آشپزینکات آشپزی

طرز تهیه پیاز داغ کاراملی به روشی ساده برای فریزر؛ با طعمی فوق‌العاده

برای شروع آشپزی ایرانی، وجود پیاز داغ از واجبات است. می‌دانیم که خیلی از غذاها با پیاز داغ پخته می‌شوند و عمده دلیل این کار هم این است که ما ایرانی‌ها به مقدار زیاد از گوشت استفاده می‌کنیم و یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای از بین بردن بوی زهم گوشت این است که آن را با پیاز تفت دهیم. به این شکل تا حد امکان بوی نامطبوع گوشت را از بین می‌بریم.

از طرفی بعضی از انواع غذاهای اصیل ایرانی با پیاز سرخ کرده سرو می‌شوند. مثال رایج آن آش رشته است که اگر پیاز داغ و نعنا داغ نباشد، گویی آشپز کارش را کامل نکرده است. اما در این مطلب از بلاگ اکالا ما می‌خواهیم از نوع دیگری از پیاز پخته شده صحبت کنیم: پیاز کاراملی.

پیاز کاراملی چیست؟

اصالت این پیاز به فرانسه برمی‌گردد. فرانسوی‌ها همواره برای خوردنی و نوشیدنی احترام خاصی قایل می‌شوند. بنابراین طبیعی است که عبارت‌های عجیبی مثل “پیاز کاراملی” را از آن‌ها بشنویم. وقتی برای اولین بار این عبارت را شنیدید به چه چیزی فکر کردید؟ پیاز و کارامل چطور می‌توانند در کنار هم بیایند. خب باید بگویم که کاراملی بودن پیاز به رنگ و طعم شیرین خاص پیاز کاراملی برمی‌گردد.

در ادامه خواهید دید که برای پخت این پیاز از شکر هم استفاده می‌شود. این نکته ممکن است به نظرتان عجیب بیاید ولی به امتحانش می ارزد. اگر دوست دارید جنبه جدیدی از پیاز را بچشید، در ادامه طرز تهیه پیاز داغ کاراملی را مطالعه کنید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه پیاز کاراملی:
پیاز ۴ عدد
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
کره۴۰ گرم
شکر۱ قاشق چای‌خوری
نمکبه مقدار لازم
سرکه بالزامیک۱ قاشق چای‌خوری

توجه داشته باشید که به ازای هر پیاز، ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون نیاز است. همچنین اندازه پیازها متوسط تا بزرگ در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: روش‌ کاربردی خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

طرز تهیه پیاز کاراملی

برای تهیه پیاز کاراملی رسپی‌های متفاوتی وجود دارد. انتخاب در نهایت با خود شماست. ما در این مقاله یکی از رایج‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌ها را برای شما گرد آورده‌ایم. امیدواریم از نتیجه کار لذت ببرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- پیازها را خلال کنید

    پیاز را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را از وسط ریشه به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، قسمت ریشه را جدا کنید و بعد شروع به خرد کردن پیاز بکنید. پیاز را باید خلالی خرد کنید. حواستان باشد که اندازه خلال ها نه خیلی درشت باشند و نه خیلی کوچک. اگر قسمت ریشه برای شما گنگ است، اجازه بدهید این قسمت را برای شما روشن کنم. در حقیقت این یک قلق آشپزی است. شما قسمت ریشه را می‌توانید با دو برش جدا کنید. این دو برش در کنار هم یک هفت تشکیل می دهند. وقتی این قسمت را جدا کنید با هر برش خلال های پیاز به یکدیگر نمی‌چسبند و برش های تمیزی خواهید داشت.

    طرز تهیه پیاز کاراملی

    ۲- کره و روغن را اضافه کنید

    یک تابه با دیواره بلند انتخاب کنید. توصیه می‌شود که جنس قابلمه استیل باشد. سپس روغن زیتون و کره را بریزید و اجازه بدهید خوب داغ شود. بعد شعله را تا جای ممکن کم کنید و حالا پیازها را اضافه کنید. توجه داشته باشید که پیاز در کسری از ثانیه می‌سوزد. پس پیازها را رها نکنید و حواستان به تغییرات پیاز باشد.

    ۳- پیازها را به خوبی تفت دهید

    حرارت را در کمترین میزان خودش نگه دارید. حدود ۱۰ دقیقه به همین منوال جلو بروید و پیازها را تفت دهید تا به آرامی سرخ شوند. بعد از اینکه ۱۰ دقیقه شد، نمک و شکر را اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن بکنید. در این مرحله برای اینکه پیاز شما نسوزد می‌توانید کمی آب به تابه اضافه کنید. کماکان حرارت را در کمترین حالت خودش نگهدارید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت پیاز بپزد. در این مرحله کم کم پیاز شما کاراملی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری پیاز به مدت طولانی

    ۴- سرکه را اضافه کنید

    بعد از مدتی کم کم پیازها تغییر رنگ می‌دهند. شما همزمان با این تغییرات باید با یک قاشق پیازها را هم بزنید تا به صورت یکدست کاراملی شوند. اگر هم نزنید در نهایت یک قسمت پیاز سرخ و تا حدی می‌سوزد، در حالی که طرف دیگر آن خام و نپخته مانده است. در انتهای پخت پیاز می‌توانید سرکه را اضافه بکنید و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

    پیاز داغ کاراملی

    سوالات پرتکرار در مورد پیاز کاراملی

    سوالات زیادی در خصوص تهیه پیاز کاراملی که مناسب فریز کردن باشد پرسیده می‌شود. در ادامه به چند سوال مهم اشاره می‌کنیم.

    پیاز کاراملی را برای چه نوع غذاهایی می‌توانم استفاده بکنم؟

    شما برای هر غذایی می‌توانید از این پیاز استفاده بکنید. ولی به دلیل طعم و بوی خاصی که دارد ترجیح بر این است که به نوعی مثل دورچین، کنار غذای اصلی سرو شود. برای مثال شما می‌خواهید ساندویچ مرغ درست کنید. این پیاز را می‌توانید در کنار مرغ، ساندویچ بگیرید و نوش جان کنید. به همین سادگی طعم و بوی جدید خلق می‌کنید.

    آیا می‌توانم پیاز کاراملی را فریز کنم؟

    بله چرا که نه! اتفاقا کاراملی کردن پیاز یکی از بهترین راه‌ها برای فریز کردن پیاز است. ولی ما به شما توصیه می‌کنیم که آن را تا نهایت یک هفته بعد استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دوپیازه میگو جنوبی

    چطور می‌توانم به بهترین شکل، پیاز کاراملی را فریز کنم؟

    مثل هر مواد غذایی دیگر، برای اینکه بهتر و بهینه‌تر ذخیره شود باید آن را از اکسیژن دور نگه دارید. پس به این منظور، پیاز کاراملی را در یک ظرف شیشه درب دار بریزید و آن را در فریزر نگهداری کنید. با این کار می‌توانید برای مدت طولانی آن را ذخیره داشته باشید و هر وقت دوست داشتید از طعم جادویی آن استفاده کنید.

    خب این هم از یک تجربه جدید. این نوع پیاز بین فرانسوی ها بسیار رایج است و از آن به عنوان ساید دیش استفاده می‌کنند. علاوه بر ظاهر زیبا و لوکسی که به تزیینات غذا می‌دهد، طعم بی‌نظیری هم به غذا می‌دهد. به شما توصیه می‌کنیم حتما یک بار هم که شده پیاز کاراملی را امتحان کنید. هر چه هم که نباشد، تجربه خوب و ارزانی است!

    برای آشنایی با ترفندهای آشپزی و دستور پخت غذاهای مختلف، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۴.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.