آشپزینکات آشپزی

۷ ترفند برای جلوگیری از پلاسیده شدن هویج در خانه

سبزیجات از جمله مواد مقوی‌ای‌ هستند که وجود آن در هر سفره‌ای واجب و ضروری است اما مشکل اصلی که در مورد سبزیجات و مخصوصا هویج وجود دارد این است که زود فاسد و خراب می‌شوند و از این رو افراد مجبورند این گونه اقلام را به صورت تازه تهیه کنند. البته که مصرف کردن سبزیجات تازه بسیار بهتر و مفید‌تر از سبزیجات یخ زده یا کهنه است، اما راه‌های زیادی وجود دارد که بتوان با استفاده از آن‌ها سبزیجات مختلف را بیشتر نگه داشت.

در این مقاله از بلاگ اکالا تصمیم گرفتیم تا ترفند‌هایی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها از پلاسیده شدن هویج که از مهم‌ترین سبزیجات است جلوگیری کنید.

ترفند‌های جلوگیری از پلاسیده شدن هویج

از آن‌جایی که هویج پایه‌ ثابت بسیاری از غذاهای ایرانی است پس نگهداری طولانی‌مدت از آن می‌تواند در زمان صرفه جویی زیادی کند و همچنین اگر از هویج به درستی نگه‌داری نشود ممکن است خواص و مواد مغذی خود را از دست بدهد.

۱. نشستن هویج

یکی از آسان‌ترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانیم از پلاسیده شدن هویج جلوگیری کنیم این است که تا زمانی که نمی‌خواهیم هویج را مصرف کنیم آن را نشوویم زیرا شستن هویج می‌تواند سرعت رشد کپک را زیاد کند.

نکته: اگر نمی‌خواهید مواد را بدون این‌ که بشویید در یخچال قرار دهید بهتر است پس از شدن کامل هویج‌ها، آن‌ها را خوب خشک کرده و درون یخچال قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “حلوای هویج”

۲. دور نگه داشتن هویج از بعضی میوه‌ها

اگر از هویج در یخچال نگه داری می‌کنید حتما آن را از مواد و میوه‌هایی که از خود، اتیلن تولید می‌کنند دور نگه دارید زیرا گاز اتیلن به پلاسیده و خراب شدن هویج سرعت می‌بخشد و هویج و سایر سبزیجات ریشه‌دار ممکن است زمانی که در نزدیکی میوه‌هایی همچون موز، سیب، گلابی و سبزیجاتی که گاز اتیلن از خود آزاد می‌کنند نگهداری شوند، زود پوسیده یا تلخ شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش‌های جلوگیری از پلاسیده شدن هویج

    ۳. استفاده از ظروف در بسته

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نگه داری از هویج باید رعایت کرد این است که همیشه سبزیجات از جمله هویج را در ظروف در بسته نگه داری کنید و مهم نیست که هویج پوست کنده یا بدون پوست باشد.

    نکته: اگر می‌خواهید هویج را بیشتر از ۳ هفته درون یخچال نگه داری کنید بهترین راه این است که هویج‌ها را در یک حوله کاغذی پیچیده و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو با مرغ

    ۴. جدا کردن سر هویج از ریشه اصلی

    یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از هویج این است که سرِ سبز رنگی که به هویج چسبیده است را از بدنه‌ی آن جدا کنید زیرا اگر این کار انجام نشود انتهای علفی‌شکل هویج رطوبت را از ریشه می‌گیرد و باعث می‌شود که هویج زود‌تر خراب شود.

    ۵. نگه داری از هویج در ظرف آب

    یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از پلاسیده شدن هویج، قراردادن آن‌ها در یک ظرف آب سرد است. برای این کار کافی است هویج‌ها را پوست کنده و درون ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی بزرگ قرار داده و درون ظرف را با آب سرد پر کنیم.

    نکته: به ‌یاد داشته باشید که هر ۴ تا ۵ روز یک بار آب ظرف را عوض کنید.

    نکته: دقت کنید قبل از خوردن، هویج را دوباره به خوبی بشویید تا هر گونه باکتری موجود در آن از بین برود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت هویج (زردک) تبریزی

    دلیل پلاسیده شدن هویج چیست؟

    ۶. بلانچ کردن هویج

    بلانچ کردن هویج یکی از بهترین راه‌های نگهداری از هویج است برای این کار کافی است هویج را با آب ولرم شسته و پوست بگیریم و همانند چیزی که با آن اشاره شد قسمت بالایی هویج را از بدنه جدا کرده سپس مقداری آب درون قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و هم زمان که منتظر به جوش آمدن آب هستیم یک کاسه را با آب یخ پر کرده و هویج‌ها را به آب در حال جوشیدن اضافه می‌کنیم سپس به آن‌ها ۳ الی ۵ دقیقه زمان می‌دهیم تا خوب بپزند.

    پس از گذشت ۳ الی ۵ دقیقه هویج‌ها را آبکش کرده و به ظرفی که در آن، آب و چند قطعه یخ وجود دارد منتقل می‌کنیم تا هویج‌ها تغییر رنگ ندهند سپس هویج‌های بلانچ‌ شده را فریز می‌کنیم تا زمان پخت این هویج‌ها کمتر زمان استفاده کم‌تر شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای هویج 

    ۷. استفاده از ورق‌های پلاستیکی حباب‌دار

    یکی از ترفند‌های جالب نگهداری از هویج و انواع سبزیجات این است که دور آن‌ها ورق‌های پلاستیکی حباب‌دار بپیچیم، این پوشش پلاستیکی باعث می‌شود رطوبت زیادی به هویج نرسد و در نتیجه باعث می‌شود هویج‌ها مواد مغذی و مزه خود را حفظ کنند.

    نکته: استفاده از ورق‌های پلاستیکی حباب‌دار می‌تواند هویج را تا ۲ هفته حفظ کند.

    چگونگی تشخیص هویج فاسد

    هویج‌هایی که فاسد یا خراب شده‌اند معمولا بوی بسیار بدی دارند و همچنین رنگ تیره‌ای به خود می‌گیرند و بافت لزجی یا نرمی دارند و اگر دیدی هویج یکی از این خصوصیات ضاهری را دارد از مصرف آن خودداری کنید. همچنین استفاده از هویجی که کپک زده بسیار مضر است حتی اگر کپک بسیار کوچک باشد.

    هویجی که روی آن لکه‌های سفید وجود دارد هنوز هم قابل خوردن است برای مصرف این نوع از هویج‌ها کافی است ابتدا آن‌ها را بشووید تا مقداری مرطوب شوند و سپس مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک هویج و گردو با کرم پنیری

    چگونگی تشخیص هویج فاسد

    نکاتی در مورد هویج

    در این بخش به چند نکته در رابطه با هویج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • یکی از بهترین راه کار‌ها برای استفاده از هویج این است که آب آن را بگیرید. به طور کلی یک لیوان آب هویج شامل ۷۳ ٪ ویتامین آ، ۹ ٪ ویتامین K و ۵ ٪ ویتامین C است.
    • قسمت سبز رنگ بالای هویج که در قبل گفتیم برای نگهداری بیشتر از هویج باید بریده شود، دارای مواد مغذی بسیاری است و میتوان آن را به صورت جداگانه و خارج از غذا مصرف کرد.
    • به طور کلی مدت زمان دوام آوردن هویج و خراب نشدن آن بستگی به نوع هویج و آب ‌و هوای موجود در یخچال یا انبار بستگی دارد همچنین عوامل دیگری مانند پخته شده بودن یا نشده بودن هویج نیز بستگی دارد به عنوان مثال هویج خام و پوست‌کنده‌ای که به‌ درستی از آن نگهداری شده باشد، بین ۳ الی ۴ هفته در یخچال باقی می‌ماند اما، هویج پخته‌شده بین ۳ الی ۵ روز ماندگاری دارد.
    • بعضی از انواع هویج اگر به درستی نگهداری شوند تا ۶ ماه هم کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

    برای آشنایی با روش‌های کاربردی مرتبط با آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۲.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.