آشپزینکات آشپزی

۳ نکته تازه نگه داشتن کاهو؛ طولانی مدت همانند روز اول

کاهو یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین انواع سبزیجات است. همچنین کاهو خواص فراوانی هم دارد. این سبزی سرشار از فیبر و مواد مغذی است. شما کاهو را می‌توانید به ۳ روش متفاوت سرو و نوش جان کنید. اول) کاهو را همراه سکنجبین یا شیره انگور به عنوان میان وعده میل کنید. دوم) می‌توانید به همراه غذایتان سالاد کاهو سرو کنید و کنار غذای اصلی‌تان از آن لذت ببرید. سوم) به عنوان غذای اصلی سالادهای خلاقانه و مقوی تهیه و صرف کنید. شما بسته به سلیقه و ذایقه‌ خود و عزیزانتان می‌توانید انتخاب کنید که به کدام روش از کاهو استفاده کنید. ولی این روش‌ها فقط زمانی به شما کیف می‌دهد که کاهو را تازه و سر حال نگه دارید! یکی از سختی‌های استفاده از کاهو این است که خیلی زود و سریع خراب می‌شود و می‌گندد. برای اینکه کار به اینجا نرسد و کاهوهایتان را تازه نگه دارید ما به شما سه نکته مهم و کاربردی را می‌گوییم. این سه نکته پیچیده و سخت نیستند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را اجرا کنید.

در این مطلب از بلاگ اکالا، راه‌هایی برای تازه نگه داشتن کاهو به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۳ نکته کاربردی و مهم برای نگهداری از کاهو

روش‎هایی ساده اما کاربردی برای نگهداری از کاهو وجود دارد که با رعایت کردن و انجام دادن آن‌ها می‌توانید این محصول را با بالاترین کیفیت مصرف کنید.

۱- روش درست شستشوی کاهو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از کاهو شستشوی آن است. در صورتی که این مرحله را به درستی اجرا نکنید و نکات مهم آن را رعایت نکنید، مواد و آلودگی‌ بین برگ‌های کاهو باقی می‌ماند. این کار علاوه بر اینکه به بدن و سیستم گوارشی شما شما آسیب جدی می‌رساند، باعث خرابی زود هنگام کاهو هم می‌شود. پس برای شستن کاهو به نکات زیر خوب دقت کنید.

روش درست شستشوی کاهو

اول) پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شستن کاهو، برگ‌های آن را از هم جدا کنید و آن‌ها را در ظرف بیاندازید تا حداقل به مدت ۱۰ دقیقه درون ظرف باقی بماند و سپس آن‌ها را آبکشی کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دوم) در مرحله بعد دوباره کاهوها را درون ظرف پر از آب بیاندازید. با این تفاوت که این بار یک فنجان کوچک سرکه سفید، نمک و چند تکه یخ به ظرف پر از آب اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا دوباره برای ۱۰ دقیقه به خوبی خیسانده شود و در نهایت آبکشی کنید. توجه کنید که چند بار و به آرامی کاهوها را آبکشی کنید تا ردی از مزه ترش و شور سرکه و نمک باقی نماند.

    سوم) نکته مهمی که برای شستن هرگونه سبزیجاتی باید رعایت کنید این است که باید حتما با آب خنک سبزی‌ها را بشورید. اگر از آب داغ استفاده کنید برگ‌های سبزیجات شل و ول می‌شوند، از رنگ و رو میافتند و طراوت خود را از دست می‌دهند. کاهو هم مثل تمام سبزیجات دیگر، از این قاعده پیروی می‌کند. بهتر است که برای تمام مراحل شستشوی کاهو از آب خنک استفاده کنید.

    چهارم) نکته آخر این است که اگر کاهوها را به مدت طولانی در آب نگه دارید، موجب آسیب دیدن آن می‌شود و شادابی برگ‌های کاهو کاملا از بین می‌رود. توصیه ما به شما این است که حداکثر کاهو را به مدت یک ساعت در آب نگه دارید.

    بیشتر بخوانید: نرم کردن گوشت کبابی

    ۲- خشک کردن کاهو: مرحله‌ای که دست کم گرفته می‌شود.

    اگر کاهو را در حالی که خیس یا حتی مرطوب است درون پلاستیک یا ظرف‌های نگهدارنده قرار دهید و در یخچال بگذارید، به سرعت پلاسیده و خراب می‌شوند. بنابراین باید به این مرحله توجه بیشتری داشته باشید. چون پتانسیل این را دارد که تمام زحمات گذشته‌تان را بر باد دهد!

    خشک کردن کاهو: مرحله‌ای که دست کم گرفته می‌شود.

    نکته اول) بعد از اینکه کاهوها را به خوبی شستید، برگ‌های آن را که از قبل جدا کرده‌اید به آرامی تکان دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. بعد از آن یک حوله نخی و کاملا تمیز را روی یک سطح صاف پهن کنید و برگ‌های کاهو را روی آن قرار دهید. صبر کنید تا آب کاهو به پارچه نخی جذب و خشک شود.

    بعد از این مرحله می‌توانید به کمک قیچی آشپزخانه کاهوها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و در بسته بندی قرار دهید. هر چند ما پیشنهاد می‌کنیم به این منظور کاهو را برش نزنید. زیرا در این صورت با سرعت بیشتری خراب می‌شوند.

    فقط در صورتی کاهو را برش بزنید که قسمت پلاسیده و خراب داشته باشد. برای جدایی این قسمت‌ها با خیال راحت کاهو را برش بزنید. احتمالا شنیده و دیده‌اید که اگر قسمت پلاسیده در سبزی و میوه وجود داشته باشد، بقیه میوه‌ها و سبزیجات نیز زودتر خراب می‌شوند.

    البته نکته قابل توجه برای برش زدن کاهو این است که اگر همان روز قصد صرف کردن کاهوها را دارید هیچ ایرادی ندارد اگر آن‌ها را برش بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد سزار

    ۳- بسته بندی: مرحله نهایی و پر نکته

    شاید شما از آن دسته افرادی باشید که مواد غذایی را به مقدار زیاد می‌خرید و ذخیره می کنید. در این صورت لازم است که یک سری از قوانین و نکته‌های بسته بندی را بدانید. توجه داشته باشید که کاهوی شسته شده در هر صورت خیلی زود خراب می‌شود ولی شما می‌توانید با رعایت یک سری نکات ریز و کاربردی این فرایند را کندتر کنید.

    بسته بندی کردن کاهو برای تازه ماندن

    نکته اول) اگر قصد دارید برای یک یا دو هفته کاهو را ذخیره کنید توصیه می‌کنیم که سبزیجات را در کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید. قید این کیسه‌ها را بزنید و به جای آن از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید.

    نکته دوم) هیچ وقت مقدار زیادی از کاهو را در یک بسته بندی قرار ندهید. فشردگی سبزیجات روند خرابی و فاسد شدن آن ها را سرعت می‌بخشد.

    نکته سوم) اگر می خواهید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید، به جای کیسه‌های معمولی از کیسه‌های زیپ دار استفاده کنید. به این کیسه‌ها به اصطلاح زیپ کیپ می‌گویند و جلوی ورود هوا به کیسه را می‌گیرد. این ویژگی باعث می‌شود فرایند خراب شدن محتویات کیسه کندتر شود.

    نکته چهارم) بسته بندی را در مکانی از یخچال قرار دهید که از سرمازدگی سبزیجات جلوگیری شود. سرمازدگی هم به اندازه رطوبت و هوای اطراف مخرب است.

    نکته پنجم) اگر می‌خواهید زمان نگه داری را تا حد امکان بیشتر کنید می‌توانید این روند را پیش بگیرید: اول کاهوها را بشویید، روی یک پارچه تمیز قرار دهید و اجازه بدهید به خوبی خشک شوند. سپس یک پارچه تمیز و خشک بردارید و کاهو را لای آن بپیچید.

    در نهایت کاهوهای پیچیده شده در پارچه را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. این بهینه‌ترین و امن‌ترین راه برای نگهداری از سبزیجات است. حتی اگر دوست ندارید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید می‌توانید سر و ته پارچه را با کش سفت ببندید و بعد در یخچال قرار دهید.

    نکته ششم) برای جلوگیری از سرمازدگی بهتر است سبزیجات خود را در طبقه پایینی یخچال یا جای میوه‌ها نگه دارید. به هیچ عنوان کاهو را در فریزر قرار ندهید. زیرا همانطور که قبلا تاکید کردیم سرمازدگی به اندازه رطوبت آسیب رسان است.

    بیشتر بخوانید: فریز کردن توت‌ فرنگی تازه

    نگهداری کردن از سبزیجات کار سختی نیست. از طرفی نمی‌توان کاملا جلوی خراب شدن آنها را گرفت. فقط چند نکته کلیدی دارد که با رعایت کردن آن می‌توانید روند خراب شدن آن‌ها را کندتر کنید. و با شناخت فاکتورهای آسیب رسان می‌توان به راحتی جلوی فاسد شدن کاهو و در کل همه سبزیجات را گرفت.

    برای آشنایی با دیگر روش‌های کاربردی در زندگی روزمره و مطالعه دستور پخت غذاها، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۴/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.