آشپزینکات آشپزی

ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات به مدت طولانی در یخچال

آشنایی با ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال به شما کمک می‌کند تا کیفیت سبزیجات را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید. به طور معمول رطوبت مهم‌ترین عامل در کاهش ماندگاری سبزیجات و پلاسیده و پژمرده آن‌ است. خشک کردن انواع سبزیجات قبل از قرار دادن در یخچال می‌تواند به افزایش ماندگاری سبزی و میوه کمک کند.

اما بهترین روش تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی در یخچال چیست؟ آیا می‌دانید چطور انواع سبزیجات را برای مدت زمان بیشتری در یخچال نگهداری کنید؟ در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با بهترین ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال آشنا شوید.

ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال

در این بخش به چند ترفند طلایی برای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- سبزیجات را بشویید و خوب خشک کنید

اولین قدم برای افزایش ماندگاری انواع سبزیجات شستشوی صحیح آن‌ها است. بهتر است قبل از قرار دادن انواع سبزیجات در یخچال، ابتدا آن‌ها را با آب خنک و مقداری نمک و سرکه بشویید. بعد از تمیز شدن سبزیجات آن را برای چند دقیقه در آبکش بریزید و سپس برای چند دقیقه نیز روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تازه ماندن سبزی خوردن

این روی هم برای سبزیجاتی مثل کاهو، اسفناج، خیار و گوجه مفید است و هم به افزایش ماندگاری سبزی خوردن کمک می‌کند. گرفتن آب سبزیجات به خصوص برای جلوگیری از گندیدگی سبزی خوردن اهمیت بیشتری دارد.

در واقع یک روش تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی در یخچال این است که بعد از شستن سبزیجات آن را روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شود و بعد سبزی‌ها را بسته‌بندی و در یخچال قرار دهید. به خاطر داشته باشید که برای شستن انواع سبزیجات هیچ نیازی به استفاده از مایع ظرفشویی یا مواد ضدعفونی کننده شیمیایی نیست.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ترکیب سرکه و نمک بهترین تمیزکننده برای سبزیجات است. استفاده از مواد شیمیایی طول عمر سبزیجات تا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    به خاطر داشته باشید که سبزیجات را بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب قرار ندهید، زیرا این کار ماندگاری آن‌ها را کاهش می‌دهد. بهترین روش نگهداری سبزیجات در یخچال این است که آن‌ها را زمانی که تازه هستند، بشویید و سپس خوب خشک کنید و در یخچال قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جلوگیری از سیاه شدن آب سیب تازه

    تازه نگه داشتن سبزیجات

    ۲- سبزیجات را در ظرف مناسب قرار دهید

    انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری انواع سبزیجات تاثیر زیادی بر ماندگاری آن دارد. یکی از روشهای تازه نگهداشتن سبزی خوردن این است که آن را در یک سبد دارای محفظه و سوراخ بریزید تا رطوبت و آب سبزی به راحتی از آن خارج شود. راهکار بعدی برای افزایش ماندگاری سبزی خوردن در یخچال ریختن آن در کیسه فریزر و باد کردن کیسه است. در این روش هوای ایجاد شده در پلاستیک مانع چسبیدن سبزی‌ها به هم و خراب شدن آن‌ها می‌شود.

    ۳- اگر مقدار سبزی خوردن زیاد است، آن را نشویید

    اگر مقدار سبزی خوردنی که خریداری کرده‌اید، زیاد است، می‌توانید برای افزایش طول عمر سبزی‌ها آن‌ها را پاک کنید و بدون شستن در کیسه پلاستیکی بریزید و سپس در یخچال قرار دهید. از آن جایی که در این روش سبزی‌ها خیس نمی‌شوند، برای مدت زمان بیشتری سرحال و تازه می‌مانند. در این روش می‌توانید هر روز به اندازه مصرف خودتان سبزی بردارید و بعد از شستن مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه از مغز گردو نگهداری کنیم که تازه بماند؟

    ۴- از دستمال کاغذی برای حفظ رطوبت سبزیجات کمک بگیرید

    یک راهکار ساده که اکثر قدیمی‌ها برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن و انواع سبزیجات استفاده می‌کنند، قرار دادن چند عدد دستمال کاغذی در پلاستیک سبزیجات است. با این روش آب و رطوبت موجود در سبزیجات به دستمال جذب می‌شود و سبزیجات شما برای مدت زمان بیشتری تازه می‌مانند. می‌توانید از ترفند برای افزایش ماندگاری سبزی خوردن شسته یا نشسته و یا حتی کاهو و خیار استفاده کنید.

    تازه نگه داشتن سبزیجات به مدت طولانی

    ۵- قسمت‌های خراب و پوسیده سبزیجات را جدا کنید

    یکی دیگر از ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال جدا کردن بخشی‌های خراب و پوسیده است. در این روش شما باید سبزی خوردن و انواع سبزیجات دیگر را کاملا تمیز کنید و بخش‌های خراب و پلاسیده را جدا کنید. معمولا باکتری‌ها خیلی زود پخش می‌شوند و اگر قسمت‌های خراب و پوسیده سبزیجات جدا نشوند، تمام بخش‌های سالم نیز خراب خواهند شد.

    ۶- سبزیجات را در قسمت مناسبی از یخچال قرار دهید

    برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن و انواع دیگر سبزیجات باید آن‌ها را در قسمت مناسبی از یخچال قرار دهید. معمولا طبقات بالایی یخچال نسبت به سایر بخش‌ها سردتر هستند، از همین رو بهتر است سبزیجات حساس را در این قسمت قرار دهید و به سبزیجاتی مثل کاهو، فلفل دلمه‌ای، گوجه و خیار بهتر است در کشوهای جداگانه پایین یخچال نگهداری شوند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی

    ۷- برخی از سبزیجات زودتر از بقیه خراب می‌شوند، آن‌ها را جدا کنید

    به طور کلی برخی از سبزیجات زودتر از بقیه فاسد می‌شوند و از همین رو بهتر است از ابتدا با سایر سبزیجات جدا شوند. ریحان و شاهی از آن سبزی‌هایی هستند که خیلی زود پلاسیده می‌شوند. بهتر است این دو سبزی را به صورت جداگانه بشویید و در پلاستیک قرار دهید. سبزیجاتی که رسیده‌تر و نرم‌تر هستند را از سبزیجات سفت و تازه جدا کنید و ابتدا آن‌ها را مصرف کنید.

    سبزیجات تازه

    ۸- سبزیجات خرد شده را در کیسه زیپ دار نگهداری کنید

    یکی از بهترین ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال به خصوص برای سبزیجات خرد شده مثل هویج، فلفل دلمه و حتی کاهو استفاده از کیسه‌های زیپ دار است. در این روش بهتر است سبزیجات را خرد و کاملا خشک کنید و در پلاستیک‌های زیپ دار بریزید. با این روش رطوبت سبزیجات حفظ می‌شود و از پلاسیده شدن آن جلوگیری می‌شود.

    ۹- از جاذب اتیلن استفاده کنید

    یک روش تازه نگه داشتن سبزی در مغازه و خانه استفاده از جاذب اتیلن است. قرار دادن بسته‌های جاذب اتیلن در کنار سبزیجات موجب جذب گاز اتیلن تولید شده از سبزیجات می‌شود و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای این کار بهتر است سبزیجات را در یک کیسه بزرگ بریزید و همراه با یک بسته جاذب اتیلن در یخچال بگذارید. با این روش سبزیجات کندتر از حالت معمول پلاسیده می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: نکات تازه نگه داشتن کاهو؛ طولانی مدت همانند روز اول

    ۱۰- از روش نگهداری سبزی خوردن در قابلمه استفاده کنید

    نگهداری سبزی خوردن در قابلمه یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که هنوز هم بسیاری از خانم‌ها در خانه از آن استفاده می‌کنند. در این روش باید یک پارچه نخی داخل قابلمه روی قرار دهید و سپس سبزی‌ها را داخل قابلمه بریزید. با این روش سبزی‌ها برای حدود ۵ تا ۶ روز تازه و سرحال می‌مانند. به خاطر داشته باشید که زمان ریختن سبزی در قابلمه، قابلمه شما باید کاملا خشک باشد.

    سخن نهایی

    همانطور که در این مقاله از مجله آشپزی اکالا گفته شد استفاده از ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال به شما کمک می‌کند تا سبزیجات را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید و از فاسد و پلاسیده شدن آن جلوگیری کنید.

    شستشوی مناسب سبزیجات و خشک کردن آن‌ها قبل از قرار دادن در یخچال مهم‌ترین نکته‌ای است که باید برای افزایش ماندگاری آن‌ها رعایت شود. به خاطر داشته باشید که بهتر است سبزیجات را همیشه تازه و به اندازه تهیه کنید و از خرید سبزیجات به مقدار زیاد خودداری کنید.

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال در رابطه با تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    بهترین روش برای نگهداری سبزی خوردن نشسته در یخچال چیست؟

    برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن نشسته باید سبزی‌ها را پاک کنید و سپس در یک پلاستیک خشک یا کیسه نخی بریزید و سپس در یخچال قرار دهید.

    بهترین ظرف برای نگهداری سبزی خوردن چیست؟

    راز تازه نگه داشتن سبزی خوردن استفاده از ظرف مناسب است. برای این کار بهتر است از ظروفی که داخل آن‌ها یک سبد دارای محفظه و سوراخ وجود دارد، بریزید تا سبزی‌ها کاملا خشک باقی بمانند.

    مدت نگهداری سبزی در یخچال چقدر است؟

    معمولا نگهداری سبزیجات به مدت طولانی امکان‌پذیر نیست و نهایتا می‌توانید سبزیجات را برای ۵ تا ۶ روز در یخچال قرار دهید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.