آشپزینکات آشپزی

۱۰ ترفند و راز تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی

برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن روش‌های متعددی وجود دارد. از زمان‌های قدیم برای این که سبزی خوردن تا چندین روز سالم بماند، آن را در قابلمه‌های روی قرار می‌دادند و امروزه تاکید می‌کنند که سبزی خوردن را حتما خشک کنید و در ظرف مناسب بریزید تا دیرتر خراب شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۰ روش تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی در یخچال آشنا شوید.

۱۰ روش نگهداری سبزی خوردن برای مدت طولانی

مصرف سبزی خوردن در کنار غذا فواید زیادی برای بدن دارد و به بهبود عملکرد گوارشی و حفظ سلامت عمومی بدن کمک زیادی می‌کند. سبزی خوردن معمولا از ترکیب سبزیجات متنوعی مثل تره، شاهی، ریحان، نعنا، جعفری، ترخون، پیازچه و تربچه تشکیل شده است که هر کدام خواص و طعم متفاوتی دارند. در ادامه این بخش به ۱۰ روش برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن اشاره شده است.

روش نگهداری سبزی خوردن برای مدت طولانی
۱- سبزی خوردن را به روش درستی بشویید

اولین قدم برای افزایش ماندگاری سبزی خوردن شستشوی مناسب آن است. به طور کلی بهتر است بعد از تهیه سبزی خوردن، هر چه سریع‌تر آن را بشویید و برگ‌های زرد و پلاسیده را جدا کنید. این کار به ماندگاری بیشتری سبزی‌ها کمک می‌کند.

برای شستن سبزی باید آن را چند بار آبکشی کنید تا گل و لای آن‌ها خارج شود. سپس سبزی‌ها را برای ۱۵ دقیقه در ترکیب سرکه و نمک قرار دهید. بعد از آن نوبت آبکشی مجدد سبزیجات است. بعد از اینکه سبزی‌ها به خوبی تمیز شدند، باید حدود یک ساعت آن‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه‌شان از بین برود.

بیشتر بخوانید: ۶ راه ضد عفونی کردن سبزیجات

۲- سبزیجات را به خوبی خشک کنید

تا زمانی که سبزی خوردن مرطوب باشد، ماندگاری آن بسیاری کوتاه است و به سرعت خراب می‌شود. مهم‌ترین فوت و فن نگهداری سبزی خوردن این است که بعد از شستشو آن را روی یک پارچه نخی پهن کنید و چندین بار زیر و رو کنید تا تمام رطوبت سبزی‌ها خارج شود. حدود یک ساعت سبزی خوردن را روی پارچه بگذارید و بعد از این که رطوبت آن گرفته شد، آن‌ها را به یخچال منتقل کنید.

سبزیجات را به خوبی خشک کنید
۳- از دستمال کاغذی استفاده کنید

برای این که مطمئن شوید رطوبت اضافی لابه‌لای سبزی خوردن شسته شده وجود ندارد، می‌توانید یک دستمال کاغذی را در یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس سبزی خوردن را داخل آن بریزید و سپس یک دستمال دیگر روی سبزی‌ها بگذارید. با این روش تمام رطوبت سبزی جذب می‌شود و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- سبزی خوردن را نشویید

    اگر مقدار سبزی خوردنی که تهیه کرده‌اید زیاد است، بهتر است برای جلوگیری از پوسیده شدن سبزی‌ها، آن‌ها را نشویید. در این روش باید سبزی‌ها را به صورت شسته نشده در یک کیسه پلاستیکی بریزید و درب کیسه را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید. سپس هر روز به مقدار لازم از سبزی‌ها بردارید و بقیه را به همان روش در یخچال قرار دهید.

    برای نگهداری سبزی خوردن نشسته می‌توانید از چند لایه دستمال کاغذی نیز در پلاستیک سبزی‌ها استفاده کنید تا رطوبت اضافه آن‌ها را جذب کند و ماندگاری سبزی شما بیشتر شود.

    ۵- از جاذب اتیلن استفاده کنید

    جاذب اتیلن که به صورت پودری در بازار به فروش می‌رسید، گاز اتیلن را به خود جذب می‌کند و از همین رو ماندگاری سبزی خوردن را افزایش می‌دهد. استفاده از این روش به جذب رطوبت کمک می‌کند و مانع پوسیده شدن سبزی‌ها می‌شود. بیشتر فروشنده‌ها برای تازه نگه داشتن سبزی در مغازه نیز از همین روش استفاده می‌کنند.

    ۶- ساقه سبزیجات را داخل آب قرار دهید

    اگر سبزی خوردن را با ساقه و ریشه تهیه کرده‌اید، ابتدا باید برگ‌های پلاسیده و زرد را جدا کنید. سپس ساقه‌ها را داخل آب سرد قرار دهید. حالا روی سبزی‌ها را با کیسه فریزر بپوشانید و دور آن را با نخ یا کش ببندید و سبزی‌ها را در یخچال قرار دهید تا سبزی‌ها سالم بمانند.

    ساقه سبزیجات را داخل آب قرار دهید برای تازه ماندن سبزی خوردن

    ۷- سبزی‌ها را در کیسه پارچه‌ای قرار دهید

    یکی از روش‌هایی که اکثر خانم‌ها برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن استفاده می‌کنند، قرار دادن سبزی‌ها در کیسه پارچه‌ای است. در این روش باید سبزی‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را در کیسه پارچه‌ای بریزید. از آن جایی که کیسه پارچه‌ای رطوبت را به خود جذب می‌کند، مانع پوسیده شدن سبزی خوردن می‌شود. با این روش می‌توانید تا ۴ روز سبزی خوردن شسته شده را در یخچال نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: در غذاهایی که می‌خوریم چه سبزیجاتی به کار رفته است؟

    ۸- سبزی خوردن را در قابلمه روی نگهداری کنید

    بهترین ظرف برای نگهداری سبزی خوردن، قابلمه روی است. این روش که از زمان‌های قدیم استفاده می‌شد به تازه و سرحال ماندن سبزی خوردن کمک می‌کند و مانع پوسیده شدن آن می‌شود.

    برای نگهداری سبزی خوردن در قابلمه باید سبزی‌ها را بشویید و خوب خشک کنید و سپس در قابلمه بریزید. حالا یک پارچه نخی روی قابلمه قرار دهید و آن را در یخچال بگذارید تا سبزی‌ها تازه بمانند.

    ۹- سبزی خوردن را به روش درستی در کیسه فریزر بریزید

    برای افزایش ماندگاری سبزی خوردن می‌توانید بعد از شستن و خشک کردن سبزی‌ها، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و سپس طوری درب کیسه را گره بزنید تا داخل آن هوا جمع شود. این کار به افزایش ماندگاری سبزی خوردن کمک می‌کند و مانع پلاسیده شدن آن می‌شود.

    ۱۰- سبزی‌ها را در کاغذ جمع کنید

    یک روش نگهداری تازه سبزی خوردن به مدت یک هفته این است که سبزی‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. سپس یک عدد کاغذ کاهی یا کاغذ جاذب آب را روی میز بگذارید و بعد سبزی‌ها را روی آن بریزید. حالا کاغذ را به آرامی رول کنید تا سبزی‌ها لای آن قرار بگیرند. در ادامه می‌توانید سبزی‌ها را با کاغذ در یک ظرف مناسب قرار دهید. به خاطر داشته باشید که در این روش نباید سبزی‌ها را فشرده کنید.

    سبزی‌ها را در کاغذ جمع کنید برای تازه ماندن سبزی خوردن
    تازه نگه داشتن سبزی خوردن در یخچال ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. اگر از روش درستی برای نگهداری سبزی خوردن استفاده کنید، سبزی‌های شما بیشتر از یک هفته دوام می‌آورند و ظاهر شاداب و سرحال خود را حفظ می‌کنند. شما از چه روشی برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا