آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ته‌ چین تن‌ ماهی؛ خوشمزه و ساده برای مجالس

شاید زمانی که اسم ته‌چین را می‌شنوید یاد ته‌چین با مرغ بی‌افتید ولی شما می‌توانید با هر‌چیزی که دوست دارید مثل تن ماهی، قارچ، بادمجان ته‌چین را تهیه کنید. ته چین‌ها جزء غذاهایی هستند که می‌توانید برای مهمانی و مجالس خود حاضر کنید. اما ته‌چین تن‌ماهی یکی از آسان‌ترین روش‌های پخت را بین ته‌چین‌ها داراست زیرا زمان کمی برای تهیه این غذا لازم است. ماهی تن یکی از لذیذ‌ترین ماهی‌هایی است که در خلیج فارس صید می‌شود و می‌توان گفت که ایرانیان همیشه به آن علاقه‌مند بوده‌اند. امروز می‌خواهیم در اکالا بلاگ، به شما دستور غذایی یک وعده ناهار خوشمزه همراه با تن‌ماهی را آموزش بدهیم.

اکثرا تن‌ماهی با پلوی‌ سفید و یا شوید پلو طبخ می‌شود. اما ما امروز غذایی با هم درست می‌کنیم که حتی اگر از طعم تن‌ماهی یا حتی ماهی خوشتان نمی‌آید از خوردن ان لذت ببرید.

از آنجایی که بعضی افراد از بوی ماهی خوششان نمی‌یاید، در غذاهایی مانند قلیه ماهی و میگو، برای گرفتن بوی ماهی و میگو، از گشنیز استفاده می‌شود چون عطر و طعم این سبزی باعث می‌شود، بوی ماهی بد ماهی از بین برود و دیگر حس نشود به همین دلیل این غذا حتی برای کسانی که بوی ماهی و میگو را دوست ندارند، بسیار خوش‌بو می‌شود.

این غذا با تن ماهی، علاوه بر داشتن طعمی بی‌نظیر، بسیار راحت و آسان در مدت زمان کوتاهی طبخ می‌شود. بهتون حتما پیشنهاد میکنم که برای وعده‌های دیگرتان گشنیز پلو را به همراه گوشت، کباب مرغ یا کوفته قلقلی هم درست کنید ولی زمانی که همراه با غذاهای دریایی پخته می‌شود، بسیار خوشمزه‌تر خواهد بود.

طرز تهیه ته چین تن ماهی

برای تهیه‌ی این وعده‌ی جذاب برای ۲ الی ۳ نفر به مواد زیر نیاز داریم:

تن ماهی۱ قوطی
برنج۳ پیمانه
سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)۱ پیمانه
سیر۳ حبه
ماست۱ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
پیاز۱ عدد
روغن مایع۳ ق غذا خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
پودر پاپریکا و پودر تخم گشنیزبه مقدار لازم

مرحله اول: تفت پیاز و سیر

برای تهیه ته‌چین تن ماهی به روش مجلسی ابتدا باید پیاز را پوست بگیرید و بشورید و ریز خرد کنید سپس روغن را درون تابه ریخته و مقداری تفت دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سپس سیرها را پس از پوست گرفتن و پوره کردن به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که بوی سیر را حس نکردید به هم زدن ادامه دهید سپس سبزی‌ها را که پاک کرده و ساطوری خرد کرده‌اید را به ان اضافه کنید و هم بزنید.

    هم زدن مواد را تا زمانی که آب سبزی کشیده شد و سبزی کمی زنگ عوض کرد ادامه دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ته چین

    مرحله دوم : مواد میانی تن ماهی

    تن ماهی را از کنسرو خارج کرده ( فراموش نشود که از قبل تن ماهی را حدو ۲۰ دقیقه خوب جوشانده باشید) و به موادی که در مرحله ۱ درست کرده بودید اضافه کنید و پس از هم زدن مقداری کمی نمک و زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.

    مرحله سوم: تهیه مایه ته‌چین تن ماهی

    تخم مرغ‌ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود سپس ماست و زعفران و روغن مایه و کمی فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و هم بزنید. توصیه میکنم این مایه را زیاد هم نزنید چون بوی زهم میگیرد .

    بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای تهیه ته چین خوشمزه و رستورانی

    مرحله چهارم: مرحله نهایی برای تهیه ته‌چین ماهی

    قابلمه‌ای را تا نیمه پر از آب کرده و روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که آب جوش آمد، برنج را به همراه نمک درون قابلمه ریخته و اجازه دهید نیم‌پز شود. سپس برای اینکه متوجه شوید برنج شما برای آب‌کشی کردن آماده است یا خیر؟ یک دانه برنج را بین دو انگشت له کنید. اگر اطراف دانه نرم شده و مغز آن کمی گیر داشت، یعنی برنج برای آبکشی آماده است.

    برنج را که آبکشی کردید، در مرحله بعد برنج آبکش شده را با مایه ای که در مرحله ی سوم درست کرده بودید خوب مخلوط کنید و نصف آن را داخل قابلمه ریخته و از مایه تن ماهی که در مرحله‌ی سوم اماده کرده بودید روی برنج بریزید و با کفگیر کمی ان را بفشارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوشی سبزیجات 

    طرز تهیه ته چین تن ماهی خوشمزه با دستور پخت آسان

    سپس مابقی برنج را بریزید و روی ته چین را صاف کنید و بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید بعد از گذشت ۴۵ دقیقه چک کنید. اگر دور دیواره های قالب طلایی شده بود می‌توان فهمید که این غذای لذیذ اماده‌ی سرو کردن است و در نهایت روی ته چین کمی روغن یا کره ریخته سپس آن را در دیس برگردانید.

    بیشتر بخوانید: دلایل وا رفتن ته چین 

    نکات تهیه تن چین تن ماهی

    • اگر سبزی‌های گفته شده در دسترس نبود از شوید خشک هم می‌توانید استفاده کنید.
    • می‌توانید با افزودن سبزی پلویی به برنج ته چین سبزی پلو داشته باشید.
    •  برنج را کمی زودتر از همیشه آبکش کنید.
    • می‌توانید به جای تن ماهی از ماهی دیگر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    به همین سادگی و در ۴ مرحله آسان توانستیم این غذای خوشمزه را درست کنیم امیدواریم که از آن لذت ببرید. برای آشنایی با دستور پخت‌های بیشتر، سرویس آشپزی بلاگ اکالا را دنبال کنید.

    ۴/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.