آشپزیغذاهای سنتیغذای فصلی

۳۵ لیست آش‌ سنتی خوشمزه؛ به همراه طرز تهیه

درست کردن آش از زمان‌های قدیم مرسوم بوده و همه ما در هر زمانی که دوست داریم آش درست می‌کنیم و ‌می‌خوریم. آش در هر شهر و استانی به روش‌های خاص خودش درست می‌شود. مثلاً اکثر ما آش دوغ اردبیل را می‌شناسیم و زمانی که مسافرت به اردبیل می‌رویم آش دوغ می‌خوریم. یا آش رشته که در اکثر شهرها درست میشه و ممکنه از نظر چاشنی و غلظت با هر شهری فرق کنه! آش رشته زبانزد همه شهرها هست و بیشتر کدبانوهای ایرانی طرز تهیه آش رشته را می‌دانند.

یک سری از آش‌ها هم بسیار مقوی هستند و برای سرماخوردگی و کرونا که این روزا همه گیر شدن مناسب‌تره (آش شلغم یا آش اسفناج). بعضی آش‌ها هم داخلش گوشت می‌ریزیم مثل آش شله قلمکار…

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این مقاله از دسته آشپزی در مجله اینترنتی اکالا سعی داریم شما را با طرز تهیه آش‌های مختلف آشنا کنیم و لیست کامل و جامعی از آنها بدهیم.

    لیست آش‌های محلی ایرانی

    در این مقاله میخواهیم با لیست ۱۵ نوع از آش های محلی و خوشمزه آشنا شویم. هر کدام از این آش‌ها مخصوص یک شهر یا چند شهر است و در هر شهری به روش خود درست می‌شود. با ما همراه شوید.

    ۱- آش رشته

    یکی از مرسوم ترین آش‌ها در ایران آش رشته است. این اش از ترکیب موادی چون نخود، لوبیا و عدس به همراه سبزی آش، رشته آشی و کشک درست می‌شود. کشک نیز برای خوشمزه‌تر شدن آن به کار می‌رود.

    برای تهیه آش رشته مخصوصا در ایامی مانند ماه رمضان و محرم ابتدا حبوبات را از یک روز قبل پاک و خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. در این زمان آب آن را چندین مرتبه عوض کنید. در قابلمه‌ای دیگر آب میریزیم و می‌گذاریم تا جوش بیاید.

    در قابلمه‌ای پیازها را خرد کرده و با روغن آن‌ها را تفت می‌دهیم. برای ادامه طرز تهیه آش رشته اینجا کلیک کنید.

    آش رشته نذری

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه آش رشته نذری اینجا کلیک کنید.

    ۲- آش ترخینه

    این آش در اکثر شهرها درست می‌شود. اما اصل آن به لرستان برمیگردد. آش ترخینه از موادی چون ترخینه دوغ، عدس، لوبیا و نخود به همراه سبزی آش درست می‌شود.

    آش ترخینه

    ترخینه را از ۳ ساعت قبل خیس کنید و این زمان برای ترخینه کفایت می‌کند.حبوبات را از قبل خیس کنید و بگذارید تا بپزد. سپس ترخینه را به آن اضافه کنید. برای این آش پیاز بزرگی را انتخاب کنید و آن را خرد کرده و داخل قابلمه با روغن تفت دهید. ادویه جات را اضافه کنید.

    برای مشاهده‌ی ادامه طرز تهیه آش ترخینه اینجا کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای محلی مازندران

    ۳- آش ماست

    آش ماست یکی از آش‌های خوشمزه و برای فصل گرم به خصوص تابستان بسیار مناسب است. برای تهیه این آش به دو روش بی گوشت و با گوشت می‌توانید درست کنید. این آش بسیار مقوی و با برنج و لپه دست می‌شود.

    آش ماست

    برنج و لپه را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بگذارید تا بپزد. لپه‌ها را به برنج اضافه کنید. با هم خوب مخلوط کنید و زیر آن را خاموش کنید تا دمای برنج و لپه پایین بیاید و خنک شود.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت اینجا کلیک کنید.

    ۴- آش شله قلمکار

    یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی آش شله قلمکار است که با گوشت درست می‌شود. این آش به دلیل محبوبیت زیادی که دارد در اکثر شهرها درست می‌شود.حبوبات را از شب قبل خیس کنید.

    آش شله قلمکار

    پیاز به تعداد سه عدد را نگینی و در قابلمه سرخ کنید. ادویه به آن اضافه کنید. ادویه آش فلفل سیاه و زردچوبه است. این آش با گندم درست می‌شود. گندم خیس شده را آبکش کنید و در قابلمه‌ای با آب بگذارید تا بپزد. در یک قابلمه دیگر حبوبات را پخته و بعد از پختن آن‌ها را آبکش کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش شله قلمکار کلیک کنید.

    ۵- آش شولی

    یک غذای لذیذ یزدی آش شولی است. آشی که در یزد و شهرهای دیگر کلی پر طرفدار است. در آش شولی از چغندر، سرکه، عدس، آرد، پیاز، سبزی آش و … استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه آش شولی

    ابتدا چغندرها را پوست‌کنده، سپس یکی از آن‌ها را رنده کرده و دیگری را به‌صورت خلالی برش داده و با مقداری آب می‌گذاریم روی شعله تا نیم‌پز شود. عدس و سبزی خردشده را به چغندر نیم‌پز شده اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا کاملاً بپزد.

    در این‌ بین پیازداغ را درست کرده و به آن زردچوبه اضافه می‌کنیم و در آخر نعناع را به پیازداغ افزوده و بلافاصله شعله را خاموش می‌کنیم.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش شولی یزدی اینجا کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش گیلانی

    ۶- آش سیرابی

    اگر از سیرابی خوشتان می‌آید، حتما آش سیرابی را درست و امتحان کنید. برای تهیه این آش مقوی و خوشمزه از سیرابی، جو پوست کنده، گندم، برنچ، عدس و سیر استفاده می‌کنیم. البته از دیگر حبوبات این آش لوبیا، نخود و ماش است.

    از شب قبل حبوبات را در کاسه‌های جداگانه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و بگذارید تا خیس بخورند. آب آن‌ها را سه بار عوض کنید. این کار برای این است که هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم زودتر پخته شوند.

    برای شروع پختن آش سیرابی، در مرحله اول سیرابی را با دقت پاک کنید و با آب بشویید. سپس سیرابی را بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز، قطعه قطعه کنید.

    آش سیرابی

    یک عدد پیاز و سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه سیرابی و مقداری آب در قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا سیرابی پخته شود. پخته شدن کامل سیرابی به ۴ الی ۵ ساعت زمان نیاز دارد.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش سیرابی اینجا کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه به؛ خوشمزه و مقوی

    ۷- آش گوجه فرنگی

    یک آش خوشمزه و خاص برای پذیرایی از مهمان آش گوجه فرنگی است. این آش همان طور که از نامش پیداست با گوجه فرنگی به همراه به همراه برنج، تره، جعفری، غوره، پیاز، آب گوشت، لوبیا چشم بلبلی و نعناع داغ درست می‌شود.

    پیش از شروع به آشپزی کردن بهتر است که لوبیاها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن ها گرفته شود.

    در ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند.

    بعد از اینکه کمی پیازها طلایی شدند، به آن ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید.

    طرز تهیه آش گوجه فرنگی

    لوبیاها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. سپس ۵ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته شود.

    برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیاها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش گوجه فرنگی مخصوص شهر تبریز اینجا کلیک کنید.

    ۸- آش جو

    آش جو یکی از آش های خوشمزه و مرسوم است که دارای خواص بیشماری است. برای این آش خوشمزه از لوبیا، جو پوست کنده، نخود، پیاز و سیر به همراه ادویه‌جات استفاده کنید.

    آش جو

    حبوبات را از شب قبل خیس کنید و روز بعد در قابلمه با آب بگذارید تا بپزد.  در قابلمه‌ای دیگر جو پوست کنده شده را با آب بگذارید تا کاملا پخته شود. اگر شما در آش جو از گوشت استفاده نمی کنید می توانید در این مرحله به جای استفاده از آب معمولی از آب گوشت یا آب قلم گوسفند و یا حتی از عصاره گوشت نیز می توانید، استفاده کنید، که طعم بهتری به آش شما می دهد.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش جو اینجا کلیک کنید.

    ۹- شله مشهدی

    آش شله مشهدی تقریبا شبیه به حلیم است. آش شله سرشار از انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس و گاهی ماش است. همچنین گوشت، برنج نیم دانه و بلغور گندم هم در پخت این غذا استفاده می شود.

    آش شله مشهدی

    ابتدا حبوبات شامل نخود، لوبیا سفید و لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن ها را عوض کنید تا نفخ آن ها از بین برود. گوشت را با ۱ عدد پیاز خرد شده و مقداری زردچوبه و مقداری آب بگذارید تا بپزد. بعد از نزدیک ۲ ساعت که گوشت پخت، آن را در آورده و بعد از این که سرد شد با دست آن را ریش ریش کنید. حبوباتی که از قبل خیس کرده بودید را بگذارید تا بپزد. عدس را نیز به همراه حبوبات دیگر در قابلمه بریزید تا پخته شود. بعد از پخت حبوبات آن ها را با گوشت کوب له کرده و به گوشت ریش ریش شده اضافه کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش شله مشهدی اینجا کلیک کنید.

    ۱۰- آش دوغ

    اصالت آش دوغ به شهر اردبیل برمیگردد. در این آش از دوغ محلی،سبزی آش، برنج، نخود، بلغور گندم و نمک و فلفل استفاده می‌شود.

    بهتر است برای تهیه آش دوغ؛ برنج، بلغور گندم و نخود را هر کدام در ظرف های جداگانه بریزید و با آب خیس کنید و بگذارید در این حالت بمانند. این کار باعث می‌شود هم مواد راحت تر پخته شوند و هم از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. (بهتر است که آب آن ها را هریک ساعت یکبار عوض کنید این کار را سه بار تکرار کنید).

    آش دوغ

    حالا نوبت به تمیز کردن سبزی آش می رسد. سبزی آش شامل تره، گشنیز و نعنا است. در هنگام تمیز کردن سبزی ها برگ ها را از ساقه جدا کنید و ساقه ها را در آش استفاده نکنید و دور بریزید. سپس سبزی ها را با آب با دقت بشویید و سپس با یک چاقوی تیز بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت یکدست و منظم خرد کنید.

    برای ادامه‌ی طرز تهیه آش دوغ اینجا کلیک کنید.

    ۱۱- آش ترش

    یکی از آش‌های خوشمزه و خاص که در مناطق غربی ایران درست می‌شود، آش ترش است. این آش خاص با خشکبارهایی چون مویز، توت، آلو خشک شده، گلابی خشک شده و … درست می‌شود.

    خوردن این آش برای ماه رمضان به علت خواصی که دارد، بسیار توصیه شده است. برای طرز تهیه آن ابتدا نخود و لوبیا را از شبل قبل درآب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

    بعد قابلمه ی مخصوص پختن آش را روی حرارت بگذارید و به مقدار کافی آب به همراه نخود را در قابلمه بریزید و اجازه دهید یک ساعت پخته شود.

    طرز تهیه آش ترش

    سپس لوبیا را اضافه کنید و بعد از گذشت نیم ساعت چغندرها را که به شکل مربع های کوچک خرد کرده اید به نخود و لوبیا اضافه کنید بعد از گذشت چند دقیقه خشکبارها  از جمله آلوی خشک شده، برگه زردآلو، توت، مویز،گلابی خشک شده را به ترتیب و با فاصله‌ی زمانی کوتاه به مواد بیفزایید.

    برای مشاهده‌ی طرز تهیه آش ترش اینجا کلیک کنید.

    ۱۲- آش آلو

    آش آلو را معمولا در پاییز می‌پزند. آش آلو به همراه قیسی زردآلو برای ناهار یا یک عصرانه خوشمزه گزینه خوبی است. برای تهیه اش آلوی ترش به آلو خورشتی، لپه، برنج، گوشت چرخ کرده، سبزی آش و پیاز داغ نیاز داریم.

    آش آلو

    لپه ها را شب قبل در یک کاسه بریزید و با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می شود که هم نفخ لپه ها از بین برود و هم زودتر پخته شوند. برنج را نیز به همین صورت در آب بگذارید تا خیس بخورد. فقط هنگام شستشو آن ها را چنگ نزنید که باعث خرد شدن دانه های برنج می شود.

    برای شروع، ابتدا یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه که مقداری روغن در آن ریخته اید  بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

    بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خلالی شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی پیاز ها نرم و طلایی شدند به آن ها نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و با هم دیگر تفت دهید. برای ادامه مطلب و طرز تهیه آش آلو بر روی لینک کلیک کنید.

    ۱۳- آش اسفناج

    بی شک یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین آش‌ها برای سرماخوردگی آش اسفناج است. برای تهیه آش اسفناج به مواد زیر نیاز دارید.

    آش اسفناج

    مواد لازم آش اسفناج:
    اسفناج نیم کیلو
    گشنیز ۲۰۰ گرم
    برنج ۱/۲ پیمانه
    بلغور ۱/۲ پیمانه
    عدس ۱ پیمانه
    پیاز ۳ عدد
    زرده تخم مرغ ۱ عدد
    ماست موسیر ۱ قوطی کوچک
    نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
    نمک ، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
    آب قلم۱ لیتر

    مراحل تهیه

    1. برای آماده سازی اولیه باید عدس و بلغور و برنج را از چند ساعت قبل جداگانه خیس کنیم. برای این آش احتیاج به آب (عصاره) قلم داریم. بعد ازینکه آب قلم به جوش اومد عدس‌ها را اضافه می‌کنیم و اجازه می دهیم برای حدود ۱۵ دقیقه بجوشد.
    2. بعد ازین زمان بلغور و برنج را اضافه می‌کنیم درب قابلمه را می‌بندیم و حدود ۲ ساعت زمان می‌دهیم تا مواد بپزند.
    3. در این فاصله پیازها را خلالی خرد می‌کنیم و سرخ می کنیم تا طلایی شوند.
    4. بعد از طلایی شدن پیاز ها مقداری زردچوبه به آن اضافه می کنیم. چند قاشق از پیاز داغ آماده شده را برای تزئین روی آش برمی‌داریم.
    5. به باقی مانده‌ی پیازها نعنا خشک اضافه می‌کنیم و حدود یک دقیقه تفت می‌دهیم و بعد پیاز داغ آماده شده را به آش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا آش مجددا به پخت ادامه دهد تا زمانی که کم کم عدس و بلغور و برنج له شوند و آش لعاب بیاندازد.
    6. در این مرحله می‌توانید مقداری نمک و فلفل نیز به آن اضافه کنید.

    برای مشاهده ادامه طرز تهیه آش اسفناج اینجا کلیک کنید.

    ۱۴- آش کشک

    یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی که برای یک روز سرد پاییزی یا زمستانی مناسب است، آش کشک است. این آش در ارومیه بسیار درست می‌شود و طرفداران بیشماری دارد. برای طرز تهیه آش کشک به مواد زیر نیاز داریم.

    آش کشک خوشمزه

    مواد لازم آش کشک:
    سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره و اسفناج)نیم‌کیلو
    کشکیک کیلو
    نخودیک پیمانه
    لوبیایک پیمانه
    برنج نیم‌دانهیک پیمانه
    عدسنصف پیمانه 
    بلغور گندمیک سوم پیمانه
    بلغور جویک سوم پیمانه
    سیب زمینی۲ عدد
    پیاز بزرگ۱ عدد
    سیر۱ الی ۲ حبه 
    ادویهیک قاشق مرباخوری
    زردچوبه۲ قاشق مرباخوری
    فلفلیک قاشق مرباخوری
    نعناع۳ قاشق مرباخوری
    نمکبه میزان لازم

    مراحل تهیه

    1. حبوبات را از شب قبل خیس کنید.
    2.  بلغور، نخود و لوبیا را به همراه ۳ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا حدود ۲ الی ۳ ساعت بماند.
    3. بعد از به جوش آمدن آب، زیر آن را کم کنید و قابلمه را نیمه باز بگذارید.

    برای ادامه طرز تهیه آش کشک اینجا کلیک کنید.

    ۱۵- آش انار

    آش انار، آش خوشمزه و جذابی است که از طعم ترش و شیرین انار و عطر گلپر بهره می‌برد و معمولا مورد پسند قرار می‌گیرد. این آش به دلیل استفاده از انار، بسیار سالم و مفید و مقوی است. آش انار همچنین مناسب شب یلدا و شب‌های سرد زمستانی می‌باشد.

    طرز تهیه آش انار

    مواد لازم برای تهیه آش انار
    لپه۱ پیمانه
    برنج آش۱ پیمانه
    سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)۵۰۰ گرم
    آب انار ملس۴ لیوان
    رب اناریک سوم پیمانه
    پیاز ۵ عدد
    گوشت چرخ‌کرده۱۵۰-۲۰۰ گرم
    نمک و فلفلبه میزان لازم
    زردچوبهبه میزان لازم
    گلپر۲ قاشق چای‌خوری
    نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
    آرد نخودچی۱_۲ قاشق غذاخوری
    لبوی پخته۱ عدد متوسط
    آب قلم۱ لیتر
    انار دانه‌شده برای تزئینبه میزان لازم 
    سیرداغ و پیازداغ برای تزئینبه میزان لازم 

    مراحل تهیه

    1.  لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می‌کنیم.
    2. ۲ عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم.
    3.  زمانی که پیازها سبک شدند حدود ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اصافه کرده و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 

    ادامه طرز تهیه آش انار را در این صفحه بخوانید. 

    ۱۶- آش گوجه سبز

    گوجه‌ سبز، این نوبر بهار هر سال با طعم ترش و جذابش مورد استقبال طرفداران زیادی قرار می‌گیرد. آش گوجه‌ سبز یکی از غذاهای سنتی و خوش‌طعمی است که همراه با حبوبات مختلفی پخته و سرو می‌شود. یک غذای کامل و مقوی برای کسانی که علاقمند به طعم‌های ترش هستند. شما می‌توانید گوجه‌سبز را فریز کنید و در بقیه ایام سال نیز از طعم جذاب این آش لذت ببرید.

    طرز تهیه آش گوجه سبز؛ بهترین و خوشمزه‌ترین آش بهاره

    برای تهیه آش گوجه سبز به مواد زیر نیاز دارید.

    مواد مورد نیاز جهت تهیه آش گوجه‌ سبز با گوشت:
    گوجه سبز ۵۰۰ گرم
    گوشت چرخ‌ کرده گوسفندی۳۰۰ گرم
    پیاز متوسط ۱ عدد
    سبزی آش خرد شده ۷۵۰ گرم
    بلغور گندم۲ پیمانه
    لوبیا قرمز ½ پیمانه
    لوبیا چیتی ½ پیمانه
    عدس ½ پیمانه
    سیر ۴-۵ حبه
    نعنا خشک۲ قاشق غذاخوری
    روغن به مقدار لازم
    نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار دل‌خواه

    مراحل تهیه

    1. برای گرفتن نفخ حبوبات و بهتر پخته شدن آن‌ها بهتر است حبوبات را بخیسانید. درون ظرف مناسبی حبوبات شسته شده را بریزید و قدری به آن آب اضافه کنید که آب ۱-۲ بند انگشت روی سطح آن باشد.
    2. چند ساعتی یک بار آب درون ظرف را بریزید و با آب تازه حبوبات را بپوشانید.
    3. حبوبات خیس خورده شده را با مقدار مناسبی آب روی حرارت متوسط ۴۰-۶۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی بپزند. توجه داشته باشید مدت زمان خوب پخته شدن حبوبات مختلف است، پس حتما بعد از گذشت زمان اعلام شده آن‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز مدت زمان پخت را افزایش دهید.
    4. در دومین مرحله سبزی‌های تمیز شسته شده را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. (اگر میکسر یا سبزی‌خردکن در دسترس دارید می‌توانید برای سرعت بخشیدن به پخت آش از آن کمک بگیرید.)
    5. بهتر است برای خوش‌رنگ‌تر شدن و آزاد شدن عطر سبزیجات کمی آن‌ها را در روغن تفت دهید. اجرای این مرحله کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید حذفش کنید.

    برای ادامه طرز تهیه آش گوجه سبز به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۱۷- آش شوربا 

    آش شوربا یکی از پرطرفدارترین غذاهای مردم ایران است که معمولاً در فصل بهار و تابستان تهیه می‌شود. این غذا با ترکیب گوشت، لوبیا، نخود، سبزیجات و ادویه جات به دست می‌آید و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

    طرز تهیه آش شوربا

    برای تهیه این آش شوربا خوشمزه به مواد زیر نیاز ارید:

    مواد لازم برای تهیه آش شوربا:
    گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
    نخود یا لوبیا۲ پیمانه
    پیاز۲ عدد
    سیر۴ حبه
    رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
    آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
    زعفران۱/۴ قاشق چایخوری
    نمک و فلفل به میزان لازم
    سبزیجات (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز)به میزان لازم
    روغن مایعبه میزان لازم
    1. ابتدا نخود یا لوبیا را شب قبل از تهیه آش، در آب خیس کنید تا نرم شوند.
    2. پیاز و سیر را خرد کرده و در یک قابلمه با روغن گرم کنید تا طلایی شوند.
    3. گوشت چرخ کرده را به پیاز و سیر اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگش تغییر کند و گوشت پخته شود.

    برای ادامه طرز تهیه آش شوربا به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۱۸- آش دوپتی مازندران

    «آش دوپتی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های محلی است که در مازندران شهرت زیادی دارد و برای تهیه آن از دوغ محلی، سبزی، حبوبات و برنج استفاده می‌شود. این آش طعم بسیار لذیذی دارد و درست کردن آن بسیار راحت است. برخی در طرز تهیه این آش محلی مازندرانی از باقلا خشک استفاده می‌کنند و برخی دیگر این آش را با عدس و لوبیا درست می‌کند.

    2 طرز تهیه آش دوپتی؛ آش سنتی مازندران با باقلا خشک و بدون آن

    مواد لازم برای تهیه آش دوپتی اصل مازندرانی با باقلا خشک
    سیر۵ تا ۶ حبه
    دوغ۴ لیتر
    باقلا سبز خشک۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    سبزی آش (چغندر، گشنیز و نعناع)۵۰۰ گرم
    آرد برنج۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    برنجبرنج: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    تخم مرغ۱ عدد
    نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم

    مراحل تهیه

    1. در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوپتی باید باقلا خشک را بشویید و همراه با کمی آب و نمک در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد.
    2. در این مرحله باید برنج، تخم مرغ و آرد را همراه با کمی دوغ ترکیب کنید.
    3. سپس این مواد را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.
    4. زمانی که مواد جوشیدند، باقی مانده دوغ را اضافه کنید و آش را به طور مرتب هم بزنید.
    5. در این مرحله باید سبزی خرد شده و سیر رنده شده را به آش اضافه کنید. مواد را هم بزنید . صبر کنید تا سبزی آش بپزد.

    برای ادامه طرز تهیه اش دوپتی به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۱۹- آش گزنه

    آش گزنه یکی از آش‌های بسیار محبوب و پرطرفدار استان گلستان است. در گرگان و سایر شهرهای استان مازندران نیز با اندکی تغییرات این آش اصیل به وفور طبخ می‌شود. گزنه نوعی سبزی محلی پر خاصیت است که برای دیابت، رحم، پروستات، لاغری و ریزش مو بسیار مفید است.

    طرز تهیه آش گزنه مازندرانی؛ ساده و لذیذ به روش محلی

    مواد لازم جهت تهیه آش گزنه:
    عدس، نخود و لوبیا۸۰ گرم
    کدو حلوایی۵۰ گرم
    گشنیز، جعفری و گزنه۲۵۰ گرم
    آرد گندم۲۵۰ گرم
    چغندر۲۵ گرم
    باقلا۲۵ گرم
    ماست۲۵۰ گرم
    سیر۲ حبه
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
    روغن و آببه مقدار لازم

    مراحل تهیه

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی حبوبات روید. نخود، لوبیا، عدس و باقلا را تمیز کنید و با مقداری آب سرد بشویید. حبوبات را درون ظرف مناسبی چند ساعت قبل از پخت غذا بخیسانید.
    2. در این بازه زمانی چندین بار آب روی حبوبات را ریخته و آن‌ها را با آب تازه خیس کنید.
    3. حال حبوبات خیسانده شده را با مقدار مناسبی آب درون قابلمه مناسبی ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. در همین مرحله چغندر را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید وبه محتوای حبوبات درون قابلمه بیفزاید.
    4. زمان دهید تاحبوبات و چغندر به آرامی بپزند. 
    5. برگ های زرد و پلاسیده آن‌ها را جدا کنید و سبزیجات را درون ظرف آبی به خوبی بشویید. آن‌ها را درون آبکش ریخته و زمان دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی آن‌ها را ساطوری خرد کنید. برای صرفه جویی در زمان می‌توانید از خردکن یا میکسر استفاده کنید.
    6. سبزیجات خرد شده را کنار گذارید و به سراغ سیرها روید. سیرها را بشویید و پوست بگیرید و با کمک سیر له کن یا رنده ریز رنده کنید.
    7. در همین مرحله کدو حلوایی را بشویید و هسته و پوستش را جدا کنید. با کمک چاقوی تیزی کدو حلوایی را نگینی خرد کرده و کنار گذارید.

    برای ادامه طرز تهیه آش گزنه مازندرانی به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۲۰. آش پیاز

    آش پیاز از قدیمی‌ترین آش‌های ایرانی است که به خاطر سبکی بافت بیشتر به سوپ شباهت دارد. این آش گزینه مناسبی برای مصرف در فصول سرد مانند زمستان است و در پیشگیری از سرماخوردگی یا درمان آن تاثیر زیادی دارد. برای تهیه این آش خوشمزه به مواد ساده‌ و دم دستی نیاز دارید که در جدول زیر آمده است:

    مواد لازم جهت تهیه آش پیاز:
    پیاز قرمز یا زرد۶ عدد
    کره۲ قاشق غذاخوری
    شکر۱ قاشق غذاخوری
    روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری
    سیر۲ حبه
    آب گوشت۸ پیمانه
    نمک، فلفل و آویشنبه مقدار دلخواه

    طرز تهیه آش پیاز

    1.  برای تهیه این آش کافیست که ابتدا پیازها را خرد و خلالی کنید.
    2. سپس پیازها را در کره و روغن تفت دهید تا کاملا سبک و شیشه‌ای شود.
    3. در مرحله بعد پیازها را کاراملی کنید تا برای پخت در آش آماده شوند.

    برای ادامه دستورالعمل تهیه این آش، روی لینک آش پیاز کلیک کنید.

    ۲۱. آش یرتخلی یا تورشولی آش

    آش یرتخلی یا تورشولی آش از آش‌های سنتی ارومیه است و طعم ترشی دارد. این آش به خاطر وجود بلغور گندم و جو به همراه سبزیجات رنگی، خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و به تقویت قوای ایمنی کمک می‌کند. برای تهیه ترشولی آش به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    مواد لازم جهت تهیه یرتخلی:
    کلم برگ سفید۵۰۰ گرم
    بلغور گندم۱ پیمانه
    نخود۱/۲ پیمانه
    برنج۱/۲ پیمانه
    لوبیا۱/۲ پیمانه
    پیاز۲ عدد
    رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
    نعنا خشکبه میزان لازم
    آبغورهبه میزان لازم
    زردچوبه، نمک و فلفلبه میزان لازم
    روغنبه میزان لازم

    مراحل تهیه ترشولی آش

    برای تهیه این آش مراحل زیر را دنبال کنید:

    1. ابتدا بلغور گندم و برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید تا پخت آن راحت‌تر شود.
    2. در مرحله بعد، نخود و لوبیا را خیس کنید و نفخ آن‌ها را بگیرید.
    3. سپس کلم برگ را بشویید و خوب خرد کنید.
    4. قابلمه بزرگی انتخاب کنید و پیازهای خلالی شده را در روغن تفت دهید.

    برای مطالعه ادامه طر تهیه آش ترشولی روی لینک کلیک کنید.

    امیدوارم این آش‌های خوشمزه را در منزل درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همچنین چنانچه به آشپزی علاقه دارید به اکالا بلاگ سری بزنید.

    ۲۲. آش اشکنه اراک (او گرمه)

    آش اشکنه اراک یکی از آش‌های خوشمزه و راحت اصیل ایرانی است که اگر دوست دارید طعمی جدید امتحان کنید، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. تهیه این آش اصلا سخت نیست و به مواد اولیه ساده‌ای هم نیاز دارد. برای تهیه آش اشکنه به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم جهت تهیه آش اشکنه اراک (او گرمه):
    سیب زمینی متوسط۲ عدد
    تخم مرغ۲ عدد
    آرد۱ قاشق غذاخوری
    گوجه فرنگی۲ عدد
    آلو سیاه۱۰ عدد
    شنبلیله خشک۱ قاشق غذاخوری
    تره و پیازچه خشک۱ قاشق غذاخوری
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    لپه ۴ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم
    پیاز۱ عدد
    روغن مایعبه مقدار لازم
    آببه مقدار لازم

    مراحل تهیه آش او گرمه

    1.  ابتدا لپه را خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
    2. سپس پیاز داغ و سیر داغ درست کنید.
    3. در مرحله بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به پیاز داغ اضافه کنید.
    4. آرد را به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد.

    برای مشاهده ادامه طرز تهیه آش اشکنه اراک، کلیک کنید.

    ۲۳. آش بلغور شیر مشهدی

    آش بلغور شیر مشهدی، یکی از غذاهای خوشمزه و البته مقوی خراسان است که با بلغور شیر تهیه می‌شود. به جز بلغور شیر که باید از بیرون تهیه کنید، باقی مواد این آش بسیار ساده‌اند و به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. برای تهیه این آش به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    مواد لازم جهت تهیه آش بلغور شیر مشهدی:
    بلغور شیر۲ عدد
    پیاز۱ عدد
    روغنبه مقدار لازم
    زردچوبهبه مقدار دلخواه
    نمک و فلفل به میزان لازم
    آب مرغ یا گوشت۲ پیمانه

    مراحل تهیه آش بلغور شیر مشهدی

    1.  ابتدا قرص بلغور را در آب بخیسانید تا نرم شود. بلغور باید چند ساعت در آب خیس بخورد.
    2. سپس پیاز داغ درست کنید.
    3. در مرحله بعد، باید آب بلغور را بگیرید و آن را در پیاز داغ بریزید.
    4. در این مرحله، نوبت به اضافه کردن ادویه‌ها می‌رسد.

    برای مطالعه ادامه رسپی این آش مقوی و خوشمزه خراسانی، روی لینک تهیه آش بلغور مشهدی کلیک کنید.

    ۲۴- طرز تهیه آش لخشک مشهدی

    آش لخشک، یکی از غذاهای سنتی مشهدی است که برخی آن را با نام آش قییش و آش برگ می‌شناسند. این آش بسیار سبک است زیرا از حبوبات بسیار کمی در آن استفاده می‌شود. لخشک طعم و مزه‌ای شبیه به رشته‌های آشی دارد و در ظاهر کمی پهن‌تر و نازک‌تر از رشته است. اگر لخشک در دسترس ندارید می‌توانید این آش را با همان رشته آشی طبخ کنید.

    مراحل تهیه آش لخشک

    مواد لازم جهت تهیه آش لخشک مشهدی:
    اسفناج یا برگ چغندر۵۰۰ گرم
    پیاز۱ عدد
    سیر۴ حبه
    کشک۱/۲ پیمانه
    عدس۲۰۰ گرم
    رشته لخشک۲۰۰ گرم
    آب جوش۳-۴ پیمانه
    پیاز داغ و نعنا داغبه مقدار دلخواه
    نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
    روغن به مقدار لازم

    مراحل تهیه آش لخشک مشهدی

    مراحل تهیه آش لخشک مشهدی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از تهیه این آش به سراغ عدس روید، عدس را تمیز کنید و با کمی آب بشویید. حال عدس‌ها را از چند ساعت قبل از طبخ بخیسانید. توجه داشته باشید در این مدت زمان بهتر است چندبار آب عدس را عوض کنید با این کار نفخ حبوبات تا مقدار زیادی گرفته می‌شود.
    2. در دومین مرحله به سراغ پیاز روید، آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون همان قابلمه‌ای که قصد طبخ آش را دارید کمی روغن بریزید. حال پیازهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید و پیازها را تفت دهید تا کمی سبک و طلایی شوند.
    3. سپس سیر را پوست بگیرید و با کمک سیر له کن پوره کنید، پوره سیر را به قابلمه بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    4. در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    5. در مرحله چهارم عدس‌های خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و ۳-۴ پیمانه آب جوش به قابلمه بیفزایید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا عدس نیم‌پز شود.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه آش لخشک مشهدی کلیک کنید.

    ۲۵- آش ترش ترشو مازندرانی

    آش ترش ترشو به دلیل طعم ترش و خنکی که دارد اغلب در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای خنک کردن بدن در دماهای بالا مناسب است. آش ترش ترشو معمولاً طعم ترش خود را از لیمو عمانی می‌گیرد و با سبزیجات تازه مانند نعناع، تره، جعفری و کرفس تزیین می‌شود. این آش خوشمزه در اغلب خانه‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود و طعم خاص و ترش آن باعث شده است که محبوبیت زیادی داشته باشد.

    طرز تهیه آش ترش ترشو

    مواد مورد نیاز برای تهیه آش ترش ترشو:
    لوبیا چیتی۱ پیمانه
    عدس نصف پیمانه
    سبزی آش (جعفری، گشنیز، اسفناج، چغندر، نعناع، پونه، تره)به مقدار لازم
    آلو جنگلیبه مقدار لازم
    آبغوره۱ استکان
    پیاز۱ عدد متوسط
    سیر۵ عدد
    رب انار۲ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم
    روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

    مراحل تهیه آش ترش ترشو مازندرانی

    مراحل تهیه آش ترش ترشو مازندرانی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه آش ترش ترشو از شب قبل لوبیا را خیسانده و سپس بگذارید تا بپزد. عدس را نیز جداگانه بپزید، سبزیجاتی که ریز خرد شده‌اند را به آن اضافه کنید.
    2. پس از اینکه حبوبات پختند، چغندرهای خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم تا همزمان با سبزیجات به خوبی پخته و جا بیفتد (البته می‌توانید چغندر را جداگانه پخته و به آش اضافه کنید)

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش ترش ترشو مازندرانی کلیک کنید.

    ۲۶- آش دندونی یا دیشلیق تبریزی

    آش دندونی، غذایی است که به باورهای ما گره خورده است. در گذشته، مردم بر این باور بودند که خوردن آش دندونی به نوزاد کمک می‌کند تا دندان‌هایش زودتر رشد کنند. همچنین آن‌ها باور داشتند که خوردن آش دندانی به تقویت دندان‌ها هم کمک بسیاری می‌کند.

    این آش اصالتا به شمال غرب کشور یعنی آذربایجان و تبریز برمی‌گردد. ولی آیا حتما باید ترک باشید تا بتوانید این آش را بپزید؟ خیر، اصلا! در ادامه طرز تهیه این آش اصیل ایرانی را به شما آموزش می‌دهیم. 

    آش دیشلیق یا آش دندونی از غذاهای سنتی تبریز

    مواد لازم جهت تهیه آش دندونی یا دیشلیق:
    گندم۳ فنجان
    لوبیا۱ فنجان
    نخود۱ فنجان
    آب گوشت و قلم۲ لیتر
    پیاز۲ عدد
    نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
    روغنبه مقدار لازم

    مراحل تهیه آش دندونی یا دیشلیق تبریزی

    مراحل تهیه آش دندونی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه این غذای تبریزی از شب قبل باید نخود، لوبیا و گندم را بخیسانید. یادتان باشد که هر چهار ساعت یک بار باید آب حبوبات را عوض کنید. با طی کردن این پروسه، نفخ حبوبات کاملا گرفته می‌شود و دیگر نگران نپختن یا دیر پختن آن‌ها نخواهید بود.
    2. روز بعد، وقتی دیگر مطمئن بودید که حبوبات و گندم شما کاملا خیسانده شده‌اند، وقت پختن آن ها رسیده است. یک قابلمه بزرگ و جادار انتخاب کنید، همه حبوبات و گندم را در آن بریزید و روی آن‌ها آب گرم بریزید.
    3. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا جایی پخته شوند که حبوبات نیم پز شده باشد. البته گندم به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.
    4. وقتی حبوبات شما نیم پز شدند، باید آب گوشت و قلم را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش دندونی یا دیشلیق تبریزی کلیک کنید.

    ۲۷- آش کاچی همدان با بلغور گندم

    آش کاچی همدان یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این آش با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی آماده می‌شود و در دسته آش‌های غلیظ و بدون سبزی قرار دارد.

    طرز تهیه آش کاچی همدان

    مواد لازم جهت تهیه آش کاچی همدان:
    بلغور گندم۱ پیمانه
    پیاز۱ عدد
    روغن حیوانی یا کره۵۰ گرم
    کشک۱ پیمانه
    نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
    نعنا داغبرای تزئین
    سیر۳-۴ حبه
    عصاره گوشت یا مرغ۱ پیمانه
    آب جوش ۲-۳ پیمانه

    مراحل تهیه آش کاچی همدان

    مراحل تهیه آش کاچی همدان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی بلغور گندم روید. بلغور را بشویید و از چند ساعت قبل از پخت آش آن را با مقداری آب بخیسانید. خیساندن بلغور قبل از پخت مدت‌زمان پخت را کمتر می‌کند.
    2. در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌صورت نگینی خرد کنید.
    3. درون قابلمه که قصد طبخ آش را دارید مقداری کره یا روغن حیوانی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    4.  پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. روغن حیوانی در این آش خوشمزگی آن را دوچندان می‌کند.

    برای ادامه رسپی این آش مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش کاچی همدان کلیک کنید.

    ۲۸- آش گشنیز به روش تبریزی

    آش گشنیز یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین آش‌ها است که اصالت آن به تبریز برمی‌گردد. این آش در سایر شهرها به روش‌های متنوعی با مواد اولیه در دسترسی طبخ می‌شود و از آش‌های بسیار محبوب، مقوی و خوشمزه به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه آش گشنیز

    مواد لازم جهت تهیه آش گشنیز:
    گشنیز۲۰۰ گرم
    گوشت گوسفندی۱۵۰ گرم
    برنج۱/۲ پیمانه
    پیاز۲ عدد
    آب نارنجبه مقدار دلخواه
    آلو۸ عدد
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
    روغنبه مقدار لازم
    آب جوش۳-۴ پیمانه

    مراحل تهیه آش گشنیز تبریزی

    مراحل تهیه آش گشنیز تبریزی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از تهیه آش گشنیز خوشمزه به سراغ گوشت روید. گوشت را بشویید و به قطعات کوچکی برش زنید. حال با کمک چرخ گوشت یا میکسر گوشت‌ها را چرخ یا پوره کنید.
    2. سپس به سراغ گشنیز‌ها روید. برگ‌های زرد و پلاسیده آن را جدا سازید. گشنیز‌ها را با مقداری آب به خوبی بشویید. حال آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود.
    3. سبزی‌های شسته شده را با کمک چاقو یا خردکن خرد کنید و به سراغ مرحله بعدی روید.
    4. اکنون باید برنج را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. حال برنج را بخیسانید. آلوها را نیز به همین شکل تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب بخیسانید و کنار گذارید.

    برای ادامه رسپی این آش مقوی و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه آش گشنیز به روش تبریزی کلیک کنید.

    ۲۹- آش قلقل شوشتری

    اگر از غذاهای سنتی ایرانی لذت می‌برید و به دنبال یک طعم جدید و متفاوت هستید، حتماً آش قلقل شوشتری را امتحان کنید. این آش خوشمزه و مقوی اصالتاً متعلق به شهر شوشتر است و با ترکیبی از مواد اولیه متنوع و سالم تهیه می‌شود.

    آش خوشمزه و مخصوص شوشتری

    مراحل تهیه آش قلقل شوشتری

    مراحل تهیه آش قلقل شوشتری به شرح زیر است:

    1. حبوبات را قبل از پخت خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و سریع‌تر بپزند. برای این کار، حبوبات را چند ساعت قبل از پخت یا از شب قبل در آب سرد خیس کنید. هر چند ساعت یک بار، آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها خارج شود.
    2. بهتر است که قبل از پخت آش قلقل شوشتری، برنج و گندم پوست کنده را چند ساعت در آب خیس کنید. بعد از خیساندن باید آن‌ها را به همراه آب اضافی در قابلمه‌های جدا بپزید. گندم پوست کنده را بعد از پخته شدن با گوشت کوب له کنید.
    3. اکنون یک پیاز را پوست گرفته، شسته و به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس پیازهای خرد شده را به همراه گوشت، زردچوبه و فلفل سیاه داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گوشت کاملا پخته شود. پس از پخت کامل گوشت، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه آش قلقل به روش شوشتری کلیک کنید.

    ۳۰- آش عباسعلی کرمانشاهی

    آش عباسعلی یکی از آش‌های سنتی شهر کرمانشاه است که اغلب در ماه رمضان برای وعده افطار طبخ می‌شود. علت نام‌گذاری آن نیز این است که ۲۰۰ سال پیش آشپزی به نام عباسعلی نذر می‌کند آشی را تهیه کند که مردم هر شب روزه خود را با آن باز کنند و از آن زمان این آش با نام آش عباسعلی شناخته می‌شود.

    طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی

    مراحل تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی

    مراحل تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله برای تهیه این آش خوشمزه حبوبات شامل نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و گندم پوست‌کنده را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شده و در زمان کمتری بپزد.
    2. حبوبات خیس خورده (نخود، لوبیا چیتی و لوبیا سفید) را آبکشی کرده و به همراه ۴ پیمانه آب داخل قابلمه ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام بپزد.
    3. پس از یک ساعت عدس را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا کامل بپزند. بهتر است گندم را در قابلمه جداگانه با ۲ پیمانه آب بپزید.
    4. در اواسط پخت حبوبات، برنج را که از قبل خیس کرده‌اید به قابلمه اضافه کنید تا همراه با سایر مواد بپزد.
    5. سپس از پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید. در ادامه به میزان لازم فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و اصیل کرمانشاهی روی لینک طرز تهیه آش عباسعلی کلیک کنید.

    ۳۱- آش شل پتله همدان

    آش شل پتله، آش شله پتله یا آش بلغور یکی از غذاهای مخصوص همدان است که آن را با نان سرو می‌کنند. این آش طعم بسیار لذیذی دارد و هم با گوشت و هم بدون گوشت همراه با مقدار زیادی تره، بلغور گندم، لپه و عدس تهیه می‌شود.

    طرز تهیه آش شل پتله همدان

    مراحل تهیه آش شل پتله

    مراحل تهیه آش شل پتله به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید بلغور گندم را در مقداری آب بخیسانید. لپه و عدس را نیز از یک شب قبل در آب بریزید. این کار به پخت بهتر بلغور، لپه و عدس کمک می‌کند.
    2. سپس باید بلغور گندم را در قابلمه بریزید و بعد عدس و لپه را اضافه کنید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بلغور، عدس و لپه به خوبی بپزند.
    3. اکنون باید تره‌ها را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. در ادامه پیازها را نیز به صورت خلالی ریز خرد کنید.
    4. بعد از خرد کردن پیازها مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن‌ها را سرخ کنید. چند دقیقه پیازها را تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی و خوشرنگ شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و برای تهیه آش کنار بگذارید.

    برای ادامه رسپی این آش لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش شل پتله همدان کلیک کنید.

    ۳۲- آش اوماج

    آش اوماج یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی همدان است که با استفاده از مواد غذایی متنوع و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. اوماج نوعی خمیر است که از ترکیب آرد، آب و کمی نمک و زردچوبه درست می‌شود. این خمیر از قبل آماده شده و در زمان درست کردن آش اوماج از آن استفاده می‌شود.

    آش اوماج همدان را با رعایت برخی نکات می‌توان به سادگی در منزل تهیه و نوش جان کرد. این آش سرشار از حبوبات و سبزیجات است که برای کودکان و همچنین برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی بسیار مفید است. 

    آش اوماج خوشمزه و اصیل همدانی

    مراحل تهیه آش اوماج

    مراحل تهیه آش اوماج به شرح زیر است:

    1. از شب قبل لوبیا چشم‌ بلبلی را خیس کنید تا ضمن گرفتن نفخ آن، پخت سریع‌تری نیز داشته باشد.
    2. اکنون لوبیاهایی را که از قبل خیس کرده‌اید را به همراه آب و کمی نمک داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا بجوشد و روی حرارت ملایم نیم‌پز شود. پس از نیم‌پز شدن لوبیا، عدس را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزد.
    3. پیازهای خرد شده را با کمی روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید تا کاملا طلایی شود. سپس پیاز داغ‌ها را به با زردچوبه تفت دهید.
    4. سبزیجات شامل (اسفناج، آویشن، ریحان و مرزه ) را به پیاز داغ اضافه کنید و کاملا تفت دهید و سپس به آش اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه آش اوماج کلیک کنید.

    ۳۳- آش هویج و جو

    آش هویج و جو یکی از غذاهای سنتی و اصیل همدان است که می‌توان آن را با گوشت یا بدون گوشت تهیه کرد. پختن این آش روش ساده‌ای دارد اما برای جا افتاده‌تر و لذیذ شدن آن نیاز به دقت در انجام مراحل و رعایت برخی نکات است که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

    مراحل تهیه آش هویج و جو همدانی

    مراحل تهیه آش هویج و جو

    مراحل تهیه آش هویج و جو به شرح زیر است:

    1. ابتدا نخود و بلغور را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید تا ضمن خیس شدن، نفخ آن نیز از بین برود. در این مدت می‌توانید چندین بار آب آن را تعویض کنید.
    2. پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و داخل تابه مقداری روغن بریزید، پس از داغ شدن پیازها را تفت دهید تا کاملا طلایی و سرخ شود.
    3. نخود و بلغور را آبکش کرده و به همراه ۵ لیوان آب و عصاره قلم داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد و لعاب بیندازد. در ادامه باقی مانده پیاز را به صورت نگینی با مقدار کمی روغن سرخ کنید.
    4. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و خوب تفت دهید تا گوشت چرخ کرده کاملا سرخ شود.

    برای ادامه رسپی این آشپزی مقوی و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه آش هویج و جو کلیک کنید.

    ۳۴- آش ترش عدس

    در شب‌های بلند زمستان هیچ چیز مثل یک آش گرم شما را سر حال نمی‌آورد. ولی مگر می‌شود فقط به آش رشته اکتفا کرد؟ از بین آش‌های ایرانی، آش عدس ترش یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هاست.

    این آش خوشمزه طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید آن با مواد اولیه در دسترسی همچون برنج نیم دانه، عدس، گشنیز، اسفناج، تره، باقالی و… تهیه و نوش جان کنید. 

    مراحل تهیه آش عدس ترش

    مراحل تهیه آش ترش عدس

    مراحل تهیه آش ترش عدس به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله شما باید پیاز را سرخ کنید. به این منظور ابتدا پیازها را به صورت خلال‌های نازک خرد کنید.
    2. سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید، مقداری روغن در آن بریزید و پیازهای خلالی را در روغن تفت دهید. در این مرحله نباید پیاز را کاملا سرخ کنید. درست وقتی پیازهای شما شیشه‌ای و نازک شدند، این مرحله به اتمام می‌رسد.
    3. وقتی پیازها شیشه‌ای و نازک شدند، شما می‌توانید ادویه‌های پایه مانند زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به آن‌ها اضافه کنید. دوباره این مواد را تفت دهید تا مزه ادویه‌ها به خوبی به خورد پیاز بروند.
    4. در کنار این کارها باید سیر را هم آماده کنید. سیر را با ریزترین دندانه رنده، رنده کنید. سپس وقتی ادویه‌ها را اضافه کردید، حالا می‌توانید سیر را هم به این ترکیب اضافه کنید. به یاد داشته باشید که سیر نباید زیاد سرخ شود.
    5. به همین دلیل وقتی بوی سیر را استشمام کردید، پودر نعناع خشک را به ترکیب موجود اضافه کنید. بعد از آن که نعناع خشک را اضافه کردید، مواد را کمی تفت دهید.
    6. بعد از مدت کوتاهی قابلمه را می‌توانید از روی حرارت بردارید. بعد از تفت دادن نعناع خشک می‌توانید این مرحله را تمام شده حساب کنید و به سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این آش لذیذ و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه آش ترش عدس کلیک کنید. 

    ۳۵- آش شیر تبریزی

    آش‌های ایرانی محدود به یک یا دو نوع آش نمی‌شود. اگر شما جز افرادی باشید که آش را جز دسته غذا می‌شمارید، باید خیلی خوش شانس باشید که در ایران زندگی کنید! آش شیر هم یکی دیگر از انواع آش ایرانی است. این آش طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با مواد اولیه مقوی و خوشمزه‌ای همچون شیر، نخود، گندم پوست کنده، گردو، بادام و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه آش شیر تبریزی

    مراحل تهیه آش شیر

    مراحل تهیه آش شیر تبریزی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه آش شیر بهتر است از شب قبل از طبخ آش، گندم و نخود را در آب خیس کنید تا علاوه بر گرفته شدن نفخ آن‌ها، پخت سریع‌تر و بهتری نیز داشته باشند. روز بعد گندم پوست کنده و نخود را در یک آبکش مناسب و تمیز بریزید تا آب آن گرفته شود.
    2. در این مرحله باید گندم پوست کنده و نخود را بپزید. روش پخت این دو به این صورت است که شما باید آن‌ها را در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید. سپس در قابلمه آب اضافه کنید. مقدار آب باید به صورتی باشد که تا روی حبوبات را کاملا بپوشاند.
    3. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا نخود به خوبی پخته شود و گندم پوست کنده هم لعاب زیبایی بیندازد! وقتی این نشانه‌ها را مشاهده کردید، می‌توانید نمک را هم به این ترکیب اضافه کنید. سپس می‌توانید سراغ اجرایی کردن مرحله بعد بروید.
    4. این مرحله وقتی شروع می‌شود که آب قابلمه‌ای که نخود و گندم پوست کنده را در آن پخته‌اید، تبخیر شود. بعد از آن که آب اضافی نخود از بین رفت، شما باید شیر را به مواد مورد نظر اضافه کنید. 

    برای ادامه رسپی این آش مقوی و همه پسند روی لینک طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی کلیک کنید.

    ۴/۵ (۲۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۴ دیدگاه ها

    1. آش برنجی رو یادتون رفت مرغ یا گوشت را میپزیم میتونیم گوشت رو چرخ کرده با پیاز و شوید داخل خورده برنج پخته شده بریزیم در مرحله بعد سبزی آش میزنیم و در ظرف رو نمیذاریم نیمساعته سبزی میپزه هیچ ادویه ای جز نمک نمیخواد و موقع سرو کردن با آبلیمو یا آبغوره مزه دارش میکنند البته گاهی داخلش برای خوشگلتر شدن لپه هم میریزند که خب لپه را قبل از برنج باید پخت واگر بلغور گندم یا جوپرک هم بریزیم بهتره اما اصلش باید برنج باشه

    2. آش شله مشهدی باز چه صیغه ای هست?تاحالا کسی رو ندیدم تو مشهد که شله رو آش حساب کنه?شله شله هست دیگه اصلا نمیگن بهش آش شله مشهدی

      1. شعله هم به نوع اشه دیگه من خوردم توشهادت امام رضا مشهد یهانذری میدن خیلی رستوران هاهم دارن خودشون هم میگن اش شعله

    3. لذت اش. خوردن. به نمای اش. تو کاسه میریزن کشک پیازداغ نعناع اخ که گشنم شداین اش لامصب خیلیها رو بهم رسونده چشم توچش نگاه کردن ….دختره میگه خودم درست کردم اش اش مرسی

      1. شولی که تو یزد درست میکنن واقعن شول هست مثل سوپ رقیق است میشه سرکشید ولی خوشمزه است برای کسانیکه شله قلمکارو اینا براش سنگینه گفتم … کلن اگر آشپز درجه یک باشه هر آشی جای خودش عالی بخصوص از صد بار آش آبادانی که تو یزد خوردم سه دفعه خوشمزه واقعی بوده

      1. اش ما تبریزیا حرف نداره ما چند نوع آش می پزیم ولی واقعا بی نظیر هستند حتی از آلمان مهمان داشتیم خیلی مورد پسندشون بود .

    4. بد نبود ولی هرکی شهرم بشه میگم خدمتکارام براش روزی ده بار از هرکدوم آشایی که دوست داره درست کنن راستی من یه میلتی مینیونرم

      1. خانم منظورت(مولتی میلیونر) بوده آخه چندتا ازکلمه هایی که نوشتی خوانانیست یکی دیگه هم کلمه شوهر اونم درست نبود

    5. سلام آش ترش مخصوص زنجانه ومن مادرم خیلی خوب درست میکنه البته همه از آش ترش من هم تعریف میکنن بخصوص خانواده همسرم و درنهایت که آش غذای مفرح ولذیذی هست ازانواع مختلفش قشنگه..

    6. من خیلی از اشهارو یادنداشتم نه اسمشو نه پختشو ممنون خیلی عالی حالا باید بریم هفته ای یکیشو درست کنم سپاسگذارم?

    7. من اونقدر اش رادوست دارم که اندازه ای نمیتونم براش بگم وخودمم تنهام کسی نیس برام درست کنه چن بارهم خودم گذاشتم اصلا شبیه اش نشده بود براهمین هرلحظه کلمه “اش”رامیشنوم فقط ازخدا گلایه میکنم …..همین…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.