آشپزیخواص مواد غذایی

۱۳ مورد از مهم‌ترین خواص انبه که نمی‌دانید!

انبه یک میوه لذیذ و معروف است که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند. این میوه دارای طعمی شیرین و عطری مطبوع است که طیف وسیعی از خواص و فواید را دارد. علاوه بر طعم لذیذ، انبه حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید هستند. افزون بر ویتامین‌ها، انبه حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و مس است.

پتاسیم در حفظ عملکرد عضلات و سلامت قلب نقش دارد. با توجه به خواص ذکر شده، مصرف انبه می‌تواند به حفظ سلامتی عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، بهبود کیفیت پوست و حفظ سلامت قلب کمک کند. در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم مطالبی در خصوص خواص شگفت انگیز انبه بیان کنیم، پس تا انتهای این ماجراجویی خوشمزه ما را همراهی کنید.

انواع انبه

انبه یکی از میوه‌ها خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که انواع متفاوتی از آن وجود دارد، در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  1. انبه آلفانسو (Alphonso Mango): این نوع انبه از هند برخاسته و یکی از محبوب‌ترین انواع انبه در جهان محسوب می‌شود. آلفانسو دارای گوشت رنگ زرد تیره‌ای با طعم شیرین و عطری مطبوع است.
  2. انبه کیت (Keitt Mango): این نوع انبه در مناطق گرمسیری مانند کنگو و جنوب فلوریدا یافت می‌شود که دارای پوستی سبز تیره با گوشت داخلی سفید و شیرین است.
  3. انبه هادن (Haden Mango): این نوع انبه از جامائیکا برخاسته و در بسیاری از کشورها پرورش داده می‌شود. پوست انبه هادن سبز روشن است و گوشت آن زرد و شیرین است.
  4. انبه آتولفو (Ataulfo Mango): این نوع انبه به نام‌های مانگوستین، انبه هویا و انبه چیلی شناخته می شود. آتولفو انبه‌ای با شکل کوچک و شیرین است که عموماً در مکزیک و کشورهای آمریکای مرکزی یافت می‌شود.
  5. انبه تومی (Tommy Atkins Mango): این نوع انبه یکی از پرطرفدارترین انواع انبه در جهان است که دارای پوست قرمز تیره و سبز با گوشت زرد و شیرین است. انبه تومی به طور گسترده در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی پرورش داده می‌شود.
  6. انبه چایتان (Champagne Mango): این نوع انبه از کشورهای مانند مکزیک، اکوادور و هند آمده است و دارای پوستی زرد روشن با گوشت زرد و شیرین است.
  7. انبه لانگان (Langra Mango): این نوع انبه از هند برخاسته و در آسیا و خاورمیانه محبوب است. انبه لانگان دارای پوستی سبز تیره با گوشتی زرد و عطری است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت انبه

بهترین خواص انبه

بهترین خواص انبه

از مهم‌ترین خواص انبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- انبه سرشار از آنتی اکسیدان

انبه حاوی مقادیر زیادی از پل فنل‌هاست که به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی برای حفاظت از بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. انبه در گوشت، پوست و حتی هسته سرشار از انواع مختلف پلی فنل‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها با حفاظت سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد از بیماری‌های مزمن با پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ژلاتینی انبه

    ۲- انبه و پیشگیری از آسم

    انبه حاوی مواد مغذی بتاکاروتن است که برای افراد دارای بیماری آسم بسیار مفید است و از پیشرفت بیماری در این افراد پیشگیری می‌کند.

    ۳- انبه برای پیشگیری از سرطان

    بتاکاروتن موجود در انبه برای مقابله و ابتلا به سرطان پروستات نیز تاثیر زیادی دارد و با مصرف بتاکاروتن نتایج چشمگیری در پیشرفت انواع سرطان از جمله سرطان روده و سینه مشاهده شده است. البته انبه حاوی پلی فنل نیز هست که برای بسیاری از انواع سرطان مفید است و با کاهش سطح استرس از رسد سلول های سرطانی جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا انبه و ژله سفید

    ۴- انبه برای سلامت استخوان‌ها

    انبه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین k است که با جذب میزان کافی آن از طریق مصرف انبه، به جذب کلسیم مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

    خواص انبه برای سلامت استخوان‌ها

    ۵- انبه برای درمان دیابت

    با وجود اینکه انبه در مقایسه با سایر میوه قند طبیعی بالایی دارد اما افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف انبه به دلیل وجود فیبر فراوان در آن شاخص قند خون خود را بهبود دهند و حتی با جایگزین کردن انبه خشک در برنامه غذایی خود می‌توانند سطح قند خون خود را کاهش دهند. البته مصرف انبه باید حد اعتدال باشد چون با مصرف بیش از حد آن سطح قند خون افزایش می‌یابد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی یخی ماست و انبه

    ۶- انبه برای گوارش و پیشگیری از یبوست

    انبه سرشار از فیبر است که به پیشگیری از مشکلات گوارشی از جمله یبوست کمک زیادی می‌کند و با کمک به دفع منظم دستگاه گوارشی را بهبود می‌دهد.

    ۷- کاهش بیماری‌های قلبی با مصرف انبه

    انبه با وجود فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین‌های موجود در آن برای بیماران قلبی توصیه می‌شود و با جذب پتاسیم بیشتر در طول روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی

    ۸- انبه و سلامت پوست و مو

    ویتامین A وجود در انبه به تقویت مو کمک می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز برای چربی پوست و رطوبت موها را تامین می‌کند، همچنین ویتامین A به رشد مو نیز تاثیر دارد. از طرفی ویتامین‌های مختلف از جمله A،C، E موجود در انبه نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و مو داشته و از آسیب به پوست جلوگیری می‌کند. همچنین اگر انبه برای موهای آسیب دیده یا درگیر موخوره نیز توصیه می‌شود که به صورت ماسک مو حاوی انبه استفاده می‌شود.

    خواص انبه و سلامت پوست و مو

    ۹- خواص انبه برای سلامت چشم

    مواد مغذی موجود در انبه برای سلامت چشم نیز مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین دو ماده مغذی مهم موجود در انبه است که برای شبکیه چشم مفید است و به عنوان ضدآفتاب طبیعی نورهای اضافی را جذب می کند و از چشم‌ها در مقابل نورهای آبی محافظت می‌کند. همچنین ویتامین A موجود در انبه نیز از خشکی یا خستگی چشم به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون

    ۱۰- درمان کم خونی با انبه

    انبه سرشار از مقادیر زیادی آهن است که موجب افزایش تعداد گلبول‌های خون شده و مشکلات کم‌خونی را از بین می‌برد.

    ۱۱- بهبود سرماخوردگی با انبه

    ویتامین‌های A و C موجود در انبه برای تقویت سیستم ایمنی بدنی مفید است با جایگزینی آن در رژیم غذایی ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های مرتبط پیشگیری می‌شود و در بهبود این بیماری‌ها نیز کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه میلک شیک موز و انبه

    ۱۲- خواص انبه برای مردان

    انبه به اسم میوه عشق نیز شناخته می‌شود، به دلیل اینکه نقش مهمی در تقویت میل جنسی و قوای جنسی در مردان دارد. این میوه سرشار از ویتامین E است که با تنظیم هورمون‌های جنسی موجب بهبود قدرت جنسی در مردان می‌شود. همچنین ویتامین‌های A و C موجود در انبه منابع غنی برای سلامت جنسی محسوب می‌شوند.

    خواص انبه برای زنان

    ۱۴- خواص انبه برای زنان

    مصرف انبه و قرار دادن آن در برنامه غذایی به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است کمک زیادی به حفظ سلامت زنان در دوران بارداری و شیردهی می‌کند. این میوه با وجود انواع ویتامین‌های C و A و پتاسیم و فیبر از بسیاری بیماری‌ها از جمله انواع سرطان در زنان پیشگیری می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن نیز برای تقویت پوست، مو و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند و در مجموع موجب بهبود سطح کیفیت زندگی در زنان می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مینی چیزکیک انبه

    خواص هسته انبه

    هسته انبه، که داخل پوست انبه قرار دارد، نیز خواص و مزایای خود را دارد. در ادامه، به برخی از خواص هسته انبه پرداخته‌ایم:

    • منبع آنتی‌اکسیدان‌ها: هسته انبه حاوی مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها بر خلاف رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و از آسیب سلولی و پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.
    • محافظت از سلول‌ها: هسته انبه حاوی ترکیباتی مانند پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل خارجی مانند تابش UV و تولید رادیکال‌های آزاد مقاومت نشان دهند.
    • حفظ سلامت قلب: هسته انبه شامل فیبرهای رژیمی است که می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. فیبرها به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند و برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند افت قلبی و سکته قلبی مفید هستند.
    • پشتیبانی از گوارش: مصرف هسته انبه به عنوان منبع غنی فیبر به حفظ سلامت گوارش کمک می‌کند. فیبرها به حرکت صحیح روده‌ها کمک کرده و مشکلاتی مانند یبوست را پیشگیری می‌کنند.
    • سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی: هسته انبه شامل ویتامین‌های A، C و E است. این ویتامین‌ها به سلامت پوست، حفظ سیستم ایمنی بدن، جذب آهن و حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. هسته انبه همچنین حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و مس است که برای حفظ تعادل الکترولیتی بدن و فعالیت سیستم عصبی ضروری هستند.

    خواص هسته انبه

    سخن پایانی

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به طور خلاصه خواص و فواید انبه برای سلامتی بدن را بیان کردیم. همانطور که پیش از این نیز اشاره شده انبه حاوی ویتامین‌های A و C برای حفظ سلامت چشم‌ها، پوست، سیستم ایمنی و مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد است. مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز و مس نیز در انبه وجود دارند که نقش مهمی در عملکرد قلب، سیستم اعصاب و سلامت عمومی بدن دارند.

    همچنین انبه، حاوی فیبرهای رژیمی است که به سلامت گوارش کمک می‌کنند. در مجموع مصرف انبه می‌تواند به حفظ سلامتی عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، بهبود کیفیت پوست و حفظ سلامت قلب کمک کند و انبه یک میوه خوشمزه و مغذی است که لذت بردن از طعم و عطر آن تجربه‌ای لذت‌بخش را به ارمغان می‌آورد.

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با خواص انبه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    ۱) خواص اصلی انبه برای سلامتی بدن شامل چه مواردی می‌شود؟

    انبه حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین، پتاسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است که برای بیماری‌های دستگاه گوارش، انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

    ۲) آیا انبه را به صورت روزانه مصرف کنیم؟

    می‌توان انبه را در برنامه غذایی روزانه جایگزین کرد اما باید در مصرف آن اعتدال را حفظ کنید و روزی نهایتا ۱ فنجان انبه تازه را مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن موجب ایجاد مشکلاتی از جمله افزایش قند خون می‌شود.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.