آشپزیمربا

طرز تهیه “مربای گلابی”؛ آموزش مرحله به مرحله با عکس

مربا یکی از اعضای جدا نشدنی صبحانه است که در رنگ و طعم های مختلف زینت بخش سفره است. مربای گلابی یکی از مرباهای خوشمزه و خوش طعم است که پیشنهاد میکنم اگر تا به حال امتحان نکرده اید مربا یا مارمالاد آن را تهیه کنید و از طعم خوب آن لذت ببرین.
مربای گلابی را میتوان به صورت خرد شده و تکه های کوچک یا به صورت درسته و مجلسی آماده کرد که انتخاب نوع آن بستگی به سلیقه هر فرد دارد معمولا مربای های خرد شده برای صبحانه مناسب تر هستند چون خوردن آنها راحت تر است اما مرباهای درسته حالت مجلسی تر و شکیل‌تری دارند.
در اکالا بلاگ مطلب طرز تهیه مربای گلابی به صورت درسته را به شما آموزش میدهیم اما از همین روش برای تهیه مربای خرد شده هم میتونید استفاده کنید.

گلابی و سلامتی

گلابی میوه‌ای خوشمزه و سرشار از مزایای غذایی و خواص بهداشتی است. در ادامه، برخی از خواص گلابی را برای شما ذکر می‌کنم:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ویتامین C: گلابی منبع خوبی از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین C همچنین برای سلامت پوست، تعمیر بافت‌های بدن، و جلوگیری از عفونت‌ها اهمیت دارد.

    2. فیبر: گلابی دارای مقدار قابل توجهی فیبر می‌باشد که به بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از مشکلات معده و کبد کمک می‌کند. همچنین فیبر می‌تواند به کاهش قند خون و کنترل وزن کمک کند.

    3. ویتامین K: ویتامین K حاضر در گلابی مهم برای سلامت استخوان‌ها و عملکرد خون می‌باشد.

    4. پتاسیم: گلابی حاوی پتاسیم است که برای حفظ فشار خون سلامتی قلب بسیار مفید است. پتاسیم نقش اساسی در تنظیم ضربان قلب و عملکرد عضلات دارد.

    5. آنتی‌اکسیدان‌ها: گلابی حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئیدها است که به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند.

    6. کاهش التهاب‌ها: برخی ترکیبات موجود در گلابی می‌توانند به کاهش التهاب‌ها در بدن کمک کنند.

    7. حفاظت از پوست: مصرف ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها در گلابی می‌تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک کند.

    8. حمایت از سلامت چشم: ویتامین A موجود در گلابی می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها و جلوگیری از بیماری‌های چشمی کمک کند.

     

    مواد لازم مربای گلابی:
    گلابی۱ کیلو
    شکر۱ کیلو
    آب۲ پیمانه
    آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
    زعفران دم کرده (دلخواه)۱ الی ۲ قاشق غذاخوری

    مواد لازم مربای گلابی

    طرز تهیه مربای گلابی

    باهم مراحل تهیه این مربای خوشمزه را مرور کنیم:

    مرحله اول: آماده کردن گلابی

    گلابی‌ها رو بشورید و پوست بگیرید، برای تهیه مربا میتونید گلابی‌ها رو به اندازه دلخواه خرد کنید یا حلقه ای برش بدین یا اینکه درسته مربای اون رو تهیه کنید، برای تهیه مربای گلابی به صورت درسته بهتره از گلابی های کوچیک یا متوسط استفاده کنید و گلابی‌ها خیلی نرم نباشن.
    بعد از پوست گرفتن گلابی‌ها با یک چاقوی تیز از قسمت انتهایی برش بزنید و هسته‌های داخل میوه رو خالی کنید (میتونید گلابی‌ها رو نصف کنید و هسته‌های داخلش رو دربیارید و مربا رو به صورت نصفه هم درست کنید)

    گلابی برای مربای گلابیمرحله دوم: آب و شکر

    آب و شکر رو داخل ظرفی بریزید و روی حرارت بالا قرار بدین تا شکر شروع به حل شدن کنه و شفاف بشه و هیچ دونه شکری دیده نشه. بعد حرارت رو کم کنید و اجازه بدین به آرومی بجوشه و به قوام برسه. به قوام اومدن شربت مربای گلابی

    مرحله سوم: ریختن گلابی در شیره

    بعد از به قوام رسیدن شیره مربا میتونید به دلخواه زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید اما این دلخواهه ولی روی طعم و رنگ مربا تاثیر خوبی داره. گلابی‌ها رو داخل شیره بریزین و حرارت رو کمی بالا ببرین تا شروع به جوشیدن کنه و گلابی ها کاملا بپزن.

    مرحله چهارم: تست شیره

    بهتره چند بار اونها رو داخل شیره حرکت بدین تا به صورت یکنواخت همه قسمت های میوه پخته بشه و شیره مربا به قوام برسه (چون بعد از اضافه کردن گلابی ها میوه ها آب میندازن و قوام مربا از بین میره) مقدار کمی از شیره مربا رو با قاشق بردارین و چند قطره از اون روی انگشتتون بریزین و ما بین دو انگشت تست کنید اگه شیره چسبنده بود و حالت آبکی نداشت یعنی به قوام رسیده در انتها آب لیمو ترش رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید ( به جای آب لیموترش تازه از آبلیمو یا جوهر لیمو هم میتونید استفاده کنید) اگه کفی روی مربا بود با قاشق جمع کنید و اجازه بدین مربا داخل قابلمه خنک بشه.

    مربای گلابی خوشمزه

    مرحله پنجم: گذاشتن در یخچال

     بعد داخل ظرف مورد نظرتون انتقال بدین و در یخچال یا فریزر نگه داری کنید. این مربا علاوه بر ظاهر زیبا طعم بسیار خوبی هم داره امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

    مربای گلابی
    نکات مربای گلابی:

    • قوام مربا یکی از عوامل مهم در کیفیت و ماندگاری مرباست. شیره مربا اگه قوام لازم رو نداشته باشه کپک میزنه و اگه بیش از حد به قوام برسه شکرک میزنه اگه بعد از خنک شدن مربا متوجه شدین شیره قوام لازم رو نداره میوه ها رو از شیره خارج کنید و شیره رو روی حرارت کم قرار بدین تا بجوشه و به قوام برسه. یکی از راههای دیگه تست قوام مربا اینه که مقداری از شیره رو داخل نعلبکی بریزین و داخل فریزر بذارین تا خنک بشه و بعد ظرف رو داخل دستتون حرکت بدین اگه شیره مربا آهسته حرکت میکرد و موقع حرکت کردن چین میخورد و غلظت داشت یعنی به قوام رسیده و میتونید حرارت رو خاموش کنید و وقتی کمی از حرارت افتاد میوه ها رو داخل شیره برگردونید.
    • اما اگه بعد از خنک شدن مربا احساس کردین شیره مربا بیش از حد به قوام رسیده و غلیظ هست مقدار خیلی کمی آب جوش به مربا اضافه کنید در حدی که غلظت مربا به حالت نرمال برسه و بعد روی حرارت قرار بدین و وقتی اولین جوش رو زد کمی آب لیمو ترش اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید
    • برای جلوگیری از شکرک زدن مربا مرتب دیواره های ظرف رو در حبن پخت با قلموی آغشته به آبلیمو (یا دستمال مرطوب با آبلیمو) تمیز کنید تا قطره های شربتی که به دیواره ها پاشیده شده پاک بشه چون باعث ایجاد شکرک در مربا میشه.
    • بسته به سلیقه میتونید داخل مربا از هل یا وانیل هم استفاده کنید هل درسته رو از ابتدا داخل شیره بریزید تا طعم خودش رو به مربا بده و در اخر از شیره خارج کنید و وانیل رو در انتها به مربا اضافه و حرارت رو خاموش کنید چون وانیل اگه زیاد بجوشه باعث تلخی مربا میشه.
    • اگه مربا داخل فریزر یخ بزنه یعنی به خوبی به قوام نرسیده و آب اضافی داخل شیره وجود داره مربایی که قوام لازم رو داشته باشه داخل فریزر فقط غلیظ تر میشه.
    • قسمت ساقه گلابی‌ها در حالتی که مربا رو به صورت درسته تهیه میکنید بهتره جدا نکنید چون باعث شکیل‌تر دیده شدن مربا و استحکام میوه میشه اگه کفی روی مربا ایجاد شد، حتما باید اون رو با قاشق جمع کنید تا مربا کاملا شفاف بشه، مخلوط شدن کف با مربا باعث کدر و بد رنگ شدن مربا میشه.
    • مقدار پختن میوه در مربا بسیار مهمه. گلابی‌ها نباید به قدری پخته بشن که حالت له شده و بسیار نرم داشته باشن. میوه‌ها در عین پختن و نرمی بابد حالت خودشون رو حفظ کنن.
    • اندازه قابلمه‌ای که مربا رو داخلش درست میکنید باید با اندازه شعله ای که مربا رو با اون میپزید متناسب باشه و یکی بزرگ و یکی کوچیک نباشه این مساله در تعادل بین پخت میوه ها و به قوام رسیدن مربا تاثیر زیادی داره اگه قدرت شعله نسبت به اندازه قابلمه پایین باشه تا به قوام رسیدن مربا میوه ها له میشن یا مجبور میشید حرارت رو قبل از به قوام رسیدن مربا خاموش کنید و اگه قدرت شعله نسبت به اندازه قابلمه بالا باشه مربا قبل از پختن کاملا میوه ها به قوام میرسه و یا اینکه چون با حرارت بالا تهیه شده شکرک میزنه.
    • اگه از جوهر لیمو به جای آب لیمو ترش استفاده میکنید مقدار اون یک چهارم قاشق چایخوری هست.
    • روش پخت مربای خرد شده گلابی هن به همین روش هست منتها توجه کنید که میوه ها در حالت خرد شده و ریز زودتر میپزن.

    امیدوارم از طرز تهیه مربای گلابی خوشتان آمده باشد. برای طرز تهیه مرباهای دیگر به دسته بندی مربا سری بزنید.

     

    ۵/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۵ دیدگاه ها

    1. سلام.
      وقتی گلابی رو داخل شیره ریختیم وشعله رو زیاد کردیم .چه مدت بعد مربا آماده هست..؟

    2. ممنونم از دستور صحیح درست کردن مربای گلابی
      موفق باشید ‌‌‌‌خدا خیر دنیا و آخرت به شما عنایت فرماید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.