آشپزیمربا

طرز تهیه “مربای انجیر” به همراه فوت و فن شفاف شدن!

مربای انجیر، یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهای است که باید در هر خانه‌ای باشد.ظاهری کاملا متفاوت و زیبا که به میز غذایتان زینت می‌بخشد. تاریخچه‌ی این مربا به هزاران سال قبل بر‌می‌گردد و در واقع نوعی از روش‌های نگه‌داری از مواد خوراکی در گذشته است. به صورت کلی، مربا از پخته شدن میوه با شکر بدست می‌آید که این محصول در ظروف سر بسته در یخچال به مدت طولانی قابل نگهداری هستند. پس در نتیجه ما با تهیه مربا می‌توانیم در تمام فصول از میوه‌هایی که مناسب ذائقه و علایقمان است استفاده کنیم.مربا اغلب در وعده صبحانه یا میان‌وعده با ترکیبات مختلفی سرو می‌شود و در انواع شیرینی، کیک و دسرها می‌توانید از آن استفاده کنید. انجیر خواص بی شمار و باورنکردنی دارد. خواص ضدسرطانی دارد و منبع عالی فیبر و پتاسیم است، سلامت قلب وعروق را بهبود می‌بخشد و خواص ضدباکتری و ضدقارچی دارد.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه مربای انجیر را با بررسی تمام نکات مهم و سوالات متداولی که در تهیه این مربا ممکن است برایتان پیش آید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

مواد لازم مربای انجیر:
انجیر۱ کیلو
شکر۷۰۰ گرم
آبیک و نیم لیوان
جوهرلیمونوک قاشق چایخوری
وانیل (اختیاری)یک چهارم قاشق چایخوری

مراحل تهیه مربای انجیر

با ۵ مرحله طرز تهیه مربای انجیر همراه ما باشید.

مرحله اول | شستن و سوراخ کردن انجیرها

انجیرها رو به خوبی بشورید و اجازه بدین خشک بشن.

 به کمک سوزن، از چند جا انجیرها رو سوراخ کنید تا موقع پخت، شیره کاملا داخل مربا بره و انجیرها حالت چروکیده پیدا نکنن و شکل خودشون رو از دست ندن.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلوچه

مرحله دوم | درست کردن شربت مربای انجیر

شکر و آب رو داخل قابلمه مناسبی مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار بدین تا به جوش بیاد و دونه‌های شکر کاملا حل بشن. نکته مهم: اصلا هم نزنید و اجازه بدین شکر با جوشیدن حل بشه!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد اولیه مربای انجیر و درست کردن شیره مربا

    وقتی ذرات شکر حل شد و شیره شروع به جوشیدن کرد، جوهر لیمو رو بهش اضافه کنید.

    در صورتی که دوست نداشتین از جوهر لیمو استفاده کنید، میتونید یک قاشق غذاخوری آبلیمو بریزین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا گلابی

    مرحله سوم | ریختن انجیرها در شیره 

    انجیرها رو داخل شیره بریزین تا همزمان با پختنِ اونها، شیره هم به قوام برسه. (شعله هم متناسب با اندازه قابلمه و متوسط باشه).

    اضافه کردن جوهرلیمو به شیره مربا انجیر

    مرحله چهارم | جمع کردن کف مربا از روی آن

     وقتی مربا شروع به جوشیدن کرد، کف روی اون رو حتما با یک قاشق جمع کنید تا مربا خوشرنگ و براق بشه. (اگه کف مربا جمع نشه، مربا کدر میشه.)

     اجازه بدین بجوشه تا انجیرها کاملا بپزن. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گردو و فواید آن برای سلامتی

    جمع کردن کف روی انجیرها در مربامرحله پنجم | به قوام رسیدن مربای انجیر

    کم کم شیره مربا کف میکنه و بالا میاد؛ وقتی حباب‌های درشت روی شیره ظاهر شد، یعنی که مربا به قوام رسیده.

    با یک قاشق تمیز، مقداری از شیره رو داخل نعلبکی بریزین و داخل فریزر بذارین تا خنک بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا آلبالو

    بعد ظرف رو داخل دستتون بچرخونین؛ اگه شیره غلظت داشت و آهسته حرکت میکرد و موقع حرکت، چین میخورد، یعنی مربا به قوام رسیده و میتونید حرارت رو خاموش کنید!

    نکته: در صورتی که مایل بودین از وانیل داخل مربا استفاده کنید، قبل از خاموش کردن وانیل رو اضافه کنید و بعد حرارت رو خاموش کنید چون وانیل اگه زیاد روی حرارت بمونه تلخ میشه.

    بعد از خاموش کردن حرارت، اگه کفی روی مربا مونده بود مجددا جمع کنید.

    آخرین مرحله تهیه مربای انجیر
    اجازه بدین مربا داخل ظرف کاملا خنک بشه و بعد داخل ظرف مناسب بریزین و داخل یخچال یا فریزر نگه‌داری کنید.

    خواص و فواید انجیر برای سلامتی

    انجیر یک میوه خوراکی و مغذی است که به عنوان بخشی از تغذیه‌ی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامتی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

    • منبع غنی از فیبر:

    انجیر دارای مقدار زیادی فیبر می‌باشد که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف منظم فیبر باعث افزایش حجم مدفوع، پیشگیری از یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

    • کاهش خطر بیماری‌های قلبی:

    انجیر حاوی پتاسیم است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

    • بهبود قند خون:

    انجیر دارای انواع مختلفی از فیبرها است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. این میوه می‌تواند در مدیریت دیابت نوع ۲ مفید باشد.

    • منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها:

    انجیر حاوی آنتوسیانین‌ها، کاروتنوئیدها و ویتامین C است که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. این مواد به خلاف اثرات آزاده‌های اکسیژنی و کمک به پیشگیری از آسیب‌های اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند.

    • تقویت سیستم ایمنی:

    مصرف منظم انجیر به علت وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها را افزایش دهد.

    • منبع انرژی طبیعی:

    انجیر حاوی مقدار قابل توجهی قندهای طبیعی است که به عنوان منبع انرژی برای بدن عمل می‌کند و می‌تواند به افزایش تحرکات روزانه کمک کند.

    • حفظ وزن و کنترل چاقی:

    با وجود قندهای طبیعی، انجیر احساس سیری را افزایش داده و کمک به کنترل وزن و جلوگیری از افزایش وزن زیاد می‌کند.

    • حفظ سلامت استخوان‌ها:

    انجیر دارای مقدار معتدلی کلسیم و مگنز است که به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند اوستئوپروزیس کمک می‌کند.

    • حفظ آرامش روحی:

    انجیر حاوی موادی مانند منیزیم است که به عنوان یک آرامش‌بخش طبیعی عمل می‌کند و به بهبود وضعیت روحی کمک می‌کند.

    همچنین باید به این نکته توجه داشت که مصرف انجیر در میان وعده‌های غذایی بهترین نتیجه را خواهد داشت و می‌تواند به تنوع تغذیه و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی کمک کند.

    سوالات متداول در تهیه مربا انجیر

    در اینجا به سوالات متداول شما در خصوص مربای انجیر پاسخ داده شده ایت.

    ۱- چرا انجیرها ‌له می‌شوند؟

    • به خاطر حفظ ظاهر زیبای این مربا، بهتره که انجیرها رو داخل ظرف فشرده نکنید و ترجیحا از ظرف مسطح برای نگه داری استفاده کنید.
    • دم انجیرها رو برای مربا خیلی کوتاه نکنید! چون انجیرها وا میرن همچنین وجود دم انجیر ظاهر زیباتری به مربا میده.

    ۲- چرا مربا انجیر کدر میشه؟

    موقع پخت مربا انجیر، به هیچ عنوان در مربا رو نذارین! چون مربا کدر و تیره میشه و باعث سر رفتن مربا میشه.

    ۳- چه کار کنیم دانه‌های انجیر از مربا خارج شود؟

    بعد از خنک شدن مربا، انجیرها رو خارج کنید و شیره مربا رو از صافی رد کنید و بعد انجیرها رو داخل شیره برگردونید.

    بیشتر بخوانید: لیست انواع صبحانه

    ۴- از چه نوع انجیری برای مربا استفاده کنیم؟

    با این روش پخت مربا، میتونید از انجیر زرد، سبز، سیاه یا جنگلی استفاده کنید با این تفاوت که انجیر زرد یا سبز، مربای خوش رنگ تری به ما میده، اما دستور مربا با انجیر خشک متفاوته و از این روش نمیشه استفاده کرد.

    تزیین مربای انجیر با بادام

    ۵- اگر بعد از خنک شدن، فهمیدیم مربا به قوام نرسیده، چه کنیم؟

    انجیرها رو با یک کفگیر سوراخ دار از شیره خارج کنید و شیره مربا رو روی حرارت کم بذارین تا بجوشه و کاملا به قوام برسه. کمی از شیره رو بین دو انگشت امتحان کنید، اگه حالت کشسانی داشت و آبکی نبود حرارت رو خاموش کنید و انجیر ها رو داخلش برگردونید، مربا بعد از خنک شدن، حتما باید قوام لازم رو داشته باشه وگرنه کپک میزنه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا زردآلو

    ۶- از انجیرهای چه اندازه‌ ای استفاده کنیم؟

    برای مربا انجری، بهتره از انجیرهایی با اندازه متوسط استفاده کنید و انجیرها نه خیلی نرم باشن و نه کال و سفت.

    ۷- اگر انجیرها به یک اندازه رسیده نیستند، چه کنیم؟

    اگه انجیر هایی که برای مربا تهیه کردین همگی به یک اندازه نرسیدن و بعضی ها سفت تر هستن، اونا رو جدا کنید و اول انجیر های سفت رو داخل شیره بریزین و اجازه بدین ده دقیقه بجوشن و بعد انجیر های رسیده تر و نرم تر رو به شیره اضافه کنید.

    ۸- انجیرها رو پوست بکنیم یا نه؟

    بعضی افراد برای تهیه مربای انجیر، پوست اون رو میکَنن و جدا میکنن! در این روش مربا نرم تر میشه و ظاهر قشنگش به صورت درسته حفظ نمیشه و استحکام لازم رو نداره. بهتره انجیرها رو با پوست مربا کنید.

    ۹- از چه طعم دهنده‌ای برای مربای انجیر استفاده کنیم؟

    • وانیل
    • یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده غلیظ
    • هل یا دارچین: بعد از حل شدن دونه های شکر چند عدد دانه هل با دو عدد چوب دارچین کوچیک رو داخل شیره بندازین تا همراه با مربا بجوشه و طعم خودش رو به مربا بده و بعد از خنک شدنِ مربا دانه های هل یا چوب دارچین رو از داخل شیره خارج کنید.
    • گلاب

    ۱۰- اگر مربای انجیر تلخ بشه چه کنیم؟

    اگر مربای انجیر تلخ شده است، می‌توانید به چند راه حل مختلف روی بیایید:

    • افزودن شیره یا عسل: می‌توانید به مربا شیره یا عسل اضافه کنید تا شیرین‌تر شود. به تدریج شیره یا عسل را به مربا اضافه کنید و همزمان آن را آزمایش کنید تا به میزان دلخواه شیرینی برسد.
    • افزودن آبلیمو: اگر مربای انجیر تلخ شده است، افزودن مقدار کمی آبلیمو می‌تواند به آن ترشی و تا حدودی شیرینی بیشتری ببخشد. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری آبلیمو به مربا شروع کنید و سپس به تدریج آن را طعم‌دهی کنید.
    • افزودن میوه‌های دیگر: می‌توانید میوه‌های دیگری که شیرینی بیشتری دارند، مانند خرما یا آلوچه، به مربای انجیر اضافه کنید. این کار به مربا شیرینی و طعم جدیدی می‌بخشد.
    • هم‌ آمیزی با مربای دیگر: می‌توانید مربای انجیر تلخ را با مربای دیگری که شیرین‌تر است، مثل مربای هلو یا مربای آلو، مخلوط کنید. این روش به شما امکان می‌دهد تا مربا را شیرین تر و دلپذیرتر کنید.
    • تهیه مجدد: در صورتی که تمام راهکارهای فوق به نتیجه نرسید، می‌توانید تصمیم بگیرید مجدداً مربای انجیر را تهیه کنید و این بار به دقت مراحل تهیه را رعایت کنید تا طعم مطلوبتری به دست آورید.

    با استفاده از یک یا ترکیبی از روش‌های فوق، می‌توانید مربای انجیر تلخ را به طعم دلخواه تغییر دهید. با همه این حال، ممکن است برخی از افراد علاقه‌مند به طعم تلخ مربا باشند، پس قبل از انجام هر تغییری، می‌توانید مربا را به افراد دیگر نیز پیشنهاد دهید و نظر آن‌ها را درباره طعم آن بپرسید.

    برای تزئین مربا انجیر، میتونید موقع سرو روی اون بادام پرک یا خلال پسته بریزین. اما به صورت ساده هم زیبایی لازم و کافی رو داره! امیدوارم از آموزش مربای انجیر راضی باشین. برای مشاهده سایر دستورهای شیرینی پزی و آشپزی، به مجله اکالا مراجعه کنید.

    ۴/۵ (۱۰۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸۰ دیدگاه ها

    1. بسیار عالی بود. ممنون. من کلی سعی کردم به شما ۵ ستاره بدهم ولی دوباره ستاره ها برمی‌گردند روی ۳ و همانجا می‌مانند. شاید علت امتیاز کمتر شما با وجود دستور جامع و با تصویرتان همین اشکال تکنیکی است.
      در ضمن یک راهنمایی برای کپک نزدن تمام مرباها: شیشه های مربا را خوب بشورید، در شیشه ها را در آب داغ بجوشانید، شیشه ها را داخل فر قرار دهید تا کاملا داغ شوند سپس مربای داغ را داخل شیشه ی داغ بریزید ( مواظب باشید دستتان نسوزد) در شیشه را محکم ببندید و شیشه را برگردانید یعنی شیشه بطور برعکس قرار بگیرد. بگذارید مربا و شیشه خنک شود سپس مربا را درجای خنک ( نه لزوما یخچال )نگهداری کنید. نوش جان ?

    2. بسیار عالی بود. ممنون. من کلی سعی کردم به شما ۵ ستاره بدهم ولی دوباره ستاره ها برمی‌گردند روی ۳ و همانجا می‌مانند. شاید علت امتیاز کمتر شما با وجود دستور جامع و با تصویرتان همین اشکال تکنیکی است.

    3. ازراهنمائی سرکارخانم شریف زاده بخاطر هنرمندیشان سپاسگزارم امیداست است همیشه سرشارازنشاط وشادابی باشید

    4. سلام اموزشتان عالی بود من درست کردم خیلی خوب شده ولی دیدیم شیره ان زیاد است برداشتم یک سوال دارم ایا می شود با شیره اضافه مربای هویج یا خود انجیر باز درست کرد

    5. عالیه ما پارسال درست کردیم خعلی خوشرنگ و خوش مزه شد امسال هم با طرزی که شما گفتید درست کردیم باز هم عالی تر بود متشکرم از راهنمایی زیبایتان

      1. نخیر خوب نیست . چرا میگید انقدر شکر اضافه کنیم ؟!! مقدار شکر برای یک کیلو انجیر خیلی کمتر باید باشد .درست کردم طبق دستور و خراب شد مزه اش … حالا باید یک دور دیگه بت شکر خیلی خیلی کمتر درست کنم و با این مخلوط کنم تا بشه خوردش

    6. سلام
      من درست کردم ولی نمی‌دونم چرا انجیرها سفت و حالت گوشتی شد .ریختم دور .میشه دلیلشو توضیح بدید لطفا .

    7. سلام طرز تهیه مربا با شکر قهوه ای چطور است؟؟ الان می خواهم درست کنم سپاسگزارم
      انجیر
      بِه

    8. عالی بود بسیار شفاف و خوب شد
      فقط حواسم نبود وانیل رو با آب لیمو اضافه کردم ولی خدارو شکر تلخ نشد
      ممنون از آموزشتون???

      1. سلام من مربا انجیر درست کردم خوب شده فقط شربت مربا کم شده مجدد شربت اضافه کنم چاره چیست؟

    9. سلام ممنون از دستور عالیتون، من مربا درست کردم عرق هل توش ریختم بیشتر شد بنظرتون چکار کنم طعم هل خیلی قالبه

      1. نه خب معلومه که باید بیشتر بریزید این میزان آب مال یک کیلو شکر و۷۰۰ گرم شکره . شما باید به همون نسبت افزایش بدین

    10. با سلام ممنون از تمام دستورات شما به خوبی استفاده کردم و یک مربای خوب و خوش رنگ و عالی بدست اومد ممنون از
      آموزش خوبتون امیدوارم همواره موفق و سلامت باشید .

    11. سلام مربای انجیر درست کردم عالی شده ولی شهدش کم شد اندازه ی لیوان فراسنه شهد لازم داره چیکار کنم

      ۲ لیوان شکر و۱ لیوان آب رو بزارم روی حرارت قوام که امد کمی ابلیمو بزنم بریزم تو مربا با مربا رو بریزم نو شهد کمی بجوشه?ممنون میشم پاسخ بدین

    12. سلام مهمترین راه کپک نزدن را نگفتید
      اول نحوه ریختن شکر با انجیر است که باید دریک ظرف شکر وانجیر را روی هم ریخت ویک شب استراحت میدیم تا شکر به خورد انجیر برود یک لیوان آب کافی است
      روی حرارت میگذاریم قابلمه که داغ شد حرارت را کم میکنیم تا با حرارت کم انجیر بپزد ودرب ظرف را باز میگذاریم تاله نشود حدود نیم ساعت برای پخت وقوام شکر کافیست وقتی سرد شد شیشه ها راجداگانه در دریک ظرف آب میگذاریم ویجوشانیم اینکار باعث میشود کپک نزند شیشه ها که کاملا خشک شدمربا را دران ریخته و در جای خنک ویا یخچال میگذاریم

    13. مربای من بعد از تمام شدن وسرد شدن آب انداخت قبلش خوب بود قشنگ قوام آمده بود میشه علتشرو ویا راهکاری بگین ممنون

    14. سلام وقت بخیر.ممنونم از این روش تهیه مربا.من بچه بودم دقیقا یادمه که اینجوری مربای انجیر درست میکردند.کاش قبل درست کردن مربای دیروزم روش شمارو میدیدم..الان مربای من که آماده شده دیشب.صبح دیدم کامل تمام شیشه شکرت زده..خیلی ناراحت شدم.آیا میشه کاری انجام داد واسش؟زیاد درست کردم

      1. شیشه مرباها رو داخل ظرف آب بزارین وظرف آب رو حرارت بدین تا به جوش بیادهر وقت شکرک مربا از بین رفت شیشه ها رو ازآب خارج کنید

    15. متشکرم چند جای دیگر طرز تهیه مربای انجیر رو خواندم هیچ کدام مثل شما جالب نبود واقعا ممنون خیلی کامل بود ok

    16. سلام فعلا
      تهیه نکردم ولی از آموزش شما تشکر
      من بازنشسته هستم برای رو کم کنی باید این کار رو انجام بدم دعا کنید موفق شوم

      یک مرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.