آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه لازانیا اسفناج و قارچ؛ خوشمزه ترین لازانیا بدون گوشت!

اگر از آن دسته افرادی هستید که طعم اسفناج را میپسندید، لازانیا قارچ و اسفناج را حتما امتحان کنید! معمولا همه جا لازانیا گوشت یا مرغ مرسوم‌تر است. شاید اسم لازانیا سبزیجات را کمتر شنیده باشیم. ولی این نوع لازانیا حداقل یک بارهم که شده، ارزش امتحان کردن را دارد.

یه لازانیای راحت با مواد کم و در دسترس و صد البته سالم و مقوی! البته این لازانیا رو به روش‌های مختلفی میتونید تهیه کنید. مثلا از گوشت و مرغ داخلش استفاده کنید و به همراه سس کچاپ ترکیب کنید. ولی من بهتون اطمینان میدم نیازی به استفاده از مواد دیگه‌ای نیست و اگه مواد اصلی رو دوست داشته باشید، قطعا همین مواد کفایت میکنه که حداکثر لذت رو از این لازانیا ببرید.

دستور پخت این لازانیا را در ادامه در دسته آشپزی از مجله اینترنتی اکالا را ببینید.

مواد لازم برای تهیه لازانیا اسفناج 
اسفناج۵٠٠ گرم
قارچ٢۵٠ گرم
پیاز متوسط١ عدد
سیر٣ حبه
پنیر پیتزا٣٠٠ گرم
پنیر خامه‌ای یا ریکوتا٢۵٠ گرم
لازانیا١ بسته ٣٠٠ گرمی(به میزان لازم)
روغن مایع یا زیتونبه میزان لازم

مراحل تهیه لازانیا اسفناج رژیمی

در ادامه باهم طرز تهیه این لاازانیا رو میبینیم:

مرحله اول: تفت دادن مواد

در ابتدای کار پیاز رو خرد کنید. قارچ‌ها رو اسلایسی برش بدید. در تابه‌ای دوتا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز خرد شده رو کمی در روغن تفت بدید. قارچ‌ها رو به همراه دو حبه سیر خرد شده به پیاز اضافه کنید و با حرارت بالا اجازه بدید قارچ و سیر کمی سرخ بشه.

مرحله دوم: ادویه

نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مزه دار کردن قارچ ها

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع لازانیا خانگی

    مرحله سوم: اسفناج

    قارچ، سیر و پیاز سرخ شده رو از تابه خارج کنید و درهمان تابه مجدداً کمی روغن بریزید؛ اسفناج‌ها رو به تابه اضافه کنید. من در این مرحله یک حبه سیر هم به اسفناج‌ها اضافه کردم. در تابه رابگذارید تا اسفناج‌ها نرم و پخته شوند. توجه کنید که فقط از برگ‌های اسفناج استفاده کنید و ساقه رو جدا کنید.

    مرحله چهارم: مخلوط مواد

    بعد از پخت و آماده شدن اسفناج‌ها، آنها رو همراه قارچ به پنیر خامه‌ای یا ریکوتا اضافه کنید. (البته اینکار سلیقه ایست و میتوایند به جای ترکیب کردن مواد با هم، هر کدام را به تنهایی و به صورت لایه لایه روی لازانیا بریزید.) من مواد اصلی رو باهم مخلوط کردم!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لازانیا رولی خوشمزه با سس بشامل

    ترکیب خامه و اسفناج

    حالا میریم سراغ تهیه سس بشامل فرانسوی که فکر میکنم از سس‌های حیاتی برای تهیه‌ی یه لازانیای نرم و خوشمزه و خوش طعمه!

    مواد لازم برای تهیه سس بشامل مخصوص لازانیا
    کره۵۰ گرم
    شیر١ پیمانه
    آرد٢ قاشق غذاخوری
    نمک وفلفلبه میزان لازم
    آویشن١/٢ قاشق چایخوری

     

    مرحله اول: کره و آرد

    کره رو داخل تابه‌ای با حرارت ملایم آب کنید. آرد رو اضافه کنید و اجازه دهید با کره تفت بخورد تا خامیِ آرد گرفته شود.

    بعد از تفت خوردن آرد باکره، باید شیر رو اضافه کنید. برای تهیه سس بشامل، حرارت و سرعت عمل در مرحله اضافه کردن شیر بسیار مهمه! با اضافه کردن شیر، همزمان آرد رو هم بزنید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قارچ خوشمزه

    مرحله دوم: شیر

    شیر رو در ابتدا به میزان کم اصافه کنید و سریع هم بزنید و بعد مابقی شیر رو اضافه کنید و هم بزنید تا سس کمی قوام پیدا کند.

    شیر و آرد در سس بشامل

    مرحله سوم: ادویه

    هر ادویه که تمایل دارید رو باید در انتها و بعد از آماده شدن سس اضافه کنید. نمک، فلفل و آویشن رو در آخر به سس اضافه کنید. مراقب باشید که سستون نباید خیلی غلیظ بشه. چون وقتی کمی از حرارت بیفته و سرد بشه، سفت‌تر و غلیظ‌تر میشه.

    مرحله چهارم: آماده کردن ورقه لازانیا

    در مرحله‌ی بعد باید ورقه های لازانیا رو آماده کنید. طبق دستور روی لازانیا اون رو آماده کنید. من از لازانیای نیمه آماده استفاده کردم که نیازی به پخت نداره. فقط چند دقیقه در آب داغ قرار دادم تا نرم بشه. حالا نوبت میرسه به مرحله ی نهایی و قراردادن مواد روی ورقه های لازانیا!

    مرحله پنجم: آماده کردن لازانیا

    کف ظرف یا قالبی که قراره در فر قرار بدید رو به سس بشامل آغشته کنید؛ اینکار از چسبیدن پاستا به کف ظرف جلوگیری میکنه. بعد ورقه‌های لازانیا رو روس سس بزارید؛ طوری که کف ظرف رو کامل پوشش بده. روی لازانیا مجدد سس بشامل بریزید و همه‌ی سطحش رو پر کنید.

    و بعد از ترکیب قارچ و اسفناج روی سس بریزید و کامل پخش کنید. بعد از ریختن مواد اصلی، باید از پنیر پیتزا استفاده کنید. روی مواد رو با پنیر پیتزا پوشش بدید و دوباره نان لازانیا قرار بدید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلو اسفناج

    ریختن اسفناج در لایه های لازانیا

    این کار رو تا جایی که ارتفاع ظرف اجازه میده تکرار کنید.

    در مرحله آخر روی مواد ورقه‌ی لازانیا قراربدید، سس بشامل بریزید و با پنیر پیتزا تمام سطح رو پوشش بدید. آخرین لایه باید سس بشامل و پنیر پیتزا باشه.

    ریختن پنیر پیتزا روی لازانیا

    مرحله آخر: گذاشتن در فر

    بعد از اتمام مراحل، ظرف رو بذارید تو فر با دمای ١٨٠ درجه به مدت تقریبی ١ ساعت.

    بعد از این مدت برای اینکه پنیر پیتزا طلایی بشه کافیه ۱۰ دقیقه گریل رو روشن کنید تا پنیر روی لازانیا حسابی خوشرنگ وطلایی بشه. و بعد لازانیا رو از فر خارج کنید.

    لازانیا خوشمزه و آماده

    صبر کنید! میدونم خیلی هیجان انگیزه ولی باید حداقل ۱۰ دقیقه به این لازانیای خوشمزه زمان بدید تا از حرارت بیفته و بعد برش بدید. امیدواریم از این آموزش لازانیای اسفناج از انواع غذا با اسفناج، لذت برده باشید.

    اسفناج و سلامتی

    1. منبع غنی ویتامین و مواد معدنی: اسفناج حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین A، C، و K است. همچنین مقدار مناسبی از ویتامین B6، فولات (ویتامین B9)، و ویتامین E نیز داراست. از جمله مواد معدنی مهم اسفناج می‌توان به آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، و منیزیم اشاره کرد.

    2. ضد التهابی: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که می‌توانند در کاهش التهاب‌های بدن نقش داشته باشند. این خصوصیت می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد.

    3. تقویت سلامت قلب: مصرف منظم اسفناج می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و عوامل ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

    4. پشتیبانی از سلامت چشم‌ها: ویتامین A موجود در اسفناج برای سلامت چشم‌ها بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین می‌تواند به تقویت بینایی شبانه و جلوگیری از اختلالات چشمی مانند ماکولار دژنراسی کمک کند.

    5. قدرت آنتی‌اکسیدانی: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و کوئرسیتین است که می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب‌های سلولی به بدن کمک کنند.

    6. حمایت از سلامت استخوان‌ها: ویتامین K، کلسیم، و منیزیم در اسفناج می‌توانند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های استخوانی کمک کنند.

    7. کمک به پیشگیری از بیماری‌ها: اسفناج ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و چاقی کمک کند.

    8. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در اسفناج می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و در مقابله با عفونت‌ها مؤثر باشد.

    اسفناج واقعا میتونه تغییر خیلی خوبی توی تنوع غذاها باشه؛ برای غذاهای فست فودی مثلا لازانیا، حتی غذاهای سنتی مثل خورشت آلو اسفناج یا حتی دسر یا پیش غذاهایی مثل بورانی اسفناج هم میتونن انتخاب‌های مناسبی برای زیبایی و خوشمزگی سفره هاتون باشن.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۳ دیدگاه ها

    1. واقعا این دستور عالی بود! من درست کردم خیلی خوشمزه شد البته فصل اسفناج نبود برگ چغندر ریختم. فقط یادتون باشه لازانیا‌ها رو تار و پودی بچینید که وا نره موقع کشیدن.

    2. ممنونم ، واقعا دستور کارامدی بود فقط ذکر نکرده بودید که در کدام طبقه فر و ایا لازمه مثل لازانیای گوشت روشو نیم ساعت با فویل بپوشونیم و نیم ساعت بعد در بیاریم یا خیر!!!

    3. سلام بنطرم نیم کیلو اسفناج خیلی حیلی کمه مگر اینکه بتوان یه کوچولو درست کنین من برای یه پیرکس متوسط دوکیلو اسفناج استفاده میکنم اخه واقعا اب میشه وچیزی نمیمونه .

    4. سلام وخسته نباشی
      به نظرم لازانیای اسفناج وقارچ باید عالی بشه ممنونم از حسن سلیقتون برم برای شب اماده کنم

    5. سلام وخسته نباشی
      به نظرم لازانیای اسفناج وقارچ باید عالی بشه ممنونم از حسن سلیقتون برم برای شب اماده کنم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.