آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کادین بودو کوفته اصیل؛ غذای ترکیه ای

ترک‌ها و ایرانی‌ها از جنبه‌های متفاوت به هم نزدیک هستند. نزدیکی جغرافیایی این دو کشور و روابط دوستانه‌ای که سال‌های سال بین مردم این دو کشور جاری بوده است باعث شده است که امروزه از جهات متفاوتی به هم شباهت‌های بسیاری داشته باشند. اگر بخواهم مثال‌های واضحی برای شما بیاورم می‌توان به غذاهای آن‌ها اشاره کرد. البته در این مورد باید خاطر نشان کنم که این شباهت به خاطر حضور هم‌وطنان ترک زبان ما نیز است. در مجموع این قبیل تبادلات فرهنگی و غذایی باعث می‌شود که مردم دو کشور احساس بهتری به یکدیگر داشته و پذیرای استقبال و پذیرایی از یکدیگر باشند.

امروز در این مطلب از بلاگ اکالا با شما هستیم تا یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای ترکی یعنی کادین بودو را یاد بگیرید. شاید برای مهمانی بعدی به جای کوفته تبریزی همیشگی، دوست داشتید این غذا را همراه با عزیزانتان امتحان کنید.

تاریخچه کوفته کادین بودو

کوفته انواع مختلفی دارد. این غذا بیش از همه در کشورهای منطقه بالکان، خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا طبخ می‌شود. همچنین کوفته جزو غذاهای سنتی و ریشه‌دار بعضی کشورها محسوب می‌شود. از جمله این کشورها می‌توان به مواردی چون: ایران، افغانستان، بلغارستان گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، هند، مراکش، یونان، رومانی، آلبانی و ترکیه اشاره کرد.

تاریخچه کوفته کادین بودو

حتما اسم کباب ترکی به گوشتان خورده است. ترک‌ها از قدیم الایام به گوشت علاقه زیادی داشتند. این حقیقت از دوران عثمانی ثابت شده است و تا امروز نیز پا بر جا مانده است. به همین دلیل است که در کشور ترکیه شما می‌توانید انواع اقسام کوفته را ببینید. با این تفاوت که کوفته‌های ترکی اکثرا با گوشت پخته می‌شوند. کوفته کادین بودو نیز از این مقوله جدا نیست.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته شوربا سنندجی

نکته جالب توجه در این غذا اسم آن است. معنی کادین بودو به زبان ترکی به معنای “کوفته ران خانم” است. گفته‌اند که این اسم را به دلیل شباهت کوفته کادین بودو به ران خانم‌ها انتخاب کرده‌اند. عجیب است ولی واقعیت دارد!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کادین بودو مربوط به یک شهر خاص از ترکیه می‌شود. این شهر سیواس نام دارد ولی در تمام شهرهای این کشور این کوفته خوشمزه را سرو و میل می‌کنند. پس اگر گذرتان به این کشور پر هیجان افتاد، حتما این غذای اصیل را امتحان کنید. ولی علی الحساب ما به شما دستور پخت کوفته کادین بودو اصیل را به شما می‌دهیم تا در کنار عزیزانتان یک وعده متفاوت را میل کنید و لذت ببرید.

    طرز تهیه کوفته ترکی کادین بودو

    مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا سر جمع یک ساعت می‌شود. البته این زمان دقیق نیست ولی اگر دوست دارید تخمینی از زمان بدانید، اوضاع از این قرار است: ۲۰ دقیقه برای آماده سازی و ۴۰ دقیقه هم برای پخت غذا.

    مواد اولیه برای تهیه کوفته کادین بودو:
    گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
    برنج پخته شده۱۰۰ گرم
    پیازیک عدد پیاز بزرگ
    جعفرییک دسته متوسط
    تخم‌ مرغ بزرگدو عدد
    آرد۴ قاشق غذاخوری
    روغن زیتونیک قاشق غذاخوری
    زیره۲ قاشق چای‌خوری زیره آسیاب شده
    فلفل قرمزیک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز خرد شده
    نمک و فلفل سیاهبه اندازه دلخواه
    روغن سرخ‌ کردنیبه اندازه دلخواه

    مرحله اول: پخت برنج

    بعد از اینکه برنج را شستید، به مدت دو ساعت آن را در آب بگذارید تا خیس بخورد. بعد برنج خیس خورده را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت شعله جوش بخورد. مثل پختن برنج ایرانی این مدت زمان بسته به نوع برنج می‌تواند متفاوت باشد.

    برای اینکه مطمئن شوید برنج شما خوب پخته شده است، یک دانه از آن را بردارید و بین دو انگشتتان آن را له کنید. برنج باید کاملا نرم باشد و مغز آن سفت نباشد. فقط حواستان باشد که شفته نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ریزه 

    مرحله دوم: تفت دادن گوشت

    در مرحله دوم، پیاز را بشویید و بعد خیلی ریز خرد کنید. پیاز نباید زیر دندان بیاید. سپس روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه گرم شد، پیازهای خردشده را اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا نرم شوند. مدت زمان تفت دادن پیاز نباید خیلی طولانی شود. در حد ۳ تا ۴ دقیقه کافی است.

    بعد از اینکه پیازها را خوب تفت دادید، نیمی از گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. مدت زمان تفت دادن گوشت حدود ۱۰ دقیقه است. ولی شما توجه کنید که تا زمانی باید گوشت را تفت دهید که آب آن کاملا کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. بعد از آن می‌توانید اجاق را خاموش کنید.

    مرحله سوم: آماده کردن مواد کوفته

    دسته جعفری‌ها را پاک کنید، بشویید و کاملا خرد کنید. سپس برنج پخته شده و جعفری‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید. در این مرحله باید ادویه بریزید. زیره آسیاب شده، فلفل قرمز خرد شده، نمک و فلفل سیاه را به موادی که در ماهیتابه ریخته‌اید اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. در نهایت کمی صبر کنید تا مواد اولیه کاملا سرد شود و مزه‌های این چند مواد یکدست شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته برنجی زنجان

    مرحله چهارم: ورز دادن کوفته

    برای ورز دادن کوفته نیم دیگر گوشت خام را بردارید و در یک ظرف مناسب بریزید. سپس یکی از تخم مرغ‌ها را بردارید و زرده و سفیده آن را جدا کنید.

    زرده را به گوشت خام اضافه کنید و سفیده را کناری بگذارید. ترکیب برنج و گوشت تفت داده را به ظرف اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه به خوبی ورز دهید. در نهایت درب ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیافتد.

    مرحله پنجم: شکل دادن کوفته‌ها

    ظرف حاوی مواد اولیه را از یخچال خارج کنید و یک کاسه آب سرد بغل دستتان بگذارید. به اندازه کف دستتان از مواد بردارید و با دست آن را صاف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته نخودچی

    مرحله ششم: سرخ کردن کوفته‌ها

    برای سرخ کردن مواد اولیه، در ابتدا باید آرد را در یک بشقاب صاف بریزید. سپس در یک کاسه کوچک، یک تخم مرغ بزرگ بشکنید و سفیده باقی مانده از مرحله چهارم را به آن اضافه کنید. کوفته‌های شکل داده شده را به آرد و سپس تخم مرغ آغشته کنید. در نهایت روغن سرخ کردنی را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه خوب داغ شد، کوفته‌ها را سرخ کنید. برای هر طرف کوفته شاید نیاز باشد که ۳ دقیقه سرخ شود ولی باز هم بستگی به خودتان دارد. فقط حواستان به خوش رنگی کوفته‌تان باشد.

    سرخ کردن کوفته‌ها

    و کوفته شما آماده است!

    بیشتر بخوانید: علت وارفتن کوفته چیست؟

    در بعضی مناطق این غذا را همراه با پوره سیب زمینی سرو می‌کنند. امیدواریم از این وعده لذت ببرید و خاطرات به یاد ماندنی بسازید. برای مطالعه و آشنایی با دستور پخت غذاهای دیگر، به سرویس آشپزی اکالا سر بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.