آشپزینکات آشپزی

۲۰ خوراکی‌ که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شوند!

نگهداری خوراکی‌هایی که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شوند، بسیار سخت است. برخی از خوراکی‌ها و میوه‌ها باید در اولین فرصت بعد از خریداری، مصرف شوند، در غیر این صورت ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز دیگر قابل استفاده نباشند. جالب است که حتی نگهداری این خوراکی‌ها در یخچال و دمای سرد نیز کمکی به افزایش ماندگاری آن‌ها نمی‌کند. در این مقاله می‌توانید با لیستی از ۲۰ ماده خوراکی که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شود، آشنا شوید. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

۱- انواع توت و تمشک

توت‌ها و تمشک‌های ارگانیک ماندگاری فوق العاده پایینی دارند و بعد از چیده شدن باید به سرعت مصرف شوند. اکثر توت‌های ارگانیک حتی بعد از قرار گرفتن در یخچال تنها یک تا نهایتا دو روز ماندگاری دارند و پس از آن خیلی زود کپک می‌زنند.

پوست این میوه‌ها آنقدر نازک است و محتوای آب آن‌ها به حدی زیاد است که باکتری‌ها به سرعت در این میوه رشد می‌کنند و موجب فساد آن می‌شوند. تنها راه نگهداری بیشتر این میوه‌ها قرار دادن آن‌ها در فریزر و منجمد کردن میوه است.

فاسد شدن انواع توت و تمشک در یخچال

۲- آووکادو رسیده

آووکادو یکی دیگر از میوه‌هایی که است که باید بعد از خریداری، آن را به سرعت مصرف کنید. آووکادوی سبز در یخچال حدود یک هفته ماندگاری دارد و هر چقدر رسیده‌تر باشد، ماندگاری آن نیز کمتر است. آووکادوی رسیده را نمی‌توانید بیشتر از ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید و حتی هوای خنک داخل یخچال نیز کمکی به بیشتر شدن زمان ماندگاری آن نمی‌کند. برای افزایش ماندگاری آووکادو باید آن را به صورت نارس و سبز تهیه کنید.

آووکادو رسیده در یخچال

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- لوبیا سبز

    لوبیا سبز تازه یا پخته شده نباید بیشتر از ۵ تا ۷ روز در یخچال بماند، در این صورت خیلی زود فاسد می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. اگر لوبیا سبز را بشویید یا خیس کنید و بعد در یخچال قرار دهید، ماندگاری آن به شدت کاهش پیدا می‌کند و ممکن است در بعد از یک روز کپک بزند.

    به خاطر داشته باشید که برای افزایش ماندگاری لوبیا سبز باید آن را از میوه‌هایی که از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند، دور نگه دارید. اگر لوبیا سبز خریداری می‌کنید، بهتر است آن را در عرض یک تا دو روز مصرف کنید و از نگهداری آن برای مدت طولانی اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه از کپک زدن میوه‌ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

    ۴- آبمیوه‌های طبیعی

    آبمیوه‌های طبیعی زودتر از آن چیزی که فکرش را کنید خاصیت خود را از دست می‌دهند و فاسد می‌شوند. قبل از هر چیزی باید بدانید که خوردن آبمیوه زمانی خواص زیادی دارد که به صورت تازه تهیه و در کمتر از یک ساعت مصرف شود. قرار دادن آبمیوه طبیعی در یخچال موجب از دست رفتن خواص و فاسد شدن آن می‌شود.

    آبمیوه های طبیعی در یخچال هم فاسد می‌شوند

    ۵- کلم بروکلی

    کلم بروکلی تازه، حتی در یخچال هم خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود. اولین نشانه فساد کلم بروکلی تغییر بوی و تغییر رنگ آن است. بروکلی بعد از چند روز قرار گرفتن در یخچال بافت ترد خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود و هر چقدر بیشتر در یخچال بماند مواد غذایی بیشتری را از دست می‌دهد.

    برای افزایش ماندگاری کلم بروکلی باید آن را در یک کیسه جداگانه و دور از میوه‌هایی که از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند، قرار دهید. فراموش نکنید که اگر برکلی در کیسه در بسته قرار بگیرد، زودتر کپک می‌زند، بنابراین درب کیسه را باز بگذارید تا جریان هوا در آن ایجاد شود.

    کلم بروکلی در یخچال نیز فاسد می‌شود

    ۶- قارچ

    قارچ ماندگاری کمی در یخچال دارد و بعد از خریداری باید به سرعت مصرف شود. هر چقدر بیشتر قارچ را در یخچال قرار دهید، بافت آن نرم‌تر و رنگ آن تیره‌تر می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. در صورتی که قارچ را بشویید یا آن را خرد کنید، باید حداکثر تا ۵ روز آن را مصرف کنید، در غیر این صورت فاسد می‌شود. فراموش نکنید که قارچ نباید در کیسه پلاستیکی در بسته نگهداری شود، زیرا این کار موجب افزایش رطوبت در کیسه و کپک زدن قارچ می‌شود.

    قارچ در یخچال

    بیشتر بخوانید: ۸ ترفند نگه داری قارچ در یخچال 

    ۷- مارچوبه

    مارچوبه یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شود. ماندگاری مارچوبه در یخچال تنها ۲ روز است و بعد از خریداری باید در اسرع وقت مصرف شود. برای تازه ماندن مارچوبه بهتر است آن را تا ساقه‌ها جدا کنید و در آب سرد قرار دهید و روی آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و سپس ظرف را در یخچال بگذارید.

    مارچوبه در یخچال فاسد می‌شود

    ۸- هوموس

    هوموس یک غذای خوشمزه و ساده عربی است که ماندگاری خیلی کمی دارد و باید نهایتا بعد از ۳ روز مصرف شود. این غذا باید در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود تا فاسد نشود.

    ۹- غلات پخته شده

    غلات پخته شده در یخچال تقریبا ۴ تا ۶ روز ماندگاری دارند. بعد از پختن غلات باید آن‌ها را در ظرف در بسته بریزید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر بعد از پخت غلات آن‌ها را برای ۲ ساعت در بیرون از یخچال قرار دهید، فاسد می‌شوند و باید آن‌ها را دور بریزید.

    ۱۰- تخم مرغ پخته شده

    تخم مرغ آبپز شده با پوست یا بدون پوست ماندگاری کمی در یخچال دارند. زمانی که تخم مرغ را آبپز می‌کنید، باید آن را در همان روز مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که تخم مرغ پخته شده به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی در دمای اتاق بماند، زیرا این کار موجب رشد باکتری‌های خطرناک در تخم مرغ می‌شود.

    تخم مرغی که بیشتر از ۲ ساعت در دمای اتاق مانده دیگر قابل مصرف نیست و باید دور ریخته شود. سعی کنید تخم مرغ پخته شده را تا چند روز پس از قرار دادن در یخچال مصرف کنید.

    تخم مرغ پخته شده در یخچال زود فاسد می‌شود

    ۱۱- سبزیجات پخته شده

    سبزیجات پخته شده یکی دیگر از خوراکی‌هایی هستند که در یخچال هم زود فاسد می‌شوند. مدت زمان ماندگاری سبزیجات پخته شده در یخچال حدود ۳ تا ۷ روز است. سبزیجاتی مثل بروکلی که آب کمتری دارند، بعد از پخت سریع‌تر فاسد می‌شوند. در صورتی که در زمان پخت به سبزیجات چاشنی اضافه کنید، ماندگاری آن‌ها کمتر می‌شود و باید سریع‌تر مصرف شوند.

    ۱۲- سوسیس و کالباس

    سوسیس و کالباس به شدت در معرض فساد قرار دارند و نباید بیشتر از ۳ تا ۵ روز در یخچال نگهداری شوند. رشد باکتری‌های خطرناک در سوسیس و کالباس موجب مسمومیت و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین حتما سوسیس و کالباس را بعد از خریداری به سرعت استفاده کنید.

    سوسیس و کالباس در یخچال سریع فاسد می‌شود

    ۱۳- ماهی

    ماهی یکی دیگر از مواد غذایی است که در لیست غذاهایی که خیلی زود فاسد می‌شوند قرار دارد. بافت لطیف گوشت ماهی موجب می‌شود تا خیلی زود در یخچال فاسد شود. از طرف دیگر قرار گرفتن ماهی در یخچال موجب از بین رفتن پروتئین‌های موجود در ماهی و رشد باکتری‌ها می‌شود و فساد آن را سریع‌تر می‌کند. برای نگهداری ماهی بهتر است آن را در فریزر قرار دهید.

    ماهی در یخچال سریع فاسد می‌شود

    ۱۴- ماست

    در ماست باکتری‌هایی وجود دارد که موجب فساد زودهنگام ماست می‌شود. بهتر است ماست را به صورت هفتگی و به اندازه نیاز خودتان تهیه کنید و آن را در اسرع وقت مصرف کنید. ماستی که طعم و مزه آن عوض شده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست و باید دور ریخته شود.

    ۱۵- جعفری

    جعفری یکی از حساس‌ترین سبزیجات است که با قرار گرفتن در معرض اکسیژن خیلی زود قهوه‌ای و زرد می‌شود. قرار گرفتن جعفری در معرض رطوبت، موجب پژمرده شدن آن می‌شود. بعد از تهیه جعفری بهتر است آن را در عرض چند روز مصرف کنید تا فاسد نشود.

    ۱۶- موز

    موز یکی دیگر از میوه‌هایی است که به هر روشی آن را در یخچال قرار دهید، بیشتر از چند روز دوام نمی‌آورد. هر چقدر موزی که خریداری می‌کنید، رسیده‌تر باشد، ماندگاری آن کمتر خواهد بود. بهتر است موز را قبل از اینکه فاسد شود و در عرض جند روز مصرف کنید.

    موز در یخچال ممکن است فاسد شود

    ۱۷- هلو

    هلو از آن میوه‌هایی است که از خود گاز اتیلن آزاد می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا خیلی زود نرم شود. بهتر است هلو را بعد از خریداری، خیلی زود مصرف کنید و از قرار دادن آن به مدت طولانی در یخچال اجتناب کنید.

    ۱۸- برنج پخته

    برنج پخته شده نباید بیشتر از ۲ روز در یخچال بماند، در این صورت نوعی باکتری در برنج رشد می‌کند که موجب ایجاد مسمومیت و علائمی مثل تهوع و استفراغ خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری برنج خیس خورده در یخچال

    ۱۹- کنسرو ماهی باز شده

    زمانی که درب کنسرو ماهی را باز می‌کنید، باید به سرعت آن را مصرف کنید. در غیر این صورت ماهی در معرض هوا و باکتری‌ها قرار می‌گیرد و خیلی زود فاسد می‌شود.

    ۲۰- کاهو

    کاهو مقدار آب زیادی دارد و قرار دادن آن در یخچال موجب تبخیر آب و فساد آن می‌شود. برای افزایش ماندگاری کاهو می‌توانید آن را در فویل بپیچید و به خاطر داشته باشید که هر چقدر کاهو را سریع‌تر مصرف کنید تردتر و خوشمزه‌تر است.

    کاهو در یخچال

    شناخت خوراکی‌هایی که حتی در یخچال هم زود فاسد می‌شوند به شما کمک می‌کند تا از نگهداری طولانی مدت آن‌ها اجتناب کنید و جلوی فساد آن‌ها را بگیرید. به خاطر داشته باشید که همیشه از مواد غذایی و سبزیجات به اندازه نیاز خود تهیه کنید و با این روش همیشه مواد غذایی سالم، تازه و خوشمزه مصرف کنید.

    منبع: eatthis

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.