آشپزیمربا

طرز تهیه مربای زردآلو تازه؛ نکات کلیدی با عکس به روش تبریزی

مربای زردآلو، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین مرباهایی است که در وعده صبحانه به همراه کره یا خامه سرو می‌شود. شما از مربای زردآلو در فیلینگ‌ کیک‌ها، انواع شیرینی‌ها و دسرها می‌توانید استفاده کنید. این دستور العمل کلاسیک مربای زردآلو را که با زردآلوهای شیرین، رسیده و آبدار در اوج فصل تابستان درست می شود، دوست خواهید داشت.

این بهترین راه برای حفظ این میوه هسته دار خوشمزه برای لذت بردن در ماه‌های آینده است. تنها چیزی که برای تهیه این مربای خوشمزه نیاز دارید سه ماده است: فقط زردآلو تازه، شکر و آب لیمو! زردآلو برای سلامت چشم بسیار مفید است و خاصیت ضدسرطانی بسیار قوی دارد همچنین در درمان کم خونی و ریزش مو به شما کمک می‌کند. این میوه زیبا، در درمان یبوست به شما کمک می‌کند و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد پس از خواص و‌ فواید بی‌شمارش غافل نشوید.

این میوه خوشمزه در تهیه انواع تارت، کیک و شیرینی، چیزکیک، مارمالاد بکار گرفته می‌شود و البته مربای آن نیز بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است.

مجله اینترنتی اکالا در قسمت آشپزی دستور تهیه مربای زردآلو را برای طرف‌داران پرشمار این میوه جذاب تقدیم حضور می‌کند.

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو:
زردآلوی بدون هسته۱ کیلو
شکر۶۰۰ گرم
جوهر لیمویک چهارم قاشق چایخوری

روش تهیه مربای زرد آلو 

در این دستور پخت خانگی شما با طی‌ کردن چند مرحله ساده و رعایت نکات ریز می‌توانید یک مربای خوش‌طعم زردآلو را تهیه کنید با ما همراه باشید.

مرحله اول | آماده کردن زردآلو

برای تهیه مربای زرد آلو شما می‌توانید از انواع زردآلو استفاده کنید. اگر طعم ملس را بیشتر می‌پسندید می‌توانید از ترکیب زردآلوهای ترش و شیرین استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر هم می‌خواهید یک مربای زردآلوی شیرین داشته باشید می‌توانید از زردآلوهای شیرین و رسیده استفاده کنید.

    حتما زرد آلوهای کاملا سالم را انتخاب کنید.

    زردآلوها را به‌صورت کامل در آب سرد بشویید و هرگونه چوب، شاخ و برگ اضافی را از آن‌ها جدا کنید.

    متناسب با سلیقه خود می‌توانید تنها هسته زردآلوها را جداکنید و آن‌ها را به‌صورت درسته در تهیه مربا استفاده کنید تا می‌توانید آن‌ها را نصف و حتی خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی (قیزیل گول موراباسی)؛ با گلبرگ تازه

    مرحله دوم | پخت زردآلو با شکر

    ابتدا ظرف مناسبی انتخاب کنید. ظرف شما باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید هنگام پخت به‌راحتی زردآلوها را جابه‌جا کنید و ظرفیت ۲ برابری مواد موجود را داشته باشد؛ زیرا حین پخت مربا، مواد تغییر حجمی تا ۲ برابر را خواهند داشت.

    استفاده از تابه برای این کار مناسب‌تر از قابلمه است.

    زردآلوها و شکر را به‌صورت لایه‌لایه روی‌هم درون ظرف خود بریزید (مقداری زردآلو بریزید و روی آن شکر بپاشید و مجددا این کار را تکرار کنید تا لایه‌های از شکر و زردآلو تشکیل شود)

    تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. (حرارت کم موجب طولانی شدن زمان پخت و له‌شدن مربا می‌شود و حرارت زیاد هم عامل شکرک‌زدن مربای شما خواهد بود.)

    نیازی به اضافه‌کردن آب به محتویات نیست؛ زیرا آب موجود در زردآلو حین پخت آزاد می‌شود یا اصطلاحا زردآلو آب می‌اندازد.

    اگر حس کردید در اثر حرارت شکر شما در حال سوختن است به مقدار کم مثلا ¼ پیمانه آب درون ظرف خود بریزید و حرارت را کمتر کنید تا آب زردآلوها خارج شود.

    توجه داشته باشید هدف ما در این مرحله پختن زردآلو به کمک شکر آب‌شده است و نباید زردآلوهای شما له شوند پس بادقت و حوصله این فرآیند را نجام دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زردآلو

    وقتی ظرف روی حرارت قرار میگیره از کناره های ظرف شروع به جوشیدن میکنه و شکر ها آب میشن.

    طرز تهیه مربای زردآلو تابستانی

    حین پخت دائما وضعیت زردآلوها را چک کنید و با احتیاط و به آرامی آن‌ها را از کناره‌ها به وسط ظرف منتقل کنید تا شکر موجود در ظرف به‌طور کامل آب شود.

    برای این کار حتما از فرچه مرطوب و آغشته به آبلیمو یا جوهرلیمو استفاده کنید تا از شکرک‌زدن مربای شما پس از خنک‌شدن یا در حین نگهداری جلوگیری کند.

    رفته‌رفته محتویات یا مواد اصلی مربای شما شروع به جوشیدن و تولید کف می‌کند (می‌توانید کف روی مربا را جمع کنید این کار موجب شفاف‌شدن مربا می‌شود.)

    مواد باید به‌آرامی پخته شوند و مربای شما به قوام برسد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربا آلبالو”

    مدت‌زمان به قوام رسیدن مربای زردآلو حدود نیم ساعت یا ۳۰ دقیقه است.

    مرحله سوم | قوام دادن مربای زردآلو

    در زمانی که شکر دبه‌طور کامل آب شده و محتویات در حال جوشیدن است، همان‌طور که گفتیم برای شفاف‌شدن مربا دائما کف آن را بگیرید، در همین زمان رفته‌رفته متوجه قوام گرفتن مربای خود می‌شوید.

    مراقب باشید که زردآلوها له نشوند و فرم خود را از دست ندهند، وقتی که فرچه درون شیره مربا می‌رود و شیره باحالت فنری از آن جدا می‌شود مربای شما به قوام رسیده است البته ما باید آن را تست کنیم.

    کف کردن مربای زرد آلو

    چند قطره از شیره را بین ۲ انگشت خود قرار دهید و انگشتان را از هم جدا کنید، اگر شیره حالتی کشسانی داشت یعنی مربا به قوام رسیده است. اگر شیره حالت آبکی داشت کمی زمان دهید و مجددا تست کنید؛ زیرا به‌محض به قوام رسیدن برای جلوگیری از له‌شدن مربا باید حرارت را خاموش کنید یا ظرف را بردارید.

    زمانی که مطمعن شدید مربا به قوام رسیده است به آن جوهرلیمو اضافه کنید (برای جلوگیری از شکرک‌زدن) و حرارت را خاموش کنید.

    کف باقیمانده را به‌صورت کامل جمع کنید و صبر کنید تا مربا به حجم اولیه خود بازگردد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربا آلبالو”

    به قوام رسیدن مربای زرد آلو

    مرحله چهارم | انتقال مربا به شیشه

    شیشه‌های کاملا تمیز و عاری از هرگونه لکه که کاملا خشک شده‌اند را آماده کنید. صبر کنید مربا به‌ صورت کامل خنک و شفاف شود.

    بعد از آن مربا را به شیشه‌ها منتقل کنید و درب آن‌ها را محکم ببندید و به یخچال منتقل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد توت سیاه

    دستور درست کردن مربای زرد آلو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “لواشک زردآلو”

    می‌توانید از مغز هسته‌های زردآلو در تزیین مربا نیز استفاده کنید. برای این‌کار باید از قبل روی مغز زردآلوها آب جوش بریزید و پوست قهوه‌ای‌رنگ آن‌ها را جدا کنید. بعد از خشک‌شدن می‌توانید از آن‌ها در مربای خود استفاده کنید.

    طرز تهیه مربا زردآلو خوشمزه با نکات کلیدی

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه “مربای انجیر

    نکات تهیه مربای زردآلو

    • برای مربای زردآلو از زردآلوی سفت و رسیده و ملس استفاده کنید که کمی رنگشون به نارنجی مایل باشه، زرد آلو هایی که خال سیاه دارن خوش رنگ نمیشن و زردآلو های خیلی بزرگ و کرمی رنگ که به زردآلوی کشاورزی معروفن مناسب مربا نیستن.
    • جایگزین جوهر لیمو دو قاشق آبلیموی طبیعی است.
    • به خوبی قوام اومدن شیره مربا تاثیر زیادی توی کیفیت مربا داره اگه مربا بیش از حد به قوام برسه شکرک میزنه و اگه رقیق باشه کپک میزنه اگه بعد از خنک شدن مربا دیدین که مربای شما غلظت لازم رو نداره زردآلو ها رو با یک کفگیر سوراخ دار از شیره به آرومی جدا کنید و اجازه بدین شیره مربا به تنهایی با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام بیاد و بعد زردآلو ها رو به شیره اضافه کنید.
    • این مربا رو میتونید داخل یخچال یا فریزر نگهداری کنید مربایی که به خوبی به قوام رسیده داخل فریزر یخ نمیزنه فقط کمی غلیظ‌تر میشه اگه مربای شما داخل فریزر یخ زد یعنی آب مربا کاملا تبخیر نشده و قوام لازم رو نداره و همچنین اگه مربا رو داخل یخچال نگهداری کردید و کپک زد یعنی به قوام نرسیده بوده و غلظت لازم رو نداشته بهتره مربای کپک زده رو دور بریزید و استفاده نکنید.
    •  اواخر پخت و قبل از خاموش کردن میتونید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید، بعضا داخل این مربا از هل یا دارچین یا گلاب هم استفاده میشه اما خیلی ها طعم خود زردآلو رو میپسندن و این به سلیقه شما بستگی داره.
    •  برای برداشتن و جا به جا کردن مربا حتما از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید چون رطوبت باعث میشه مربای شما بعدا کپک بزنه و بعد از خنک شدن مربا و وقتی میخواین مربا رو داخل ظرف شیشه‌ای بریزین دقت کنید ظرف کاملا خشک و تمیز باشه چون حتی اگه مربا به قوام کامل رسیده باشه اما قطره ای آب و رطوبت بهش اضافه بشه کپک میزنه.
    • اضافه کردن هسته پوست گرفته به مربا کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است در صورت دلخواه میتونید حذفش کنید.
    •  بهتره این مربا رو در حجم کم و به صورت یک کیلو یک کیلو آماده کنید چون هر چقدر حجم مربا بیشتر بشه مدت زمان به قوام رسیدن مربا طولاتی تر میشه و ممکنه زردآلو ها له بشن و شکل خودشون رو از دست بدن.

    آنچه در مورد زردآلو باید بدانید!

    زردآلو یکی از میوه‌های حساسیت‌زا محسوب می‌شود. اگر شما نیز در زمان میل کردن زردآلو، یا خصوصا برگه‌های خشک زردآلو دچار خارش گلو و سرفه‌های مکرر می‌شوید باید از خوردن آن اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث بروز حملات شدید تنفسی شود.

    می‌توان مربای زردآلو را جایگزین عسل کرد!

    مربای زردآلو را می‌توان به عنوان جایگزین عسل در لعاب دادن لایه بیرونی شیرینی استفاده کرد. همچنین می‌توانید هنگام پخت کیک، یک قاشق عسل را با یک قاشق مارمالاد جایگزین کنید. یا به جای عسل از مارمالاد برای لعاب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلو سیاه خوشمزه

    ویژگی‌های زردآلوی مرغوب چیست؟

    زردآلوهای نسبتا بزرگ و بیضی شکلی که رنگ زرد پررنگی دارند و عاری از هرگونه لکه‌های قهوه‌ایی و سوراخ هستند، یکی‌ از بهترین و مرغوب‌ترین نوع زردآلوها بشمار می‌آیند.

    امیدوارم از طرز تهیه مربای زردآلو خوشتون اومده باشه. 

    ۳.۸/۵ (۱۸۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹۸ دیدگاه ها

    1. سلام از نظر من که زردآلو های باغ ما بدردنخور و بد هستند حالا موندم چجوری زردآلو های باغ دیگران شیرین و عالی و مانه ما اینقدر بد و بدردنخور

    2. باسلام خدمت خانم زهرا شریفزاده ممنون از توضیحات عالی تون راجع به مربای زردالو بی نظیر بود موفق باشید

      1. سلام من با دستور شما مربارو پختم،عالی شد ،ربع ساعت زمان برد چون دوست نداشتم زردآلو هام تغییر شکل بده

    3. من به همین روش پختم عااااالی شد سپاسگزارم از دستور دقیق وکامل شما فقط من کمی زعفران هم اضافه کردم

    4. سلام من درست کردم خیلی بد مزه شده جوهر لیمو رو که زدم طعمش اصلا خوب نشد نه ترشه نه شیرین یه چیزی مابین این دو واقعا افتضاحه

      1. سلام سپاسگزارم از راهنمایی های لازم که برای آشنایی ونحوه پخت بهتر وتهیه یک مربای عالی وبی نظیر.ما دستورالعمل ها را اجرا کردیم خیلی عالی شد.ممنون‌

    5. سلام اگه دو کیلو زردآلو با هسته داشتیم همون مقدار آب وشکراضافه میکنیم در ضمن زمان پخت تغییر می‌کنه یا نه؟

    6. خیلی کامل و قشنگ توضیح دادید میرم که درست کنم.فقط اگه خواستم گلاب بزنم بر ای یک کیلو چقدر گلاب یا هل بریزم؟؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.