گوشت مرغ، گوسفند و گاو تهیه می‌شود. مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد و در زمان کوتاهی آماده می‌شود. این خورشت با طعمی ملس و غلظتی بالا یکی از متفاوت‌ترین روش‌های پخت مرغ است.

    طرز تهیه خورشت آلو مسما

    مراحل تهیه خورشت آلو مسما

    مراحل تهیه خورشت آلو مسما به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی مرغ‌ها روید. تکه‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.
    2. درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به نقطه‌جوش رسد. حال تکه‌های مرغ را درون آب در حال جوش قرار دهید. ۶-۸ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند. این کار موجب می‌شود تا حد زیادی بوی زهم مرغ و هورمون‌های آن گرفته شود و مرغ طعم بهتری به خود گیرد.
    3. پس از گذشت زمان فوق مرغ‌ها را از آب جوش خارج کنید و با مقداری آب بشویید تا کف‌های خاکستری‌رنگ و خونابه‌ها از آن‌ها جدا شود. آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.
    4. سپس به سراغ طعم‌دار کردن مرغ‌ها روید. مقداری محلول زعفران به مرغ‌ها زنید و به‌خوبی آن‌ها را ماساژ دهید تا همه قسمت‌های مرغ به محلول زعفران آغشته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه با مرغ روی لینک طرز تهیه خورشت آلو مسما کلیک کنید.

    لیست غذا با گوشت چرخ کرده برای ناهار:

    غذاهایی که با گوشت چرخ کرده درست می‌کنند، بسیار متنوع هستند. در اینجا به شما چند نوع غذا را پیشنهاد می‌دهیم.

    ۱- اسفناج پلو

    اگر به دنبال یک غذای مقوی و خوشمزه هستید ما به شما اسفناج پلو را پیشنهاد می‌دهیم. این غذای خوشمزه و خاص با گوشت چرخ کرده درست می‌شود.

    طرز تهیه اسفناج پلو

     البته می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سینه مرغ استفاده کنید. در ابتدای کار برنج را شسته و در مقدار مناسبی آب آن را خیس می‌کنیم. ۳ عدد پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کمی سرخ و طلایی شود. بعد از اینکه پیاز مقداری سرخ شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می‌کنیم. گوشت را به صورت مداوم با سر قاشق هم می‌زنیم تا گوشت هنگام سرخ شدن ار هم باز شود.

    برای ادامه طرز تهیه اسفناج پلو بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲- عدس پلو

     عدس پلو یک غذای خوشمزه و مجلسی هست که برای نذری و هم برای ناهار قابل درست کردن است. در داخل این غذا کشمش و گوشت چرخ کرده می‌ریزند.

    طرز تهیه عدس پلو مجلسی

     برای تهیه عدس پلو، عدس را از شب قبل خیس کنید. برنج را نیز از یکی الی دو ساعت قبل از پختن خیس کنید. عدس خیس شده را آبکش می‌کنیم و بعد آنرا داخل قابلمه می‌ریزیم و روی آنرا آب می‌ریزیم، به‌ طوری که حدودا دو بند انگشت آب بالاتر از سطح عدس باشد.

    همراه با یک قاشق چایخوری نمک، اجازه می‌دهیم تا عدس‌ها بپزند. بعد ازینکه آب عدس‌ها به جوش آمد، همینطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، روی آن کفی تشکیل می‌شود که حتما باید این کف را با قاشق جمع کنیم.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه عدس پلو با کشمش و گوشت چرخ کرده اینجا کلیک کنید.

    ۳- دلمه کلم برگ

    همه ما انواع دلمه‌ها را می‌شناسیم. اما دلمه کلم یک دلمه خوشمزه و آسان است که برای ناهار درست خواهد شد. د این دلمه از گوشت چرخ کرده به همراه برنج و لپه استفاده می‌شود.

    طرز تهیه دلمه کلم و کاهو

     سس روی این کلم بسیار خوشمزه است و طعم خاصی به آن خواهد داد. قسمت چوبی کلم یعنی مغز کلم را به صورت مخروطی با کارد تیزی در می‌آوریم و داخل آب جوش قرار دهیم تا برگ‌ها کمی نرم شوند؛ سپس از آب بیرون آورده و به آرامی برگها را جدا می‌کنیم.

    سپس  قسمت چوبی کلم یعنی مغز کلم را به صورت مخروطی با کارد تیزی در می‌آوریم و داخل آب جوش قرار دهیم تا برگ‌ها کمی نرم شوند؛ سپس از آب بیرون آورده و به آرامی برگها را جدا می‌کنیم. بعد از آن برنج را شسته و در یک قابلمه ریخته با کمی نمک (و در صورت دلخواه زعفران) میگذاریم تا نیم پز شوند.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه دلمه کلم اینجا کلیک کنید.

    ۴- لازانیا

    لازانیا یک غذای ایتالیایی است که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد. در ایران نیز اکثر خانم‌های خانه‌دار و کدبانو آن را درست می‌کنند.

    طرز تهیه لازانیا با سس بشامل - ناهار چی بپزم؟

     برای تهیه لازانیا باید سس بشامل نیز درست کرد. ابتدا پیاز و سیر خرد کرده را در ماهی‌تابه سرخ می‌کنیم. ادویه‌هایی چون نمک و فلفل، زردچوبه و پودر آویشن را به پیاز و سیر اضافه می‌کنیم. سپس گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه و تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد و بوی زهم آن از بین برود.

    در ادامه رب گوجه را اضافه می‌کنیم. برای مشاهده ادامه‌ی طرز تهیه لازانیا بر روی لینک کلیلک کنید.

    ۵- سماق پلو

    سماق پلو یک غذای اصیل و خوشمزه ایرانی است که با سماق قرمز و آب لبو درست می‌شود. این غذا را با کباب خانگی که به صورت سرخ کرده است، درست می‌کنیم.

    سماق پلو با کباب و طرز تهیه آن

     برای خوشمزه‌تر شدن این غذا و به طریق بازاری بعد از آبکش کردن برنج کباب را در لا به لای برنج قرار دهید و بر روی برنج زعفران دمکرده بریزید. برای تهیه سماق پلو ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را رنده می‌کنیم. آب پیاز را نگه دارید تا در مراحل بعد از آن استفاده کنیم.

    برای ادامه طرز تهیه سماق پلو اینجا کلیک کنید.

    ۶- ماکارونی رشته‌ای

    یک غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده ماکارونی است. همه این غذا را دوست دارند.

    ماکارونی با دارچین و زردچوبه

     برای ماکارانی موادی چون پیاز و سیر، رب گوجه فرنگی، ماکارانی رشته‌ای و ادویه‌جات لازم است. پیاز و سیر را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را به اندازه گردو قلقلی کنید.

    برای ادامه طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده اینجا کلیک کنید.

    ۷- رولت گوشت با جعفری و گردو

    رولت گوشت یکی از غذاهای ساده و خوشمزه است که با گوشت چرخ کرده درست می‌شود.

    رولت گوشت با جعفری و گردو

    برای تهیه آن کافی است گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر و رب گوجه فرنگی در منزل داشته باشید. برای مواد داخل رولت نیز ار گردو، جعفری، تخم مرغ و زرشک استفاده کنید.

    برای طرز تهیه رولت گوشت با جعفری و گردو بر روی لینک کلیک کنید.

    ۸- کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی

    این غذای خوشمزه خیلی راحت با سیب زمینی، تخم مرغ و گوشت چرخ کرده درست می‌شود.

    طرز تهیه کتلت با گوشت و سیب زمینی

     برای تهیه آن ابتدا باید ابتدا سیب زمینی‌ها را آب پز کنید و بعد از اینکه سرد شد، آنها را در ظرفی رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی های رنده شده اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده اینجا کلیک کنید.

    ۹- شامی کباب

    شامی کباب از ترکیب آرد نخودچی و گوشت چرخ کرده درست می‌شود. این غذا برای ناهار بسیار مناسب و به همراه نان یا برنج سرو می‌شود.

    طرز تهیه شامی کباب

    شامی کباب را به همراه سیب زمینی سرخ کرده می‌توان میل کرد. در مرحله اول تهیه شامی کباب، سیب زمینی‌ها و پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را با یک رنده مناسب به صورت ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. مرحله ۱ را برای پیاز هم تکرار کنید و آن را به کاسه سیب زمینی رنده شده اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه شامی خوشمزه و ترد اینجا کلیک کنید.

    ۱۰- همبرگر خانگی

    یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی که برای ناهار می‌توانید درست کنید، همبرگر است. برای تهیه آن ابتدا پیاز را پوست بکنید و بشویید و با دنده ریز رنده کنید.

    طرز تهیه همبرگر

     گوشت چرخ کرده را اضافه و خوب ورز بدهید. اگر گوشت چرخ کرده شما در فریز بوده و یخ زده است از ۱ ساعت قبل بیرون بگذارید و بزارید با دمای محیط یخ آن آب شود. یک عدد تخم مرغ را شسکته و خوب به هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شود. سپس به گوشت اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی مطالب طرز تهیه همبرگر خونگی بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۱- دلمه برگ مو

    یک غذای خوشمزه که هم با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت درست می‌شود. این غذای خوشمزه با طعمی ملس در فصل بهار قابل درست کردن با برگ مو (برگ انگور) است.

    طرز تهیه دلمه برگ مو

     ابتدا برای درست کرده دلمه برگ مو لپه را از قبل خیس کرده و با نمک و آب می‌گذاریم تا بپزد. برنج نیز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید در آب جوش به صورت بکشی پخته شود تا نرم شود. حالا پیاز را خرد کرده و با روغن تفت دهید. ادوی جات را به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه کنید و کاملاً تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.

    در ادامه برای طرز تهیه دلمه برگ مو اینجا کلیک کنید.

    ۱۲- کوفته ریزه

    کوفته ریزه یک غذای اصیل و خوشمزه ایرانی است که از ترکیب گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد نخودچی و… درست می‌شود.

    طرز تهیه کوفته ریزه

    برای تهیه کوفته ریزه در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کنید. آب آن را دور بریزید و پیاز را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب آن ها را مخلوط کنید.

    برای خواندن ادامه مطلب طرز تهیه کوفته ریزه کلیک کنید.

    ۱۳- پیتزا قارچ و گوشت

    برای تهیه این پیتزای خوشمزه و ساده به موادی چون سیر، پیاز، قارچ، گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا مورد نیاز است. برای ابتدای کار پیاز  سیر را تفت داده و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می‌کنیم.

    طرز تهیه پیتزا قارچ و گوشتسپس ادویه ها را به گوشت می‌زنیم. خمیر پیتزای آماده را در سینی فر قرار می‌دهیم و سس گوجه را بر روی خمیر می‌زنیم.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ اینجا کلیک کنید.

    ۱۴- زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

    برای درست کردن زیره پلوی خوشمزه به ۴ قاشق غذاخوری زیره نیاز دارید.

    طرز تهیه زیره پلو

     برای تهیه این غذای خوشمزه این مقدار زیره را با مقدار پیمانه‌های مورد نظر برنج به همراه آب، روغن و نمک میگذاریم تا بپزد. سپس به صورت جدا گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده کاملاً مخلوط کنید. ادویه و نمک را به چرخ کرده اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان اینجا کلیک کنید.

    ۱۵- کبه عربی

    کبه یک غذای عربی و جنوبی‌های ایران است که با سیب زمینی، برنج، گوشت چرخ کرده یا بلغور درست می‌شود. برای تهیه کبه ابتدا ابتدا برنج نیم دانه ایرانی را  چندین بار بشویید و حدود ۱۲ ساعت خیسانده و کنار بگذارید (از شب قبل).

    طرز تهیه کبه

     سپس پیاز ها را نگینی خورد در روغن  سرخ کنید در حدی که طلایی شود. گوشت گوساله را روی تخته آشپزخانه ریز ریز کنید ، بعد بشویید و زمانی که آب گوشت‌ها در ابکش کشیده شد داخل پیاز داغ تفت دهید. خلال بادام و گردوهای خورد شده را به گوشت اضافه کرده و کشمش شسته شده  را داخل گوشت و پیاز بریزید.

    برای ادامه طرز تهیه کبه به دو روش اینجا کلیک کنید.

    ۱۶- فطایر گوشت

    فطایر یک غذای عربی و لبنانی است که داخل خمیر آن را با مواد مختلفی می‌توانید پر کنید. موادی مانند مرغ، قارچ، سبزیجات، سوسیس یا کالباس. اما معروفترین نوع فطایر، فطایر گوشت و قارچ است. 

    طرز تهیه فطایر گوشت

    برای درست کردن فطایر ابتدا باید خمیر آن را درست کرد. برای تهیه خمیر آرد رو داخل ظرف مناسبی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و به خوبی مخلوط کنید. و بعد شیر ولرم رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.

    بعد از مخلوط کردن مواد کره آب شده به روش بن ماری رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. و در آخر آب ولرم رو اضافه کنید. آب ولرم رو باید کم کم اضافه کنید و به مقداری اضافه کنید که مواد به حالت خمیری برسن و خمیر چسبندگی نداشته باشه.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه فطایر گوشت اینجا کلیک کنید.

    ۱۷- رشته پلو

    رشته پلو برای فصل سرد سال به خصوص شب یلدا، شب چهارشنبه سوری و برای سال نو درست می‌کنند. اما این غذای خوشمزه برای ناهار وپذیرایی از مهمان به خصوص با گوشت قلقلی گزینه مناسبی است.

    طرز تهیه رشته پلو

    برای تهیه رشته پلو ابتدا باید برنج آن را یک الی ۲ ساعت خیس کنید. سپس قابلمه را روی گاز قرار می‌دهیم و به آن نمک اضافه کرده و می‌گزاریم تا آب به جوش بیاد. رشته پلویی را کمی تقت می‌دهیم و به برنجمان که در حال جوش است اضافه می‌کنیم.

    برنج و رشته رو آبکش می‌کنیم. ته قابلمه کمی روغن ریخته و نان لواش برای ته دیگ می‌گذاریم. ۲ الی ۳ کفگیر برنج در قابلمه ریخته و روی آن زعفران دمکرده میریزیم.

     برای مشاهده ادامه طرز تهیه رشته پلو اینجا کلیک کنید. 

    ۱۸- کباب مشتی اصفهانی

    این کباب خوشمزه که نام دیگرش کباب مشتی زردک است با گوشت چرخ کرده و هویج درست می‌شود. این کباب خوشمزه روی ماهی‌تابه را می‌توانید با برنج یا بدون برنج درست کنید.

    طرز تهیه مشتی کباب اصفهانی (کباب زردک) اصیل و خوشمزه

    سس مخصوص گوجه فرنگی در کباب زردک طعم لذیذی به این غذا می‌دهد. برای شروع طرز تهیه کباب مشتی اصفهانی، پیاز رنده شده را بعد از گرفتن آب آن، به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. هویج رنده شده را به آن اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه کباب مشتی اصفهانی به مقاله آن رجوع کنید.

    ۱۹- کوفته کبابی ترکی

    کوفته کبابی برای کشور ترکیه است که با نان پیتا آن را سرو می‌کنند. همچنین با سس طحینه کوفته کباب ترکی خورده می‌شود. برای نهار می‌توانید این غذای خوشمزه و مجلسی را درست کنید.

    طرز تهیه کوفته کباب ترکی با عکس و نکته های خوشمزه تر شدن

    برای تهیه کوفته کباب ترکیه ای ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده که آب آن را گرفته‌اید مخلوط کنید. سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. برای ادامه طرز تهیه کوفته کباب ترکی به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۲۰- کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    کوفته ریزه یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و لذیذ ایرانی است که از گوشت چرخ کرده تهیه و به همراه نان یا برنج کته‌ای سرو می‌‌شود. نام دیگر کوفته ریزه، کوفته قلقلی است که به خاطر گوشت و همچنین ادویه‌هایی که در تهیه آن به کار برده می‌شود یک غذای مقوی و پرکالری به حساب می‌آید. در ادامه شما را با طرز تهیه کوفته ریزه خوشمزه و مجلسی آشنا خواهیم کرد.

    طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    مراحل تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    مراحل تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی) به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس یکی از پیاز ها را با رنده ریز رنده کنید. آب آن را دور بریزید و پیاز را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید.
    2. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب آن ها را مخلوط کنید.
    3. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن ها را به خوبی قاطی شوند. سپس آن را به کاسه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و هم بزنید.
    4. به مقدار لازم نمک، زردچوبه و فلفل را بر روی مواد بریزید و ۱ قاشق غذا خوری آرد نخودچی را به صورت کم کم و هنگامی که دارید گوشت چرخ کرده را ورز می‌دهید به آن اضافه کنید. می توانید یک قاشق دیگر آرد نخودچی را در صورتی که احساس کردید مایه کوفته ریزه بسیار شل است اضافه کنید.
    5. برای آماده کردن کوفته ریزه یک مقدار از آن را با قاشق بردارید و با کف دست به صورت دایره وار بچرخانید تا کوفته گرد تشکیل شود.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلقلی) کلیک کنید.

    ۲۱- کباب تابه ای (کباب دیگی)

    کباب تابه ای همان طور که از اسمش پیداست، کباب خوشمزه ای است که در ماهی تابه و بر روی گاز درست می شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. بهتر است این غذا را با گوشت گوسفندی چرخ کرده درست کنید و همراه با گوجه‌های کبابی، سیب زمینی تنوری، فلفل دلمه ای و سایر سبزیجات سرو نمایید.

    کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه ای (کباب دیگی)

    مراحل تهیه کباب تابه ای (کباب دیگی) به شرح زیر است:

    1. گوشت را شسته و چرخ کنید یا از گوشت چرخ کرده آماده استفاده کنید.
    2. پیاز را ریز رنده کنید و به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید.
    3. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مجددا ورز دهید. بعد از ورز دادن که گوشت کمی حالت چسبندگی پیدا کرد کمی دارچین به گوشت اضافه کنید. ( اضافه کردن دارچین اختیاری است ولی طعم کباب را خیلی خوب میکند).
    4. بعد از اینکه مواد کباب آماده شد ، ماهیتابه را آماده کنید و گوشت را با کمک دست داخل آن پهن کنید.
    5. بعد از پهن کردن گوشت، به کمک انگشت روی گوشت با فاصله خط بیاندازید؛ به اینصورت گوشت‌ها از هم سوا می‌شوند و به شکل کباب سیخی یکدست و بلند کف ماهیتابه قرار می‌گیرند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کباب تابه‌ای (کباب دیگی) کلیک کنید.

    ۲۲- کباب لقمه خانگی؛ به روش رضا لقمه با گوشت چرخ کرده

    کباب در رژیم غذایی ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. در موقعیت‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف، کباب می‌تواند غذایی باشد که همه را دور یک سفره جمع کند و همه هم از خوردن آن لذت ببرند. البته که شاید محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع کباب گوشت، کباب کوبیده باشد، اما کباب لقمه نیز با طعم منحصر به فرد خود می‌تواند گزینه مناسبی برای ناهار باشد.

    طرز تهیه کباب لقمه همانند رضا لقمه با گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کباب لقمه خانگی

    مراحل تهیه کباب لقمه خانگی به شرح زیر است:

    1. در ابتدای کار لازم است که پیازها را به خوبی پوست کنده، بشویید و رنده کنید. با انجام این کار، آب پیاز خارج شده و در ظرف جمع می‌شود. نیاز است تا با استفاده از یک آبکش یا صافی، آب پیاز را به خوبی بگیرید. توجه کنید که اگر آب پیاز به خوبی گرفته نشود، مواد اولیه کباب شل شده و شکل خوبی نمی‌گیرد.
    2. سپس پیازی که آب آن را گرفته‌اید را در یک کاسه بریزید و گوشت را به آن اضافه کنید. سپس نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و با قاشق مواد را هم بزنید.
    3. بعد از کمی هم زدن، با دست شروع به ورز دادن مواد کنید تا پیاز، گوشت، نمک و فلفل سیاه به خوبی با هم ترکیب شوند.
    4. بعد از این که مواد را به خوبی ورز دادید، سبزی معطر را به آن اضافه کنید. هر سبزی که بخواهید می‌توانید به مایه کباب لقمه اضافه کنید. سبزی را که اضافه کردید، ورز دادن را ادامه دهید تا مواد به خوبی ترکیب شوند.
    5. سپس زعفران و آرد سوخاری را به آن اضافه کنید و مجددا ورز دهید.

    برای ادامه رسپی این کباب خوشمزه روی لینک طرز تهیه کباب لقمه خانگی کلیک کنید.

    لیست غذا برای ناهار با نان:

    یکی از غذاهایی که برای کسانی که می‌خوان سریع و فوری برای ناهار چیزی درست کنند. غذاهای نونی است. کافیه نان تازه از بیرون تهیه کنید و با لیست غذاهایی که اشاره می‌کنیم میل کنید.

    ۱- انواع کوکو

    کوکو یک غذای ساده و نونی است که بیس اصلی آن سیب زمینی و تخم مرغ یا سبزیجات است. در کوکو، سیب زمینی را هم به صورت خام و هم به صورت پخته می‌توانید درست کنید.

    طرز تهیه کوکو سیب زمینی

     همچنین در دیگر کوکوها از سبزیجاتی مانند ذرت، بادمجان یا قارچ استفاده کنید. حتی کدو هم برای درست کردن کوکو به کار می‌آید. در کوکوها برای انسجام بیشتر، از تخم مرغ استفاده می‌شود تا وا نرود و در روغن سرخ می‌شود.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه انواع کوکو اینجا کلیک کنید.

    ۲- اشکنه

    از غذاهای خوشمزه که با نان خورده می‌شود، اشکنه است.

    طرز تهیه اشکنه با شنبلیله

    اشکنه یکی از غذاهای سنتی با تخم مرغ است. اشکنه به چند روش هم با سیب زمینی و هم بدون آن تهیه می‌شود. در این غذا از شنبلیله استفاده می‌شود. برای طرز تهیه اشکنه بر روی لینک کلیک کنید.

    ۳- سالاد الویه

    سالاد الویه از غذاهای خوشمزه در پذیرایی از مهمان و به هنگام رفتن به پیکنیک به همراه نان سرو می‌شود. در تهیه سالد الویه از موادی چون سیب زمینی، تخم مرغ، خیار شور و مرغ به همراه سس مایونز استفاده می‌شود.

    طرز تهیه سالاد الویه

    برای تهیه سالاد الویه ابتدا تخم مرغ و سیب زمینی را می‌گذاریم کاملاً بپزد. سپس مرغ را نیز از قبل به همراه پیاز، ادویه و آب می‌گذاریم کاملاً بپزد.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه سالاد الویه بر روی لینک کلیک کنید.

    ۴- کشک بادمجان

    کشک بادمجان یک غذای خوشمزه برای ناهار و شام است. این غذای خوشمزه با بادمجان و کشک فراوان درست می‌شود.

    تهیه کشک بادمجان خانگی

    برای تهیه کشک بادمجان بادمجان‌ها را از قبل شسته و پوست آن‌ها را بکنید. سپس آن‌ها را سرخ کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه کشک بادمجان بر روی لینک کلیک کنید.

    ۵- فلافل

    یکی از غذاهای خوشمزه و آسان که با نخود درست می‌شود، فلافل است.

    طرز تهیه فلافل با قارچ ترد و خوشمزه

    فلافل را در جنوب ایران با ادویه‌های مخصوص مانند پودر زیره سبز یا سیاه درست می‌کنند. برای تهیه این غذا ابتدا نخودها را از یک روز قبل خیس کرده تا نفخ آن کاملاً از بین برود.

    برای ادامه‌ی دستور پخت فلافل مانند فلافلی‌ها اینجا کلیک کنید.

     ۶- میرزا قاسمی

    میرزا قاسمی از غذاهای شمالی، خوشمزه و پر طرفدار است. این غذا با بادمجان و سیر فراوان درست می‌شود.

    طرز تهیه میرزا قاسمی به روش گیلانی

    برای تهیه‌ی آن بادمجان را کبابی می‌کنیم. سپس پوست آن را می‌کنیم. برای خوشمزه‌تر شدن این غذای معروف گیلانی بهتر از گوجه‌فرنگی تازه استفاده کنیم.

    برای مشاهده‌ی ادامه مطلب طرز تهیه میرزا قاسمی به روش گیلانی‌ها اینجا کلیک کنید.

    ۷- آب دوغ خیار

    آب دوغ خیار برای فصل تابستان یک گزینه عالی است که درست کردن آن برای یک ناهار تابستانه خالی از لطف نیست. آب دوغ خیار را با نان خشک ترید شده و با دوغ و ماست فراوان می‌توانید درست کنید و به رسم قدیمی همه آشنایان را دور هم جمع کنید.

    طرز تهیه آب دوغ خیار

    در مرحله‌ی اول یک کاسه با اندازه مناسب تهیه کنید و ماست را درون کاسه بریزید. به این نکته دقت کنید که بهتر است از ماست چکیده برای تهیه آب دوغ خیار استفاده کنید. سپس با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، ماست را به خوبی هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شود.

    سپس در ادامه خامه را نیز به کاسه اضافه کنید و مجدداً آن را با همزن، هم بزنید تا مواد کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند و فرم یکدستی به خود بگیرند. در گام بعدی خیارها را بشویید و سپس آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را نیز رنده درشت کنید. سپس آن را به کاسه اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه آب دوغ خیار به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۸- دو پیازه آلو شیرازی

    دوپیازه آلو یکی از غذاهای کم هزینه و سنتی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده و اغلب در وعده شام سرو می‌شود. در زبان شیرین شیرازی به سیب زمینی، آلو می‌گویند. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دوپیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

    مراحل تهیه دو پیازه آلو

    مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید، پوست آنها را بگیرید و به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
    2. حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد)
    3. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید. با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.
    4. اکنون سراغ آماده سازی پیازها روید. پیازها را بشویید، پوست بگیرید و آنها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.
    5. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آنها را تفت دهید تا بوی خامی‌شان گرفته و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دو پیازه آلو کلیک کنید.

    ۹- خاویار بادمجان

    اسم “خاویار بادمجان”  ممکن است به گوشتان خورده باشد و احتمالا تعریف‌های زیادی هم درباره آن شنیده‌اید. خاویار بادمجان که به نام‌های خوراک بادمجان و یا کنسرو بادمجان نیز شناخته شده است یک غذای کم هزینه و ارزان مربوط به کشور روسیه است. نام خاویار بادمجان در روسیه ایگرا است.

    اما امروزه خاویار بادمجان در ایران به روش‌های مختلفی پخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. خاویار بادمجان یک غذای خوشمزه و لذیذ است که مواد اولیه آن شامل بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و فلفل و ادویه جات است.

    برای پخت این غذا مدت زمان خیلی کمی لازم دارید و فقط لازم است که بادمجان در خانه داشته باشید. بقیه مواد معمولا همیشه در خانه موجود هستند.

    طرز تهیه خاویار بادمجان

    مراحل تهیه خاویار بادمجان

    مراحل تهیه خاویار بادمجان به شرح زیر است:

    1. بادمجان‌ها را به دو صورت می‌توانیم برای تهیه خاویار بادمجان آماده کنیم. روش اول به صورت کبابی است که اگر بتوانید آن را روی ذغال کبابی کنید، طعمی واقعا متفاوت خواهد داشت. روش دوم آب‌پز کردن بادمجان‌هاست.
    2. بعد از کباب کردن و یا آبپز کردن بادمجان‌ها، اجازه می‌دهیم کمی خنک شوند و سپس پوست آن‌ها را با دقت جدا می‌کنیم و آن‌ها را با گوشت کوب کاملا له می‌کنیم. دقت کنید که پوست بادمجان‌ها کاملا جدا شوند زیرا در شکل و طعم نهایی خاویار بادمجان تاثیر منفی خواهند داشت.
    3. سیر، پیاز و گوجه فرنگی‌ها را خرد کنید و آن‌ها را با روغن زیتون یا روغن سرخ کردنی کمی تفت دهید. بهتر است در این مرحله پوست گوجه فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را کمی له کنید و بعد به پیاز و سیر اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خاویار بادمجان کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: لیست غذای جدید

    لیست غذای سریع برای ناهار:

    اگر از آن دسته افرادی هستید که زمان لازم برای درست کردن غذاهای خورشتی و طولانی مدت را ندارید به شما چند غذای سریع را پیشنهاد می‌کنم.

    ۱- مرغ سوخاری

    یکی از غذاهای خوشمزه و خاص که طرز تهیه آن بسیار راحت است، طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و پفکی است.

    طرز تهیه مرغ سوخاری خانگی

     برای تهیه آن به تعداد نفرات یک یا چند عدد ران یا کتف مرغ (در صورت دلخواه سینه مرغ) را به همراه آرد سوخاری، تخم مرغ و ادویه‌جات آماده کنید. برای اینکه دوست داشته باشید مرغ‌ها مغز پخت‌تر به نظر بیان می‌توانید قبل از سرخ کردن حدود یک ربع با پیاز و فلفل و زردچوبه در آب آن‌ها را بپزید.

    برای طرز تهیه مرغ سوخاری اینجا کلیک کنید.

    ۲- جیب تاجر مرغ

    فینگر فود‌ها از غذاهایی هستند که نه تنها دستور پخت راحتی دارند، بلکه برای کسانی که وقت کافی برای درست کردن ناهار ندارند بهترین گزینه است.

    آموزش مرحله ای جیپ تاجر

     غذای جیب تاجر مرغ یک غذای راحت و خوشمزه که از ترکیب موادی چون سینه مرغ، جعفری، تخم مرغ، ذرت و… درست می‌شود. برای تهی این غذا ابتدا مواد داخل آن را درست می‌کنیم. سینه مرغ را به همراه پیاز، فلفل و زردچوبه می‌گذاریم تا بپزد. سپس به آن سس مایونز، جعفری، نمک و فلفل به همراه ذرت اضافه کنید.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه جیب تاجر مرغ اینجا کلیک کنید.

    ۳- پنینی مرغ

    پنینی مرغ برای کسایی که دوست دارند سریع غذا درست کنند، مناسب است.

    طرز تهیه پنینی مرغ

    پنینی مرغ از ترکیب سینه مرغ، خامه صبحانه، سیر، جعفری، قارچ و نان همبرگر به همراه ادویه‌هایی چون فلفل، زردچوبه و پاپریکا درست می‌شود. در ابتدا سینه مرغ را ریز کرده و با روغن کم تفت دهید. ادویه‌ها را به آن اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه پنینی مرغ اینجا کلیک کنید.

    ۴- طرز تهیه سیب‌زمینی و پنیر (کیک سیب زمینی)

    سیب زمینی و پنیر یکی از غذاهای سریع و خوشمزه است که طرز تهیه آن بسیار ساده است.

    سیب زمینی پیتزایی-بشقاب چیپس-سیب زمینی پنیری

     برای تهیه آن همان‌طوری که از اسمش پیداست به سیب زمینی و پنیر پیتزا نیاز داریم. سیب زمینی‌ها را کاملاً بشویید و به صورت یک اندازه خلال کنید. سپس سیب زمینی را با ادویه‌های طعم دهنده، مزه دار کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه سیب زمینی و پنیر اینجا کلیک کنید.

    ۵- پیتزا ریحان و گوشت قلقلی

    آیا تا به‌حال به پیتزا برای ناهار فکر کرده بودید؟ پیتزای خانگی یکی از گزینه‌های عالی برای برای ناهار است که کودکان هم عاشق آن هستند. پیتزا ریحان و گوشت قلقلی، یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه و متقاوتی است که می‌توانید برای ناهار تهیه کنید. برای تهیه این پیتزای لذیذ، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    برای تهیه پیتزا ریحان و گوشت قلقلی ابتدا باید پیاز را پوره و با گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌ها، گوشت قلقلی تهیه کنید. نکته اصلی تهیه این پیتزا، سس ریحان مخصوص آن است. برای مطالعه طرز تهیه سس ریحان و ادامه رسپی این پیتزای خوشمزه و متفاوت، روی لینک کلیک کنید.

    ۶- پیده مرغ

    پیده مرغ یا پیتزای ترکی، یکی از نسخه‌های سالم پیتزا است که هم می‌تواند برای کودکان راضی‌کننده باشد و هم ایده خوبی برای ناهاری متفاوت خواهد بود. البته شما می‌توانید به جای مرغ از گوشت یا انواع گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و… در تهیه پیده استفاده کنید.

    طرز تهیه پیده برای ناهار

    نکته مهم دیگر اینکه در تهیه این غذا باید خودتان خمیر را آماده کنید. برای تهیه خمیر پیده، مانند سایر خمیرها به شیر، آرد، زرده تخم مرغ و… نیاز خواهید داشت. برای مطالعه طرز تهیه پیده مرغ، کلیک کنید.

    ۷- بورک حلزونی با مرغ و قارچ

    بورک یک غذای ترکیه‌ای هست که برای ناهار گزینه خوبی می‌تواند باشد. بورک طعم‌های مختلفی داره اما یکی از پرطرفدارترین آنها بورک حلزونی با قارچ و مرغ و دیگری بورک سیب زمینی سیب زمینی پنیری است.

    طرز تهیه بورک با مرغ و قارچ در منزل

     برای تهیه بورک حلزونی با قارچ و مرغ از خمیر یوفکا استفاده می‌کنیم. این خمیر در اکثر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ موجود است. سپس مرغ را که از قبل پاک و ریز کرده‌ایم با پیاز و ادویه‌جات کمی تفت می‌دهیم. آب جوش روی مرغ می‌ریزیم و می‌گذاریم تا بپزد.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه بورک حلزونی با مرغ و قارچ اینجا کلیک کنید.

    ۸- اسنک مرغ

    اسنک‌ها از انواع غذاهای سریع و ساده بین خانواده‌ها به حساب می‌آیند. نکته مهم در مورد اسنک تنوع بالا در طرز تهیه آن‌هاست. شما می‌توانید این غذای خوشمزه و ساده را در کمترین زمان با مواد اولیه در دسترسی همچون سینه مرغ، نان تست، قارچ، فلفل دلمه و… در ساندویچ‌ساز و یا ماهیتابه تهیه و نوش جان کنید. 

    طرز تهیه اسنک مرغ

    مراحل تهیه اسنک مرغ

    مراحل تهیه اسنک مرغ به شرح زیر است:

    1.  یک عدد سینه مرغ را بدون استخوان با چاقو به قطعات ریز تقسیم می‌کنیم.
    2. پیاز را نگینی ریز خرد می‌کنیم و داخل تابه با دو قاشق روغن تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شود.
    3. بعد مرغ‌های خرد شده را به پیاز اضافه می‌کنیم و روی حرارت تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد.
    4. سپس نمک، فلفل سیاه و آویشن را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مرغ‌ها بپزند و آبشان کشیده شود. (از هر ادویه دلخواه دیگه‌ای هم میتوانید داخل مواد استفاده کنید.)
    5. قارچ‌های شسته و ورقه‌ای خرد شده را نیز اضافه می‌کنیم. حرارت را بالا می‌بریم تا قارچ ها بپزند؛ حرارت بالا مانع آب انداختن قارچ‌ها می‌شود و از سیاه شدن قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه اسنک مرغ کلیک کنید.

    اگر برای درست کردن غذا عجله دارید بر لیست غذاهای سریع کلیک کنید.

    لیست غذای آبکی برای ناهار:

    منظور از غذاهای آبکی انواع آش‌های محلی و سوپ‌ها است. آش یکی از غذاهای مورد علاقه در فصول سرما است. سوپ نیز به عنوان پیش غذا و غذای اصلی در برنامه‌ی غذایی خانم‌های خانه دار قرار می‌گیرد.

    ۱- انواع سوپ

    سوپ هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان غذا برای سرماخوردگی و غذای رژیمی مناسب است. برای سوپ معمولاً از عصاره گوشت مرغ یا آب مرغ استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه انواع سوپ

     برای سوپ جو از شیر و خامه به همراه قارچ استفاده کنید. سوپ جو هم به صورت سفید و هم قرمز است. سوپ مرغ و سوپ کدو حلوایی نیز از دیگر سوپ‌های محبوب است. برای طرز تهیه سوپ‌های خوشمزه بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲- انواع آش

    برای ناهار یک روز سرد زمستانی یا بارونی پاییزی آش گزینه خوبی است.

    طرز تهیه انواع آش

    آش غذایی دوست داشتنی است که با آش سبزی، نخود، لوبیا، عدس، کشک و با توجه به نوع آن از مواد لازم دیگری درست می‌شود. هر شهری آشی مخصوص به خود دارد.

    می‌توانید با کلیک بر روی طرز تهیه انواع آش سنتی‌ طرز با تهیه آن آشنا شوید.

    ۳- خوراک لوبیا چیتی

    خوراک لوبیا چیتی یک غذای خوشمزه و مقوی برای ناهار یا شام است. برای تهیه این غذا به مواد لازم کمی نیاز داریم. خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی و قارچ خوشمزه تر است و باید طوری درست کنیم که خوراک لعاب داشته باشد. 

    طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

    لوبیا چیتی را از شب قبل خیس می‌کنیم. برای گرفتن نفخ آن بهتر است یکبار آب آنرا عوض کنیم. لوبیا را در قابلمه می ریزیم و روی آن حدودا ۴، ۵ لیوان آب می ریزیم تا جایی که آب کاملا بالای لوبیاها قرار بگیرد و آنرا روی حرارت می‌زاریم تا بپزد.

    حرارت باید متوسط رو به بالا باشد تا زمانی که آب بجوش بیاد. بعد از جوشیدن می توانید زیر آنرا مقداری کم کنید. بعد از حدود نیم ساعت می توانید برای خوش رنگ شدن خوراک آب لوبیاها را عوض کنین تا آن آب کدر دور ریخته شود و مجددا آبجوش روی آن بریزید تا به پخت ادامه دهد یا بجای اینکار کف رنگی روی لوبیاها را جدا کنید.

    برای ادامه طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی اینجا کلیک کنید.

    ۴- خوراک عدسی

    وقتی در فصل‌های سرد سال هستید ترجیح می‌دهید که وقتی از بیرون و یا سر کار می‌آیید یک غذایی که بسیار راحت و گرم باشد درست کنید. بهترین غذایی که برای سرماخوردگی می‌تونین بخورین که هم سریع و راحت آماده می‌شود و هم گرم است و از لحاظ مواد مغذی بسیار غنی است. عدسی را هم می‌توان به مقدار کم به عنوان پیش غذا و هم با حجم بیشتر به عنوان غذای اصلی مصرف کرد.

    طرز تهیه عدسی لعاب دار و خوشمزه؛ با سیب زمینی و رب!

    برای تهیه خوراک عدسی، ابتدا عدس را شسته و همراه با چند لیوان آب به مدت ۲ ساعت آن را خیس کنید.

    پیاز و سیر را خرد کنید و با روغن تفت دهید تاسبک شود. ( اگر دوست ندارید پیاز زیر دندان بیاید می‌توانید آن را رنده کنید)؛ سپس زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید.

    برای ادامه طرز تهیه خوراک عدسی با سیب زمینی اینجا کلیک کنید.

    ۵- سوپ بیکن و سیب زمینی

    سوپ برای ناهار طرفداران زیادی دارد. این سوپ بیکن و سیب زمینی هم با توجه به بافت منسجمی که دارد، غذای مناسبی برای ناهار است.

    طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن؛ خوشمزه و مقوی

    سوپ سیب زمینی و بیکن جزو غذاهایی است که برای ناهار سبک گزینه خوبی محسوب می‌شود. این غذا که با سیب زمینی و بیکن تهیه می‌شود، بافتی منجسم دارد و میل کردن آن تجربه خاصی برای افراید است که سوپ دوست دارند.

    برای آموزش مرحله به مرحله پخت سوپ بیکن و سیب زمینی، این مطلب را بخوانید.

    ۶- آش شله قلمکار

    این آش یکی از معروف‌ترین و مقوی‌ترین آش‌های ایران است. این غذا خصوصا برای ماه رمضان یکی گزینه عالی محسوب می‌‎شود.

    طرز تهیه آش شله قلمکار خانگی

    برای تهیه آش شله قلمکار نیاز به حبوبات فراوان و گوشت دارید. زمان پخت این غذا به نسبت طولانی است. پس بهتر است اگر می‌خواهید برای شام یا افطار آن را صرف کنید، از صبح به فکر تهیه آن باشید.

    برای آموزش مرحله به مرحله پخت آش شله قلمکار، این مطلب را بخوانید.

    ۷- آش شیله عدس تبریزی 

    آش شیله عدس، یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اصالت آن به شهر تبریز برمی گردد و با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌‌شود. این آش با مواد اولیه ساده و در دسترسی آماده می‌شود که اغلب در استان آذربایجان به عنوان یک پیش‌غذا آن را سرو می‌کنند. 

    آش شیله عدس از غذاهای خوشمزه تبریزی

    مراحل تهیه آش شیله عدس

    مراحل تهیه آش شیله عدس به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از پخت این غذای تبریزی به سراغ خیساندن حبوبات روید. عدس، برنج و بلغور گندم را به صورت جداگانه خیس کنید این کار تا حد زیادی نفخ حبوبات را می‌گیرد. بهتر است از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت آش اقدام به خیساندن حبوبات کنید. حتما در این بازه زمانی آب روی آن را چندین بار عوض کنید.
    2. در دومین مرحله به سراغ پیاز روید. آن‌ را بشویید و پوست بگیرید، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قرار است آش را بپزید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    3. پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید و کمی زمان دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. حال مقداری زردچوبه به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.
    4. در سومین مرحله روی عدس‌ها آب بریزید و عدس خیسانده شده را به قابلمه اضافه کنید. عدس را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حال آب جوش و عصاره مرغ را به آن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. 

    برای ادامه رسپی این آش مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی کلیک کنید.

    لیست ناهار دریایی

    ماهی و میگو  از پروتئین‌هایی هستند که لازم است هفته‌ای یک بار در برنامه غذایی خود قرار دهید. در اینجا ما لیست غذاهایی که با ماهی و میگو می‌توانید درست کنید را اشاره خواهیم کرد.

    ۱- سبزی پلو با ماهی

    یک غذای خوشمزه که همه به عنوان غذای سنتی شب عید می‌شناسند. اما برای روزهای دیگر سال درست کردن این غذا برای ناهار خالی از لطف نیست. سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) را پاک کرده، خوب می‌شوییم و می‌گذاریم تا آب‌شان کامل برود و سپس خرد می‌کنیم، یک قابلمه آب می‌گذاریم روی اجاق تا جوش بیاید.

    طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

    برنج را که با نمک از چند ساعت قبل خیس کرده‌ایم، می‌شوییم تا نمک اضافی آن برود و آن را در قابلمه آب جوش می‌ریزیم و کمی نمک می‌زنیم و می‌گذاریم بپزد تا برای آبکش‌کردن آماده شود. برنج را کمی زنده‌‌تر بر می‌داریم و آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم و زعفران را دم میکنیم.

     یک قاشق غذاخوری کره و دو قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می‌ریزیم. زعفران دم‌کرده را هم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی اجاق قرار می‌دهیم.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه سبزی پلو با ماهی اینجا کیلیک کنید.

    ۲- ماهی شکم پر

    ماهی شکم پر یک غذای خوشمزه و مجلسی است که در شهرهای مختلف ایران هر کسی به یک نوع و با سلیقه خودش آن را درست می‌کند.

    طرز تهیه ماهی شکم پر- ماهی شکم پر شمالی

    ماهی شکم پر را هم در فر و هم بدون فر می‌توانید درست کنید. در ماهی شکم پر موادی مانند سیر، نعناع و جعفری به همراه گشنیز، انار جنگلی یا رب انار و گردوی خرد شده بریزید. البته بسته به محل زندگی و نوع ماهی می‌توانید مواد داخل آن را تغییر دهید.

    برای طرز تهیه ماهی شکم پر به صورت کامل و با نکات طلائی بر روی لینک کلیک کنید.

    ۳- میگو پلو

    برای تهیه میگو پلو به میگو پاک شده، گشنیز، پیاز،سیر، زعفران، رب گوجه فرنگی به همراه برنج نیاز داریم. ابتدا پیاز و سیر ها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی به صورت نگینی خرد کنید.

    طرز تهیه میگو پلو غذای دریایی

     سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید و در آن روغن مایع بریزید. سپس بر روی اجاق گاز بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری نرم شود. سپس به مقدار دلخواهتان نمک، زردچوبه و فلفل را به پیاز و سیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید و تفت دهید تا پیاز و سیر ها رنگ طلایی به خود بگیرند.

    برای ادامه‌ی مطلب طرز تهیه میگو پلو اینجا کلیک کنید.

    ۴- قلیه میگو

    قلیه را هم با میگو و هم با ماهی درست می‌کنند. ما در اینجا شما را با طرز تهیه قلیه میگو آشنا می‌کنیم. برای این غذا به میگو پاک شده، گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، رب گوجه فرنگی و تمر هندی نیاز داریم. شنبلیله و گشنیز را پاک کنید و بشویید.

    طرز تهیه قلیه میگو خوزستانی

    سپس در یک صافی بریزید تا آب آن‌ها کاملاً برود. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید. در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و آن را نیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید و خرد کنید.

    یک قابلمه مناسب برای پختن قلیه میگو را تهیه کنید. در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. بعد از مقداری تفت دادن به قابلمه مقداری زردچوبه اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

    بعد از اینکه پیازها نرم و طلایی شدند، به قابلمه شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ سبزی‌ها تیره شود و آب آن‌ها تبخیر شود ادامه دهید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه قلیه میگو اینجا کلیک کنید.

    ۵- میگو پفکی

    میگو جزو آبزیانی است که علاوه بر طعم عالی، خواص بسیار زیادی هم دارد.

    میگو پفکی

    میگو پفکی غذایی سریع است و می‌توانید به راحتی آن را آماده کنید. برای تهیه این غذا نیاز به میگو، پیاز و تخم مرغ دارید. با تهیه این مواد اولیه و سایر مواد مورد نیاز، می‌توانید میگو پفکی را آماده کنید. این غذا برای وعده ناهار، خصوصا اگر ناهار خود را در محل کار میل می‌کنید، گزینه مناسبی است.

    برای آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه میگو پفکی، این مطلب را بخوانید.

    ۶- ته چین تن ماهی

    شاید زمانی که اسم ته‌ چین را می‌شنوید یاد ته‌ چین با مرغ بیفتید ولی شما می‌توانید با هر‌ چیزی که دوست دارید مثل تن ماهی، قارچ، بادمجان و… ته‌چین را طبخ کنید. اما ته‌ چین تن‌ماهی یکی از آسان‌ترین روش‌های پخت را بین ته‌چین‌ها داراست، زیرا زمان کمی برای تهیه این غذا لازم است.

    ماهی تن یکی از لذیذ‌ترین ماهی‌هایی است که در خلیج فارس صید می‌شود و می‌توان گفت که ایرانیان همیشه به آن علاقه‌مند بوده‌اند. اکثرا تن‌ماهی با پلوی‌ سفید و یا شوید پلو طبخ می‌شود. اما ما امروز غذایی با هم درست می‌کنیم که حتی اگر از طعم تن‌ماهی یا حتی ماهی خوشتان نمی‌آید از خوردن آن لذت ببرید.

    طرز تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه ته‌چین تن ماهی به روش مجلسی ابتدا باید پیاز را پوست بگیرید، بشویید و ریز خرد کنید. سپس روغن را درون تابه ریخته و پیاز را مقداری تفت دهید.
    2. سپس سیرها را پس از پوست گرفتن و پوره کردن به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که بوی سیر را حس نکردید به هم زدن ادامه دهید. سپس سبزی‌ها را که پاک کرده و ساطوری خرد کرده‌اید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. هم زدن مواد را تا زمانی که آب سبزی کشیده شود و سبزی کمی رنگ عوض کند، ادامه دهید.
    3. تن ماهی را از کنسرو خارج کرده (فراموش نشود که از قبل تن ماهی را حدو ۲۰ دقیقه خوب جوشانده باشید) و به موادی که در مراحل قبل درست کرده بودید اضافه کنید و پس از هم زدن مقدار کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.
    4. تخم مرغ‌ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مجلسی روی لینک طرز تهیه ته چین تن ماهی کلیک کنید.

    ناهار آسان و راحت

    اگر فرصت درست کردن غذا ندارید ما به شما چند غذای فست فودی و سریع رو برای ناهار پیشنهاد می‌کنیم.

    ۱- میگو سوخاری

    میگو سوخاری برای پیش غذا و غذای آسان و راحت گزینه بهتری است.

    طرز تهیه میگو سوخاری

    1. بنابراین برای تهیه آن در اولین مرحله، میگو‌های شسته شده را در ظرف مناسبی ریخته و تمامی ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. به خوبی به هم‌بزنید تا میگوها حسابی به ادویه‌ آغشته شوند.
    2. سپس آب‌لیمو و نمک را به آن‌ها اضافه کنید و درب ظرف را ببندید؛ دو تا سه ساعت درون یخچال قرار دهید. با این کار طعم و بوی بسیار خوبی به میگوها خواهید داد.
    3. در مرحله دوم میگو‌ها را دانه‌دانه درون آرد سفید قنادی قرار دهید تا میگو کاملا سفید شود. برای تهیه میگو سوخاری با کیفیت حتما این مرحله را با دقت و حوصله انجام دهید.
    4. تمام سطح میگو باید کاملا با آرد پوشیده شوند. تخم‌مرغ را با چنگال به‌هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. به‌قدری تخم‌مرغ‌ها را به‌هم بزنید که زرده و سفیده کاملا با هم ترکیب شوند.

    برای مشاهده ادامه طرز تهیه میگو سوخاری بر روی لینک آن کلیک کنید.

    ۲- کوکو پیازچه

    سبزیجات نقش مهمی در سلامت بدن و دستگاه گوارش ما دارند. مصرف سبزیجات به صورت روزانه باعث می‌شود هضم غذا آسان‌تر شود و در نتیجه فشار کم‌تری به بدن شما وارد شود. همچنین سبزیجات با توجه به طعم و عطر خوبی که دارند، گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد تنوع در وعده‌های غذایی شما شوند. کوکو پیازچه که با ترکیب تخم مرغ، آرد و پیازچه تهیه می‌شود، غذایی سریع، خوش طعم و خوش عطر برای سفره است. 

    طرز تهیه کوکو پیازچه؛ غذای سه سوته با نکات ریز مرحله به مرحله

    1. ابتدا پیازها رو پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. برای این کار، بهتر است از تخته استفاده کنید تا اندازه پیازها یکسان باشند و در زمان سرخ شدن، به صورت یکپارچه و به خوبی سرخ شوند. سپس یک تابه مناسب بردارید و روی شعله متوسط قرار دهید تا کمی گرم شود.
    2. مقداری روغن به تابه اضافه کنید و زمانی که روغن گرم شد، پیازها را به تابه اضافه کنید و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن پیازها، تابه را کناری قرار داده تا پیازها خنک شوند.
    3. تا زمانی که پیاز خنک شود، پیازچه‌ها را به خوبی بشویید و سپس به صورت ریز خرد کنید.

    برای ادامه طرز تهیه کوکو پیازچه به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۳- کوکوی سوسیس

    کوکوهای غذاهایی هستند که برای موقعیت‌هایی که زمان برای آشپزی محدود است، به داد ما در آشپزخانه می‌رسند. انوع مختلی کوکو در ایران وجود دارد که به روش‌های مختلفی پخته می‌شوند. کوکوی سیب زمینی، کوکوی سبزی، کوکوی کدو سبز و ….. یکی دیگر از مدل‌های این غذای خوشمزه، کوکوی سوسیس است که با استفاده از سیب زمینی و سوسیس آماده می‌شود.

    طرز تهیه کوکوی سوسیس خوشمزه و ساده؛ مرحله به مرحله

    1. برای تهیه کوکوی سوسیس، بهتر است از سوسیس گوشت با درصد بالا استفاده کنید.
    2. در ابتدای کار، سیب زمینی و پیاز را به خوبی شسته و در یک ظرف مناسب رنده کنید.
    3. سپس سوسیس را با چرخ گوشت، چرخ کنید. 
    4. بعد از اینکه ترکیب را در ظرف آماده کردید، مقداری پودر نان خشک اضافه کنید و شروع به ورز دادن کنید. 

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کوکوی سوسیس بر روی لینک کلیک کنید.

    ۴- پای همبرگر با سس قارچ

    پای همبرگر یک وعده غذایی خوشمزه است که از ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، نخودفرنگی و هویج ساخته می‌شود. این غذا با اضافه کردن سس قارچ خوشمزه به آن، طعمی دو چندان به خود می‌بخشد. ممکن است برخی اشتباهاً پای همبرگر را با همبرگرهای سنتی که از گوشت چرخ‌کرده و پیاز تشکیل شده و تنوری یا سرخ کردنی سرو می‌شوند، اشتباه بگیرند. اما پای همبرگر کاملاً متفاوت است و حتماً پس از آشنایی با طعم منحصربه‌فرد آن، طرفدار آن خواهید شد.

    تهیه پای همبرگر با سس قارچ

    اصلی‌ترین مواد این غذا گوشت چرخ‌کرده و سیب‌زمینی هستند و این ترکیب دو ماده غذایی برای غذای شما طعمی دلپذیر به ارمغان می‌آورد.

    مراحل طرز تهیه پای همبرگر با سس قارچ

    1.  پیاز و سیر را خرد کرده و در یک ماهی‌تابه روغن ریخته و پیاز و سیر را داخل آن تفت می‌دهیم.
    2. گوشت چرخ‌کرده را به محتویات ماهیتابه اضافه می‌کنیم و مجدداً با سیر و پیاز تفت می‌دهیم.
    3. نمک و فلفل و زردچوبه را به ترکیب گوشت چرخ‌کرده و پیاز اضافه و در نهایت رب گوجه‌فرنگی را به مواد می‌زنیم و روی شعله ملایم تفت می‌دهیم.
    4. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و می‌گذاریم داغ شود.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه پای همبرگر با سس قارچ بر روی لینک کلیک کنید.

    ۵- کتلت عدس

    کتلت عدس پیشنهاد خوبی برای ناهار و از غذاهای سریع و اسان است. در طرز تهیه کتلت عدس به مواد زیادی نیاز ندارید و برای تهیه آن می‌توانید به مقاله ان مراجعه کنید.

    طرز تهیه کتلت عدس بدون گوشت؛ ساده و خوشمزه

    ۶- دمپختک

    دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیه که توی شهرهای مختلف به شکل های مختلفی درست می‌شه. دمی باقالی یا کته باقالی دمپختکی که با باقالی زرد درست می‌شه و از غذاهای سنتی تهران حساب میشه. این غذای سریع جذاب در کنار خوشمزه بودن بسیار هم کم هزینه و و مقرون به صرفه است‌. این غذا رو همراه با تخم مرغ نیمرو و پیاز داغ یا حتی بدون اینا سرو می کنند و وقتی همراه با ترشی و سالاد شیرازی میل بشه خیلی جذاب‌تر و دلچسب‌تره.

    طرز تهیه دمپختک

    مراحل پخت دمپختک:

    1. در مرحله اول برای پختن دمپختک، باقالی ها را در یک کاسه بریزید و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا خوب خیس بخورند. این کار هم باعث می‌شود که باقالی ها زودتر پخته شوند و همچنین از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.
    2. در مرحله بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب را تهیه کنید و کره را به همراه مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه دمپختک اینجا کلیک کنید.

    ۷- ساندویچ اسفناج و قارچ

    قطعا ترکیب اسفناج و قارچ طعمی بسیار به یادماندنی برای شما است. شما با استفاده از این دستور پخت به‌راحتی در زمانی کمتر از پانزده دقیقه به دو روش بسیار ساده می‌توانید طعم یک ساندویچ خوشمزه و مقوی را تجربه کنید. مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای دو نفر است که شما به‌راحتی با یک محاسبه ساده می‌توانید مقدار مواد را افزایش یا کاهش دهید.

    ساندویچ قارچ و اسفناج

    تهیه ساندویچ اسفناج و قارچ با تابه

    1. در اولین مرحله تابه نسوز، یا تفلن خود را روی حرارت ملایم قرار دهید. 
    2. روغن زیتون یا کره را درون تابه بریزید و زمان دهید تا کمی داغ شوند. 
    3. پودر سیر را به روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    4. قارچ‌های خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی دمای تابه را بالاتر ببرید. ۴ تا ۵ دقیقه به آرامی قارچ‌ها را درون تابه تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود و قارچ‌ها طلایی رنگ شوند.
    5. بچه اسفناج‌ها یا برگ اسفناج‌هایتان را به ابعاد دل‌خواه برش بزنید و به ترکیب درون تابه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا اسفناج‌ها از حالت خامی خارج شوند.
    6. فلفل چیلی، پودر فلفل سیاه، پونه کوهی و نمک را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا طعم ادویه‌ها حسابی با ترکیب درون تابه مخلوط شوند. 
    7. دو تا سه دقیقه همه مواد را درون تابه بهم زنید تا ترکیب تان آب اضافی نداشته باشد.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه ساندویچ اسفناج و قارچ؛ در تابه و ساندویچ ساز بر روی لینک کلیک کنید.

    ۸- کوکو والک

     کوکو والک نیز یکی دیگر از کوکوهایی است که به دلیل طعم دلنشین و خوشمزه‌ای که دارد، یک گزینه مناسب برای وعده‌های غذایی است. کوکو والک عموما در فصل بهار تهیه می‌شود. علت این موضوع هم این است که گیاه والک فقط در فصل بهار رشد می‌کند و درست کردن این کوکو هم با سبزی تازه چیز دیگری است!

    کوکو والک

    طرز تهیه کوکو والک

    کوکو والک برای این که طعم خوبی پیدا کند، نیاز است که به وسواس و دقت بالایی آماده شود. برای این که بتوانید یک وعده غذایی خوشمزه با کوکو والک داشته باشید، طبق مراحل زیر پیش بروید.

    1. در اولین قدم سبزی والک یا گیاه والک را به خوبی بشویید و اجازه دهید تا آب آن برود. 
    2. بعد از این که سبزی آماده شد، آن را روی تخته گذاشته و ساطوری کنید. این بخش بسیار مهم است به این دلیل که والک گیاهی لطیف و ظریف است و بیش از حد خرد کردن آن می‌تواند باعث له شدن گیاه شود. 
    3. تخم مرغ را در ظرفی جدا بشکنید و به خوبی هم بزنید تا به صورت یکدست زرده و سفیده ترکیب شوند. 
    4. بعد از این که تخم مرغ ها را به خوبی مخلوط کردید، آن را با ظرف والک اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
    5. بعد از این که مواد با هم ترکیب شدند، گردو و زرشک را به آن اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. 

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کوکو والک بهاری بر روی لینک کلیک کنید.

    ۹- چیکن کوردن بلو یا رولت مرغ سوخاری

    کوردن بلو نوعی غذای آمریکایی‌ست که در اصل از آشپزی فرانسوی الهام گرفته شده است. این غذا گوشتی‌ است که بین آن ژامبون و پنیر قرار می‌دهند و بعد سرخ می‌کنند و با سس سرو می‌شود. این غذا برخلاف نام به ظاهر سختش بسیار راحت و بی‌دردسر آماده می‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است. یک گزینه بسیار مناسب و شیک و یک وعده غذایی بسیار خوشمزه برای مهمانی‌ها و مجالس نیز است.

    رولت سوخاری

    مراحل تهیه چیکن کوردن بلو

    1. برای شروع کار ابتدا سینه مرغ را افقی برش بدهید و سپس آن را به دو قسمت تقسیم کنید تا کمی نازک‌تر شود.
    2. هر برش را بین سلفون قرار بدهید و با بیفتک‌کوب یا وردنه به خوبی بکوبید تا کاملا پهن و نازک شود. ولی دقت کنید که سینه مرغ پاره نشود. نازک کردن مرغ به این خاطر است که در زمان سرخ کردن خام نماند و به خوبی بپزد.
    3. بعد از اینکه سینه‌های مرغ را با بیفتک‌کوب به خوبی نازک و پهن کردید، تمام قسمت‌های سینه‌ی مرغ را به نمک و فلفل سیاه و پودر سیر و پیاز آغشته کنید.

    برای خواندن طرز تهیه کامل چیکن کوردن بلو کلیک کنید.

    ۱۰- استیک مرغ

    استیک مرغ یک غذای محبوب و خوشمزه است که از مرغ تازه یا مرغهای بلدرچین تهیه می‌شود. این غذا با تکه‌های نرم و آماده به صورت برش‌های مربعی یا مستطیلی از گوشت مرغ تهیه می‌شود که به راحتی پخته می‌شود و با انواع ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها تزیین و طعم داده می‌شود.

    طرز تهیه استیک مرغ

    مراحل تهیه استیک مرغ

    1. سینه مرغ رو بدون استخوان کنید و روی تخته کار قرار بدین. دستتون رو سینه مرغ بذارین و با یک چاقوی تیز از عرض برش بزنید.
    2. پیاز رو با رنده ریز مخصوص کباب خرد یا در واقع له کنید. تفاله های پیاز رو داخل صافی بریزین و خوب فشار بدین تا آب پیاز خارج بشه، آب پیاز رو روی مرغ ها بریزین.
    3. یک قاشق روغن زیتون ( یا هر روغن مایعی) به مرغ اضافه کنید.
    4. یک الی دو قاشق سویا سس داخل مواد بریزین؛ سویا سس باعث تردی مرغ میشه و طعم خوبی هم به اون میده.
    5.  نصف قاشق مربا خوری، فلفل سفید اضافه کنید؛ فلفل سفید طعم خیلی خوبی به استیک میده.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه استیک مرغ بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۱- توپک سیب زمینی

    سیب‌زمینی از آن دسته مواد غذایی است که همواره در هر گروه سنی طرفداران زیادی دارد. چیپس و نسخه‌های سرخ شده از این ماده غذایی (که دارای مقدار زیادی هیدروکربن است)، جزء مصرف بالاترین غذاهای کشور ما محسوب می‌شوند. در هر رستوران و فست‌فود، سیب‌زمینی سرخ شده یا سوخاری همیشه موجود است. توپک سیب‌زمینی نیز یک غذای خوشمزه از دسته سوخاری‌ها است که با تمام سلیقه‌های غذایی سازگار است. این ویژگی به نحوه پر کردن مغز توپک‌ها بستگی دارد. به عبارت دیگر، می‌توان مواد داخلی یا مغز توپک را با توجه به سلیقه شخصی پر کرد.

    توپک سیب زمینی

    طرز تهیه توپک سیب زمینی

    1. سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست آن‌ها را کاملاً تمیز کنید.
    2. هر سیب‌زمینی را به چهار یا پنج قسمت برش دهید.
    3. سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه قرار دهید.
    4. تمام مواد دلخواه را اضافه کنید، شامل ادویه‌ها و نمک
    5. قابلمه را بپوشان و سیب‌زمینی‌ها را بر روی حرارت متوسط بگذارید تا بپزند.
    6. پس از پخته شدن، سیب‌زمینی‌ها را از حرارت بیرون بگذارید تا خنک شوند.
    7. سیب‌زمینی‌های خنک شده را با استفاده از هر ابزار مناسبی پوره کنید.
    8. جعفری را خرد کنید.
    9. کنجد را به توپک‌های سیب‌زمینی پوره شده اضافه کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه توپ سیب زمینی بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۲- پیتزا لقمه‌ای( کالزونه)

    کَلزونه یا کالزونه (calzone) نوعی غذای ایتالیایی است که شباهت بسیاری به پیتزای مرغ دارد. خمیر استفاده شده در کلزونه همان خمیر پیتزا است و مخلفات هم می‌تواند همان مخلفات پیتزا باشد. البته به صورت سنتی ایتالیایی ها از گوجه فرنگی و پنیر موزارلا در کلزونه استفاده می‌کنند. اما سایر مواد را هم برای تنوع میتوان به آن اضافه کرد مثل گوشت، مرغ، میگو یا سوسیس و کالباس و انواع سبزیجات و …

    پیتزا لقمه ای

    مراحل تهیه پیتزا کالزونه

    1. برای تهیه خمیر کالزونه آرد باید سرد باشه پس یکی دو ساعت قبل آرد رو داخل یخچال قرار بدین. آرد سرد الک شده رو داخل ظرفی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و مخلوط کنید.
    2. روغن مایع رو به آرد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید. حالا کم کم شروع به اضافه کردن آب سرد میکنیم برای این خمیر باید از آب سرد یخچالی استفاده کنید. آب رو خیلی کم به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا مواد حالت خرده نان به خودشون بگیرن.
    3. بعد کم کم آب اضافه کنید تا خمیر کاملا جمع بشه، بسته به نوع آرد و اینکه میزان جذب آب اونها متفاوته ممکنه همه آب مصرف بشه یا اینکه اضافه بمونه.
    4. داخل ظرف رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر ورز داده و چونه شده رو داخل ظرف قرار بدین و روی خمیر رو هم کمی با روغن چرب کنید و روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال حوله ای بپوشونید و به مدت یک و نیم الی دو ساعت استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.
    5. برای مواد داخلی کالزونه یک عدد سینه مرغ رو با کمی پیاز و روغن و ادویه تفت بدین و آب جوش اضافه کنید تا کاملا بپزه و بعد از پخت ریش ریش یا تکه تکه کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه پیتزا لقمه‌ای( کالزونه) روی لینک کلیک کنید.

    ۱۳- کدو پلو مازندرانی

    کدو پلو یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی است. اصالت این غذا به شهر آمل برمی‌گردد و برخی این غذا را با نام‌های محلی کهی پلا یا کئی پلا نیز می‌شناسند. این غذای بسیار خوشمزه ومتفاوت با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه و طبخ می‌شود.

    کدو تنبل، عضو اصلی و جدا نشدنی این غذای سنتی و اصیل است. حال که در این فصل به وفور این کدو یافت می‌شود به شما توصیه می‌کنیم که طبق روش زیر پیش روید و این کدوپلو جذاب و خوشمزه را تهیه و نوش‌جان کنید.

    این غذای بسیار محبوب بسیار سالم و پرخاصیت است. کدو تنبل یا همان کدو حلوای در تقویت رشد مو، نرم کنندگی مو ، بهبود سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است و به بدن شما کمک می‌کند.

    طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا به روش مازندرانی؛ ساده و خوشمزه

    طرز تهیه کدو پلو

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی کدو حلوایی روید. کدو را بشویید و با چاقو تیزی آن را برش زنید. کدو را به ابعاد مناسب مکعبی کوچکی برش زنید و کنار گذارید.
    2. در دومین مرحله به سراغ فیله‌های مرغ روید. تکه‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی آن‌ها را به صورت مکعبی برش زنید و کنار گذارید.
    3. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. پیازهای نگینی را درون تابه کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.
    4. مقداری زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله تکه‌های فیله مرغ را به تابه اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ مرغ‌ها تغییر کند و طلایی رنگ شوند.
    5. حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید و ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا فیله بپزند سپس حرارت را خاموش کرده و فیله‌ها را کنار گذارید و به سراغ مرحله سوم روید. فیله مرغ بافت بسیار لطیفی دارد و به سرعت پخته می‌شود.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کدو پلو مازندرانی روی لینک کلیک کنید.

    ۱۴- باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور

    باقلا قاتق یکی از غذاهای کم هزینه محلی و محبوب گیلانی‌هاست که در هر شهری برای خود دستور پختی متفاوت دارد. یک غذای محلی ساده و خوشمزه که همیشه با کته سرو می‌شود. خصوصاً اگر برنج، برنج ایرانی باشد. این خورشت گیلانی پایه اصلی آن باقلا و تخم مرغ و شوید است. اصولاً جزء عادات گیلانی‌های عزیز است که این خورشت همراه با ماهی شور سرو می‌شود. 

    باقلا قاتق از غذاهای کم هزینه و ارزان

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور به شرح زیر است:

    1.  ابتدا باقالی حشک مازندرانی (به زبان گیلانی پاچا باقلا ) را ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس کنید، تا به راحتی بشود پوست آن را جدا کرد. بعد از این که خیساندید، پوست آن را جدا کرده و بشویید.
    2. قابلمه‌ای را انتخاب کرده و روی حرارت قرار دهید و باقلاها را درون آن ریخته، نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک را روی آن بریزید. حدود ده دقیقه باقلاها را درون روغن تفت دهید. درب قابلمه را بگذارید.
    3. یک بوته سیر را پاک کنید. بشویید و بعد از شستن آن را خورد کنید و به مواد باقلا اضافه کنید و در درون روغن تفت بدهید.
    4. در مرحله بعد مقداری آب اضافه کنید تا روی سطح مواد را بگیرد.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقلا قاتق با ماهی شور کلیک کنید.

    ۱۵- کوکوی ماکارونی

    یکی از انواع کوکوهای خوشمزه ایرانی، کوکو ماکارونی است که می‌توان با مواد غذایی متنوع نظیر ماکارونی فرمی، سوسیس، قارچ، فلفل دلمه و… آن را تهیه و نوش جان کرد. 

    مراحل پخت کوکو ماکارونی

    مراحل تهیه کوکوی ماکارونی

    مراحل تهیه کوکوی ماکارونی به شرح زیر است:

    1. ابتدا مقداری آب را داخل قابلمه ریخته و بگذارید بجوشد؛ می‌توانید مقداری نمک و روغن به آب‌ جوش اضافه کنید. سپس ماکارونی را داخل قابلمه آب‌ جوش ریخته و بگذارید بجوشد.
    2. پس از اینکه ماکارونی‌ها به مدت یک ربع جوشیده و پخته شد آن را با آب سرد آبکشی کنید و کنار بگذارید.
    3. سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
    4. سوسیس‌ها را حلقه‌ای کرده و داخل تابه سرخ کنید و داخل ظرفی ریخته کنار بگذارید. در ادامه فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده را به تابه افزوده و پس از اینکه آب قارچ کشیده شد و قارچ و فلفل دلمه‌ای سرخ شدند، آن‌ها را داخل ظرفی ریخته و کنار بگذارید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوکو ماکارونی کلیک کنید.

    چرا باید ناهار بخوریم؟!

    ناهار از وعده‌های اصلی در سراسر جهان است. ناهار به شما، به هنگام کار و فعالیت انرژی فراوان می‌دهد. مخصوصاً زمانی که ناهار شما مقوی و سالم باشد.

    بیشتر افرادی که گرسنه می‌شوند و به هنگام ظهر ناهار نمی‌خورند، به دلیل افت قند خون دچار عصبانیت، سرگیجه و سردرد می‌شوند. احساس ضعف و سستی در بدن انسان رخنه کرده و به مرور زمان بدن ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد.

    افرادی که نهار خود را تا قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر می‌خورند جذب مواد مغذی به بدن آنها را‌حت تر صورت خواهد گرفت و در نتیجه به دلیل فاصله ی طولانی تر با شام شب، انرژی و کالری بیشتری سوزانده لاغر‌‌تر می‌مانند. اما از ۳ بعداز ظهر به بعد چربی بیشتری با خوردن ناهار جذب خواهند کرد و به خصوص در اطراف کمر دچار چاقی می‌شوند.

    برای وعده ناهار چی بخوریم بهتره؟!

    برای یک وعده ناهار سالم و مقوی می‌توانید از مواد غذای آب‌پز مانند حبوبات و سبزیجات، کباب پرندگان سفید گوشت، تخم مرغ، انواع نان‌های سبوس‌دار و خورشت‌های بدون سیب‌زمینی استفاده کنید.

    آنچه که با نخوردن ناهار باید بدانید!

    • با حذف یک وعده اصلی مانند ناهار، قند خون شما کاهش می‌یابد که باعث اختلال در درست فکر کردن و ضعف بدنی شما می‌شود.
      قندخون پایین احساس گیجی و خستگی زیادی به شما می‌دهد.
    • مغز از گلوکز برای کارکرد درست استفاده می‌کند که اگر گلوکز کافی برای تغذیه مغز وجود نداشته باشد بدن نمی‌تواند کارهایش را به درستی انجام دهد و شروع به افزایش تولید کورتیزول می‌کند و ما را دچار گرسنگی و استرس می‌کند.
    • کسانی که سعی دارند وعده ناهار را حذف کنند دچار عادات غذایی ناسالم می‌شوند و خوردن غذاهای ناسالم باعت افزایش تولید کورتیزول در بدن می‌شود که باعث بروز مشکلاتی از قبیل سلامت روان شما می‌شود.
    • نخوردن ناهار می‌تواند در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کند و باعث کم‌خوابی شما شود و کم‌خوابی اثرات نامطلوبی در سیستم ایمنی و خلق و خوی شما دارد.
    • لاغری با حذف ناهار ممکن نیست و اختلالات جدی را در سلامت بدن و روان شما ایجاد می‌کند، پس اگر قصد گرفتن رژیم لاغری دارید بهتر است به صورت اصولی و زیر نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

    برای دیدن برای شام چی بپزم؟ کلیک کنید.

    در اکالا بلاگ علاوه بر غذاهای ذکر شده، طرز تهیه غذاهای خوشمزه و خاص دیگر به همراه انواع دسر، ترشیجات و شیرینی‌ها در قسمت آشپزی ببینید.

    ۳.۸/۵ (۱۴۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۲۱ دیدگاه ها

    1. سلام غذاهای خوبی رو گفتید ولی واقعا تو کشور ما با این وضع اقتصادی همه میتونن اینا رو درست کنن کاش غذاهای بزارید که با کمترین مواد درست بشه اوموقع باید بگیم چه لیست غدای عالی

      1. اینها رو جمع کرده یکجا برای وقتی که خانمهای منزل قصد غذا درست کردن دارند بتونند با مراجعه به این لیست غذایی رو که مواد اولیش رو دارند درست کنند، نه اینکه یهو همه اینها رو تو یکماه درست کنند تا بخورید. ای کارد بخورید!!!!

    2. ایرانیها تمیزخور ترین مردم دنیا هستن برعکس خیلی از کشورهای دنیا که گند خور هستن و نعمتهای خدا رو حرام میکنند

        1. چرا قبول ندارید ما واقعا خوب هستیم ؟ ما با تمدن ترین مردم هستیم. بهترین هستیم توی همه زمینه ها. این خود کم بینی رو غربی ها تو مهمونی کردند که خودمون رو دست کم بگیریم.من که خدارو شکر میکنم و افتخار میکنم که یک ایرانی ام.

    3. واییی لیستی که درست کردین خیلی عالییههه ، ممنون!
      من ۱۲ سالمه از دار دنیا فقط یه تخم مرغ و ماکارونی بلدم??
      آشپزی رو دوست دارم
      برم برا بابام یدونه از این غذاهارو درست کنم.

    4. میشه بگین بعد از ناهار چه کاری انجام میدین که با خوردن ناهار انرژی بگیریم و ضعف نکنین ؟؟ شما بعد ناهار استراحت یا خواب ندارین ؟؟

      1. هر چه قدر تو غذا کربوهیدرات بیشتر باشه ضعف بهدش بیشتره
        و بی حالی بعد از غذا هم از علایم مقاومت به انسولینه پس بهتره تو غذا ها از کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتر و همینطور روغن های سالم مثل روغن زیتون استفاده بشه تا بعد غذا بی حال نشیم

    5. برم واسه بابام که فردا میره باربری غرب تهران یه فسنجون درجه یک درست کنم جلو همکاراش پز دخترش رو بده *_*
      ممنون از شما بابت تهیه این لیست.

    6. سلام واااای خدا خیرتون بده یعنی وقتی می خواستم برم سرکار شرکت فرتاک می موندم ناهار چی درست کنم کلی کارم رو با این لیست راحت کردید ممنونم.

    7. من من میخوام ماکارانی درست کنم تازه پریروز شده نه سالم باید ماکارانی هم یاد بگیرم من اشپزی رو خیلی دوست دااارم ♥❤♥❤♥❤??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

        1. من ۱۶ سالمه تو خونه شوهر دارم زندگی میکنم‌همه نوع غذایی بلدم من ۲۰ تا مهمون هم بیاد برام به اندازه مهمونام غذا درست میکنم

    8. خدایی ۹۵ درصد همرو خوردن
      منکه فقط فطایر، تاکو و یکی دیگشونو نخوردم
      اومدین اسم غذاهای روزانه و معمولیو نوشتین
      ۴ تا غذای محلی میذاشتین بهتر بود

      1. آی گفتی اکثر اینارو روزانه درست میکنیم دیگ یکم تکراریه فینگر فود بیشتر بزارید من یه چیز جدید میخوام ار دسته آش وسوپ نباشه برا ناهار اینایی که گذاشتی تکراریه ??ولی بازم میسی

    9. سلام درسته هر چقدر کمتر بخوریم همون قدرم بهتره ولی دلیل نمیشه که ناهار رو حذف بکنیم انسان نیاز به انرژی داره.
      درسته که کم روزه میگیرم ولی به خدا اعتقاد دارم . و اون شخصیی که فرمودن به دین اسلام توهین نکنیددرست گفتن
      و اون خدای که زندگی رو تعین میکنه نه ما .و واقعا به حرف مهناز خانومم هیچ حرفی ندارم

    10. سلام درسته هر چقدر کمتر بخوریم همون قدرم بهتره ولی دلیل نمیشه که ناهار رو حذف بکنیم انسان نیاز به انرژی داره.
      درسته که کم روزه میگیرم ولی به خدا اعتقاد دارم .

      1. ممنون از معرفی غذاهاتون
        یه نکته حذف ناهار برای افرادی که چاق هستن عالیه خیلی خوب وزن کم میکنن.

    11. سلام دوستان ممنون بابت منوی غذا عالی بود
      درباره وعده غذای ظهر من خودم تجربه کردم حذف آن عالی بوده و خیلی کمکم کرده حالا هر کسی سلیقه ای داره قابل احترام
      در مورد طب اسلامی هم همون کشورهای غربی که خیلی‌ها سنگشون رو به سینه میزنن دارن از قرآن و اسلام و طب اسلام و احادیث ائمه واسه بهتر شدن زندگی هاشون استفاده میکنن ما چون هیچ مطالعه و تحقیقی درموردش نداریم فقط تکذیب میکنیم
      لطفا کمی تفکر وتحقیق بعد نظر دهی.

      1. تو یک نفر رو تو غرب نشون بده که از قران و احادیث واسه بهتر شدن زندگیشون استفاده میکنن، بعدش من قول میدم کل امسال روزه بگیرم اصن….
        یه حرفا میزنین مغزم سوت میکشه.

    12. سلام ممنون از زحمات شما
      جاری من در استرالیا زندگی می کنه به من گفت استرالیا یی ها صبحانه و شام می خورند و ناهار نمی خورند کلا دو وعده اصلی دارند و در بین غذاهای اصلی دو میان وعده دارن که از میوه و خشکبار استفاده می کنند و ایشون و فرزندانشان بسیار خوش اندام هستند در ضمن‌ این نظرات را اگر قبول هم نداریم نظر دیگران محترم است لطفا به هم توهین نکنیم و جبهه نگیریم

    13. تشکر بسیار زیبا ما را کمک کرد تا بیشتر و بیشتر تر معلومات حاصل کنیم از این معلومات تان مرسی ⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    14. خیلی ممنون از غذا های که معرفی کردید بسیار مفید بودند ، اگر کمی تنوع رابیشتر کنید بهتر هم میشه ، ممنونم که بیشتر غذا های ایرانی که دسترسی به موادشون ساده تر هست رو گذاشتید

    15. دین اسلام بهترین دین دنیاست به شرطی که ناب باشه وخالص اونوقت خودتون عاشقش میشیدوباهیچ دینی عوضش نمیکنید بخورید وبیاشامید اما اسراف نکنید خودش گفته خود خدا

      1. سلام
        منم اینطوری بودم ولی کم کم غذاهام عالی شدن فقطراهش قبل از غذا ثواب پخت غذا رو هدیه میکنم به حضرت ام البنین

    16. سلام به همگی عزیزان دین عقل مذهب تفکر و علم همگی با هم میگویند کم گویی و گزیده گویی کم خورو سلامتی جوی حالا در هروقت نهار یا شام فرقی نمیکنه آهسته خوردن خوب جویدن و کم خوردن بسیار عالی و مناسب همه است.در ضمن بدن نیاز به همه چیز داره پس خودتونو اذیت نکنید رعایت حد اوسط بهترینه همین نوش جان

    17. اتفاقا شوهردوستم خیلی چاق بود حوعده ناهارو حذف کر ه بودبهش گفته بودن ولی غروب ک میشد گرسنه بود و غذامیخورد خیلییی لاغرکرد باهمین کار

    18. ای وای سرم رفت از این همه نظرات منفی.دوست داری اجرا کن دوست نداری اجرا نکن میخوای نهار بخور میخوای نخور
      این همه کالبد شکافی نداره اخه.لطفا به دین اسلام هم توهین نکنید.

    19. ای وای سرم رفت از این همه نظرات منفی.دوست داری اجرا کن دوست نداری اجرا نکن میخوای نهار بخور میخوای نخور
      این همه کالبد شکافی نداری اخه.لطفا به دین اسلام هم توهین نکنید.

    20. سلام.من با اون ناشناسی که گفتن اسلام گفته نهار نخورید اصلا موافق نیستم
      در بهشت قوانین خاص خودش رو داره و در زمین هم.قوانین خاص خودش….
      در بهشت حضرت آدم با یه سیب رانده شد اما در زمین سیب دارای خواص زیادی است….

      وعده شام باید از همه سبک تر باشه ولی حتما وجود داشته باشه و میان وعده های زیاد در طول روز..

    21. واقعا چه لزومی داره دین که قراره برنامه هدایت باشه درباره معده ادم هم نظر بده؟ بعد هم ویزی به اسم طب اسلامی نداریم‌

      ناهار هم از سبک زندگی ایرانی حذف‌شدنی نیست‌

    22. مشکل ما اینه که دین رو در همه جا دخالت میدیم حتب در مورد خوردن واشامیدن ..این همه دین در سراسر دنیا داریم فقط تو ایرانه که هرکاری میکنید به اسم دین سرکوبت میکنن تا کی میخواین به اسم دین واسلام در همه امور مردم دخالت کنید ..یه شخصی نظرشون رو گفتن شما چرا اینقدر کم ظرفیت هستین ..هر فردی نظر خودش رو داره وبرای خودش محترمه ..لطفا نظرات رو به چالش نکشید

    23. سلام، من دکترای تغذیه دارم و تمامی نظرات عزیزان رو خواندم. بر مبانی اسلام هم کاملا مسلط هستم. ببینید عزیزان ریشه تمام بیماری‌ها غذای اضافه در معده هست و یکی از مهمترین آداب غذا خوردن خوب جویدن و آرام غذا خوردن است تا غذا هدر نشه و از تمام مواد داخلش به نحو احسن استفاده بشه. ببینید عزیزان غذا انرژی زیادی دارد ولی بیشتر این انرژی استفاده نمیشه و به چربی تبدیل میشه. وعده نهار باعث بزرگ شدن معده ها شد پس اشتباهی بوده که اتفاق افتاده ولی ترک یکدفعه آن هم ضرر به بدن وارد میکنه. باید ابتدا با سبک کردن وعده ناهار معده رو کوچک کرد و این زمان بر هست و مثلا در طول ۶ تا ۹ ماه وعده ناهار را کامل ترک کرد. روزه بگیرید تا سالم بمانید، جمله کاملا درستی هست. البته توجه داشته باشید وعده صبحانه بین ساعت ۶ تا ۸ صبح و بصورت کامل و حتما خوب بجوید. وعده شام بعد از اذان مغرب به صورت کامل و حتما خوب جویده شود. وعده ناهار به مرور سبک کنید و یکدفعه ترک نکنید. امیدوارم تونسته باشم خوب راهنمایی تون کرده باشم.

    24. سلام
      والا من چند سال مریض بودم رفتم طب الاسلامی و سنتی رو گوش دادم هم ظروفم رو عوض کردم و مسی کردم هم کفگیر حصوم توی غذا استفاده کردم روغنم رو ارده کنجد کردم و نمکم رو هم دریا الان اینقدر خوبم کم خونیم برطرف شده باردار هم شدم رفتم آزمایش توی آزمایش گفتند بچه ات رو سقط کن رفتم طب به اصطلاح سنتی گفتند این کار رو نکنی و یه سری دستور العمل دادند خدا شاهده بچه ام الان دو سالش هست اینقدر باهوشه هر جا میرم همه میگند چقدر بچه ات باهوشه واقعا اگه استاد خوبی از طب به اصزلاح سنتی یا اسلامی به تور آدم بخوره واقعا جواب میده

    25. سلام واقعا چقدر بد و ناشایست هست که بعضیا در مقابل ی نظر مودبانه اینقدر بی ادبانه نظر میدن و عقده گشایی میکنن کاش بجای اینکه این همه دم از فرهنگ و تمدن میزنن بعضیا ی بویی هم ازش میبردن

    26. لطفا غذاهای رو یاد بده که بشه ما آدامهای زیر خط فقر بتونیم بخوریم من هر چی گشتم نتوستم تو یخچال و بیرون یخچال خونم مواد غذایی این غذاهای خوش مزه شما رو پیدا کنم تا بپزم ممنون از همکاری تون

    27. سلام ممنون از توضیحات کاملتون فقط از اینکه ناهار نه یعنی این که شام قبل از خواب این غذاها رو باید بخوریم یا اینکه این غذاها رو صبحانه باید بخوریم ممنون میشم جواب بدین

    28. جاتون خالی دیشب ، رولت گوشت با جعفری و گردو رو خانم درست کرد واقعاً عالی شده بود . پیشنهاد می کنم حتماً درست کنید و میل بفرمایید .
      خیلی خوشمزه و عالیه .

    29. داروهای شیمیایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد نتیجه هزاران سال تجربه و علم بشری است. سالها طول کشید تا انسانها فهمیدند که ماده موثره ای که در برگ بید وجود دارد و پس از جوشاندن آن خاصیت تب بری ایجاد می کند، همان سالیسیلیک اسید است! دوستان طرفدار طب سنتی (به اشتباه و یا به طور عمد طب اسلامی خوانده شده) بدانند که استفاده از مواد طبیعی به معنی خوب بودن و مفید بودن نیست. گیاهان (که به طور عمده در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند) موجودات زنده هستند و بالطبع هزاران ماده شیمیایی مختلف را در سلول های خود تولید می نمایند. یک سری از این مواد برای جانوران سمی و خطرناک است و حتی باعث مرگ آنها می شود. همه اسم خربزه ابوجهل را شنیده اید. از این گیاه با روشی خاص برای درمان دیابت استفاده می شود اما باید دانست که ماده الکالوییدی بسیار سمی در این گیاه وجود دارد که به سلول های کبدی حمله و باعث تخریب کبد می گردد. خواهش می کنم که حتما در موارد بیماری به پزشک واقعی (نه طبیب سنتی) مراجعه نمایید. این را برای S و احمد و بقیه دوستان که طرفدار طب سنتی هستند نوشتم.
      اما در مورد ناهار کاملا با سمیه خانم موافقم. اگر انسان مذهبی هستید بدانید که سیره پیامبر این بود که به وقت گرسنگی به اندازه ای غذا می خورد تا رفع گرسنگی شود و قبل از سیر شدن دست از غذا می کشید. این رفتار پیامبر خیلی روشن و واضح نشان داده شده است. خواهش می کنم از خودتون صحبت الکی و کشکی در نیاورید.
      غذاها بسیار خوب و خوشمزه هستند. لطفا استفاده کنید و از ادمین هم بابت زحماتش ممنونم.

    30. میشه انقدر به دین توحین نکنین درسته بعضی ها از دین سوء استفاده کردن ولی دلیل نمیشه به کل دین توحین کنی از نظر من از زندگی لذت ببرید

    31. میشه انقدر به دین توحین نکنین درسته بعضی ها از دین سوء استفاده کردن ولی دلیل نمیشه به کل دین توحین کنی

    32. خانم یا آقای پیروزی عزیز: من چون خودم تقریبا هر ۱۰ روز یکبار برای خانواده درست میکنم، بهتون پیشنهاد میکنم که خمیر پیتزارو خودتون درست کنید، زمین تا آسمون توی پیتزا عوض میشه، به قدری بهتون مزه میده که اصلاً سمت پیتزاها فست فود نمیرید، من همبرگر، ساندویچ، پیتزا و کلا تمام خوراکی های خونه رو خودم درست میکنم.

    33. خیلی بد بودن این ها را ک همه میدوننن یکم تنوع بدین خیلی بی مزه بودن ???من ک اصلا خوشم نیامد? خودمون ک چیز های بیشتری بلدیم

    34. فکر میکنید نهار و ناهار فرقی داره؟
      به اونی هم که میگه طب سنتی اصلا طب حساب نمیشه:پس حتما پزشکی شیمیایی خیلی طب حساب میشه که با داروهای شیمیایی که عوارض بدتری دارند و اینکه بارها ایراد ازش میزنه بیرون درمانتون میکنه؟چندبار به خاطر اشتباهات پزشکی و…و…ضرر دیدیم؟ولی به جای اینکه بگیم پزشکی شیمیایی مشکل داره،میگیم کلا پزشکی همینه دیگه…
      شاید بیماری های عیانتون رو خوب کنن ولی عوارضی که اون قرص ها و امپولها و واکسن ها روتون می‌زارن خیلی بدتره.
      البته فعلا از همین راه میشه درمان کرد و از پزشکان زحمتکش تشکر میکنم و کاری به خود پزشکا ندارم.
      مورد دیگه که میگی اینا مال قدیماست و ما باید شام رو حذف کنیم و….
      اول اینکه حتی زمان جاهلیت هم اعتقاد براین بود که شام رو حذف کنن.تا خوش اندام بمونن!ولی تو خودت فکر کن این همه بهت گفتن سنگین نخواب.مثلا اگه سنگین بخوابی چی میشه؟فکر کردی چون تحرکی نداری چاق میشی؟نه خیر اتفاقا در زمان خواب اندام هوایی مثل مغز کار میکنن و غذا صرف کارهای اونا میشه.و تو با گرسنه نگه داشتن خودت تو خواب داری به این اندامت ضرر میرسونی.درضمن کسی نباید بگه ظهر هیچی نخور.ظهر نهار نخور و بجایش میوه و ماست و سوپ و حالا هرچی که غذا حسابش نمی کنی برو بخور.ببین گشنه میمونی یانه.

    35. سلام.واقعا تاسف میخورم از آدمایی که اسمشون زهرا و فاطمه و امثال اینا هست و یکسره تبلیغ ضد دینی میکنن پس چرا شما مادراتون اسم انبیا و اولیا خدا روتون گذاشتن شک نداشته باشین که این دنیا واقعا دو روزه و آخرت ابدی و جاودان پیش روی ماست که با همین دو روز دنیا چطور آدمی باشیم اونجا ثمره ی کاشتمون رو درو میکنیم.خداوند بسیار بسیار معجزه کرده در طول تاریخ اونایی که اعتقادی به اسلام ندارین مگه از معجزه های خدا بوسیله پیامبراشون هیچی نشنیدین.واقعا تا دیرنشده خودمون رو اصلاح کنیم. راستی به کسی که گفته بود اینجا جای تبلیغ دین نیس توی گروه آشپزی باید بگم تبلیغ دین جا و مکان نمیشناسه مثل خود خدا که همیشه و همه جا حواسش بهمون هست و این ماییم که ناسپاسیم

    36. سلام.واقعا تاسف میخورم از آدمایی که اسمشون زهرا و فاطمه و امثال اینا هست و یکسره تبلیغ ضد دینی میکنن پس چرا شما مادراتون اسم انبیا و اولیا خدا روتون گذاشتن شک نداشته باشین که این دنیا واقعا دو روزه و آخرت ابدی و جاودان پیش روی ماست که با همین دو روز دنیا چطور آدمی باشیم اونجا ثمره ی کاشتمون رو درو میکنیم.خداوند بسیار بسیار معجزه کرده در طول تاریخ اونایی که اعتقادی به اسلام ندارین مگه از معجزه های خدا بوسیله پیامبراشون هیچی نشنیدین.واقعا تا دیرنشده خودمون رو اصلاح کنیم.

    37. سلام.
      اوائل طللوع صبحانه خوردن تا تا ۶الی ۷شب زمان زیادی هست که در همین زمان فعالیتها بیشتر هست چطور میشه گرسنه ماند؟شام هم نباید سنگین خورده بشه چون شب هم دیر نباید خوابید.
      من فکر میکنم غذای سالم خوردن در سه وعده هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه.هدف سلامتی وعمر طولانی هست ومن در ادمهای سالم که عمر ۱۰۰ساله داشتن مطالهه کردم غذاهای سالم خوردن وبموقع خوابیدن ،بوده است.

    38. واقعاآدم تاسف می خوره برای ادبیات بعضی ها.واقعایک توصیه برای سلامتی این همه حرف وحدیث داره؟می خوای استفاده کن،می خوای نکن.باهمین کاراتون باعث شدیدآمارسرطان های معده وروده و….اینطورسربه فلک بشه.

    39. یه سری غذاها هستن که واقعا درست کردنشون توی خونه خیلی بهتر از اینه که بری رستوران و بخوای بخوری .غذا همشه خونگیش بهتره . مرسی از سایت خوبتون

    40. مهدی در مورد ناهار واسلام گفتی عالی بود من خودم از وقتی سر ظهر ترک غذا کردم لاغر شدم شام میخوردم وپوست ومو هم عالی بود واقعا با نوشته های شما موافقم

    41. اون مهدی نامم نشسته اول ناهار رو معنی کرده یعد با استناد به طب اسلامی (که اصلا طب محسوب نمیشه) گفته ناهار یعنی نخوردن و ناهار نخورین و این داستانا. غافل از اینکه «نهار» درسته. مهدی جان خدا شفات بده. حالا این آدم اگه خودش نهار نمی‌خوره اسم منو بذارین خاله ریزه?

    42. آقا مهدی یعنی شما ناهار نمی‌خوری ??????
      لطفاً اینقدر چرت و پرت نگو
      و همچنین ممنون از مقاله خیلی خوبتون عالی بود ??

    43. سلام
      هدی خنگ اول اسم ناهار نهار هست دوم اگر ما نهار نخوریم شام رو زیاد می خوریم و چاق می شویم سوم ما نباید شام بخوریم همیشه انسان ها نهار می خورند
      نهار به معنی
      نه یعنی همان نه
      هار یعنی گشنه گرسنه

    44. اقا چه کاری به دین و مذهبو عقاید اسلام دارین اخه
      خب دعوا نداره که با این وضع پیدا کردین بخورین ??
      یجوری میگن بخورین ،نخورین که انگار همچی رو رایگان میدن بخوریم
      بابا دلار ۲۷ هزاره حاجی پیدا کردی بخور حیف نشه?

    45. فقط اینکه مریض نشید غذای مناسب بخورید و همچنین رژیم مناسب داشته باشین ورزش کنید و همینو بس دیگه ناهار بخوریم یا نخوریم آقا جای پفک برو کشمش و نخود بخور تو که برای پفک ۴ هزار تومن می دی برو به اندازه ۴ هزار تومن نخود،کشمش بگیر یا جای مرغ سرخ شده مرغ ابپز مصرف کن یا اینکه جای فست بود از غذا های خورشتی بخور تا به مشکل بر نخوری بنده سال ۹۷ ۱۴۰ کیلو بودم آخر آن سال شدم ۹۰ کیلو و با رعایت این اصول تا سال ۹۹ ۹۰ کیلو بودم اما ازبهار ۹۹ تا برج آبان ۹۹ رعایت نکردم و وزنم دوباره رسید به ۱۲۸ کیلو و رعایت تمام اصولی که داشتم اول ورزش کردم و خودم را به ۱۲۵ رساندم و بعد از آن تمامی اصول را رعایت نمودم و بزنم ۱۱۰ رسیده است متاسفانه بخاطر اینکه باشگاه ها تعطیل می باشد ورزش های بدنسازی را، انجام نمی دهم اما ورزش های هوازی را،انجام می دهم و بنده بخاطر کاری که باید تا آخر امسال انجام می دادم مجبور به رژیم تک وعده ای شدم که کاملا موثر است برا کاهش وزن سریع در بدن که کاملا مفید هست و در طی سه ماه می شود ۳۵ کیلو کم کرد و تا الان باید ۲۰ کیلو دیگر کم کنم و چون قبلا رژیم گرفتم مشکلی با این بابت نذارم

    46. ب نظر شما مردم توان درس کردن همچین غذاهای دارن الان اصن میتونن غذای گرم بخورن تو این وضعیت گرونی؟

    47. دوستان بیایید حداقل از عکس غذاهای خوشمزه که دستمون به سختی بهشون میرسه لذت ببریم و بحث و جدل رو بگذاریم کنار. هرکسی اعتقادات خودش رو داره، ولی همه به غذاهای خوشمزه علاقه داریم

    48. با سلام عالی بود لذت بردیم‌اومدم سایت رو دیدم با این تنوع‌غذاها نهار امروز افتاده گردن‌من تو خونه?

    49. اولین کامنت ۷ نوامبر ۲۰۱۹ بوده که راجغ به نهار چی درست کنم بوده…..الان تقریبا یکساله که کامنتا راجع به طب اسلامی و ….دو وعده غذا بخوریم یا بیشتر ….یعنی این یه نمونه از طرز تفکر ماست (که من هم جزو همین مردمم) پس مطمئن باشید حکومت بر این مردم ساده بسیار راحت است و میشه سالهای سال اونا رو سرکار گذاشت ….و با ترفند تفتیش عقاید که خیلی هم دوستش داریم …بجون هم بیوفتیم و آقایون هم به ریشمون بخندن و …..

    50. سلام به همگی
      حدیثی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده در شرح آیه ۶۲ سوره مریم آمده که« اهل بهشت در آنجا سخن بیهوده نمی‌شنوند و هرچه هست صلح و دوستی است و ایشان، صبح گاه و شامگاه روزی داده میشوند.» از طرفی خاصیت بهشت این است که نعمات الهی از خوردنی و نوشیدنی همواره فراهم است و معلوم میشود که این روزی خاصی است.
      در مقابل رسول خدا در حدیثی دیگر درباره آداب خوردن میفرماید که تا گرسنه نشدی غذانخور و قبل از سیر شدن دست از غذا بکش.
      به نظر میآید که باید بین این مطالب این طور جمع کرد که کسی شایسته بهشت است که همواره براساس پیش فرضهایی که جامعه برای او درست کرده عمل نمیکند بلکه به نیاز جسم و روح خود توجه مینماید وهروقت احساس گرسنگی کرد غذامیخورد نه این که الان وقت ناهاره و باید حتما ناهار بخوره. جالب اینه که دقیقا شبیه این آیه درباره تسبیح خدا هم اومده که صبح گاه و شامگاه خدا را تسبیح کن(سوره مریم آیه ۱۱) آیا این به معنی این است که در اوقات دیگر خدا را فراموش کن؟

    51. خیلیا نمیدونن چی بپزن بعضیا هم مثل من چیزی ندارن که بپزن میزنن تو اینترنت ببین چی میشه بدون مرغ و گوشت پخت ولی همه غذاها با گوشت و مرغ و ماهیه

    52. غذاهای ایرانی بهترین غذاهای دنیا هستند
      قورمه سبزی
      قیمه
      بزباش
      آبگوشت
      سبزی پلو با ماهی
      فسنجان
      زرشک پلو با مرغ
      بریانی
      خورش ماست
      و بقیه موارد

    53. شمایی که با اسم مستعار m یه تومار نوشتی برامون ،کاری به بقیه صحبتاتون ندارم اما برو یکم تاریخ بخون ،،،تازیخ واقعی و بخون نه این جفنگیات تحریف شده در کتاب خونه ها ،تا ببینی اعراب چه بلایی سره این مردم اوردن مردان مارو سر بردین زنان و به غارت جنگی گرفتن ، آن کجا که دینی با قتل عام و کشتار انسان ها بخواد اشاعه پیدا کنه و ان کجا دینی که همچون نام خداوند ارام بخش دل ها باشد و در ارامش و مهربانی مردم را دعوت کند

    54. یعنی نشد ما یه مطلب بخونیم این ملت ما زیر اون مطلب باهم دعوا نکرده باشن حالا جالبش اینه که کلا ازاصل مطلب هم جدا شدن ….بی خیال ادمین جان غذا بدون روغن یاکم روغن بذار لطفا مرسی

    55. سلام واسه یه ناهار خوردن یا نخوردن چقد بحث و جدل داریدا هم نظر اون دوستمون ک گفت ناهار نخورید درسته هم نظرات دیگ
      واقعا ادم نیاز ب انرژی داره تو طول روز این انرژیو ازخوردن و اشامیدن بدست میاره
      به نظرات همدیگه احترام بگزارید

      کسی صلاح میدونه نخوره راحت تره یکی هم اگه نخوره احساس ضعف میکنه پس هرکس مسول سلامتی خودش است این دیگ دعوا و بحث نداره

    56. سلام،
      لطف میکنید چند تا کتاب از طب اسلامی که میگید از گذشتگان مونده برامون معرفی کنید ما هم بخونیم و یاد بگیریم.
      آخه تو این مدارس که انقد در مورد مسایل اسلامی درس بهمون آموزش دادن، در مورد طب اسلامی حرفی نزدن.
      ممنون میشم یه چند تا منبع معتبر بهمون معرفی کنید.

    57. باسلام
      بله منم بانظر دوستان کاملا مواففم
      اینکه ۳ وعده غذایی کامل درطول روز میل شود…

    58. الان اگه بحث در مورد شام خوردن بود و پیامبر(ص) که فرمودند شام وعده مهمیه و ترکش نکنید رو بیان میکردیم همه مقابله میکردند و میگفتن نه خوب نیست نخورید.
      کسی ما رو مجبور نمیکنه اینکار هارو بکنیم یا نکنیم خداوند همه انسانها رو مختار قرار داده. اختیار دارید میخواید بخورید نمیخواید نخورید عواقب همه شون رو هم میدونید کسی هم که نظرش رو میگه انقدر نکوبیدش.
      در مورد طب اسلامی هم باید بگم که هم طب اسلامی و هم سنتی وجود داره و هرکدوم یک مقوله جدا هستند.
      طب اسلامی از احادیث پیامبر و امامان هستش و طب سنتی هم از گدشتگان ما مثل بوعلی سینا.
      طب امروزی هم که به طور کامل بر اساس آزمایش و مواد شیمیایی هست.
      از هرکدوم دوست دارید برید استفاده کنید ببینید کدوم بهتره و عوارض کمتری داره.
      همین چینی ها که انقدر زود و راحت کرونا رو کنترل کردن بخاطر اینه که به طب گذشتگانشو خیلی معتقدن
      ولی متاسفانه به طب اسلامی و همچنین سنتی اهمیت داده نمیشه.
      در کل هرکی با بدن خودش هرجوری دوست داره رفتار کنه
      ناهار بخورید یا نخورید ورزش کنید یا نکنید طب سنتی استفاده کنید یا شیمیایی.
      فقط خدا خودش بخیر بگذرونه با ما آدمهای متکبر
      اگر نمیخواید به دینی اعتقاد داشته باشید فقط بدونید بهترین عقیده انسانیته. همین و بس

    59. سلام.بسیار عالی بود واقعا زحمت کشیدید خیلی جامع بود در حد بهترین کتابهای آشپزی . غذاهای کره ای سازگار با طبع ایرانیها هم بگذارید و همچنین انواع فینگرفودها

    60. سلام همه جا بحث دین و اسلام هست از پس که دین ایران ضعیفه همش تظاهر به ایمان …. ناهار چی درست کنم بهترین گزینه ست

    61. به نظر من ایشون بهترین نظر رو دادن من چندین ساله که نهار نمیخورم برای کامل کردن توضیحات دوستمون باید بگم که وعده های کوچیک همراه با صبحانه ونهار حتما باشن

    62. سلام
      اولا به نظر همدیگر احترام بذارید چون اکثرا از معده افاضه میشود پس درستش اینه که به معده مبارک همدیگر احترام بذارید متی کمان????
      دعواها و ادعاها در اینجا اساسا از معده مبارک سرچشمه میگیرد…
      بابا هرچقدر قدرت دارید بخورید اگه امکانات دارید سعی کنید تک خوری نکنید بلکه به دیگران هم کمک کنید بخورید… خلاصه خوب بخورید و به موقع یعنی هروقت گشنه شدین بخورین و این برای هرکسی فرق میکنه بعضی ها ۲وعده بعضی ها ۳وعده بعضی ها ۴ وعده و بعضی ها ۵وعده در روز گرسنه میشن…پس این قاعده را در نظر داشته باشید که هر وقت گرسنه شدین بخورینننن. یاعلی

    63. سلام..
      ممنون از راهنمایی شما و سخنان مفیدتون.
      لطفآ بعضی خانمها نظراتشون رو درمورد دین برای خودشون نگه دارن
      اینجا صفحه ی آشپزی هستش .
      کسی نپرسیده کی روزه میگیره کی نمیگیره.
      درضمن از هردکتری بپرسی بهتون کاملآ توضیح میده که نخوردن ناهار چقد میتونه برای سلامتی مضر باشه وخودش رو درزمان پیری بهتون نشون میده.
      چون من توی آشناهامون داشتیم که یه وعده غذایی رو حذف کرده بود سنش رفت بالا مغزش کوچیک شد وآلزایمر گرفت و دلیلش نخوردن شام وناهاربود.

    64. سلام.کاش تعداد بیشتری غذای گیاهی هم میذاشتید
      خیلی زشته که ذره ای احترام برای گیاهخوارها قائل نباشیم…
      حالم بد شد از بس تو همش‌گوشت بود

    65. شما که میگید دین اسلام برای چند صد سال و قرن پیش هست و میگین دستور عمل ها برا ان موقع هاست باید اول تکلیفتو با خودت روش کنی مسلمان هستی یا نه کافری اگر کافری که هیچ …..
      ولی اگر مسلمانی از خدا بهتر نمیدونی که وقتی خدا اون دستور عمل ها رو به وسیله انیباء و ائمه داده ینی برای تمام دوران هاست
      واین که این که الان گرونی هست به خاطر انتخابی هست که امثال شما برای ازادی ان را انتخاب کرده و جا داره بگم خوردی هستشو ….
      البته اینم به کسی بگم که به ائمه توهین کردن شما وقتی ائمهرو قبول ندارید نباید تو روت نگاه کرد چه برسه باشما صحبت کرد ولی اینو بدون که گاهی قران رو امثال ما و شما نمی فهمن و باید فرشته هایی از جنس ان ها باشند تا ما را راهنمایی کنن البته شما خودت راه بلدی مثل این که?
      و این که ایران هرچی میکشه از دست اسلام نیست از دست فهم مردم هست که ظاهرا مردم اسرار دارن در جهلشون باقی بمانند میدونید چیه تاریخ داره تکرار میشه شما همان مردم نفهم هستید که امامان نازنین ما رو پس از دیگری به کشتن دادن اونم چی نه به خاطر حکومت ری بلکه به خاطر یک کیسه گندم بله شما همان کسانی هستین که اطلاعات و فهم نداشته وسعی بر این دارند که عقاید خودشون و افکار پست وناپسندشون به دیگران تحمیل کنن این ما نیستیم که عقاید رو بنا به گفته بعضیا تحمیل میکنیم … اون اقایی که بالا درباره طب اسلامی نظر دادن کاملا درست بیان کردن شما حق مخالفت ندارید چون که اصلا در این زمینه اطلاعات ندارید …. بروووو درس بخوااان مطالعه کن بعد زباان به سخن گفتن بگشاااا ای …….

    66. ولی باید تنوعش مطلوب تر باشه من که۱۱ سالمه و دارم
      تو یه جا که از بچگی به ما تعلیم میدن بدردم خورد متشکرم
      از راهنمائی شما در مورد ناهار متشکرم

    67. ایشونی ک تبلیغ نخوردن ناهار و کرده فک کنم اقتصاد بدجور بهش فشار اورده و درامدشون کم شده دارن به هر دری میزنن ک مردم بیچاره رو اغفال کنن. اقا یا خانوم حاجی. این نسل جدید مث قدیمیا نیستن ک هرچی بگین بگن چشم. اشتبا اومدی حاجی.

    68. باسلام …بااینکه دین یه برنامه کامل زندگی توی همه ابعاد زندگی انسانه کاملا موافقم و ازهمه دوستای عزیز میخوام که به جای پافشاری روی عقایدشون گاهی هم فکر کنند شایدبعضی از این افکار نیاز به تغییرداشت….خوبه که انسان همیشه دنبال حقیقت واقعی باشه …واینکه بهترین دوست انسان عقلش وبدترین اونهاهم جهل ونادانی اونه…خداکنه قبل از مرگ جهل رو کنارگذاشته باشیم ….

    69. سلام غذاهای که گفتین خوبن فقط طرز درست کردن غذاهای محلی رو نیز اموزش بدین خیلی بهتره ممنون

    70. کاش میگفتن صبحانه و شامم ضرر داره نخورین ..چون اصن حوصله ندارم درست کنم?
      حالا ناهار چی بپزم؟?

    71. اگر خیلی به دین یا طب اسلامی اعتقاد دارید لطفا تمام سال را روزه بگیرید
      خیلی خوشحال میشیم اگه فرایض دینی رو کامل انجام بدید

    72. سلام .خدایی یه سر اومدم فقط ببینم چیه این سایت .. اه این همه دری وری چیه نوشتین …. اول ملاک.دین کلام الله است یعنی قران .. که اونم نطری راجع به سبک عذادخوردن در ناهار. شام وصبحانه نداده … بعدشم بر اساس خود ایات الله پیامبر حق نداشتند که به جز کلام وحی چیز دیگه ای به خورد مردم بده …که حالا استناد میکنید به گفته های محمد نبی … ثالثا به کسی چه که ما چی میخوریم. دیگه ائمه اطهار هم انقدر بیکار بودن که میشستن ببین میوه رو باید بو کرد خورد یا نشسته خورد .. .. انقدرم همدیگرو سعی نکنید توجیه کنید … زندگی کنید … هر چیم دوست دارید .چون خلقت خداست بخورید و شکر کنید. و لذتش و ببرید …. در ضمن جای تلبیغ دین تو گروه اشپزی نیست. . میشه دست از سرمون بر دارید .

    73. ممنون از اطلاعات خوبتون
      یه نظری هم برای آقا مهدی دارم
      اگه میشه شما به روش خودت غذا بخور کاری به بقیه نداشته باش
      ایران هرچی کشیده از همین اسلام و عقاید پوچش بوده

    74. البته الان دیگه به یک وعده میرسه نگران نباشین در اینده نزدیکه همه مثل مرده های گور هستیم البته بعضی ها روز به روز خرس میشن از خیر و برکت این گرونی

    75. باید یکی میلیونر باشه از این غذا ها درست کنه. همش برنج و گوشت و… یکم غذاهای ساده تر میزاشتید. هرکسی که هزینه خریدن برنج گوشت رو داشته باشه که همش برنج و گوشت نمیخوره…

    76. این غذا ها بسیار عالی است ممنون از پیشنهاد خوبتون خیلی در پیدا کردن نهار کمکم کرد .
      سپاس گذارم ?

    77. این غذا ها بسیار عالی است ممنون از پیشنهاد خوبتون خیلی در پیدا کردن نهار کمکم کرد .
      سپاس گذارم ?

    78. سلام
      ممنون از راهنمایی تون ؛ غذاهای خوبی معرفی کردین دست گلتون درد نکنه
      چقدر بحث میکنید اومدیم یه ناهار درست کنیم ۲ ساعت وقتم هدر رفت!!!!

    79. سلام دوستان منظور از حذف نهار این نیست که چیزی نخورید منظورش یه وعده پختنی هست باید به جاش آجیل میوه بخورید وسویق بخورید ولی باید همین هم تقسیم بندی بشه نه زیاد تا بدن انرژی داشته باشه

    80. ممنون از این همه راهنمایی من یکی که در به در غذا درست کردن با تنوع بودم. مرسی که هستید

    81. ممنون از شما که ما وراهنمایی می کنید ناهار چی درست کنیم ?
      اگر هم میشه غذا های بیشتری معرفی کنید???♥️

    82. اگر نیاز ب حذف وعده غذایی دارین ناهار بهتر از شامه…. اگرم نیاز ندارین ک هیچ کدوم رو حذف نکنید….
      وعده های غذایی باید اجرا بشن البته در کنار ورزش بدنمون هم سلامت میمونه
      احترام ب نظر بقیه هم از واجباته :)

    83. خخخ
      بابا من این غذاهارو دیدم گشنم شد
      اومدم نظراتو خوندم کلا گرسنگیم رفع شد
      والا چقد بحث میکنین
      ناهار خوردن ک بحث کردن نداره
      من ک صبحانه و ناهار و شامو کامل میخورم از خیلی ها هم سالم ترم و مشکلی هم ندارم خیلی هم خوشتیپم تازه ? آشپز خوبی هم هستم در ضمن
      مجرد هم هستم?
      حالا شما هی بحث کنید?

    84. به خدا دارم میمیرم از خنده :))))))) یعنی پخش زمین شدم از خنده مخصوصا اونجاش که بحث شدت میگرفت یه نفر نوشت چرا باید ناهار بخوریم :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))):ِ وای پاره شدم

    85. khodaya toro khoda in khandeharo az man nagir :D:D:D:D:D:DD:D::D:D:D:D:D::D:D:D:D vay khoda yani man dige pakhshe zamin shodam taze too maghzaeam agha hamash daram mikhandam mardom fek mikonan divoone hsodam LD:D:D:D:D:D:D vay :)))))) khoda yani yekam dige pish miraft zaminam gaz migereftam :D:D::))))))) ajabs

    86. دوستان هر کی یه شرایط جسمی و روحی و خانوادگی و محیطی مختص به خودشو داره نمیشه چون عقیده ما یه چیز دیگس بیایم بگیم طرف مقابل اشتب زده…. هرکی هرجور دوس داره زندگی میکنه…. هر وقت هر کس سوال و شک و شبه ای داشت میره دکتر یا تو یه سایت معتبر و جواب سوالشو میگیره… ولی وقتی اومده تو سایتی که داره به این زیبایی توضیح میدهه چی برای ناهار درست کنیم حتما دوس داره ناهار بخوره و مشکلی با این قضیه نداره… به نظر من هم هر چی بیشتر حساس بشی و بخوای کنترل کنی بدنتو بدتره و بیشتر اذیت میشه آدم…. یه نفس عمیق هم بکشین و با خیال راحت به روز و شبتون با همون روال موردعلاقتون ادامه بدید ولی اینم هست که زیاده روی تو هرچیزی چه خوب و چه بد نتیجش جالب نیست.

    87. بنظر میاد ما گوش میکنیم ، می‌خونیم که جواب بدیم، نه اینکه تفکر کنیم و جستجو برای شناخت و رسیدن به فهم و درک درست،
      حالا کی چی میگه،درست میگه یا نه ،قرار نیست صحنه ی راستی آزمایی راه بندازیم،هر کسی با توجه به نیاز جسمانی و روحی و همچنین محیط خانواده و محل زندگی و فرهنگ بومی منطقه ی زندگیش تصمیم میگیره چکار کنه و چی بخوره چی نخوره، و هیچ نیازی به سرکوب و تایید هم نداره، در حال حاظر ما دنبال وعده ی غذایی نهار هستیم،اینکه خوردنش درسته یا نه مربوط به خودمونه و بهتره کمی حرمت همو نگهداریم،عقاید هر کسی هم به خودش مربوطه و برای خودش محترم و ما نباید عقایدمون رو به دیگران تحمیل کنیم.

    88. بنظر میاد ما گوش میکنیم ، می‌خونیم که جواب بدیم، نه اینکه تفکر کنیم و جستجو برای شناخت و رسیدن به فهم و درک درست،
      حالا کی چی میگه،درست میگه یا نه ،قرار نیست صحنه ی راستی آزمایی راه بندازیم،هر کسی با توجه به نیاز جسمانی و روحی و همچنین محیط خانواده و محل زندگی و فرهنگ بومی منطقه ی زندگیش تصمیم میگیره چکار کنه و چی بخوره چی نخوره، و هیچ نیازی به سرکوب و تایید هم نداره، در حال حاظر ما دنبال وعده ی غذایی نهار هستیم،اینکه خوردنش درسته یا نه مربوط به خودمونه و بهتره کمی حرمت همو نگهداریم،عقاید هر کسی هم به خودش مربوطه و برای خودش محترم و ما نباید عقایدمون رو به دیگران تحمیل کنیم.

    89. کاربر جواد یزدانی!
      واقعا برات متاسفم با این طرز حرف زدنت، همین امثال شماها هستین که میانگین شعور جامعه رو میارین پایین
      یکم تفکر کن بعد صحبت کن، چون اگر حرف نزنی کسی نمیگه لالی

    90. اسلام دین کاملی هست ک خدابر اساس فطرت بشری ک خودش اونو آفریده برای مافرستاده.حالا هرکی دوست داره بیاد دین روبکوبه وبگه فلان جاش ایراد داره وبرای چندهزارسال پیش هست باید اول ب خودش شک کنه ک خودش بهتر میفهمه یاخالقش؟مطمئنا خدایی ک قرنهاست خدایی میکنه بهتراز من وشما میدونه چی برامون خوبه وچی بد.اگه دین ندارید آزاده باشید توهین نکنید

      1. دقیقا الهام جان حرفت کوبنده بود دست مریزاد دوست عزیز آفرین به شما کار مارو راحت کردی با جواب قشنگت.

    91. ممنون از اقایی که راهنمایی کردن من کاری به طب ندارم اما رفتم که سند حرفاشون و ببینم واقعا در قران همچین چیزی هست سوره مریم ایه۶۲ و در نهج البلاغه و اینکه بعضی ها اعتقاد دارند و بعضی ها نه دین ما کامل هست و قران ما کتاب کاملی که حتی همون غربی هام با پیشرفت علم به ایه های قران ما رسیدن…با تحقیق همه چیز عیان هست فقط اسم مسلمان بودن نیست حتی اگر بد میدونید تحقیق کنید..

    92. سلام..من نظراتتون خوندم…دین یک برنامه کامل برای درست زندگی کردن…حتی تو غذا خوردن…عزیزان مثلا اگه امام صادق فرمودند میوه رو قبل از خوردن بو کنیم تا بیشتر لذت ببریم یا اینکه غذارو زیاد بجوید وخیلی چیزهای دیگه برای لذت بیشتر وسلامتی خودمونه…از هزار سال پیش تا آخر دنیا هم این ثابت میمونه….حالا میخوای لذت ببر نمیخوای هم نبر…

    93. مبنای تصمیم گیری و سلامت شما به اینکه چی دوست دارید نیست
      اگه اینجوری باشه که هر کی هرچی دوست داره، همون درسته،
      سنگ روی سنگ بند نمیشه…
      چون خواسته ی هرکسی با دیگری متفاوته
      (استیکر لبخند!)

      #یکم_فکر_کنیم

    94. الان این همه صغری و کبری گفتی که مردم تمام طول سال روزه باشن؟ تا اونجایی که من میدونم و همه افراد حوزه تغذیه و سلامت میگن انسان برای مقابله با چاقی و لاغری بهتره که بین شش تا هشت وعده غذا بخوره، حاجی جان مادرت عقاید داغون خودتون رو به عنوان حجت تمام و وحی منزل ندون ، مردم روزی دوبار غذا بخورن که اربابای تو روزی صدبار کباب بخورن؟

    95. کامنتا خیلی با مزه بود خیلی خندیدم.
      از ادمین هم‌تشکر میکنم‌بابت منوی خوبشون‌برای ناهار

    96. نمیدونین امروز همه تون چقد ثواب کردین چون با خوندن نظراتتون و البته تقابل جالبش کلی خندیدم . مخصوصا اونجا که همه دارن بحث علم ودین میکنن یدفعه یه عزیزی میاد میگه لطفا تاس کبابم به غذاهاتون اضافه کنین ???

    97. سلام به همگی .بنظرم لیست غذاخیلی خوبه وبهم ایده میده.وغذاخوردن هرکسی هم به خودش وفرهنگش ربط داره نه به دین واعتقاد..

    98. ترو خدا هر چی و ک میخواین بار ملت کنید .یه اسلامی بهش نچسبونید.اسلام هزار و چند سال پیش با آدمهای اون موقه با شرایط بدنی اون موقه و با شرایط و آب و هوا و دود و اینهمه مشکلات و فشارهای روانی و زندگی ماشینی الان یکی نکنید لطفا .برام سواله هزار و چند سال داره از زمان پیامبر و اسلام بوجود اومده میگذره .دنیا کلا عوض شده .جهان پیشرفت کرده .با اینهمه تکنولوژی پیشرفته .چطور میشه ک ما باید خودمون و تو هزار سال قبل نگه داریم .پس بریم تو غار زندگی کنیم دیگه.ولمون کنید تروخدا برا ناهار خوردمون دیگه ب اسم اسلام تصمیم نگیرید .

    99. دوستان هیچ وعده غذایی نباید حذف بشه. بخورید ولی به مقدار مناسب و غذای سالم. نمیشه ک از صبحونه تا شام وعده نداشت. اینکار باعث میشه میان وعده های زیادی خورده بشه متابولیسم بدن هم کاهش پیدا کنه و چاق میشین.
      خصوصا بچه ها و کسایی ک فعالیتشون زیاده ب هیچ وجه نباید وعده ای رو حذف کنن.

    100. واقـــــــــــــــعــــــــا ازتـــــــــونـــــ تــــشـــــکـــــر مــیــــکــــنـــــمـــــ
      بـهــــمـ خـــیــلـــیـــــــ ممنونم

    101. سلام
      اومده بودم برای سحر ماه مبارک دنبال چند مدل غذا بگردم دیدم ظاهرا بحث تقابل دین و علم در جریانه.
      بنده اگه بخوام از تجربیات خودم بگم، حدودا دو ساله نهار رو حذف کردم و باغداری و کشاورزی هم میکنم. اصلا هم صبحانه و شام سنگین نمیخورم.
      کلا هرچی کمتر بخورید سالم تر خواهید بود.
      ولی یادتون باشه هیچ عادتی رو یهویی ترک نکنید.
      با برنامه ریزی پیش برید.
      خیلی از بیماریها از جمله غلظت خون، قند خون، درد زانو، ریفلاکس معده و… فقط با همین ترک نهار برطرف میشه.
      ریشه همه بیماریها معده است.
      ضمن اینکه سعی کنید هر چیزی رو با مصلحش بخورید.
      مثلا زرشک پلو میخوریم با ماست و سالاد و ترشی و نوشابه که همه این موارد طبع سردی دارند.
      اگه بیماری زیاد شده چون سردی زیاد شده.
      از فرش و صندلی که روش میشینیم پلاستیکی و فلزی و ام دی اف و دارای طبع سرده تا مواد غذایی که با سموم شیمیایی و مواد افزودنی و… تهیه شده
      خونه هامون هم که از آهن و مواد مصنوعی و… هستش.
      کلا اصل زندگی رو فراموش کردیم و فقط داریم سعی میکنیم زنده بمونیم.
      ببخشید طولانی شد.

    102. در جواب دوستی ک درمورد نخوردن ناهار اظهار نظر کردند:من متخصص تغذیه هستم .دوست عزیز مطابق تمامی رفرنس های علمی و به روز دنیا؛بدن انسان هر به ۸ ساعت نیاز ب خوردن یک وعده ی کامل غذایی با تمامی گروه های غذایی داره که میشه روزی ۳ وعده کامل و از اتفاق بیشترین کالری ب ناهار تعلق میگیره.
      از طرفی نخوردن ناهار ینی فاصله میان ۲وعده اصلی که اولا باعث افزایش ریزه خواری بدلیل گرسنگی طولانی مدت میشه و ب سلامتی اسیب میزنه
      دوما گرسنگی طولانی مدت باعث افزایش تولید کتون بادی ها و ضعف عمومی بدن میشه..
      دوستان مایل بودند میتونند وارد کانال من بشن:
      https://t.me/Reyhan_diet

    103. اول از اون ک من اصلا چاق نمیشم دوم من غذام واقعا اروم می خورم و خیلی کم بتونم تا ۸ ساعت چیزی نخورم صبحانه می خورم نمی تونم هیچی نخورم تا شب قند ادم میوفته بعد تو این دوره زمونه .والا کسیو پیدا نمی کنی سالم سالم باشه من سعی میکنم روزه بگیرم اما نمی تونم الان ۲۲ سالمه شاید ۱۰ تا روزه گرفته باشم

    104. در مقابل جواب دوستمون در مورد ناهار ،اون کسانی که کارشون حمل و جابه جایی بار سنگین در روز هست و از صبح زود سر کار هستن و ظهر میان خونه بگیم تحمل کن تا شام ،ببخشید اونا انرژی از دست رفتشون رو از طریق شام باید بدست بیارن؟شامی هم که باید سبک باشه تا با عث خواب آرام بشه ؟

    105. اصلا چیزی به اسم طب اسلامی وجود نداره و هیچکدوم از این به اصلاح طبیبان طب اسلامی در کشور ما مجوز فعالیت ندارند. لطف کنید تجربیاتتونو واسه خودتون نگه دارید. اسم اسلامم به کارای خودتون آلوده نکنید. به اندازه کافی مقالات علمی در این زمینه هست که مردم برن بخونن.
      وقتایی هم که مریض میشید چطور به همین طب اسلامیتون اکتفا نکینید و میرید دکتر؟
      یه بنده خدایی از اقوام ما یکسره سنگ این طب اسلامی رو به سینه میزنه. پدر همه رو درآورده. یکی نیست بهش بگه تو که این همه سال این همه دارو ودوای عجیب غریب ازشون گرفتی میخوری و این همه رعایت میکنی چرا همه جای خودتو و خانوادت ایراد داره؟؟؟؟؟؟؟؟ انقدر مریضی و مشکلات دارید همتون؟؟؟ چرا این به اصطلاح طب اسلامی خوبتون نکرد؟ آدم خوبه عقل داشته باشه. بعضیا هرچی سنشون میره بالاتر فهمشون کمتر میشه!

    106. کاش تو ایران یاد بگیرن به عقیده هم احترام بذارن و تا نظر مخالف شنیدن هی نیان موعظه کنن این خوبه اون بده
      بابا چقدر افکارتون دوست دارید به خورد هم بدید
      یه صفحه اشپزی نمیشه ادم بره

    107. اتفاقا بهترین حالت غذا خوردن در طول روز ۶ وعده غذایی هست . و میان وعده ها خیلی به سلامتی بدن کمک میکنن . به جای خوردن یک یا دو وعده غذای سنگین وعده های غذاییتون و کم کنید و ۵، ۶ بار در طول روز غذای سبک و کم حجم بخورید . فکر کنم با یک مقدار مطالعه میتونید درست و غلط را از هم تشخیص بدید .

    108. چند وقتیه من نهار و شام و صبحانه شده یکی نگران فواصل شون نیستم …نگرانم پیش بره ای وعده غذایی هم هست ازبین بره ..به هر حال ففک کنم بهشت ما گرسنه هارو جا نمیدن میگن اینا جنبه ندارن غذا ها رو تموم میکنن.

    109. چند وقتیه من نهار و شام و صبحانه شده یکی نگران فواصل شون نیستم …نگرانم پیش بره ای وعده غذایی هم هست ازبین بره ..به هر حال ففک کنم بهشت ما گرسنه هارو جا نمیدن میگن اینا جنبه ندارن غذا ها رو تموم میکنن.

    110. چند وقتیه من نهار و شام و صبحانه شده یکی نگران فواصل شون نیستم …نگرانم پیش بره ای وعده غذایی هم هست ازبین بره ..به هر حال ففک کنم بهشت ما گرسنه هارو جا نمیدن میگن اینا جنبه ندارن غذا ها رو تموم میکنن.

    111. لطفا خانم‌ها آقایان هر کاری دوست دارید انجام بدید ایشان سعی بر افزایش اطلاعات شما داشتن ممنون

    112. این مبلغا همه جا هستن ??
      تو که ناهار نمیخوری زیر مطلب “برای ناهار چی بپزیم” چیکار میکنی ?
      بعد اینکه شما همه جا غربی هارو میکوبین بعد الان اومدی واسه حرفات استناد کردی به غربی ها که. نکن زشته، باز میگن طرف غرب زده بود. تهاجم فرهنگی میشه ها… ? “غربیها خود به این نتیجه رسیده اند و سعی میکنند عصرانه بخورند….”

      و آگاه باشید که خوردن ناهار هیچ ربطی به امراز و بیماری نداره. علم رو با مذهب قاطی نکنیم.
      ورزش عامل سلامتی. حالا ۱۰ وعده غذا بخور اما ورزش کن سالم بمونی.
      و در آخر باید اضافه کنم چیزی به نام طب اسلامی و غیر اسلامی نداریم. طب همه جا طبه. حالا شما خودتونو تافته جدا بافته میدونید بحثش جداست.
      همین امثال این بنده خدا کوچیکترین بیماری بگیرن دست به دامن داروهای همون غربی ها میشن نه این که برن امام زاده دعا کنن. حالا هی بگو طب اسلامی.

    113. پس سلامت بدن جاش کجاست مهناز خانم؟!
      اینطور که اگر هر وقت گشنه باشیم بدون فکر به اینکه برای بدنمون و روحمون و… چه چیزی مفید و مضره و فقط به فکر پر کردن شکم باشیم با حیوانات در این قضیه تفاوتی نخواهیم داشت
      اگه خدا نکرده مریض بشید و دکتر بگه یه هفته نبابد غذا بخوری و فقط از سرم تغذیه شی میگی کاری به حرف هیچکی ندارم هر وقت گشنه باشم میخورم؟!
      قطعا نه
      روزه رو هم امتحان کنید مطمئن باشید پشیمون نمیشین

    114. واقعا چرا بعضی ها طرز صحبت بدی دارند . اون بنده خدا نظرشو گفته و درست هم گفته برای سلامتی فرد توصیه شده حدالامکان ناهار خورده نشه . دیگه این همه توهین و مسخره واقعآ جایز است ؟
      لطفآ به عقاید هم احترام بذارید ?

    115. سلام.من دو سالیه ناهار رو حذف کردم. واقعا ماه رمضون راحت بودم از صبح که کتابخونه باز میشد میرفتم کتابخونه پایان نامه ارشدمو می نوشتم تا دو سه ساعت مونده به اذان مغرب. خیلی راحت بودم واقعا.

    116. من هر وقت گرسنه ام غذا میخورم حالا پیامبر و خدا و ضرب المثل خارجی و هر‌کی هر چی میخواد بگه

      والا ماه رمضونم یه دونه روزه نه گرفتم نه میگیرم نه خواهم گرفت

    117. مشکلی نداره شما ناهار نخوردی هم نخوردی نگران ما و تناسب اندام ما نباش اگه خدا قسمت کرد و راهی بهشت شدیم ناهارو از جیب خودمون میخوریم

    118. ما کلا از اول چون ناهار همه بیرونن و سرکار ناهار خیلی سبک میخوریم . بجاش شام رو غذای پلویی میخوریم اونهم اول شب تا قبل۸.همیشه همه میگفتن شما برعکس عمل میکنید اما الان که این متنو خوندم دیدم بقیه اشتب میزنن :)))

    119. تبلیغ دین همه جا باید باشه .واقعا اگه بدونیم چقدررر نهار نخوردن تو سلامتیمون موثره بیشتر جدیش میگیریم.والبته باید کم کم خودمون رو عادت بدیم چون یکدفعه نمیشه .بهترین زمان بنظرم بعد از ماه رمضونه چون یک ماه همینجوری بودیم

    120. خب آخه گرسنه نمیمونیم؟ :/
      من صبحانه میخورم میرم مدرسه تو مدرسه گرسنم میشه باز وقتیم میام خونه نهارم میخورم :| ?

    121. البته با توجه به نظرات دوستان اگه صبحانه را همانطور که میگن کامل خورده بشه اصلا نیاز به خوردن نهار نیست تقریبا برا سر شب گرسنه میشیم وخیلی راحتریم من بارها امتحان کردم ولی یه مشکل اینکه نمیشه کل خانواده رو به این شکل عادت داد مخصوصا بچه ها رو

    122. ✅ در طب اسلامی وعده های اصلی غذا صبح و شب است و ناهار نداریم، ناهار نخوردن و بجای آن استراحت قیلوله(خوابِ یک ساعت قبل از ظهر) موجب سلامتی و تناسب اندام است و بالعکس شام نخوردن موجب زیان برای بدن است.

      ✅⇦در قرآن آمده در بهشت مومنان با دو وعده غذای صبح و شب پذیرایی میشوند.
      ⇦خدا در مهمانی خود در ماه رمضان دو وعده صبح و شب به ما غذا میدهد و ناهار نداریم!
      ⇦غربی ها خود نیز به این نتیجه رسیده و سعی میکنند صبحانه و عصرانه بخورند و ناهار مصرف نکنند
      ⇦در صدر اسلام مسلمین ناهار نمیخوردند و ناهار از زمان معاویه شکم پرست باب شد!

      ❇️⇦آیا میدانید معنای کلمه ناهار چیست؟

      ?⇦دهخدا برای ما معنی میکند:

      ⭕️معنای کلمه ناهار :
      ❌نا(نه):به معنای منفی و سلب کردن
      ❌آهار:به معنای خورش و غذا
      ❌ناهار:به معنای غذا نخوردن

      ?‍ وقت ناهار است یعنی وقت نخوردن است، یعنی زمانی که نخوردن موجب سلامتی بدن میشود.

      ?‍ شام وعده غذایی بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود، فقط باید حداقل سه ساعت تا زمان خواب فاصله داشته باشد

      صبحانه وشام دو وعده غذای اصلی در طب اسلامی است .

      بر اساس معیارهای طب اسلامی انسان فقط به ۲ وعده غذا در طول شبانه روز نیازمند است و اینکه بیشتر افراد روزانه ۳ وعده غذایی صرف می کنند فقط یک عادت است نه نیاز بدن یا گرسنگی حقیقی ، خوب است بدانیم کلمه “ناهار” در اصل ( نا، پیشوند نفی و سلب + آهار) بوده یعنی بی خورش . بی غذا ، بی آش ، به معنی ناشتا ؛ شخصی که از بامداد باز چیزی نخورده باشد پس معنی ناهار یعنی ناخورده ، حتی در شاهنامه فردوسی آمده است :

      خورشها فرستید و یاری کنید چه برما همی کامگاری کنید

      به نزدیک ایشان سخن خوار بود سپاهش همه چاشت و ناهار بود
      «سپاهش همه چاشت و ناهار بود» یعنی همه سپاه گرسنه بودند.

      زمان وعده های دوگانه غذایی طبق ملاکهای قرآنی :

      دو وعده غذا را باید یکی صبح و دیگری سرشب میل نمود و ناهار وعده ای است که خودمان به آن اضافه کرده ایم و مبنای دینی و طبی ندارد و ضمناً اطبای طب اسلامی-سنتی قائلند که صرف وعده غذایی ناهار باعث چاقی و اضافه وزن نیزمی باشد ،

      اما متاسفانه اشتباه رایجی که زیاد مشاهده می شود این است که بعضی از مردم شام را از برنامه غذایی خود حذف کرده و ضرب المثل انگلیسی را تکرار می کنند که : ” صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستت بخور و شام را بده به دشمنت “

      حال آنکه در روایات آمده که پیامبر اکرم(ص) فرمود: لاتدعوا العشاء و لو علی حشفه انّی اخشی علی امّتی من ترک العشاء الهرم، فانّ العشاء قوّه الشیخ و الشّاب بحار، ج۶۶، ص۳۴۳

      شام خوردن را ترک نکنید گر چه یک دانه خرمای خشکیده باشد، من بر امّتم از ترک شام می ترسم که دچار پیری زودرس شوند، شام خوردن ، نیرو و قوامِ پیر و جوان است .

      و در روایت دیگری آمده که فردی خدمت رئیس مذهب رسید و از ناراحتی معده شکایت کرد. امام صادق علیه السلام فرمودند: بین صبحانه و شام چیزی نخور، مگر نشنیده اید که در قرآن آمده است : « وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَعَشِیًّا » سوره مریم آیه ۶۲ یعنی «و روزی آن ها(بهشتیان) صبحگاهان و شامگاهان است» یعنی حتی در بهشت ۲ وعده غذای اصلی صبحگاه و شامگاه وجود دارد ، پس اینکه تمام اطباء تاکید دارند که روزه داری باعث سلامتی است شاید یکی از حکمت هایش همین وعده ی دوتایی سحری و افطاری باشد .

      ضمناً در فتاوی علما هم در مستحبات غذا خوردن همین نکته آمده مثل فتوای حضرت امام خمینی (ره)در رساله عملیه حکم ۲۶۳۶ ((مستحب است انسان در اول روز و در اول شب غذا بخورد و بین روز و بین شب چیزی نخورد.))

      پس سعی کنیم به مرور وعده ناهار را حذف کنیم. روز را با صرف یک صبحانه مقوی در دمادم طلوع آفتاب شروع کنیم و به تدریج و مرور زمان وعده ناهار را حذف کنیم ، با چنین رژیم غذایی فرد سرشب گرسنه می شود و بهتر است پس از غروب آفتاب، شام میل کند تا موقع خواب، غذا هضم شده باشد. از طرفی چون سرشب شام خورده ، می تواند روز بعد صبحانه کاملی بخورد و تا وعده بعدی غذایی انرژی کافی داشته باشد. اگر می بینیم بسیاری از مردم صبحانه نمی خورند چون سیر هستند و به دلیل گرسنگی شدید ، ناهار کامل می خورند. به این ترتیب غذای اصلی شان ناهار است که امراض و بیماری های فراوانی در پی دارد.

      1. ممنون که این مطالبو نوشتی ، ولی باید بدونی که دانستن کمکی به آدم نمیکنه ، درک مطلب مهمه ، الان سیگاریها یا معتادها نمیدونن که دارن سم وارد بدنشون میکنن؟؟، بله میدونن ، ولی ..

      1. من میخوام ماکارانی درست کنم تازه من پریروز شده ۹ سالم وقتی هشت سالم بود دمی درست کردم حالا باید ماکارانی هم یا بگیرم ???♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥?♥?♥?♥♥❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤بااااااااااااااااااااای ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.