آشپزیغذاهای سنتی

لیست غذاهایی که در سفر به جنوب باید امتحان کنید!

غذاهای جنوبی اغلب با مواد اولیه و ادویه‌های تند و خوشمزه تهیه می‌شود و با خوردن آن طعم و مزه‌های جدیدی را تجربه می‌کنیم. در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم به معرفی انواع غذاهای جنوبی بپردازیم تا اگر قصد سفر به جنوب را دارید برای آشنایی با طعم غذاهای جنوبی حتما این غذاها را هم امتحان کنید.

لیستی از محبوب‌ترین غذاهای جنوبی

جنوب ایران غذاهای خوشمزه و با طعم تندی دارد که می‌توانید در سفر به جنوب از میان انواع این غذاها امتحان کنید و با طعم‌لذیذ بهترین غذاهای مردم مهمان نواز جنوب آشنا شوید. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین این غذاها پرداخته‌ایم.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از غذاهای خوشمزه جنوبی است که با انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سنگسر، هامور، شیر، سرخو، جش، شوریده و سکن درست می‌شود.

طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مجلسی؛ به روش اصیل جنوبی‌ها

قلیه ماهی از جمله غذاهای مناسب برای مهمانی‌ها و وعده‌های غذایی است که همراه با برنج سرو می‌شود. برای درست کردن قلیه ماهی انواع ماهی جنوب، تمر هندی، رب‌انار، ادویه‌های مخصوص و سبزی قلیه شامل گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود.

برای یادگیری دستور پخت قلیه ماهی، این مقاله را بخوانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ماهی صبور

    ماهی صبور یکی دیگر از غذاهای خوش‌طعم جنوبی است که مردم جنوب آن را روی آتش کباب می‌کنند و همراه با سبزی‌پلو یا نان سرو می‌شود. البته در تهیه ماهی صبور موادی مانند سبزی ماهی شامل گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، رب، فلفل، نمک، سیر و پیاز داخل شکم ماهی پر می شود و سپس ماهی را کباب می‌کنند.

    طرز تهیه ماهی صبور (حشو) به روش جنوبی؛ روی منقل و در فر

    برای یادگیری دستور پخت ماهی صبور، این مقاله را بخوانید.

    سمبوسه

    سمبوسه یک غذا یا پیش‌غذای سنتی است که با نان لواش طبخ می‌شود و داخل آن با سیب‌زمینی، گوشت، پیاز پر می‌کنند و در تهیه آن از انواع ادویه های تند استفاده می‌شود. لذت اصلی سمبوسه به گاز زدن نان سرخ شده و چشیدن مزه مواد داخل آن است.

    طرز تهیه سمبوسه؛ اصول پیچیدن نان لواش مثلثی

    برای یادگیری دستور پخت سمبوسه، این مقاله را بخوانید.

    فلافل

    فلافل یکی از محبوب‌ترین غذاهای فست‌فودی در ایران است که با استفاده از نخود، خیارشور، ترشی، گوجه درست می‌شود و با نان باگت سرو می‌شود. می‌توان به مواد فلافل سیب‌زمینی و سبزیجات هم اضافه کرد اما مواد اصلی آن را نخود و ادویه فلافل تشکیل می‌دهد. جنوبی ها فلافل را به همراه سس‌انبه و سس فلفل میل می‌کنند که تندی آن را دو برابر می‌کند.

    ۵ نوع طرز تهیه فلافل؛ مرحله به مرحله به روش مغازه و ساندویچی

    برای یادگیری دستور پخت فلافل، این مقاله را بخوانید.

    قیمه بوشهری

    قیمه بوشهری با ظاهری متفاوت از قیمه معمولی، اما با همان مواد شامل گوشت، لپه، گوجه و رب‌گوجه درست می‌شود. برای طبخ قیمه بوشهری ابتدا گوشت و لپه پخته شده را می کوبند تا کاملا له شود، طعم آن نیز کمی تند و شور است. این غذا به همراه شکر پلو و ماست سرو می‌شود. برای تهیه شکر پلو نیز برای شیرین شدن برنج از زعفران، شکر و گلاب استفاده می‌شود.

    دستور پخت خورشت قیمه بوشهری

    برای یادگیری دستور پخت قیمه بوشهری، این مقاله را بخوانید.

    آب پیازی

    یکی از غذاهای قدیمی و سنتی خوزستان آب پیازی (اوپیوزی) است که طعم ترش و ملسی شبیه به اشکنه دارد. برای تهیه این غذا ابتدا پیازها را سرخ کرده و رب انار، فلفل و نمک را به آن اضافه می‌کنند و تفت می‌دهند تا خامی رب گرفته شود. سپس آب‌جوش می‌ریزند تا محتویات قابلمه بجوشد و در ادامه تخم‌مرغ‌ها را داخل آن می شکنند و درب قابلمه را می‌گذارند تا تخم‌مرغ‌ها سفت شوند. پس از پخت تخم‌مرغ، تکه‌های نان را به غذا اضافه می‌کنند و کمی مخلوط می‌کنند تا نان نرم شود.

    طرز تهیه اوپیوزی (آب پیازی یا اشکنه) خوش طعم؛ به روش جنوبی

    برای یادگیری دستور پخت آب پیازی (اوپیوزی)، این مقاله را بخوانید.

    هواری

    هواری از غذاهای جنوبی است و اغلب به هر غذایی که با مرغ و ماهی تهیه می‌شود هواری می‌گویند. هواری که نام اصلی آن پلو عربی یا مکبوس است و از کشورهای عربی وارد ایران شده است از ترکیب پیاز، گوشت، لپه، پوره گوجه و برنج تهیه می‌شود.

    طرز تهیه هواری پلو جنوبی با ماهی تازه؛ خوشمزه و مخصوص

    البته هواری را می‌توان را مرغ و ماهی یا میگو نیز تهیه کرد. ادویه‌های متنوعی از جمله ادویه کاری، تخم‌گشنیز، نمک، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه، فلفل قرمز، میخک، هل و دارچین نیز در این غذا استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به جنوب ایران حتما طعم لذیذ هواری را امتحان کنید.

    برای یادگیری دستور پخت هواری، این مقاله را بخوانید.

    دو پیازه میگو

    دو پیازه یکی از غذاهای جنوبی است که با میگو تهیه می‌شود و می‌توان آن را همراه با برنج سرو کرد. برای طبخ این غذا ابتدا میگوها را سرخ می‌کنند و در ادامه پیاز و سیر را به همراه ادویه ها تفت می دهند، سپس پوره گوجه‌فرنگی را به آن افزوده و می‌گذارند آب آن کشیده شود و در ادامه ماست را به آن افزوده و میگوها را به مواد اضافه می‌کنند تا بجوشد و میگوها کاملا بپزد.

    طرز تهیه دوپیازه میگو جنوبی مخصوص بوشهر

    برای یادگیری دستور پخت دوپیازه میگو، این مقاله را بخوانید.

    ماهی برشته

    ماهی برشته غذای محلی مردم هرمزگان است که در صورت استفاده از ماهی‌های بزرگ مثل سنگسر، سرخو، هور و زرده ابتدا شکم آن را خالی می‌کنند و با موادی از جمله گشنیز، شوید؛ پیاز، فلفل و ادویه پر می‌کنند و می‌گذارند روی آتش برشته شود.

    بلالیت

    بلالیت دسر بوشهری است که اغلب به عنوان صبحانه یا افطاری در ماه رمضان طبخ می‌شود.

    طرز تهیه بلالیت؛ دسر خوشمزه و محبوب بوشهری‌ها

    برای یادگیری دستور پخت بلالیت، این مقاله را بخوانید.

    خوراک خرچنگ

    خوراک خرچنگ که جنوبی‌ها با نام سینگو می‌شناسند یکی از مقوی‌ترین غذاهای دریایی جنوب و سرشار از کلسیم و فسفر است.

    ماهی مرکب

    ماهی مرکب یک نوع ماهی کمیاب و خوشمزه در جنوب است که کالری بالایی دارد اما پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به جنوب طعم بی‌نظیر ماهی مرکب را امتحان کنید.

    دمی لخلاخ

    دمی لخلاخ یک دمپختک خوشمزه جنوبی است که با استفاده از ماهی‌های هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می‌شود و می‌توان از لیموعمانی و تمبر هندی نیز در پخت آن استفاده کرد که یکی از خوراک‌های لذیذ بوشهری است.

    پودینی کوسه

    پودینی کوسه یک غذای محلی است که با کوسه‌ماهی یا سفره‌ماهی طبخ می‌شود. برای تهیه پودینی گوشت کوسه از استخوان آن جدا می‌شود و سپس آب پز می‌شود. گوشت کوسه را ریش ریش می‌کنند و آب آن را می‌گیرند. سپس گوشت کوسه را همراه با پیاز، سیر، سبزیجات تفت می‌دهند و ادویه‌های مختلف، رب و لیمو‌عمانی نیز اضافه می‌کنند.

    طرز تهیه پودینی کوسه؛ غذایی از دل هرمزگان

    برای یادگیری دستور پخت پودینی کوسه، این مقاله را بخوانید.

    مهوه

    مهوه یک غذای آبکی، تند و شور است که از ماهی موتو تهیه می‌شود. مهوه غذایی جنوبی است که با نان سرو می‌شود و بسیار مقوی است.

    دال عدس

    دال عدس نوعی سوپ جنوبی است که با طعم تند و لذیذ به عنوان پیش غذای جنوبی طرفداران زیادی دارد و حتی برخی به عنوان صبحانه نیز میل می‌کنند.

    طرز تهیه دال عدس

    برای یادگیری دستور پخت دال عدس، این مقاله را بخوانید.

    آش آبادانی

    آش آبادانی یکی از انواع آش‌های خوشمزه جنوب است که اغلب برای صبحانه تهیه می‌شود و انرژی لازم برای کل روز را تامین می‌کند. آش آبادانی غذایی با طعم تند است.

    طرز تهیه آش آبادانی غلیظ و سنتی در منزل

    برای یادگیری دستور پخت آش آبادانی، این مقاله را بخوانید.

    هزاری

    هزاری یکی از انواع غذاهای دریایی است که در شهر بندرعباس و به روش‌های مختلف تهیه می‌شود.

    امگشت

    امگشت نوعی پلوی خوشمزه و آسان است که جنوبی‌ها با فلفل زیاد تهیه می‌کنند. در واقع امگشت پلو ترکیبی از مزه‌های مختلف و تند و در عین حال غذایی مقوی است.

    طرز تهیه امگشت (مگشت‌) پلو خوشمزه جنوبی؛ با تن ماهی

    برای یادگیری دستور پخت امگشت، این مقاله را بخوانید.

    تباهگ

    تباهگ نیز یک نوع پلو است که مانند بسیاری دیگر از انواع غذاهای جنوبی مقوی و لذیذ است. تباهگ اغلب برای روزهای سرد زمستان یا برای وعده سحری در ماه رمضان تهیه می‌شود.

    تنورچه

    تنورچه نوعی خوراک لوچی است که طعم خوشمزه و شگفت‌انگیزی دارد و با یکبار چشیدن مزه آن عاشق این غذا خواهید شد.

    خورشت‌ سبزی اهوازی

    خورشت‌سبزی نوعی خورش شبیه به قرمه سبزی است که از ترکیب گوشت؛ پیاز، لوبیا چشم بلبلی، لیمو عمانی، انواع سبزیجات از جمله گشنیز، شنبلیله و جعفری تهیه می‌شود. با خوردن خورشت سبزی اهوازی می‌توانید طعم آشنا و لذیذی را تجربه کنید.

    خرما پلو

    خرما پلو غذایی مقوی است که برای سحر یا افطار طبخ می شود. این غذا از برنج، خرما، زعفران، کره، گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده به همراه ادویه‌های مخصوص طبخ می‌شود. برای تزئین خرما پلو نیز از خلال بادام، کشمش، زرشک، پیاز داغ و خلال پسته استفاده می‌شود.

    طرز تهیه خرما پلو با مرغ زعفرانی؛ مقوی و خوشمزه

    برای یادگیری دستور پخت خرما پلو، این مقاله را بخوانید.

    آش ارده یا ارده پلو

    آش ارده خوزستان نوعی آش است که با برنج، ماش، ارده، شیره خرما و نمک تهیه می‌شود و از نظر ظاهری شباهت به آش ندارد. به دلیل استفاده از ارده و شیره خرما طبع گرمی دارد و برای فصل سرد درست می‌کنند.

    طرز تهیه آش ارده دزفولی؛ دلچسب و مقوی مناسب زمستان

    برای یادگیری دستور پخت آش ارده یا ارده پلو، این مقاله را بخوانید.

    آش قلقل

    آش قلقل نیز نوع دیگری آش است که از برنج، گوشت قرمز، پیاز، لیمو عمانی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، عدس، نخود، لپه باقالی و فلفل و زردچوبه درست می‌شود. به دلیل مقوی بودن این غذا، احساس سیری را تا ساعت‌ها خواهید داشت و انرژی لازم برای طول روز را تامین می‌کند.

    طرز تهیه آش قلقل خوشمزه و مخصوص؛ به روش شوشتری

    برای یادگیری دستور پخت آش قلقل، این مقاله را بخوانید.

    پاکوره یا پوکورا

    پوکورا نوعی پیش‌غذای خوشمزه بوشهری است که از ترکیب سبزیجات، آرد و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. پوکورا به دلیل طعم تندی که دارد همراه با سس ماست، سس انبه و نعناع سرو می‌شود.

    طرز تهیه پاکوره آرد به روش اصیل جنوبی؛ خوشمزه و ساده

    برای یادگیری دستور تهیه پاکوره یا پوکورا، این مقاله را بخوانید.

    کبه

    کبه غذایی با طعمی مشابه سمبوسه است که برای پخت آن ابتدا برنج را می‌پزند و پیاز را با گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر و سیب‌زمینی ترکیب می‌کنند. در ادامه داخل برنج را با مخلوط گوشت پر می‌کنند و با روغن سرخ می‌کنند. برخی مواقع در ترکیب گوشت از کشمش، مغز گردو و خلال بادام نیز استفاده می‌شود.

    2 نوع طرز تهیه کبه؛ غذای خوشمزه و محلی عربی

    برای یادگیری دستور پخت کبه، این مقاله را بخوانید.

    کباب بز

    کباب بز نوعی کباب با طعم لذیذ و بافتی نرم است که با نان تنوری میل می‌شود و طعمی مشابه کباب چنجه دارد.

    در این مقاله از اکالا بلاگ تلاش کردیم انواع غذاهای معروف و محبوب جنوب ایران را معرفی کنیم که در صورت سفر به شهرهای جنوبی حتما از بین آن‌ها امتحان کنید و تجربه‌ای خوشمزه از طعم‌های تند و متفاوت غذاهای جنوبی را برای خود به ارمغان بیاورید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.