آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش آبادانی غلیظ و سنتی در منزل

آش آبادانی یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین آش‌هایی است که اصالت آن به خوزستان برمی گردد. این آش بسیار مقوی، غلیظ و کش‌دار است به همین دلیل معمولا آن را در وعده صبحانه میل می کنند. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و آسان‌ترین طرز تهیه آش آبادانی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش آبادانی

  • مدت زمان آماده‌سازی این آش ۴-۳ ساعت است.
  • مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۵-۴ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این آش لذیذ را طبخ کنید.
  • درجه سختی تهیه این آش در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.
مواد لازم جهت تهیه آش آبادانی:
نخود۱۰۰ گرم
لوبیا سفید۱۰۰ گرم
عدس۱۵۰ گرم
تره۵۰۰ گرم
برنج۳۰۰ گرم
گوشت گوساله۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده گوساله۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار دلخواه
کشکبه مقدار دلخواه
نعنا خشک به مقدار دلخواه

مرحله اول | خیساندن حبوبات

در اولین مرحله برای تهیه این آش به سراغ حبوبات روید. نخود و لوبیا را تمیز کنید و بشویید. آن‌ها را در ظرف های جدا با مقداری آب بخیسانید. بهتر است در این بازه زمانی آب روی آن ها را چندین بار عوض کنید.

خیساندن حبوبات قبل از پخت موجب می‌شود روند پخت آن‌ها سریع‌تر انجام شود و تا حد زیادی نفخ حبوبات گرفته شود. برنج و عدس را نیز به همین ترتبی بشویید و بخیسانید.

بیشتر بخوانید: آش هویج و جو به روش همدانی

مرحله دوم | پختن نخود

در مرحله دوم به سراغ پخت نخود روید. درون قابلمه مناسبی نخود را با مقداری آب بریزید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا نخود‌ها نیم‌پز شوند.

مراحل تهیه آش آبادانی

مرحله سوم | پخت لوبیا

در مرحله سوم به سراغ لوبیاهای خیسانده شده روید. آن ها را درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال لوبیاها را به قابلمه نخود در حال پخت بیفزایید و مجدد درب قابلمه را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا لوبیا نیز تا حد زیادی بپزد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم | آماده سازی پیاز

    در مرحله چهارم به سراغ پیاز روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید، یکی از پیازها را خلالی خرد کنید و کنار گذارید. پیاز دوم را نگینی خرد کرده و به سراغ مرحله بعد ر.ید.

    مرحله پنجم | افزودن پیاز و گوشت

    در پنجمین مرحله گوشت را بشویید و به چند تکه برش زنید حال گوشت‌‌های خرد شده را به همراه پیاز نگینی خرد شده به حبوبات در حال پخت بیفزایید. همه مواد را بهم زنید و اگر آب نیاز داشت مقدار مناسب آب جوش به آش بیفزایید.

    توجه داشته باشید که بهتر است در همان ابتدا برای پخت آش آب را به مقدار کافی به قابلمه بیفزایید که در طول زمان پخت نیاز به افزودن آب نباشد. وقتی آب آش از ابتدا کافی باشد غلظت و طعم نهایی آش شما خیلی بهتر است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش عدس به روش خانگی

    مرحله ششم | آماده‌سازی پیاز داغ

    در این مرحله پیاز خلالی شده در مرحله چهارم را درون تابه مناسبی بریزید و با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. پیاز سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافیش گرفته شود و به سراغ مرحله بعد روید.

    مرحله هفتم | افزودن زردچوبه

    در هفتمین مرحله درون همان تابه‌ای که پیاز را تفت دادید کمی زردچوبه بریزید و تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود. حال ترکیب فوق را به قابلمه بیفزایید و همه مواد را بهم زنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

    مرحله هشتم | آماده سازی تره

    در هشتمین مرحله به سراغ آماده‌سازی تره روید. آن را تمیز کنید و برگ های زرد و پلاسیده آن را جدا سازید. حال تره را با مقداری آب بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیش گرفته شود. با کمک خردکن، میکسر یا چاقو تره‌ها را خرد کنید و کنار گذارید.

    دستور پخت آش آبادانی

    مرحله نهم | افزودن عدس

    در مرحله نهم به سراغ عدس روید. آب اضافی عدس‌ها را بگیرید و آن‌ها را درون صافی بریزید. عدس‌ها را به قابلمه آش بیفزایید و همه مواد را بهم زنید. درب قابلمه را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا عدس‌ها تا حد زیادی بپزند.

    مرحله دهم | افزودن برنج

    در دهمین مرحله به سراغ برنج روید. برنج خیسانده شده را به قابمه آش بیفزایید و همه مواد را بهم زنید. مجدد درب قابلمه را ببندید وزمان دهید تا روی حرارت کم ۳۰-۴۰ دقیقه بپزد تا برنج نرم شود.

    مرحله یازدهم | افزودن تره و تنظیم چاشنی آش

    در یازدهمین مرحله به سراغ تره روید و تره خرد شده را به آش بیفزایید. همه مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. مقداری نمک و فلفل به آش زنید و زمان دهید تا روی حرارت کم آش بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه یاوان آشی خوشمزه اردبیل

    مرحله دوازدهم | آماده‌سازی نعنا داغ

    در مرحله دوازدهم به سراغ آماده سازی نعنا روید. حالا درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید. کمی زمان دهید تا روغن داغ شود. نعنا را درون تابه بریزید و کمی تفت دهید، تا عطر نعنا آزاد شود. توجه داشته باشید که نعنا به سرعت می‌سوزد، تیره و سیاه می‌شود. پس از چند ثانیه نعنا را از روی حرارت بردارید و به محتوای آش در حال پخت بیفزایید.

    مرحله سیزدهم | تفت دادن گوشت چرخ‌کرده

    در این مرحله به سراغ گوشت چرخ کرده روید و گوشت را به تابه‌ای که در آن نعنا داغ درست کردید بیفزایید. گوشت را کمی تفت دهید تا حالت نیمه پختگی به خود گیرد. حال مقداری فلفل و نمک به گوشت چرخ‌کرده زنید و به تفت دادن ادامه دهید. ترکیب فوق را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعد روید.

    آش آبادانی خوشمزه؛ یک صبحانه مقوی

    مرحله چهاردهم | له کردن گوشت‌های پخته شده

    در چهاردهمین مرحله گوشت های پخته شده را از قابلمه خارج کنید. گوشت ها را با کمک چنگال ریش ریش کنید و مجدد به آش بیفزایید. در همین مرحله گوشت چرخ کرده را نیز به محتوای درونقابلمه آش اضافه کنید و همه مواد آش را بهم زنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کارده شیرازی

    مرحله پانزدهم | سرو و تزیین آش

    در پانزدهمین مرحله غلظت و میزان پختگی حبوبات را بررسی کنید و در صورت کافی بودن به سراغ سرو آش روید. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیازداغ ، نعناداغ و کشک روی آن را تزیین و نوش جان کنید.

    امیدواریم طبق روش فوق این غذای جنوبی را بپزید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید. از این که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.