آشپزینکات آشپزی

۶ راه ضدعفونی کردن سبزیجات با بهترین و آسان ترین روش ها

ضدعفونی سبزیجات به کاهش باکتری‌ها و مواد شیمیایی مضر کمک می‌کند و جلوی بروز عفونت و بیماری‌های مختلف را نیز می‌گیرد. برای ضدعفونی سبزیجات روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین راه ضدعفونی سبزیجات آشنا شوید.

بهترین روش‌های شستن سبزیجات

شستشوی سبزیجات به روش صحیح به کاهش مواد شیمیایی و میکروب‌های مضر کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. شاید در قدیم بهترین روش ضدعفونی کردن سبزی استفاده از آب بود، اما امروزه با افزایش استفاده از سموم و مواد شیمیایی برای رشد گیاهان، لازم است از روش‌های موثرتری برای تمیز کردن سبزیجات استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که قبل از ضدعفونی سبزیجات، به خصوص سبزی خوردن باید چند بار آن را با آب بشویید تا گل و آلودگی‌های سطحی از بین بروند. سپس می‌توانید از یک تمیز کننده برای ضدعفونی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین راه ضدعفونی سبزیجات آشنا شوید.

بهترین روش‌های شستن سبزیجات
۱- روش شستن سبزی خوردن با نمک

یکی از ساده‌ترین روش‌های از بین بردن آلودگی سبزیجات استفاده از نمک است. در این روش باید سبزیجات را در یک ظرف مناسب بریزید و ظرف را با آب پر کنید.

در ادامه حدود ۲ قاشق نمک به سبزی‌ها اضافه کنید و با قاشق یا به کمک دست آب را هم بزنید تا نمک کمی در آب حل شود. حالا اجازه دهید سبزی و میوه برای ۱۰ دقیقه در آب نمک بمانند و تمیز شوند و در انتها سبزیجات را با آب سرد بشویید.

بیشتر بخوانید: در غذاهایی که می‌خوریم چه سبزیجاتی به کار رفته است؟

به خاطر داشته باشید که نمک قدرت کمی در از بین بردن انگل‌ها و تخم آن‌ها دارد و از همین رو بهتر است از این روش برای سبزیجاتی که پخته می‌شوند، استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- ضدعفونی سبزیجات با سرکه

    سرکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌توانید از آن برای تمیز کردن انواع سبزیجات استفاده کنید. در این روش باید یک کاسه آب ولرم تهیه کنید و ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. حالا سبزیجات را برای نیم ساعت در این ترکیب قرار دهید و بعد آبکشی کنید. سرکه حالت اسیدی دارد و تمام حشره‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در سبزیجات را تمیز می‌کند.

    ۳- جوش شیرینی و آبلیمو

    راهکار بعدی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده از جوش شیرین آبلیمو است. در این روش باید ۲ قاشق جوش شیرین را با ۱ قاشق آبلیمو ترکیب کنید و آن را روی سبزیجات بریزید. می‌توانید از کمی آب نیز برای رقیق شدن آن استفاده کنید. بعد از چند ثانیه می‌توانید سبزیجات را بشویید و مصرف کنید.

    جوش شیرینی و آبلیمو برای ضدعفونی کردن سبزیجات
    ۴- شستن سبزی با سرکه و نمک

    بهترین روش ضدعفونی کردن سبزی خوردن استفاده از ترکیب سرکه و نمک است. سرکه خاصیت میکروب زدایی دارد و به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز کمک می‌کند. نمک نیز برای از بین بردن سموم و آفت‌کش‌ها موثر است. در این روش باید در یک ظرف ۳ قاشق غذاخوری سرکه را با ۲ قاشق غذاخوری نمک و با مقداری آب ترکیب کنید و بعد سبزیجات را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این ترکیب قرار دهید. در ادامه سبزیجات را چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.

    ۵- دستورالعمل شستشوی سبزیجات با مایع ظرفشویی

    اکثر افرادی که برای ضدعفونی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند، این کار را به روشی نادرست انجام می‌دهند. به خاطر داشته باشید که مایع ظرفشویی یک ماده شیمیایی است که اگر به مقدار زیاد از آن برای تمیز کردن سبزیجات استفاده کنید، به شدت برای سلامتی شما مضر است.

    بهترین راه ضدعفونی سبزیجات با مایع ظرفشویی این است که سبزیجات را در یک ظرف یا سینک آب بریزید. سپس به ازای هر لیتر آب از ۲ تا ۳ قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری سبزیجات در طولانی مدت

    بعد از اضافه کردن مایع ظرفشویی آب را با دست هم بزنید تا کف ایجاد شود. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا انگل‌ها و باکتری‌های مضر از بین بروند. سپس می‌توانید سبزی‌ها را چندین بار آبکشی کنید تا مایع ظرفشویی به طور کامل تمیز شود. بهتر است در این روش بعد از اتمام شستشوی سبزیجات را برای ۵ دقیقه دیگر در ترکیب سرکه و نمک نیز قرار دهید تا همه میکروب‌ها به طور کامل از بین بروند.

    ۶- ضدعفونی سبزیجات با آب ازون

    ازن یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی و فوق العاده قوی است که قدرت تمیز کنندگی آن چندین برابر از کلر بیشتر است و می‌تواند بدون هیچگونه ضرری، سبزیجات را ضدعفونی کند.

    استفاده از آب ازون برای از بین بردن باکتری‌ها، آفت‌کش‌ها و همچنین همه آلودگی‌هایی که در سطح میوه و سبزیجات وجود دارد، موثر است. سرعت گندزدایی این ماده بسیار بالا است و تمیز کردن سبزیجات با آب ازون موجب افزایش ماندگاری آن‌ها می‌شود. آب ازون معمولا به صورت بسته بندی در برخی فروشگاه‌ها موجود است.

    از طرف دیگر می‌توانید برای ضدعفونی سبزیجات از دستگاه‌های خانگی ازون ساز نیز استفاده کنید. در این روش باید سبزیجات یا میوه مورد نظرتان را همراه با آب در یک ظرف بریزید. سپس لوله مربوط به دستگاه ازون را برای ۲۰ دقیقه در آب قرار دهید تا آلودگی‌ها به طور کامل نابود شوند.

    ضدعفونی سبزیجات با آب ازون

    بهترین راه ضدعفونی سبزیجات چیست؟

    وزارت بهداشت توصیه می‌کند تا برای ضدعفونی سبزیجات ابتدا آن‌ها را چند بار با آب بشویید تا گل و لای خارج شوند. سپس برای انگل زدایی از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

    بعد از ۵ دقیقه سبزیجات را آبکشی کنید. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که استفاده از سرکه، جوش شیرین، نمک و سایر روش‌های خانگی تنها برای از بین بردن میکروب‌ها، ویروس‌ها و سموم موثر هستند و سبزیجات را انگل زدایی نمی‌کنند. از همین رو توصیه می‌شود برای انگل زدایی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده شود.

    در ادامه برای از بین بردن میکروب‌ها می‌توانید از پودر پرکلرین استفاده کنید. در این روش باید ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر پرکلرین را در ۵ لیتر آب حل کنید و سبزیجات را برای ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: راه و روش های خشک کردن سبزیجات در منزل

    اگر به پودر پرکلرین دسترسی ندارید، می‌توانید برای میکروب زدایی از ترکیب سرکه و نمک یا جوش شیرین نیز استفاده کنید. در آخرین مرحله نیز می‌توانید سبزی‌ها چندین بار آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.

    بهترین راه ضدعفونی سبزیجات چیست؟

    نکاتی که باید در مورد شستن سبزیجات بدانید

    • برای شستن و تمیز کردن سبزیجاتی مثل تربچه، شلغم و هویج حتما از فرچه یا برس استفاده کنید تا سطح آن‌ها کاملا تمیز شود.
    • قبل بعد از شستشوی سبزیجات حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.
    • برای این که سبزیجات در زمان شستشو پلاسیده نشوند، حتما از آب سرد استفاده کنید.
    • برای شستن و ضدعفونی سبزیجات به هیچ عنوان از وایتکس استفاده نکنید.
    • اگر برای ضدعفونی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید، حتما شستشو را در دو مرحله انجام دهید.

    در این مقاله به بهترین راه ضدعفونی سبزیجات اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن سبزیجات روش‌های متعددی وجود دارد، اما استفاده از شستشوی چند مرحله‌ای با مایع ظرفشویی و ترکیب سرکه و نمک و همچنین آب ازون اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارند. شما از چه روشی برای شستن سبزیجات استفاده می‌کنید؟

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.