آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش قلقل خوشمزه و مخصوص؛ به روش شوشتری

اگر از غذاهای سنتی ایرانی لذت می‌برید و به دنبال یک طعم جدید و متفاوت هستید، حتماً آش قلقل شوشتری را امتحان کنید. آش قلقل یکی از آش‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر شوشتر برمی‌گردد و با ترکیبی از مواد اولیه متنوع و سالم تهیه می‌شود. در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه آش قلقل شوشتری را به شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت تهیه آش قلقل شوشتری:
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۵۰ گرم
پیاز۳ عدد
گندم پوست کنده۱۵۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱۰۰ گرم
عدس۱۰۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
لپه باقالی۱۰۰ گرم
نعنا خشکبه مقدار لازم
سیر داغ (اختیاری)به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
نعنا داغ (اختیاری) به مقدار لازم

مراحل تهیه آش قلقل شوشتری

مراحل تهیه آش قلقل شوشتری به شرح زیر است:

مرحله اول: خیساندن حبوبات

حبوبات را قبل از پخت خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و سریع‌تر بپزند. برای این کار، حبوبات را چند ساعت قبل از پخت یا از شب قبل در آب سرد خیس کنید. هر چند ساعت یک بار، آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها خارج شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شل پتله همدان

مرحله دوم: پخت برنج و گندم پوست کنده

بهتر است که قبل از پخت آش قلقل شوشتری، برنج و گندم پوست کنده را چند ساعت در آب خیس کنید. بعد از خیساندن باید آن‌ها را به همراه آب اضافی در قابلمه‌های جدا بپزید. گندم پوست کنده را بعد از پخته شدن با گوشت کوب له کنید.

توجه: می‌توانید برنج را نیز به همراه گندم له کنید.

مراحل تهیه آش قلقل شوشتری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: پختن گوشت

    ابتدا یک پیاز را پوست گرفته، شسته و به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس پیازهای خرد شده را به همراه گوشت، زردچوبه و فلفل سیاه داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گوشت کاملا پخته شود. پس از پخت کامل گوشت، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید.

    مرحله چهارم: پخت حبوبات

    حبوبات را از آبکش رد کرده و در قابلمه بریزید. به اندازه کافی آب به قابلمه اضافه کنید تا حبوبات را بپوشاند. نمک را به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. حرارت را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید حبوبات به آرامی پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کاچی همدان با بلغور گندم

    مرحله پنجم: تفت دادن پیاز و نعنا

    برای تهیه پیاز داغ با نعنا، ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پیازهای خلالی شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. پس از چند دقیقه که پیازها نرم شدند، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید. مجدداً تفت دادن را ادامه دهید تا پیازها طلایی شوند. در نهایت، نعنا را به پیازها اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید.

    آش خوشمزه و مخصوص شوشتری

    مرحله ششم: پخت آش قلقل شوشتری

    ابتدا آب گوشت را از صافی رد کنید و در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس حبوبات پخته شده، برنج و گندم له شده و گوشت ریش ریش شده را به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس پیاز و نعنا تفت داده شده را داخل آن بریزد و هم بزنید. سپس حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید آش به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بجوشد و جا بیفتد. در انتهای پخت، نمک را به مقدار دلخواه به آش اضافه کنید و هم بزنید.

    توجه: آش قلقل شوشتری را در طول پخت مدام هم بزنید تا کش‌دار و غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش بلغور شیر مشهدی

    مرحله هفتم: سرو آش قلقل شوشتری

    بعد از اینکه آش به خوبی جا افتاده شد، آن را در یک کاسه ریخته و با سیر داغ یا نعنا داغ تزیین کنید. آش قلقل شوشتری شما آماده است، نوش جانتان!

    آش قلقل شوشتری این غذای جنوبی با طعم بی‌نظیر خود، شما را مجذوب خود می‌کند. امیدوارم این دستور پخت از مجله آشپزی اکالا را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.