آشپزینکات آشپزی

۳ ترفند طلایی که برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ باید بدانید!

قارچ یکی از مواد غذایی محسوب می‌شود که خواص و فواید بسیاری دارد. قارچ در کاهش فشار خون بالا، درمان کم‌خونی، تقویت حافظه، تقویت استخوان‌ها، مفید برای دیابت و تمام رژیم‌های لاغری است. استفاده از قارچ در انواع غذاها و سالادها بسیار پرطرفدار است. شاید فاسد شدن و سیاه شدن سریع قارچ یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی باشد که آشپزها با آن روبه‌رو میشوند یا به همین دلیل همیشه قارچ در دسترس ندارند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ۳ ترفند طلایی به شما آموزش خواهیم داد تا با کمک آن‌ها بتوانید قارچ‌هایتان را برای مدت بیشتری و به شکل تازه‌تری نگه‌داری کنید پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

۳ ترفند طلایی برای سیاه نشدن قارچ

قارچ بافت اسفنجی دارد و ۸۰-۹۰ درصد آن را آب تشکیل داده است.

به دلیل همین آب زیادی که دارد پس از منجمد شدن و یخ‌زدایی حالت بسیار خمیری شکل و نرمی به خود می‌گیرد.

منجمد کردن اصولی و صحیح قارچ یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد و راحتی برای نگه‌داری بلند مدت آن است.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح و اصولی شست‌وشوی قارچ

روش اول | بلچینگ کردن قارچ

فرآیند بلچینگ یکی از روش‌ها برای بالابردن سطح ماندگاری سبزیجات است. در این روش سبزیجات را در آب جوش، بخار یا حرارت بالا غوطه‌ور می‌کنند سپس به سرعت دما را کاهش می‌دهند. زمان بلچینگ مهم است و با توجه به بافت مختلف سبزیجات متفاوت است. برای بلیچینگ کردن قارچ باید قارچ‌ها را تمیز بشووید و در زمان شست‌وشو قارچ دقت کنید که قارچ آسیبی نبیند. هرگونه آسیب‌دیدگی در قارچ باعث له شدن و خراب شدن قارچ‌ می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پس از شستن قارچ‌ها آن را با چاقوی تیزی برش زنید و بعد به سراغ مراحل بعدی روید. با توجه به حجم قارچ‌هایتان مقداری آب و نمک درون قابلمه‌ای روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید. قارچ‌های برش زده را به مدت ۲-۳ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید سپس آن‌ها را از آب جوش خارج کنید و به سرعت به آب سرد (می‌توانید از ترکیب آب سرد و چند تکه یخ کمک بگیرید)

    ۴-۵ دقیقه آن‌ها را در آب سرد قرار دهید تا دمای قارچ با دمای آب برابر شود. در نهایت فارچ‌ها را درون آبکش بریزید و کمی زمان دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود سپس درون پلاستیک قرار دهید. درب پلاستیک را به خوبی ببندید به گونه ‌ای که هوای به درون آن نفوذ نکند. بسته‌های قارچ را در فریزر قرار دهید.

    نکته: در این روش می‌توانید از مقداری آبلیمو ترش در ترکیب آب جوش و نمک استفاده کنید اما توجه داشته باشید که استفاده از آبلیمو کمی طعم قارچ را ترش می‌کند. بهترین روش در فرآیند بلچینگ کردن استفاده از بخار است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قارچ سوخاری به روش فست‌فودی‌ها

    سیاه نشدن قارچ با بلچینگ کردن

    روش دوم | تفت دادن قارچ

    یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های جلوگیری از سیاه شدن قارچ، تفت دادن آن است. قارچ‌ها را به آرامی و تمیز بشویید. آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان به خوبی گرفته شود. حال قارچ‌ها را برش زنید، توجه داشته باشید که قارچ‌ها مدت زمان زیادی در مجاورت با هوا قرار نگیرند زیرا به سرعت سیاه می‌شوند.

    حال درون تابه‌ای مناسب با حجم قارچ‌هایتان کمی روغن یا کره بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. از خشک بودن قارچ‌ها اطمینان حاصل کنید. سپس قارچ‌های برش زده را درون تابه بریزید و کمی زمان دهید تا آب قارچ‌ها کمی خارج شود سپس به آرامی آن‌ها را درون تابه زیرورو کنید.

    حدود ۴-۵ دقیقه زمان دهید تا قارچ‌ها کمی تغییر رنگ و سایز دهند سپس حرارت را خاموش کنید وقارچ‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید. زمان دهید تا قارچ‌ها خنک شوند سپس آن‌ها را بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ خانگی

    روش سوم | استفاده از آبلیمو

    در این روش نیز همانند روش‌های قبل قارچ‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. پس از برش زدن قارچ‌ها مقداری آبلیمو به آن‌ها زنید و به آرامی آن‌ها را زیر و رو کنید تا به آبلیمو اغشته شوند. در نهایت آن‌ها را بسته بندی کنید و در فریزر نگهداری کنید. برخی ۲-۳ دقیقه قارچ‌های آغشته به آبلیمو را تفت می‌دهند و پس از خنک شدنشان آن‌ها را بسته‌بندی و در فریزر قرار می‌دهند.

    ۴ نکته مهم که در مورد قارچ‌ها باید بدانید!

    در این بخش به چند نکته مهم در رابطه با قارچ‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. قارچ‌ را شسته نشده نگهداری کنید.
    2. قارچ را در جای مرطوب نگهداری نکنید. (به طور مثال کشوی یخچال فضای مرطوب است و مناسب برای نگهداری قارچ نیست)
    3. قارچ‌ها را در ظرفی سوراخ سوراخ مانند آبکش قرار دهید تا گردش هوا بهتری داشته باشید.
    4. قارچ‌های آسیب‌دیده یا قهوه‌ای رنگ را از سایر قارچ‌ها جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لازانیا اسفناج و قارچ

    4 نکته مهم که در مورد قارچ‌ها باید بدانید!

    سوالات متداول

    در این بخش به یک سوال پرتکرار در رابطه با روش‌های جلوگیری از سیاه نشدن قارچ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    مدت ماندگاری قارچ چقدر است؟

    در صورت رعایت نکات بالا قارچ‌های سالم ۷-۱۰ روز ماندگاری دارند، قارچ‌های اسلایس شده را باید سریع استفاده یا فریز کنید زیرا در سریع‌ترین زمان خراب می‌شوند.

    از این‌که تا پایان این آموزش با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم امیدواریم که با مطالعه مطالب جمع آوری شده در این مقاله از قارچ‌هایتان به بهترین شکل ممکن نگه‌داری کنید. تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.