آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی؛ خوشمزه و مخصوص

کوفته هلو شیرازی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار اصیل شیرازی است که در نحوه پختش ترفندهای خاص خود را دارد که با رعایت کردنشان کوفته‌های بسیار خوشمزه و منسجمی خواهید داشت. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چرا نام این غذا کوفته هلو است؟ مواد به کار رفته در این غذا بسیار ساده است و هیچ ارتباطی با هلو ندارد فقط به خاطر این‌که کوفته‌ها اندازه و سایزی شبیه به هلو دارد نام آن را کوفته هلو نهادند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و راحت‌ترین طرز تهیه کوفته هلو شیرازی را با ذکر تمام نکات و ترفندهایی که برای باز نشدن کوفته‌ها و خوشمزه‌تر شدن این غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب ما را همراهی کنید.

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی:

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۶۰-۸۰ دقیقه است

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم برای تهیه کوفته هلو شیرازی:
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آلوبخارا، گردو و کشمشبه مقدار دلخواه
هویج۲ عدد
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
محلول زعفرانبه مقدار دلخواه
نعنا خشک۱ قاشق چای‌خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
برنج نیم دانه۱ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی مواد کوفته

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی مواد کوفته هلو روید. ۱ عدد پیاز و ۱عدد از عویج را با رنده ریز، رنده کنید و با کمک صافی کوچکی تمام آب اضافه آن‌ها را بگیرید. برای سرعت بخشیدن به کار در همین مرحله می توانید از میکسر یا خرد کن کمک بگیرید، حتما توجه داشته باشید که آب اضافی پیاز و هویج را بگیرید زیرا باعث شل شدن و وا رفتن کوفته‌هایتان می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در همین مرحله گوشت چرخ کرده و کمی نمک، فلفل سیاه ، زردچوبه و آرد نخودچی را به محتوای کوفته بیفزایید و همه مواد را با کمک دست به خوبی ورز دهید. توجه داشته باشید که ورز دادن در این مرحله اهمیت زیادی دارد و باید مایه گوشتی شما همانند مایه کباب کوبیده حالت چسبناکی به خود گیرد. پس از ورز دادن مایه گوشتی روی آن را با پلاستیک بپوشانید و ۱۵-۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادین بودو کوفته اصیل؛ غذای ترکیه ای

    طرز تهیه کوفته هلو شیرازی

    مرحله دوم | آماده سازی مواد میانی کوفته هلو

    در دومین مرحله تا مواد اصلی کوفته در یخچال استراحت می‌کنند به سراغ تهیه مواد میانی روید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن اندکی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شود. در همین مرحله مقداری گردوی خرد شده و تکه‌های از آلو بدون هسته به آن بیفزایید. چند دقیقه همه مواد را با هم تفت دهید تا بوی خامی گردو و آلو گرفته شود. مقداری کشمش به دل‌خواه به محتوای درون تابه اضافه کنید و وچند ثانیه تفت دهید و تابه را از روی حرارت کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته نخودچی

    مرحله سوم | آماده سازی سس کوفته

    در این مرحله درون قابلمه مناسبی مقداری روغن بریزید و منتظر بمانید تا کمی روغن داغ شود. حال مقداری نعنای خشک و زردچوبه به آن اضافه کنید.
    توجه داشته باشید که در این مرحله حرارت باید کم باشد زیرا نعنا و زردچوبه به سرعت می‌سوزند و بوی نامطبوعی به خود می گیرند. چند ثانیه تفت دهید تا عطر نعنا و زردچوبه آزاد شود.

    به دل‌خواه مقداری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و مجدد مواد را بهم زنید تا رب رنگ باز کند. در همین مرحله برنج نیم‌دانه شسته شده را به همراه ۲-۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید. حرارت را کم کنید و زمان دهید تا سس شما به آرامی بپزد و غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ غذای محلی مخصوص شب عید در شیراز

    مرحله چهارم | آماده سازی کوفته هلو

    در این مرحله مایه گوشتی کوفته را از یخچال خارج کنید و به اندازه یک هلو از آن بردارید. با کمک دست هایتان آن را گرد کنید وبه آرامی گودال کوچکی در مرکز آن ایجاد کنید. با کمک یک قاشق چای خوری مقداری از محتوای مواد میانی کوفته که تهیه کردید در مرکز آن قرار دهید و به آرامی کوفته را ببندید و با کمک دست به آن شکل دهید تا شبیه به یک دایره شود. به همین ترتیب همه کوفته ها را آماده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    کوفته هلو

    مرحله پنجم | سرخ کردن کوفته

    در پنجمین مرحله درون تابه نچسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا روغن به خوبی داغ شود سپس کوفته ها را به آرامی درون تابه قرار دهید و چند دقیقه ای زمان دهید تا همه اطراف آن‌ها سرخ و طلایی رنگ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته برنجی زنجان

    مرحله ششم | پختن کوفته هلو

    در ششمین مرحله کوفته‌های سرخ شده را به سس تقریبا غلیظ شده و در حال جوشیدن اضافه کنید و ۱۵-۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا کوفته ها نیز با سس بپزند،طعم‌هایشان با هم ترکیب و سس حالت غلیظ تری به خود گیرد. در پایان با کمی آب لیمو ترش و محلول زعفران چاشنی غذا را مطابق با ذائقتان تنظیم کنید. کوفته هلوهای خوشمزه و خوش عطر شما آماده سرو است. می‌توانید با کمی پیاز داغ و زرشک آن‌ها را تزیین و نوش جان کنید.

    از این که تا پایان این مقاله آمورنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می سپاریم.

    ۳.۶/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.