آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش سیرابی؛ غذایی مقوی و سالم به همراه نکات کلیدی

آش سیرابی یکی از آش های اصیل، قدیمی و خوشمزه ایرانی است. آش سیرابی را می‌توان یکی از آش‌های کامل دانست که حبوبات و مخلفات زیادی در تهیه آن استفاده می‌شود. بنابراین برای اینکه آش کاملاً جا بیفتد و از لحاظ مزه نیز خوشمزه شود، به زمان زیادی برای پختن نیاز دارد. آش سیرابی به دلیل تشابه موادی که در پخت آن استفاده می‌شود، بسیار شبیه آش بلغور گندم است، اما نکته اصلی و تفاوت این دو آش در سیرابی استفاده شده در این آش است.

سیرابی در واقع بخشی از معده گوسفند، گاو یا به عبارت دیگر حیوانات نشخوار کننده است. سیرابی منبعی کامل از پروتئین حیوانی است که بسیار برای بدن مفید است و در درمان بیماری‌هایی مانند، کم‌خونی موثر است. همچنین سیرابی برای سلامت عمومی بدن، افزایش بینایی، رشد کودکان، سلامتی پوست و مو، بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است. گفته می‌شود سیرابی برای زنان بارداری که دچار تهوع شده‌اند، بسیار مناسب است.

در ادامه شما را با دستور تهیه آش سیرابی آشنا خواهیم کرد از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش سیرابی
سیرابی۱ عدد
سبزی آش۲۵۰ گرم
ماشیک پیمانه
نخودنصف پیمانه
لوبیانصف پیمانه
جو پوست کنده۱ پیمانه
گندم۱ پیمانه
برنجنصف پیمانه
عدس۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
روغنبه میزان لازم
نمک و ادویهبه میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش سیرابی

با طرز تهیه این آش خوشمزه همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید :  طرز تهیه جغور بغور خانگی

مرحله اول : خیساندن حبوبات

از شب قبل حبوبات را در کاسه‌های جداگانه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و بگذارید تا خیس بخورند. آب آن‌ها را سه بار عوض کنید. این کار برای این است که هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم زودتر پخته شوند.

مرحله دوم : شستن و خرد کردن سیرابی 

برای شروع پختن آش سیرابی، در مرحله اول سیرابی را با دقت پاک کنید و با آب بشویید. سپس سیرابی را بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز، قطعه قطعه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : پختن سیرابی به همراه سیر و پیاز

    یک عدد پیاز و سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه سیرابی و مقداری آب در قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا سیرابی پخته شود. پخته شدن کامل سیرابی به ۴ الی ۵ ساعت زمان نیاز دارد.

    مرحله چهارم : اضافه کردن حبوبات به سیرابی

    در هنگام پخته شدن سیرابی، نخود، عدس و لوبیا را آبکش کنید و به قابلمه اضافه کنید. در ادامه نیز گندم را به همراه جو پوست کنده آبکشی نمایید و به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را به مدت سه ساعت بگذارید.

    مرحله پنجم : ریختن برنج و ماش در آش سیرابی

    برنج را که از چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورد. سپس آن را آبکشی کنید و در این مرحله به همراه ماش آبکشی شده بعد از گذشت سه ساعت، به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله ششم : اضافه کردن سبزی آش

    نوبت اضافه کردن سبزی آش است. سبزی آش شامل: تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله است. سبزی آش را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته مازندرانی

    مرحله هفتم : درست کردن پیاز داغ

    در ادامه یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه را تهیه کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه مقداری بافت پیاز نرم شد به آن زردچوبه و ادویه اضافه کنید و هم بزنید و تفت دهید تا پیاز کاملاً سرخ شود.

    مرحله هشتم : ریختن پیاز داغ و ادویه داخل آش

    بعد از اینکه پیاز ها سرخ شدند، آن ها را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید چند قل با یکدیگر بخورند.در نهایت مقداری از آش را بچشید و در صورت نیاز مقدار نمک و فلفل آن را تنظیم کنید.بعد از آماده شدن آش سیرابی، آن را در یک کاسه زیبا بکشید و با نان سنگک سرو کنید.

    آش سیرابی خوشمزه برای مهمانی و افطاری

    ابن بود طرز تهیه آش سیرابی در خانه به همین سادگی و خوشمزگی! آش سیرابی از انواع آش های خوشمزه و مقوی خانگی است.

    نکاتی در تهیه آش سیرابی

    • برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی می‌توانید در انتهای آماده شدن آش، یک پیمانه کشک ساییده شده سفت را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید آش چند قل بخورد.
    • برای تزیین آش سیرابی می‌توانید از سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ استفاده کنید.
    • برای اینکه زمان پختن سیرابی کمتر شود، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.
    • برای خوشمزه‌تر شدن آش سیرابی، در اواسط پخته شدن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون به آن اضافه کنید.
    • در هنگام تمیز کردن سیرابی، اگر متوجه شدید که تمیز نمی‌شود، آن را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آن را تمیز کنید. برای شستشوی بهتر سیرابی از مقداری نمک نیز می‌توانید استفاده کنید.
    • اگر دسترسی به سبزی آش تازه ندارید می توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش سیرابی استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش سیرابی با سبزی خشک لذت ببرید.
    • طرز تهیه آش سیرابی که به آموزش آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه بریانی

    خواص و مضرات سیرابی

    • این غذا در رفع کم خونی موثر است و از آنجا که اکثر خانم‌ها از مشکل کم خونی و عوارض آن رنج می‌برند، پیشنهاد می‌شود که این غذا را در رژیم غذایی خود جای دهند. این غذا در دوران بارداری هم با اجازه پزشک می‌تواند اکثر ویتامین های مورد نیاز جنین و مادر را تامین کند.
    • این غذا به علت دارا بودن ویتامین A، در افزایش قدرت بینایی هم موثر است. این ویتامین همچنین در سلامت پوست و مو هم موثر است.
    • این غذا به کسانی که سطح کلسترول آن‌ها بالاست یا دچار بیماری‌های قلبی هستند، توصیه نمی‌شود.

    امیدواریم که شما هم این غذا را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به خوردن کله پاچه هم علاقه مند هستید، آن را در منزل درست کنید. به این منظور می‌توانید طرز تهیه کله پاچه در منزل هم مزه طباخی‌ها را آموزش ببینید.

    سوالات متداول در طرز تهیه آش سیرابی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه آش سیرابی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای تمیز شسته شدن سیرابی چه کنیم؟

    در هنگام تمیز کردن سیرابی، اگر متوجه شدید که تمیز نمی‌شود، آن را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آن را تمیز کنید. برای شستشوی بهتر سیرابی از مقداری نمک نیز می‌توانید استفاده کنید.دقت کنید اگر سیرابی مدت زمان زیادی در آبجوش بماند پرزهای کثیف آن قابل شستشو نمی‌شود.

    برای از بین بردن بوی بد سیرابی چه کنیم؟

    برای از بین بردن بوی سیرابی هنگام پختن آن مقداری پیاز و سیر و ادویه اضافه کنید و همچنین در انتهای پخت از آبلیموی تازه در سیرابی استفاده کنید.

    آیا در آش سیرابی کشک می‌ریزند؟

    بله میتوانید کشک ساییده شده بریزید و بهترین زمان اضافه کردن کشک در انتهای پخت آش است.

    چرا آش سیرابی لعاب نمی‌اندازه؟

    اگر آب داخل آش زیاد باشد و زمان پخت آش کم باشد باعث می‌شود حبوبات خوب پخته نشده و آش کم لعاب شود.

    برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی چه کنیم؟

    برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی می‌توانید در انتهای آماده شدن آش، یک پیمانه کشک ساییده شده سفت را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید آش چند قل بخورد. همچنین در اواسط پخته شدن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون به آن اضافه کنید.برای بهتر شدن آش سیرابی از میزان پیاز داغ بیشتری استفاده کنید. همچنین می‌توانید در انتهای پخت به آش نعنا داغ و سیر داغ اضافه کنید تا آش طعم بهتری داشته باشد.

    سبزی آش سیرابی چیست ؟

    در این دستور آشپزی از سبزی تره،گشنیز و جعفری و شنبلیله برای آش سیرابی استفاده شده است. اما شما می‌توانید به دلخواه سبزیجات دیگری که مخصوص آش است را به آش سیرابی اضافه کنید.همچنین اگر دسترسی به سبزی آش تازه ندارید می توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش سیرابی استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش سیرابی با سبزی خشک لذت ببرید.

    حبوبات مخصوص آش سیرابی چیست؟

    می‌توانید برای آش سیرابی از انواع حبوبات مانند نخود لوبیا عدس ماش گندم جو و برنج استفاده کنید .استفاده از انواع حبوبات در آش سیرابی سلیقه ای است.

    ۳.۸/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۲ دیدگاه ها

    1. من نخود و سیرابی و پیاز ومیذارم چندساعت بپزن در آخر خورده برنج اضافه میکنم، و برای تزئین پیاز داغ و نعناع داغ، خیلی خوشمزه میشه، دستور شما هم عالی?

    2. من این آش سی و پنج سال قبل موقعی که رفته بودیم سرگله برای خونه جدیدمون یه گوسفنددبخریم خوردم همسر اقای گله دار با هیزم این آش پخته بود طعمش هنوز زیر زبونم هست عالی بود

    3. خوب غذای خوش مزه ای بود و عالی بود۵تشکر فراوان و از سازنده این برنامه که این چیز هارا دارد ?????????????????????????????????????????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.