آشپزینکات آشپزی

۲ روش اصولی و ساده برای خشک کردن انجیر در خانه

انجیر، یکی از میوه‌های مفید و پرخاصیتی است که تازه‌ی آن در بازار به صورت محدود یافت می‌شود زیرا انجیر ماندگاری زیادی ندارد و زود خراب می‌شود. از گذشته‌های دور تا امروز به روش‌های مختلفی این میوه را خشک و برای مدت طولانی‌تر نگهداری می‌کردند. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ دو روش که با آن می‌توانید انجیر را به صورت اصولی و کاملا بهداشتی خشک کنید به شکلی که خواص اصلی میوه و شکل ظاهری آن دچار تغییرات زیادی نشود، با ذکر تمام نکات مهمی که باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

۲ روش اصولی برای خشک کردن انجیر

در این بخش دو روش اصولی برای خشک کردن انجیر را به صورت خانگی برایتان شرح خواهیم داد.

روش اول | خشک کردن انجیر با کمک نور خورشید

یکی از قدیمی‌ترین و راحت‌ترین روش‌های که از گذشته تا کنون برای خشک کردن انجیر از آن استفاده شده، کمک گرفتن از نور مستقیم خورشید است. در این روش ابتدا انجیرهای له شده و لکه‌دار را جدا کنید. میوه های سالم و رسیده را به آرامی با مقداری آب سرد بشویید تا گرد و غبار و آلودگی‌های آن‌ها از بین رود. انجیر‌های شسته شده را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربای انجیر”

حال با کمک چاقویی انجیرها را از قسمت بالای میوه به دو نیمه تقسیم کنید. بهتر است برای بهتر خشک شدن انجیرها از سینی مشبک یا توری کمک بگیرید تا تمام قسمت‌های میوه در مجاورت با هوا قرار بگیرد. میوه‌ها را روی سینی مشبک با کمی فاصله بچینید و برای دور ماندن از گزند حشرات روی آن پارچه نخی نازکی پهن کنید. حال سینی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.

خشک کردن انجیر

با توجه به دمای هوا و مدت زمان نگهداری انجیرها در آفتاب بین ۱ تا ۳ روز ممکن است زمان لازم باشد که میوه‌ها کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید که در این زمان چندین بار میوه‌ها را بچرخانید تا تمام سطح میوه به خوبی خشک شود و زمانی که دیگر خورشید غروب کرد و نوری نبود میوه‌ها را به داخل خانه بیاورید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    انجیرها پس از خشک شدن باید نرم و قابل انعطاف باشند و اگر آن را در میان دو انگشت بفشارید آب یا رطوبتی از آن‌ها خارج نشود. پس از خوب خشک شدن انجیرها را در ظرف درب‌دار یا پلاستیک قرار دهید و برای ماندگاری بیشتر بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.

    برای نگهداری آن در دمای عادی محیط، بهتر است آن‌ها را در جایی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

    روش دوم | خشک کردن انجیر با کمک فر

    خشک کردن انجیر با کمک فر مستلزم زمان و وقت بیشتری است که اگر انجیرهای کمتری دارید و یا دسترسی به نور مستقیم خورشید ندارید می‌توانید از این روش کمک بگیرید. در این روش نیز همانند روش قبل انجیرهای له شده را جدا کنید و بقیه آن‌ها را بشویید، خشک کنید و برش زنید.

    انجیرهای برش خورده شده را با فاصله در کنار هم روی سینی فر بچینید. سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید و فر را روی کمترین دما (دمای پیشنهادی ۶۰ درجه سانتی‌گراد است) قرار دهید. درب فر را به صورت نیمه باز گذارید و فر را روشن کنید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن زرشک تازه در خانه

    باز بودن درب از جمع شدن رطوبت در فر جلوگیری می‌کند پس حتما در رعایت این موضوع توجه لازم را داشته باشید. فر را به مدت حدود ۱۰ ساعت روشن گذارید و در این زمان چندین بار انجیرها را در سینی جابه‌جا کنید و بچرخانید. دقت داشته باشید با توجه به اندازه میوه‌ها و درجه حرارت فر شما ممکن است زمان بیشتر یا کمتری نیاز باشد که میوه‌های شما در فر بمانند.

    برای تست کردن میزان خشکی انجیرها، آن را میان دو انگشت فشار دهید نباید آب یا رطوبتی داشته باشند. در نهایت پس از خشک شدن میوه‌ها را در ظرف درب دار در یخچال نگهداری کنید.

    روش خشک کردن انجیر

    ۳ خواص شگفت انگیز انجیر که باید بدانید!

    1. انجیر سرشار از فیبر است که در بهبود سیستم گوارش به بدن شما کمک می‌کند.
    2. وجود مقادیر زیادی کلسیم در انجیر در حفظ سلامت استخوان‌ها به شما کمک می‌کند.
    3. پتاسیم موجود در انجیر می‌تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد و برای کنترل فشار خون مفید باشد.

    چه انجیری برای خشک کردن مناسب است؟

    قبل از خرید حتما میوه را بچشید که طعم ترشی نداشته باشد و انجیر شیرین باشد. بهترین نوع انجیر برای خشک کردن انجیر استهبانات است، این انجیر رنگی روشن و طعمی شیرین دارد.

    بیشتر بخوانید: آموزش بهترین روش‌ های خشک کردن آلبالو

    بهترین روش نگهداری انجیر خشک چیست؟

    بهترین روش برای نگهداری خشکبار در منزل، نگهداری آن‌ها در فضای خشک، خنک و به دور از رطوبت و نور آفتاب پیشنهاد می‌شود. از این‌ که تا انتهای این مقاله همراه مجله آشپزی بلاگ ما بودید از شما سپاسگزاریم.

    برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم و تا آموزش‌های کاربردی بعدی شما را به خداوند منان میسپاریم.

    ۳.۳/۵ (۳۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.