آشپزیغذاهای رژیمی

طرز تهیه سوتی پلو اردبیل؛ خوشمزه و مجلسی

سوتی‌ پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و خوش‌عطری است که به روش های مختلفی تهیه می‌شود. شما می‌توانید متناسب با ذائقه و سلیقه غذاییتان آن را با انواع گوشت قرمز، سفید و حتی بدون گوشت نوش جان کنید. همان‌طور که از نام این غذا مشخص است اصالت آن به شهر اردبیل برمی‌گردد.

سوتی در زبان آذری به معنی شیر است و سوتی پلو همان شیرپلو است. سوتی‌پلو با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود، غذای بسیار مقوی و خوشمزه است که طرفداران زیادی در شب‌های بلند زمستان دارد.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیلی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که برای بهتر شدن طعم‌ آن باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیل

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذای خوشمزه اردبیلی ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری آن را طبخ کنید.

درجه سختی این غذا در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه سوتی پلو:
    برنج۲ پیمانه
    شیر۲ پیمانه
    کشمش۱/۲ پیمانه
    انواع خلال۱/۲ پیمانه
    گلاببه مقدار دلخواه
    محلول زعفرانبه مقدار دلخواه
    کره۱-۲ قاشق غذاخوری
    نمکبه مقدار لازم

    مرحله اول | خیساندن برنج

    در اولین مرحله به سراغ برنج روید. برنج‌ را تمیز کنید و بشویید، آن را با مقداری آب بخیسانید و به سراغ مرحله بعد روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان

    مرحله دوم | پختن برنج با شیر

    در دومین مرحله درون قابلمه مناسبی برنج را با شیر ترکیب کنید. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا شیر به صورت کامل تبخیر شود. توجه داشته باشید که مدیریت این مرحله با شماست، مدت زمان پخت انواع برنج متفاوت است و ممکن است این زمان برای شما کمتر یا بیشتر باشد. پس حتما در زمان پخت برنج را بررسی کنید و هر زمان که شیر به صورت کامل به برنج جذب شد به سراغ مرحله بعد روید.

    طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیل

    مرحله سوم | افزودن گلاب و زعفران

    در سومین مرحله محلول زعفران، گلاب و مقداری نمک را به برنج پخته بیفزایید و کمی بهم زنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی؛ با مرغ و گوشت قلقلی

    مرحله چهارم |دم کردن برنج

    در این مرحله برنج را از سمت دیواره‌های قابلمه به مرکز قابلمه هدایت کنید و وسط برنج را با کمک قاشق کوچکی چند حفره ایجاد کنید. حال درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه ای (متناسب با جنس برنجتان) زمان دهید تا برنج به خوبی دم بکشد.

    مرحله پنجم | آماده‌سازی کشمش و خلال

    در این مرحله به سراغ خلال‌هایتان روید. خلال‌های انتخابیتان را با هم ترکیب کنید ، کمی بخیسانید و کنار گذارید. می‌توانید از مقداری خلال بادام و پسته استفاده کنید. کشمش‌ها را بشویید و درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود. درون تابه مناسبی کمی کره بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید، خلال‌های خیسانده شده و کشمش‌های شسته شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا کشمش‌ها کمی تغییر سایز دهند.

    توجه داشته باشید که این مدت زمان زیاد نباشد زیرا کشمش زیادی پف می‌کند و می‌سوزد. نهایت ۱-۲ دقیقه مواد را مدام بهم زنید تا تفت بخورد. می‌توانید مقداری محلول زعفران را به ترکیب خلال و کشمش‌ها بیفزایید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

    سوتی پلو خوشمزه و مجلسی اردبیل

    مرحله ششم | سرو و تزیین غذا

    در آخرین مرحله به سراغ تزیین و سرو غذا روید. برنج و شیر پخته شده را در ظرف سرو بریزید و با ترکیب خلال و کشمش تزیین و نوش‌جان کنید. اگر تمایل به میل کردن این غذا با انواع گوشت دارید می‌توانید کشمش و گلاب را حذف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    سوالات متداول

    در این بخش به یک سوال پرتکرار در رابطه با تهیه سوتی پلو پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    سوتی پلو را با چه ترکیبات دیگری می‌توان پخت؟

    ماهی دودی یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین گزینه‌های است که در کنار این غذا می‌توانید میل کنید یا مقداری خرما را سرخ کنید و درکنار این غذا نوش‌جان کنید. ترکیب سوتی‌پلو با گوشت قلقلی و مرغ نیز بسیار خوشمزه و جذاب است. برای طعم بهتر سوتی پلو می‌توانید از مقداری روغن کرمانشاهی یا روغن محلی استفاده کنید.

    از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۴.۱/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.