آشپزینکات آشپزی

۸ ترفند نگه داری قارچ در یخچال برای مدت زمان طولانی

نگه داری قارچ در یخچال کمی مشکل است و اگر برای این کار از روش درستی استفاده نشود، رنگ قارچ‌ها پس از مدت کوتاهی سیاه می‌شوند. اما چطور می‌توان از سیاه شدن قارچ در یخچال جلوگیری کرد؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهای نگه داری قارچ در یخچال بدون سیاه شدن آشنا شوید.

ترفندهای نگه داری قارچ در یخچال به مدت طولانی

هر چند نگهداری قارچ خام در یخچال بیشتر از چند روز امکان‌پذیر نیست، اما اگر قارچ را در شرایط مناسبی نگهداری کنید، رنگ قارچ برای مدت زمان بیشتری سفید می‌ماند. به طور کلی ۸۵ درصد از قارچ از آب تشکیل شده است و همین موضوع موجب می‌شود تا بافت آن خیلی زود در هم بکشند و ظاهر خود را از دست بدهد.

به علاوه وجود مقدار زیاد آب در قارچ موجب می‌شود تا میکروب‌ها به راحتی در آن رشد کنند و سریع‌تر از آن چیزی که انتظارش را دارید، خراب شوند. در ادامه این بخش به نکاتی مهم برای نگهداری قارچ در یخچال اشاره شده است.

ترفندهای نگهدای قارچ در طولانی مدت

۱- قارچ تازه تهیه کنید

اولین نکته‌ای که باید برای نگهداری قارچ در یخچال به آن توجه کنید، خرید قارچ تازه و سالم است. بهتر است بدانید که هر چقدر قارچی که خریداری می‌کنید تازه‌تر، سفیدتر و سالم‌تر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

بنابراین در زمان خرید قارچ حتما قارچ‌های سفید و سفت که کاملا سالم هستند را انتخاب کنید. در زمان خرید قارچ حتما به زیر کلاهک آن دقت کنید. قارچ‌هایی که تیغه‌های زیر کلاهک آن از هم فاصله داشته باشند، کهنه هستند و ماندگاری کمی دارند. سعی کنید قارچ‌هایی را انتخاب کنید که بدون لکه هستند و سطح کلاهک قارچ لیز و چسبناک نیست.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح و اصولی شست‌وشوی قارچ

    به سالم بودن بدنه قارچ و همچنین بوی قارچ نیز دقت کنید. اگر روی بدنه قارچ ترک خوردگی وجود دارد و کلاهک از بدنه قارچ جدا شده، ماندگاری قارچ کاهش پیدا می‌کند. فراموش نکنید که ماندگاری قارچ در یخچال چندان زیاد نیست و از همین رو بهتر است آن را برای مصرف ۲ تا ۳ روز خود خریداری کنید.

    ۲- قارچ را در بسته بندی خودش نگهداری کنید

    اگر قارچ را به صورت بسته بندی خریداری کرده‌اید، بهتر است داخل بسته بندی خودش قرار دهید. بسته‌های قارچ طوری طراحی شده‌اند که رطوبت کمتری داخل آن‌ها ایجاد می‌شود و از همین رو روند فساد قارچ دیرتر اتفاق می‌افتد. اگر درب بسته بندی قارچ را بازکرده‌اید، می‌توانید یک سلفون روی آن بکشید و باقی مانده قارچ‌ها را در بسته بندی خودش بگذارید.

    ۳- قارچ‌ها را در دستمال بپیچانید

    اگر قارچ را به صورت کیلویی خریده‌اید و یا از بسته بندی خارج کرده‌اید، بهتر است آن‌ها را در یک دستمال حوله‌ای بپیچید و سپس در کیسه پلاستیکی بگذارید و در یخچال قرار دهید. با این روش رطوبت قارچ‌ها از بین می‌رود و ماندگاری آن‌ها بیشتری می‌شود. با این روش می‌توانید قارچ‌ها را تا ۳ روز بدون این که سیاه شوند و رنگ و ظاهر آن‌ها تغییر کند، در یخچال نگهداری کنید.

    ۴- قارچ را نشویید

    بهتر است بدانید که رطوبت بزرگ‌ترین دشمن قارچ است و در صورتی که قارچ خیس شود، ماندگاری آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. بهتر است قارچ‌ها را تا چند روز در دستمال یا بسته بندی خودش قرار دهید و هر بار به مقدار نیاز قارچ بردارید و بشویید. اگر به هر دلیلی قارچ‌ها را شستید، می‌توانید از جریان هوای خنک برای خشک کردن کامل آن‌ها استفاده کنید. با این روش احتمال خراب شدن قارچ‌ها کاهش پیدا می‌کند.

    ۵- قارچ‌ها را در پاکت‌های کاغذی قرار دهید

    یکی دیگر از ترفندهای نگه داری قارچ در یخچال قرار دادن قارچ‌ها در پاکت‌های کاغذی است. برای این کار باید از پاکت‌های کاغذی مخصوص میوه و سبزیجات استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ جو پرک با قارچ

    در این روش می‌توانید قارچ‌ها را برای ۳ تا ۴ روز بدون این که سیاه شوند، در یخچال نگهداری کنید. برای محافظت از قارچ‌ها و نگهداری طولانی مدت از آن‌ها بهتر است چند عدد دستمال در پاکت کاغذی قرار دهید تا رطوبت اضافه جذب دستمال شود. با قرار دادن دستمال می‌توانید قارچ‌ها را برای ۶ تا ۷ روز در یخچال نگهداری کنید.

    قارچ‌ها را در پاکت‌های کاغذی قرار دهید برای نگهداری طولانی مدت

    ۶- یخچال را روی دمای خنک تنظیم کنید

    برای نگهداری قارچ‌ها در یخچال باید دمای یخچال شما خنک باشد. بهتر است برای این کار دمای یخچال ۱ درجه بالای صفر باشد. هر چقدر دمای یخچال شما خنک‌تر باشد، ماندگاری قارچ‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

    ۷- قارچ را به روش مناسب در ظرف نگهداری کنید

    یکی دیگر از ترفندهای نگه داری قارچ در یخچال قرار دادن قارچ‌ها در یک ظرف در باز و سپس پوشاندن ظرف با یک پارچه نخی است. با این روش جریان هوا به خوبی لابه لای قارچ‌ها جریان پیدا می‌کند و قارچ‌ها دیرتر سیاه می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: ۳ ترفند طلایی برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ

    ۸- از سلفون استفاده کنید

    یک روش نگهداری قارچ خام در یخچال این است که آن را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید و سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید. می‌توانید برای حذف رطوبت احتمالا کف ظرف را با دستمال حوله‌ای بپوشانید و بعد قارچ‌ها را در ظرف بریزید. در این روش می‌توانید قارچ‌ها را تا ۴ روز در یخچال قرار دهید.

    روی قارچ ها در یخچال سلفون بکشید برای ماندن طولانی قارچ

    ماندگاری قارچ در یخچال چقدر است؟

    به طور کلی قارچ‌ها اگر به روش درستی در یخچال نگهداری شوند تا ۷ روز سالم می مانند و پس از آن به مرور رنگ قارچ تیره و بافت آن چروکیده می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در دمای اتاق می توانید قارچ ها را تا ۳ روز نگهداری کنید.

    قارچ یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که به خاطر بافت نرم و حجم آبی که در آن وجود دارد، خیلی زود سیاه و خراب می‌شود. برای افزایش ماندگاری قارچ در یخچال می‌توانید از ترفندهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید. شما از چه روشی برای نگهداری قارچ در یخچال استفاده می‌کنید؟

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.