آشپزینکات آشپزی

بهترین روش نگهداری هویج در یخچال و فریزر + نکات کلیدی

هویج، یکی از خوراکی‌ها و سبزیجات پرکاربرد در آشپزی است. طعم شیرین و رنگ بسیار درخشان آن زیبای غذاهای شما را دوچندان می‌کند، هویج سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. شاید شما نیز با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، گاهی برای طبخ غذا عجله داشته باشید و هویج در دسترستان نباشد.

ما امروز در این بخش از مجله اینترنتی اکالا بلاگ روش‌های مختلف نگهداری از هویج در یخچال و فریزر را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که در قالب این مقاله ارائه خواهیم داد، در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های نگهداری اصولی هویج در فریزر

هویج‌ها را با مقداری آب به خوبی بشویید، پوست آن‌ها را بگیرید و به اندازه دل‌خواه برش زنید. حال قابلمه‌ای متناسب با حجم هویج‌ها آب کنید و روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به نقطه جوش برسد، هویج‌های برش زده را درون آب جوش بریزید و ۳-۵ دقیقه زمان دهید تا در آب بجوشند. پس از گذشت زمان اعلام شده هویج‌ها را از آب جوش خارج کنید و درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود.

در این مرحله آن‌ها را درون زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریزر متناسب با هر مقدار که مصرف دارید بسته بندی کرده و در فریز نگهداری کنید. توجه داشته باشید که اگر زمان بیشتری هویج‌ها را در آب جوش نگهدارید در زمان پخت ان‌ها له می‌شوند و بافت خود را از دست می‌دهند. شاید برایتان این سوال پیش آید که چرا به صورت خام هویج را فریز نکنید!

درپاسخ به این سوال باید بگوییم که هویج خام خرد شده پس از فریز شدن و در زمان استفاده آن در غذا بسیار سفت شده و به خوبی پخته نمی‌شود. حال اگر قصد فریز کردن هویج رنده شده خام را دارید می‌توانید مرحله جوشاندن را حذف و مستقیم هویج‌های رنده شده خام را در زیپ‌کیپ قرار دهید و فریز کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های نگهداری خیار در یخچال یا فریزر

ذخیره سازی کوتاه مدت هویج

دو روش زیر بای نگهداری کوتاه مدت هویج (۱-۲ هفته ) به شما کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش اول | نگهداری هویج در آب

    اگر تصمیم دارید که هویج را طی ۷-۱۰ روز به صورت تازه مصرف کنید این روش برای شما بسیار مناسب است. هویج‌ها را بشویید و پوست بگیرید ،ابتدا و انتهای آن‌ها را جدا نکنید. حال درون ظرف مناسبی مقداری آب سرد بریزید و هویج‌ها را در آب قرار دهید. توجه داشته باشید که هویج‌ها باید کاملا در آب غوطه‌ور باشند، ظرف را درون یخچال نگهداری کنید .

    نکته: توجه داشته باشید که باید آب ظرف را هر روز عوض کنید و هویج‌ها را با آب تازه خیس کنید. ماندن در همان آب به مت طولانی تر نه تنها موجب حفظ هویج نمی‌شود بلکه هویج‌های شما لزج و پلاسیده می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: چند راهکار برای تازه نگه داشتن موز در یخچال

    روش‌های نگهداری اصولی هویج در فریزر

    روش دوم | نگهداری هویج با کمک دستمال مرطوب

    در این روش نیز شما می‌توانید هویج را به مدت ۱-۲ هفته تازه و شاداب نگهداری کنید. باید هویج‌ها را بشویید و پوست بگیرید (سر و ته آن را جدا نکنید) حال هویج‌ها را به صورت جداگانه درون دستمال کاغذی بپیچید و چند اسپری آب خنک به آن‌ها زنید تا دستمال کاغذی مرطوب شود.

    هویج‌های دستمال پیچی شده را درون زیپ‌کیپ قرار دهید و آن را دریخچال در قسمتی کاملا خنک نگهداری کنید. رطوبت دستمال کاغذی در این روش موجب شاداب ماندن و حفظ شدن رنگ و طعم هویج می شود.

    بیشتر بخوانید: ترفند تازه نگه‌داشتن سبزیجات به مدت طولانی در یخچال

    ذخیره سازی بلند مدت هویج

    در ادامه دو روش بسیار ساده و کاربردی را برای نگهداری بلند مدت هویج (حدود ۱سال) به شما آموزش خواهیم داد.

    روش اول | رنگ زدایی

    شما با استفاده از این روش هویج را به مدت ۱ سال می‌توانید نگهداری کنید. برای استفاده از این روش کافی است که هویج را بشویید و پوست بگیرید، حال هویج ها را به ابعاد دلخواه برش زنید و کنار گذارید. درون قابلمه مناسبی کمی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید آب به نقطه جوش برسد.

    در این مرحله هویج‌های برش زده را درون آب بریزید و حدود ۳ دقیقه زمان دهید تا هویج‌ها در آب جوش بمانند. حال ظرفی حاوی مقداری یخ و آب سرد تهیه کنید. حرارت را خاموش کنید و هویج‌ها را از آب جوش خارج کرده و به ظرف آب سرد انتقال دهید. ۲-۳ دقیقه زمان دهید تا هویج‌ها در آب سرد بمانند سپس آن را از آب خارج کنید.

    این عمل فرآیند پخت هویج را متوقف می‌کند و آن را برای منجمد شدن آماده می‌کند. کمی زمان دهید تا آب اضافی هویج‌ها گرفته شود سپس آن‌ها را متناسب با هر وعده غذاییتان درون زیپ‌کیپ قرار دهید و فریز کنید. هویج با این روش به مدت ۱ سال تازه و شاداب می‌ماند.

    بیشتر بخوانید: ترفند‌های سریع پوست کندن هویج

    نگهداری بلند مدت هویج

    روش دوم | ترشی انداختن

    نگهداری هویج به سبک ترشی انداختن یکی دیگر از روش‌های است که می‌توانید هویج را برای مدت طولانی نگهداری کنید. برای ترشی انداختن هویج راه‌های زیاد و متنوعی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها این است که هویج‌های برش زده را در ترکیب سرکه، نمک و آب به مدت ۲-۳ دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا ترکیب کاملا خنک شود. سپس آن را به ظروف نگهدارنده کاملا تمیز منتقل کنید.

    بیشتر بخوانید: ۲۰ خوراکی‌ که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شوند!

    مصرف هویج چه تاثیری در بدن دارد؟

    هویج سرشاز از نشاسته، قند و کالری است که می‌تواند بخشی از نیازهای بدن را برطرف کند. مصرف هویج موجب بهبود بینایی می‌شود، از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، مشکلات قلب و عروقی را کاهش می‌دهد و باعث حفظ فشار خون می‌شود. مصرف هویج موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، دیابت را کنترل می کند و برای سلامت دهان و دندان مفید است.

    بیشتر بخوانید: راه‌های جلوگیری از پلاسیده شدن هویج در خانه

    چه کسانی نباید هویج بخورند؟

    مصرف هویج (به خصوص هویج پخته) به کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند و کسانی که دچار اضافه وزن هستند توصیه نمی‌شود.

    از این که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.