آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه هویج پلو با مرغ؛ غذای مجلسی به همراه نکات ریز در خوش طعم شدن

اگر شما طرفدار غذای شیرین هستید، هویج پلو یکی از گزینه های بسیار مناسب است. هویج پلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج است. هویج پلو از پلوهای مخلوط و محبوب ایرانی است که به دلخواه می‌توانید آنرا با مرغ و یا گوشت آماده کنید. هویج پلو از ترکیب برنج به همراه هویج تهیه می‌شود و هویج پلو را می‌توان بدون گوشت (گوشت مرغ) یا با گوشت درست کرد. در تهیه هویج پلو می‌توان از گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ و گوشت گوسفند تکه ای استفاده کرد. هویج پلو یکی از غذاهایی است که به خاطر ظاهر زیبا و جذاب می‌تواند در مهمانی ها مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این مقاله از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ شما را با طرز تهیه هویج پلو با مرغ آشنا خواهیم کرد. 

مواد لازم هویج پلو:
برنج ۴/۵ پیمانه
هویج حدودا ۱۰ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد بزرگ
رب ۱ قاشق غذا خوری
سینه مرغ ۱ عدد کامل
کره یا روغن حیوانی ۲ قاشق غذاخوری
ادویه پلویی ۲ قاشق چایخوری
شکر۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
زعفران دمکرهبه میزان لازم
زردچوبه۲ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
خلال پسته و زرشکبه میزان لازم برای تزئین

مواد لازم هویج پلو

مراحل طرز تهیه هویج پلو با مرغ

در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه هویج پلو با مرغ به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی 

مرحله اول : خرد کردن هویج و پیاز

در ابتدا برای آماده سازی اولیه هویج‌ها رو به صورت دلخواه خرد می‌کنیم. معمولا در هویج پلو از هویج خلالی شده و یا هویج رشته‌ای استفاده می شود که می توانید با رنده‌های مخصوص اینکار را انجام دهید. پیازها را نیز بصورت نگینی خرد می‌کنیم.

مرحله دوم : خرد کردن سینه مرغ

سینه ی مرغ را بصورت حبه‌ای (مکعبی ریز) خرد می کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : خیساندن برنج

    برنج را خوب می‌شوریم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما میتواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “قیمه لاپلو” با گوشت چرخ کرده

    خیس کردن برنج و خرد کردن مواد هویج پلو

    مرحله چهارم : تفت دادن هویج و پیاز

    هویج‌ها را در مقدار مناسبی روغن سرخ می‌کنیم. میزان سرخ شدن باید به اندازی باشد که هویج‌ها حسابی ترد شوند تا در پلو و هنگام دم کشیدن له نشوند. بعد از سرخ شدن هویج‌ها آن‎ها را از روغن خارج می‌کنیم.

    مقداری از روغن را از تابه خارج می‌کنیم و در روغن باقی مانده پیازها را سرخ می‌کنیم. بدلیل اینکه در این روغن هویج ها رو سرخ کرده‌ایم هم طعم خوبی به پلو می‌دهد هم باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مجبوس (مکبوس) عربی

    سرخ کردن هویج و پیاز در هویج پلو

    مرحله پنجم : اضافه کردن مرغ به پیاز و سیر

    بعد از اینکه پیازها کمی سرخ شدن و عطر آن آزاد شد، گوشت مرغ حبه را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. در صورت دلخواه می‌توانید از نصف حبه سیر رنده شدن هم استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هفت رنگ پلو تهرانی

    مرحله ششم : اضافه کردن ادویه

    بعد از تفت خوردن مرغ، ادویه‌ها را که شامل نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه پلویی است. در این مرحله اضافه می‌کنیم. می توانید ادویه پلویی را برای لابه لای پلو استفاده کنید و استفاده در این مرحله باعث خوش طعم تر شدن مرغ‌ها می‌شود. 

    اضافه کردن ادویه و سینه مرغ خرد شده در هویج پلو

    مرحله هفتم : اضافه کردن هویج و زعفران

    حدود ۲ قاشق زعفران دم کرده‌ی غلیظ به مخلوط پیاز و مرغ و اضافه می‌کنیم و مواد و هم می‌زنیم و بعد هویج سرخ شده را به آن اضافه می‌کنیم و بعد ازینکه کمی همه ی مواد را تفت دادیم زیر حرارت را کمی کم می‌کنیم.

    می‌توانید مخلوط مرغ و پیاز هویج را جداگانه لابه‌لای پلو استفاده کنید ولی ترکیب کردن مواد در این مرحله باعث خوشمزه‌تر شدن هویج پلو می‌شود. 

    اضافه کردن زعفران به مواد هویج پلو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

    مرحله هشتم : اضافه کردن رب به مخلوط مرغ و هویج

    رب و شکر را داخل کاسه ای با ۱ لیوان آب ترکیب و در آن حل می‌کنیم و به مخلوط اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم حدودا ۱۰ دقیقه مواد با همدیگر بپزند تا طعم و مزه‌ی آنها یکی شود.

    مرحله نهم : جوشاندن و آبکش کردن برنج

    در این فاصله نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت می‌زاریم تا به جوش بیاد و برنج برای آبکشی آماده شود.برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می دهیم. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی می‌کنیم.

    اضافه کردن رب و شکر به مواد هویج پلو- آبکشی کردن برنج

    مرحله دهم : گذاشتن ته دیگ

    قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان را به اندازه کف قابلمه برش می‌زنیم و برای ته دیگ کف قابلمه قرار می‌دهیم.

    حدود ۱ کفگیر از برنج را داخل ظرفی می‌کشیم و به آن ۲ الی ۳ قاشق غداخوری زعفران دم کرده اضافه می کنیم و به آرامی آنرا هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم‌ تا ازین برنج زعفرانی برای روی پلو استفاده کنیم. از برنج سفید کمی داخل قابلمه می ریزیم و آنرا پخش می‌کنیم. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گل‌ کلم پلو مجلسی

    ته دیگ نان در هویج پلو

    مرحله یازدهم : ریختن برنج و مواد هویج پلو به صورت لابه‌لا

    مقداری از مواد هویج پلو را روی برنج می‌ریزیم و پخش می‌کنیم. در این مرحله می‌توانید طبق سلیقه‌ی خود مجددا از کمی زعفران دم کرده استفاده کنید. و اینکار را تا بالا تکرار می‌کنیم یعنی لایه به لایه برنج سفید آبکشی شده و مواد هویج پلو. در انتها برنج زعفرانی را گوشه قابلمه روی پلو اضافه می‌کنیم تا بعد از دم کشیدن بتوانیم آنرا جداگانه برداریم و برای تزئین استفاده کنیم‌. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسترما پلو خوشمزه اردبیلی

    مرحله دوازدهم : دم گذاشتن برنج

    بعد از ریختن همه‌ی برنج داخل قابلمه به کمک انتهای یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد می‌کنیم تا به بهتر دم کشیدن آن کمک کند و روی آن را را دم‌کنی قرار می‌دهیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا برنج دم بکشد. 

    ریختن برنج و مواد هویج پلو به صورن لابه‌لا

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    مرحله آخر : سرو و تزئین هویج پلو با خلال پسته و زرشک

    اواخر دم کشیدن پلو می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود و بعد از دم کشیدن پلو آن را داخل دیس می‌کشیم و همراه با زرشکی که در کره تفت داده‌ایم و خلال پسته و برنج زعفرانی تزئین می‌کنیم.‌

    می‌توانید بعد از سرخ کردن هویج‌ها یکی دو قاشق از آن را برای تزئین روی پلو جدا کنید. 

    هویج پلو

    هویج پلو با مرغ

    نکات مهم در طرز تهیه هویج پلو

    1. برای پلوهای مخلوط توصیه می‌شود که ۱ پیمانه از میزان برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن ۱ پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار جذاب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ۴/۵ پیمانه برنج، ۳/۵ پیمانه برنج ایرانی و ۱ پیمانه برنج دودی استفاده می‌کنیم.
    2. طبق سلیقه‌ی خود می‌توانید از مرغ ریش ریش هم برای هویج پلو استفاده کنید. برای اینکار سینه‌ی مرغ را همراه با پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و ۱ حبه سیر می‌پزیم و بعد از پخت ریش ریش می‌کنیم و به مواد هویج پلو اضافه می‌کنیم. اما استفاده از مرغ حبه‌ای شده هویج پلو را مجلسی‌تر می‌کند.
    3.  در صورت دلخواه بجای مرغ می‌توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید و بعد از تفت دادن پیاز به جای مرغ گوشت چرخ کرده اضافه کنید و یا همانند پلوهای دیگر این پلو را با گوشت قلقلی سرو کنید برای اینکار گوشت، پیاز رنده شده، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و کمی آرد نخودچی کاملاً با دست ورز دهید و بعد از یکساعت استراحت در یخچال از گوشت به اندازه گردو برمی‌داریم در دستمان فرم می دهیم و سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و قلقلی‌ها را تفت می‌دهیم. که البته استفاده از مرغ در هویج پلو رایج‌تر است.
    4.  برای مجلسی‌تر شدن می‌توانید از فیله مرغ حلرونی زعفرانی نیز استفاده کنید.و هنگام سرو آن را روی پلو قرار دهید.
      فیله‌های مرغ را نواری برش می‌دهیم با پیاز، نمک، فلفل سیاه، زعفران، آبلیمو، روغن زیتون مزه دار می‌کنیم و اجازه می‌دهیم چند ساعت در یخچال بماند. سپس فیله‌ها را بصورت حلزونی رول می‌کنیم و با کمک خلال دندان فیکس می‌کنیم داخل تابه چند قاشق روغن بریزید فیله‌ها را در آن قرار می‌دهیم و با حرارت ملایم سرخ می کنیم تا کاملا بپزد و روی هویج پلو از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
    5. در صورت دلخواه می توانید زرشک را بعد از تفت دادن به مخلوط هویج و مرغ اصافه کنید و از آن نیز در لابه لای پلو استفاده کنید.
    6. میزان استفاده از شکر بسته به ذائقه‌ی شما و البته شیرینی هویج‌ها متغیر است.
    7. استفاده از زردک (هویج زرد) در هویج پلو نیز طعمی جذاب و متفاوت به آن می‌دهد.

    سوالات متداول در طرز تهیه هویج پلو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه هویج پلو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    آیا در هویج پلو خلال نارنج هم ریخته می‌شود ؟

    بله می‌توانید در هویج پلو به جای پوست پرتقال از پوست نارنج استفاده کنید. اما قبل از استفاده چندبار آن را بجوشانید تا تلخی آن از بین برود.

    فرق مرصع پلو و هویج پلو چیست؟

    این دو غذای اصیل و مجلسی تقریبا شبیه به هم هستند اما تفاوت هایی دارند به این صورت که در هویج پلو مواد و خلال‌ها لابه لای برنج داده می‌شوند و هویج خلال شده یکی ازمهم ترین مواد اولیه تشکیل دهنده هویج پلو است در صورتی که در مرصع پلو، مواد لابه لای برنج قرار نمی‌گیرند و روی آن ریخته می‌شود. خلال هویج هم در آن ریخته نمی‌شود.

    گوشت مورد استفاده در هویج پلو چیست؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم برای هویج پلو از انواع گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی و گوشت مرغ ریش ریش و حبه ای می‌توانید استفاده کنید که هر کدام در نوع خودش بی نظیر و خوش طعم است.همچنین می‌توانید از تکه های بزرگ مرغ سرخ شده برای دورچین هویج پلو استفاده کنید.

    در هویج پلو کشمش هم ریخته می‌شود ؟

    بله می‌توانید در هویج پلو کشمش هم استفاده کنید و موادی مانند کشمش و زرشک و خلال پسته و بادام و خلال نارنج در هویج پلو کاملا سلیقه ای است و می‌توانید به دلخواه آن را حذف  یا اضافه کنید.

    برای اینکه هویج پلو مجلسی درست کنیم چیکار کنیم؟

     برای مجلسی‌تر شدن هویج می‌توانید از فیله مرغ حلرونی زعفرانی نیز استفاده کنید.و هنگام سرو آن را روی پلو قرار دهید.به این صورت که فیله‌های مرغ را نواری برش می‌دهیم با پیاز، نمک، فلفل سیاه، زعفران، آبلیمو، روغن زیتون مزه دار می‌کنیم و اجازه می‌دهیم چند ساعت در یخچال بماند. سپس فیله‌ها را بصورت حلزونی رول می‌کنیم و با کمک خلال دندان فیکس می‌کنیم داخل تابه چند قاشق روغن بریزید فیله‌ها را در آن قرار می‌دهیم و با حرارت ملایم سرخ می کنیم تا کاملا بپزد و روی هویج پلو از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

    ۴.۳/۵ (۳۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۹ دیدگاه ها

    1. عالی.من تا چند وقت پیش همیشه هویج پلو رو با گوشت چرخ کرده درست میکردم.تا اینکه یه بار گوشتم تموم شد و امتحانی با مرغ نگینی خرد شده درست کردم و از اون به بعد عاشقش شدم.امروز سرچ کردم ببینم بقیه چطور درست میکنن.ممنون از توضیحات خوبتون

    2. ممنون از توضیحاتتون من امشب درست کردم ولی برای سرو هویج و زرشک و مرغ و روبرنج ریختم تزئینش کردم

    3. عطیه هستم عالیه من الان نهار هویج پلو ممنون ازتون پوست پرتقال هم میشه نریخت ولی بریزی عالیه

    4. مثل مادری که داره برای دخترش توضیح میده توضیح دادید.برای منکه مادرم فرصت نکرد بهم آشپزی یاد بده خیلی توضیحاتتون دلنشین بود.

    5. واقعا خوشمزس هویج پلو من ادویه کاری اضافه میکنم امتحان کنید پوست پرتقالم نمیزنم هویج هارو نکینی خرد میکنم با پیاز تفت میدم یه کم نرم بشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.