آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه امگشت (مگشت‌) پلو خوشمزه جنوبی؛ با تن ماهی

امگشت‌ پلو یا مگشت پلو، یکی از انواع پلوهای قاطی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. اصالت این غذا به شهرهای جنوبی برمی‌گردد. مواد اولیه تهیه این غذا بسیار ساده و در دسترس است، این غذا در زمان کوتاهی تهیه می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. یکی از بهترین انتخابات شما برای روزهایی است که زمان کافی برای طبخ غذا را ندارید.

ما امروز در این بخش از مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه امگشت پلو را به صورت کامل و دقیق آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه امگشت پلو

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۵ نفر است که شما به راحتی با ضرب و تقسیم ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش یا کاهش دهید.

درجه سختی تهه این غذا در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه امگشت پلو:
تن ماهی۱ عدد
برنج۴ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۵ حبه
شنبلیله۵۰ گرم
گشنیز۱۵۰ گرم
کشمش پلویی۱ پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
روغن  به مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی تن ماهی

در اولین مرحله به سراغ تن ماهی روید. درون ظرف مناسبی مقداری آب بریزید و قابمه را روی حرارت قرار دهید. تن ماهی را درون آب قرار دهید و ۱۵-۲۰ زمان دهید تا تن در آب بجوشد. سپس منتظر بمانید تا تن خنک شود، آن را از آب خارج کنید و درب تن را باز کنید. در این مرحله برای بالاتر رفتن سرعت طبخ غذا به سراغ مرحله دوم روید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو مخلوط به روش مشهدی

    مرحله دوم | آماده‌سازی برنج

    در دومین مرحله به سراغ برنج روید. آن را تمیز کنید و بشووید، برنچ را با مقداری نمک و اب بخیسانید. حال درون قابلمه مناسبی مقدار ی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا آب به جوش آید. برنج‌های خیسانده شده را به آن بیفزایید.

    ۶-۸ دقیقه زمان دهید تا برنج‌ها نیم‌پز شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید. توجه داشته باشید که بافت و جنس برنج های مختلف متفاوت است پس مدیریت این مرحله را متناسب با نوع برنج مصرفیتان به شما می‌سپاریم.

    مراحل تهیه امگشت پلو

    مرحله سوم| آماده‌سازی پیاز و سیر

    در سومین مرحله به سراغ پیاز روید، آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن ریخته و پیاهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید. پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند، در همین مرحله سیر را بشویید و پوست بگیرید. حال با کمک سیرله کن آن را پوره کنید. پوره سیر را به تابه اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی؛ با مرغ و گوشت قلقلی

    مرحله چهارم | افزودن ادویه‌ها

    در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به ترکیب درون تابه بیفزایید. اندکی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و به سراغ مرحله بعدی روید.

    مرحله پنجم | آماده سازی سبزی‌ها

    در پنجمین مرحله به سراغ سبزیها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید، با کمک میکسر، خردکن یا چاقو به صورت ساطوری خرد کنید. اگر سبزیجات تازه در دسترس نداشتید می توانید از سبزی خشک استفاده کنید. سبزی‌ها را به محتوای درون تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال تن ماهی را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و مجدد کمی تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوتی پلو اردبیل

    مرحله ششم | افزودن کشمش پلویی

    در ششمین مرحله کشمش‌های پلوی را به محتوای درون تابه اضافه کنید و بهم زدن ادامه دهید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. با کمی نمک چاشنی آن را تنظیم کنید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    4 نکته طلایی که در تهیه امگشت‌ پلو باید بدانید!

    مرحله هفتم | پختن برنج

    در آخرین مرحله ته قابلمه را با ته دیگ مورد علاقتان بپوشانید. حالا مقداری از برنج را روی آن بریزید و لایه نازکی از موادی که در تابه تهیه کرده بودید روی آن بریزید و این کار را تا پایان یافت موادتان ادامه دهید. برنج را از سمت دیواره های قابلمه به سمت مرکز هدایت کنید و با ته کفگیر چند حفرا در آن ایجاد کنید.

    این کار به بهتر دم کشیدن پلو شما کمک می‌کند. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت کم به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا پلو بپزد. حال آن را در ظرف سرو بریزید و نوش جان کنید. برخی برنج را به صورت ساده می‌پزند و محتوای امگشت پلو را نیز جداگانه تهیه و در نهایت با غذا سرو می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان

    ۴ نکته طلایی که در تهیه امگشت‌ پلو باید بدانید!

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه امگشت پلو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. امگشت پلو را می‌توانید با انواع ماهی تازه تهیه کنید.
    2. برخی رب گوجه فرنگی به مواد امگشت پلو می‌زنند.
    3. شما می‌توانید این غذای جنوبی را با مرغ تهیه کنید.
    4. توجه داشته باشبد که استفاده بیش از اندازه از شنبلیله موجب تلخ شدن غذای شما می شود.

    از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۳/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. سلام .من جنوبی هستم ما معمولا با شوید می‌پزیم
      و شنبلیله استفاده نمی‌کنیم ،اصلا و ابدا.و‌هم چنین با پیاز فراوان .هر چه پیاز بیش تر خوشمزه تر .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.