آشپزیخواص مواد غذایی

۴ روش بسیار آسان و کاربردی برای خشک کردن سبزیجات مختلف در منزل

سبزیجات معطر، با خواص دارویی و طعم‌های مختلف یکی از چاشنی‌های پرطرفدار برخی از غذاها هستند. ممکن است برخی از سبزیجات در مناطق زندگی شما رشد نکنند یا اغلب سبزیجات فصل‌های خاص خود را دارند و در تمامی فصول در دسترس نیستند.

یکی از راه‌کارهای پیشنهادی ما در این آموزش تهیه و نگهداری سبزیجات خشک است. بدین صورت شما در تمامی ایام سال امکان دسترسی به انواع مختلف سبزیجات را در منزل خود دارید.

همچنین قطعا برای شما هم پیش آمده است که در زمان پخت برخی از غذاهایی که سبزیجات عضو اصلی آنها هستند، زمان کافی در اختیار نداشته باشید. در چنین مواقعی هم نیز استفاده از سبزیجات خشک شده یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی شما خواهد بود.

ما امروز در این مقاله ۴ روش بسیار ساده و در دسترس را برای خشک کردن انواع سبزیجات آموزش خواهیم داد. از این‌که تا انتهای این مقاله در اکالا بلاگ، همراهمان هستید از شما سپاسگزاریم.

روش اول خشک کردن سبزیجات؛ با استفاده از هوای آزاد

یکی از روش‌های که اغلب برای خشک کردن انواع سبزی از گذشته‌های دور تاکنون از آن استفاده می‌شود، کمک گرفتن از هوای آزاد است، شما در خشک کردن سبزیجات در این روش به هیچ وسیله یا ابزار خاصی نیاز ندارید.

بیشتر بخوانید: روش خشک کردن انجیر در خانه

روش اول خشک کردن سبزیجات؛ با استفاده از هوای آزاد

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این روش یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین روش‌های خشک کردن سبزیجات است که اغلب از آن استفاده می‌شود. در این روش ابتدا سبزیجات خود را تمیز کنید، بدین صورت که شاخه‌های ضخیم یا برگ‌های پوسیده و و زرد را از آن‌ها جدا کنید.

    با کمک قیچی یا چاقو سبزیجات بزرگ‌تر را به ابعاد کوچک‌تر برش زنید. حال سبزیجات تمیز یا اصطلاحا پاک شده را به ظرف گود بزرگی منتقل کنید به قدری آب سرد به آن بیافزایید که حدود یک تا دو بند انگشت روی سبزی‌ها آب باشد.

    ۵-۶ دقیقه به آن زمان دهید تا سبزیجات درون آب غوطه‌ور بمانند. حال با کمک دست مقداری از سبزیجات را به آهستگی از آب خارج، مجدد اندکی زیر آب لوله بگیرید و درون آبکش قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: ترکیبات اصلی سبزی قورمه سبزی

    کمی زمان دهید تا آب اضافی روی سبزیجات گرفته شود. اگر گل‌ و لای چسبیده به سبزیجاتی که تهیه کرده اید زیاد‌تر از حد معمول است.

    پس از گذشتن ۵-۶ دقیقه اول در آب سرد مجدد سبزیجاتتان را به کاسه دیگری که پر از آب سرد است منتقل کنید و کمی زمان دهید تا در آب بماند. بدین شکل گل‌‌ولای چسبیده به آن‌ها کاملا توسط آب شسته و تمیز می‌شود.

    حال پارچه نخی تمیزی را پهن کرده و سبزیجات را به صورت لایه نازکی روی تمام نقاط پارچه پهن کنید. به طوری که روی هم انباشته نباشند و هوا در بین آن‌ها عبور کند.

    هر از چند ساعتی سبزی ها را زیرورو کنید. با توجه به دمای محیط و مقدار سبزیجات شما زمان‌های مختلفی(۲۴-۴۸ ساعت) برای خشک شدن سبزیجات نیاز است.

    پس از این‌که رطوبت سبزی‌ها کاملا گرفته و خشک شدند، می‌توانید آن‌ها درون ظروف درب‌دار شیشه‌ای یا پلاستیکی به مدت یک‌ سال نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: فریز کردن توت‌ فرنگی تازه

    روش دوم خشک کردن سبزیجات؛ با استفاده از بخاری یا شوفاژ

    در دومین روش از خشک کردن سبزی، می‌توانید از دستگاه‌های گرمایشی کمک بگیرید. این روش بیشتر در فصول زمستان و اوقات سرد که بخاری در دسترس است کاربرد دارد.

    روش دوم خشک کردن سبزیجات؛ با استفاده از بخاری یا شوفاژ

    بدین صورت که پس از تمیز‌کردن، شستن و آبکشی، سبزیجات را درون سینی یا هر ظرف مناسب دیگری قرار دهید و ظرف را روی بخاری (یا جلو بخاری) و شوفاژ قرار دهید. هر از چند ساعتی حتما سبزی‌ها را زیرو رو کنید.

    توجه داشته باشید خشک‌کردن سبزی در این روش زمان کمتری نیاز دارد، پس حتما هر از چند ساعتی به آن سر زده و مقدار خشکی آن را بررسی کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های ساده و آسان برای خشک کردن میوه در فر

    روش سوم خشک کردن سبزیجات؛ با کمک گرفتن از باد پنکه

    در سومین روش نیز همانند روش‌های که قبل توضیح داده شد لایه نازکی از سبزیجات پاک و شسته شده را روی پارچه نخی با ابعاد مناسب پهن کنید. پنکه را روشن و در فاصله مناسبی از آن تنظیم کنید که باد پنکه منجر به پرتاب شدن سبزیجات به اطراف نشود.

    روش سوم خشک کردن سبزیجات؛ با کمک گرفتن از باد پنکه

    در این روش نیز با توجه به قدرت باد پنکه و مقدار سبزیجات ممکن است ۱۰-۱۲ ساعتی نیاز باشد تا سبزیجات شما کاملا خشک شوند. پس از گذشت زمان اعلام شده حتما میزان رطوبت سبزی را تست کنید و اگر نیاز بود زمان بیشتری به آن دهید تا سبزیجات کملا خشک شوند.

    روش چهارم خشک کردن سبزیجات در فر

    در چهارمین روش شما با سرعت بیشتری به نتیجه مطلوبتان خواهید رسید.

    سبزیجات تمیز و شسته شده را روی سینی مخصوص فر به صورت لایه نازکی پهن کنید. سینی را درون فر با کمترین درجه حرارت قرار دهید. ۱۵-۳۰ دقیقه در درون فر به سبزیجات زمان دهید و سپس سبزی‌ها را چک کنید.

    کمی آن‌ها زیر و رو کنید و اگر زمان بیشتری نیاز بود مجدد همین مرحله را طی کنید. در این روش شما در کمترین زمان ممکن سبزیجات خشک با کیفیتی خواهید داشت.

    بیشتر بخوانید: ۴ خاصیت مهم آلو 

    ۸ نکته طلایی و کلیدی که در بهتر خشک کردن سبزیجات باید بدانید:

    1.  حتما سبزیجات را با آب سرد خیس کنید، خیس کردن سبزیجات با آب ولرم یا گرم باعث له شدن و تغییر رنگ سریع سبزیجات می‌شود.
    2. اگر سبزیجات را از بیرون تهیه کردید برای اطمینان بیشتر در هنگام شستن می‌توانید ۲-۳ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.
      سرکه با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی که دارد باعث از بین رفتن آلودگی‌های سبزی شما می‌شود. امروزه مواد شوینده و ضدعفونی کننده بسیار زیادی برای شستن سبزی و انواع میوه‌ها در بازار یافت می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید برای ضدعفونی کردن سبزی‌هایتان از آن کمک بگیرید.
    3. در هنگام پهن کردن سبزیجات برای هوادهی باید به این نکته توجه داشته باشید که سبزیجات شما باید به دور از نور مستقیم خورشید خشک شوند. تابیدن نور مستقیم خورشید باعث له شدن و تیره شدن رنگ سبزیجات می‌شود.
    4.  توجه داشته باشید حرارت بخاری یا شوفاژ شما باید حتما کم باشد تا سبزی جات شما بر اثر مجاورت در دمای بالا نسوزد.
    5. توجه داشته باشید که سبزیجات شما زمان بیشتری در آب غوطه‌ور نباشند زیرا سبزی آب اضافه را به خود جذب می‌کند و له می شود.
    6.  جالب است بدانید، سبزیجات که پس از خشک شدن رنگ آن‌ها بسیار تیره می‌شود در معرض نور خورشید بوده‌اند که همین موضوع باعث می‌شود سبزی مقدار زیادی از ویتامین‌های A و C خود را از دست بدهد.
    7. توجه داشته باشید استفاده از زیرانداز با جنس پارچه نخی یکی از ملزومات جدا نشدنی در خشک کردن سبزی است.
      خشک کردن سبزیجات روی سطح پلاستیکی باعث کپک زدن و خراب شدن سبزی می‌شود.
    8. حتما برای ماندگاری بیشتر شیشه حاوی سبزیجات خشک شده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌هایی ساده برای خشک کردن پیاز در خانه

    امیدوارم این مطلب روش های خشک کردن سبزیجات برای شما مفید واقع بوده باشد. برای مشاهده دستورات و اطلاعات دیگر به آشپزی ما سری بزنید.

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.