آشپزینکات آشپزی

۳ روش ساده برای خشک کردن پیاز در خانه

پیاز یکی از پراستفاده‌ترین مواد غذایی در وعده‌های ایرانی است. عمده دستور پخت غذاهای ایرانی با خرد کردن پیاز و تفت دادن آن شروع می‌شود. از این رو است که این عنصر نقش پررنگی در فرهنگ غذای ایرانی دارد و ما به نوعی خبره استفاده و نگهداری از پیاز هستیم. هدف ما از استفاده زیاد از پیاز این است که بوی زهم گوشت را از بین ببریم.

ولی این مسیله نباید باعث شود که چشممان را بر روی خواص بی شمار پیاز ببندیم. درست که خام خوردن پیاز ممکن است شما را آزار دهد ولی باید به عرض شما برسانم که بعد از آشنا شدن با خواص پیاز نظرتان کلا تغییر خواهد کرد.

در این مقاله از بلاگ اکالا ما انواع پیاز و خواص این مواد غذایی را بررسی خواهیم کرد. سپس روش‌های خشک کردن پیاز را به شما یاد می دهیم و در نهایت به روش‌های پودر کردن و نگهداری کردن از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آشنایی با انوع پیاز

در این بخش با ما همراه باشید تا در مورد انواع پیاز اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم.

۱- پیاز قرمز

این پیاز برای مصرف خام توصیه می‌شود. عمده آشپزهای باتجربه می‌دانند که پیاز قرمز پوسته بیرونی حساسی دارد و اگر آن را تفت دهید، در کسری از ثانیه فواید خود را از دست می‌دهد.

مطمئنم که این چیزی است که هیچ آشپزی نمی خواهد. همه ما از ته دل خواستار این هستیم که غذایی که می‌پزیم علاوه بر طعم و بوی مثال زدنی، خواص خودش را نیز داشته باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیاز داغ کاراملی به روشی ساده برای فریزر

    ۲- پیاز سفید

    پیاز سفید آن نوعی از پیاز است که در آشپزی روزانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیاز به نسبت هم خانواده قرمز خود تاب آوری بیشتری در برابر حرارت دارد.

    پس با خیال راحت می‌توانید این پیاز را تفت دهید. بدون داشتن ذره‌ای نگرانی بابت از دست دادن خواص مفید آن. به علاوه بهترین پیاز برای خشک و پودر کردن، همین پیاز سفید است. از پودر پیاز سفید می‌توانید در انواع سس استفاده کنید.

    روش های خشک کردن پیاز

    ۳- پیاز زرد

    همانطور که گفتیم بهترین نوع پودر پیاز حاصل خشک کردن پیاز سفید است. ولی پیاز زرد هم با اختلاف خیلی خیلی کمی در صدر لیست قرار دارد. برای استفاده خیلی زیاد از پیاز زرد استفاده می‌شود. زیرا از نظر طعم و قیافه با پیاز سفید برابری می‌کند.

    ولی بهتر از همه این که پیاز زرد از هم خانواده سفید خود، ارزان‌تر و مقرون به ‌صرفه‌تر است. به همین دلیل است که آشپزها ترجیح می‌دهند از پیاز زرد استفاده کنند. خصوصا برای مصارفی که باید از پودر پیاز استفاده کنند. چرا؟

    خب شما تصور کنید هر پیاز متوسط نهایت یک قاشق غذاخوری پودر پیاز است. واضح است که به دلیل مسایل اقتصادی استفاده از پیاز زرد عاقلانه تر است. تاکید می‌کنم که این پیاز از نظر طعم و ظاهر با پیاز سفید مو نمی‌زند.

    خواص پیاز خام و پخته شده

    در این بخش خواص پیاز خام و پخته شده را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    • عضو جدا نشدنی عمده غذاهای ایرانی همین پیاز است. دلیل آن هم به این نکته برمی‌گردد که ما ایرانی ها مصرف گوشت بالایی داریم. بنابراین طبیعی است که از پیاز برای برطرف کردن بوی زهم و زننده آن استفاده کنیم. علاوه بر این مورد، پیاز دارای خواص غذایی و دارویی چشم‌گیری است.
    • از نظر خواص غذایی، پیاز سرشاز از مواد معدنی چون پتاسیم، کلسیم، ویتامین ث و ویتامین آ، قند و فسفر است.
    • خواص دارویی و تقویتی پیاز هم نامه‌ای بلندبالا است. از جمله خواص پیاز می‌توان به بهبود سلامت چشم و دهان، مبارزه با سرطان، تقویت مغز، بهبود سلامت قلب، تقویت معده، بهبود هضم غذا، درمان اختلالات گوش، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند خون بالا، بهبود سلامت استخوان، درمان تب، جلوگیری از آلرژی، بهبود خواب، کاهش التهاب، بهبود تنفس، و تسکین دردهای قاعدگی اشاره کرد.
    • توجه داشته باشید که تا وقتی پیاز را نسوزانید، تفاوت چشم گیری بین خواص پیاز خام و پخته شده وجود ندارد.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری طولانی مدت پیاز 

    ۳ روش عالی برای خشک کردن پیاز

    قبل از پودر کردن پیاز لازم است که شما آن‌ها را به درستی و با روش مناسب خشک کنید. به این منظور روش‌های زیادی وجود دارد. روش قدیمی خشک کردن پیاز، درست مثل خشک کردن سبزیجات و میوه است: خشک کردن در هوای آزاد.

    ولی ما استفاده از این روش را کاملا نفی می‌کنیم. دلیل آن به یکی از بارزترین ویژگی های پیاز برمی‌گردد. شاید تا به حال شنیده باشید که برای ضدعفونی کردن محیط یخچال می‌توانید یک پیاز خام را در آن قرار دهید. خب دلیلش این است که پیاز مانند مغناطیس باکتری ها و آلودگی های محیط را به خودش جذب می کند.

    به همین دلیل است که نگهداری از پیاز خرد شده در محیط باز توصیه نمی‌شود. بنابراین باید روشی را برای خشک کردن پیاز انتخاب کنید که در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان برسد. در ادامه سه تا از بهترین روش های خشک کردن پیاز را به شما آموزش خواهیم داد.

    ۱- خشک کردن پیاز در فر

    اول) پوست پیازها را بگیرد، آن ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای و نازک برش بزنید.

    دوم) حلقه‌های برش زده را روی یک دستمال یا پارچه نخی قرار دهید تا آبش گرفته شود.

    سوم) سپس روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و پیازها را داخل سینی فر بریزید.

    چهارم) درجه حرارت فر را روی کمترین درجه یعنی ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. حالا می‌توانید سینی را در فر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های گرفتن آب پیاز بدون سوزش چشم

    فوت و فن‌های خشک کردن پیاز

    نکات مهم در رابطه با خشک کردن پیاز در فر:

    اول) هر نیم ساعت یک بار پیازها را زیر و رو کنید تا کاملا یکدست خشک شوند.

    دوم) پیازها را خیلی نازک خرد نکنید. اگر خیلی نازک باشند، حتی با وجود کاغذ روغنی، به درستی خشک نمی‌شوند.

    ۲- خشک کردن پیاز در مایکروفر

    اول) پوست پیازها را بگیرد، آن ها را بشویید و به صورت حلقه ای و نازک برش بزنید.

    دوم) حلقه‌های برش زده را روی یک دستمال یا پارچه نخی قرار دهید تا آبش گرفته شود.

    سوم) پیازها را در یک ظرف مناسب بریزید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه درون مایکروفر قرار دهید. در این مرحله پیازها تا حدودی خشک می‌شوند. ولی نه کاملا!

    چهارم) بعد از اینکه پیازها را از مایکروفر خارج کردید، آن‌ها را درون تابه ای بریزید. بعد تابه را روی شعله پخش کن و حرارت خیلی پایین بگذارید. مدام پیازها را هم بزنید تا کاملا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد پیازچه 

    ۳- خشک کردن پیاز روی شوفاژ یا بخاری

    اول) پوست پیازها را بگیرد، آن‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای نازک برش بزنید.

    دوم) حلقه های برش زده را روی یک دستمال یا پارچه نخی قرار دهید تا آبش گرفته شود.

    سوم) وسیله گرمایشی موردنظر را روی حرارت متوسط قرار دهید.

    چهارم) یک کاغذ فویلی روی صفحه بخاری یا شوفاژ پهن کنید و پیازها را روی فویل بچینید.

    پنجم) چندین بار پیازها را زیر و رو کنید تا یکنواخت خشک شوند.

    خب حالا که پیازهای شما به زیبایی خشک شدند، نوبت به پودر کردن آن می‌رسد. ولی سوال این است که چگونه؟ خب شما مراحل سخت کار را پشت سر گذاشته‌اید و خبر خوبی که ما برای شما داریم این است که پودر کردن پیاز اصلا کاری ندارد و در کسری از ثانیه به اتمام می‌رسد. پس با ما همراه باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر پیاز به روش خانگی؛ سالم و طبیعی

    نحوه‌ی پودر کردن پیاز خشک شده

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

    چگونه پیاز خشک شده را پودر کنیم؟

    برای داشتن پودر پیاز باکیفیت باید سرعت عمل داشته باشید. وحشت نکنید! قرار نیست کار خاص و عجیب غریبی انجام دهید. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که بلافاصله بعد از آماده شدن پیازهای خشک باید آن ها را در مخلوط کن بریزید تا پودر شود. اگر این کار را با تاخیر انجام دهید، متاسفانه پیازها نرم می‌شوند و به خوبی پودر نمی‌شوند.

    میزان پودر شدن پیاز هم کاملا به خود شما و سلیقه‌تان بستگی دارد. بعضی دوست دارند پودر پیاز درست مانند آرد شود. این در حالی است که بعضی دیگر ترجیح می‌دهند پودر پیاز کمی درشت تر از آب دربیاید.

    در نهایت می‌توانید این پودر را در یک شیشه در بسته قرار دهید و هر وقت میلتان کشید از آن در غذاهای خود استفاده کنید. طعم و عطری که پودر پیاز به غذاهای شما می‌دهد، بی نظیر است. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را ببرید. برای آشنایی با ترفندهای آشپزی و یادگیری روش پخت غذاهای مختلف، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.