غذاهای سنتی

طرز تهیه خوراک ماش با سیب زمینی؛ ساده و مقوی

یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه ایرانی، خوراک ماش است. این غذا به دلیل داشتن ماش، منبع غنی پروتئین و فیبر است و طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. اگر به دنبال غذایی خوشمزه و مقوی هستید در این بخش از اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم جهت تهیه خوراک ماش

مواد لازم جهت تهیه خوراک ماش به شرح زیر است:

ماش ۳ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
بلغور گندم۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
آب نارنج یا آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز و زردچوبهبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه خوراک ماش

برای تهیه خوراک ماش مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: خیساندن ماش

برای پخت سریع‌تر ماش، بهتر است آن را چند ساعت قبل یا شب قبل در آب خیس کنید. همچنین برای جلوگیری از نفخ ماش، می‌توانید آب آن را چند بار تعویض کنید.

مرحله دوم: پخت ماش و بلغور گندم

ماش خیس خورده را آبکش کنید و بلغور گندم را نیز شسته و آبکش کنید. بلغور گندم و ماش را به همراه آب داخل قابلمه بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که سطح مواد را به طور کامل بپوشاند (حدود ۴ لیوان).

همچنین برای تسریع در پخت، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا بلغور گندم و ماش به طور کامل پخته شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه خوراک ماش

    مرحله سوم: تفت دادن پیاز و سیر

    در این مرحله پوست پیاز را جدا کرده و به صورت نگینی خرد کنید. سپس سیر را پوست گرفته و رنده کنید. در ادامه، داخل قابلمه‌ای روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید.

    بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند. بعد از نرم شدن پیازها، سیر را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل قرمز به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.

    مرحله چهارم: اضافه کردن نمک و رب

    پس از تفت دادن پیاز و سیر، رب گوجه فرنگی و کمی نمک را به قابلمه اضافه کنید و رب را کمی تفت دهید تا رنگ آن باز شود. سپس این ترکیب را به قابلمه ماش و بلغور گندم که از قبل پخته شده‌اند اضافه کنید و هم بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی لعاب‌دار و خوشمزه

    مرحله پنجم: آماده کردن سیب زمینی

    پس از جدا کردن پوست سیب زمینی‌ها و شستشوی آن‌ها، به صورت مکعبی خردشان کنید. در ماهیتابه‌ای روغن بریزید و منتظر بمانید تا داغ شود. سیب زمینی‌های خرد شده را به روغن اضافه و سرخ کنید.

    برای خوش رنگ‌تر شدن سیب زمینی‌ها، می‌توانید کمی زردچوبه نیز به آن‌ها اضافه کنید. سپس مقداری از سیب زمینی‌های سرخ شده را داخل خوراک ماش بریزید و بقیه را برای تزیین کنار بگذارید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه خوراک ماش

    مرحله ششم: اضافه کردن نمک و آب نارنج

    در آخرین مرحله، آب نارنج یا آبلیمو را به خوراک ماش اضافه کنید و کمی از آن را بچشید. اگر احساس کردید نمک آن کم است، مقدار کمی نمک نیز به آن اضافه کنید و خوراک را هم بزنید.

    سپس، زمانی که خوراک ماش کاملاً جا افتاده شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و سرو کنید. خوراک ماش شما آماده است، نوش جانتان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

    در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه خوراک ماش را به شما آموزش دادیم. خوراک ماش غذایی ساده، خوشمزه و در عین حال مقوی است که می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی کامل یا به عنوان پیش‌غذا سرو کنید.

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.