آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه لواشک خرمالو خانگی ؛ با طعم ملس

بهترین روش نگهداری خرمالو برای مدت زمان طولانی تبدیل اون به لواشکه. به شما آموزش می‌دیم تا فقط با دو قلم جنس یعنی خرمالو و نمک چجوری طعم دلچسب این میوه رو تا مدت زیادی مهمون خونتون کنید.

لواشک خرمالو با طعم ملس باب میل هر ذائقه‌ای است. برخلاف خشک‌کردن میوه‌ها، در فرآیند تهییه لواشک مقداری از آب میان بافتی میوه حفظ می‌شه و خواص مفید میوه باقی می‌مونه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در دستور امروز ما یک روش ساده برای درست کردن لواشک خرمالو به شما آموزش می‌دیم، با این دستور شما می‌تونید خرمالو رو با حفظ خواص و فواید اون به‌صورت لواشک خشک کنید و همچون سایر تنقلات نوش جان کنید.

    برای مشاهده طرز تهیه انواع لواشک‌های خوشمزه و خانگی می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع لواشک” مراجعه کنید.

    در دستور امروز با روشی ساده به شما آموزش می‌دیم تا یک لواشک خوشمزه با ماندگاری بالا درست کنید. شاید برخی افراد از مزه خرمالو خوششون نیاد و حتی بیش از یک‌بار امتحانش نکرده باشن ولی به شما قول می‌دیم که لواشک خرمالو رو هر ذائقه‌ای می‌پذیره. اول از همه یک نگاهی به شناسنامه این میوه پاییزی و خواص اون کنیم.

    خرمالو نوبر پاییز با رنگی دلبر از خوشمزه‌ترین میوه‌های این فصل است. خرمالو یک انرژی‌زا طبیعی است. بافت لطیف و نرمش آن را به یک راحت الحلقوم خوش‌خور تبدیل کرده.

    طبع خرمالو گرم و تر است، جالبه بدونید این میوه خوش‌قیافه آرام کننده سکسه است و به طرز عجیبی بندآورنده خون‌ریزی است. خرمالو ورم و التهاب بواسیر را التیام می‌دهد و به‌خاطر حضور ویتامین A برای پوست و مو و ناخن‌های شکننده مفید است.

    تبدیل این میوه به لواشک دو مزیت مهم دارد. نخست آن‌که شما می‌توانید در سایر فصول از طعم خوشمزه و خواص بی‌نظیر اون بهره‌مند شوید. علاوه بر این کسانی که علاقه‌ای به خوردن خرمالو ندارند نیز می‌توانند بواسطه طعم خوشمزه لواشک آن، از خواص اون بهره‌مند شوند.

    در ادامه در قسمت آشپزی مجله اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    مواد مورد نیاز جهت تهیه لواشک خرمالو

    خرمالودو کیلوگرم
    نمکدو قاشق غذاخوری

     

    مواد لازم برای لواشک خرمالو
    طرز تهیه لواشک خرمالو

    در ادامه باهم طرز تهیه لواشک خرمالو رو به صورت مرحله‌به‌مرحله مرور میکنیم:

    مرحله اول | تمیز کردن خرمالو

    خرمالوها را با آب سرد می‌شوریم. کاکول روی میوه را با چاقو جدا کرده و آن را به چندین قسمت برش می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: خواص خرمالو چیست؟ 

    خرمالو

    مرحله دوم | پوره کردن خرمالوها 

    خرمالوهای برش زده را به همراه نمک درون مخلوط کن می‌ریزیم و کاملاً به‌هم می‌زنیم تا پوره شوند و مواد مایع یکسانی بدست آید. به همین راحتی مواد پایه یا اصلی لواشک ملس امروز ما آماده شد.

    نکته: اضافه کردن مقدار نمک کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید کمتر یا بیشتر اضافه کنید. اما حتماً باید نمک اضافه شود تا از ترش کردن خرمالوها و خراب شدنشان جلوگیری شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک سیب خوشمزه

    مرحله سوم | ریختن در سینی

    برای خشک‌کردن لواشک خرمالو نیز می‌توان به چندین روش عمل کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها که ما هم امروز آن را انتخاب کردیم، خشک‌کردن درون سینی است. ته سینی را با برس مقداری چرب کنید تا از چسبیدن لواشک بعد از خشک شدن درون سینی جلوگیری شود.

    مرحله چهارم | گذاشتن در مقابل آفتاب

    لواشک را با هر قطری که تمایل دارید درون سینی ریخته و در آفتاب یا فضای آزاد قرار دهید.

    خرمالو له شده

    نکات کاربردی در تهیه لواشک خرمالو

    • هر چه قطر لواشک کمتر باشد مدت زمان لازم برای خشک‌کردن آن کمتر و مدت ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.
    • با توجه به قطر لواشک و همین‌طور شدت آفتاب معمولاً مایع اولیه بین یک تا چهار روز کاملاً خشک می‌شود.
    • بعد از خشک‌شدن لواشک آن را با کمک قیچی یا چاقو به ابعاد دل‌خواه برش زده و در محل خشک و خنک قرار دهید.

    خرمالو-لواشک خرمالو

    خشک کردن لواشک در فر

    روش دیگری که می‌توان برای خشک‌کردن اشاره کرد استفاده از سینی فر است. بدین ترتیب که سینی را کمی چرب کنید و مایع لواشک را درون سینی ریخته با کمترین درجه حرارت فر ۱۰۰ یا ۱۲۰ درجه، روش پخت از بالا و پایین به مدت یک تا دو ساعت زمان دهید تا رنگ خامی خرمالوها گرفته شود.

    آخرین روش پیشنهادی امروز ما کمک گرفتن از پلاستیک است. با توجه به حجم لواشک‌ها و برای صرفه‌جویی در مصرف پلاستیک پیشنهاد می‌شود که از سفره‌های یک‌بار مصرف کمک بگیرید.

    به این شکل که روی سطح اپن یا میز سفره را پهن کرده و مایع لواشک را نازک روی آن پهن می‌کنیم. با توجه به نازک بودن قطر لواشک در این روش زمان کمتری برای خشک شدن نیاز است.

    امیدواریم که از دستور ساخت ساده لواشک خرمالو امروز ما خوشتون اومده باشه، ممنون که با ما بودید.

    فواید خرمالو برای سلامتی

    خرمالو یک میوه خوراکی و خوشمزه است که از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید است و برای سلامتی انسان در انواع مختلفی می‌تواند مزایایی داشته باشد. در ادامه به برخی از فواید خرمالو برای سلامتی اشاره خواهم کرد:

    • غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها: خرمالو حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و فلاونوئیدها است که می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو در بدن کمک کنند و به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.
    • پشتیبانی از سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در خرمالو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از عفونت‌ها و بیماری‌های عفونی دور می‌کند.
    • حفظ سلامت قلب: مصرف منظم خرمالو می‌تواند به کاهش فشار خون، کنترل کلسترول خونی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.
    • بهبود گوارش: خرمالو حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشد که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، جلوگیری از یبوست و تنظیم معده کمک می‌کند.
    • حفظ سلامت استخوان‌ها: ویتامین K موجود در خرمالو به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها مانند اوستئوپروزیس کمک می‌کند.
    • کاهش التهابات: آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فلاونوئیدی موجود در خرمالو می‌توانند به کاهش التهابات مرتبط با بیماری‌ها کمک کنند.
    • حفظ سلامت پوست: ویتامین C در خرمالو ممکن است به تولید کلاژن پوست کمک کرده و پوست را جوان‌تر نگه دارد.
    • کاهش وزن: خرمالو حاوی کمیتهای کم کالری و فیبر زیادی است که می‌تواند در کاهش وزن و کنترل اشتها کمک کند.

    سؤالات متداول

    در ادامه به سؤالات متداول شما در رابطه با تهیه لواشک خرمالو پاسخ می‌دهیم:

    برای تهیه لواشک خرمالو باید خرمالوها را بپزیم؟

    خیر، پوره کردن خرمالوها در مخلوط کن یا غذاساز برای تهیه لواشک کفایت می‌کند.

    برای تهیه لواشک خرمالو، فر باید چه مدت زمان و چند درجه باشد؟

    به مدت یک تا دو ساعت و در دمای ۱۰۰ یا ۱۲۰ درجه.

    چه مقدار نمک باید به خرمالوها اضافه کنیم؟

    معمولا دو قاشق غذاخوری کفایت می‌کند اما اضافه کردن مقدار نمک کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید کمتر یا بیشتر اضافه کنید. اما حتماً باید نمک اضافه شود تا از ترش کردن خرمالوها و خراب شدنشان جلوگیری شود.

    منبع: (weelicious)

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

    1. خانم زارع والاحقیقتش من به اشتباه ازنطریات یه همسایه پیروی کردم وخرمالوهاروپختم الان چیکارکتم بااینهمه خرمالو همشونم ازرسیدگی له بودن ولی الان پخته شدن سفت شدند راهنمای کنید

    2. سلام- استفاده کردن از سفره پلاستیکی همه اش مواد شیمایی است و مواد غذایی مسموم می گردد ، بشدت توصیه می گردد به هیچ وجه مواد غذایی با آن تماس نداشته باشد .
      تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.