آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ۱۴ غذای اردبیلی؛ سفری به دنیای جذاب طعم‌ها

اگر به دنبال تجربه‌ای جدید در دنیای غذاها هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما غذاهای اردبیل را امتحان کنید. غذاهای اردبیل با تنوع و طعم‌های بی‌نظیری که دارند، هر ذائقه‌ای را راضی خواهند کرد. در این قسمت از اکالا بلاگ، به معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای اردبیل خواهیم پرداخت. پس با ما در ادامه همراه باشید.

۱- خینگل

خینگل، یکی از غذاهای بسیار اصیل و قدیمی مردم عشایر اردبیل است. اگر سری به چادرهای عشایر در دشت مغان بزنید قطعا اهالی خون‌گرم و مهمان‌نواز آن‌جا با خینگل یا خینگل از شما پذیرایی خواهند کرد. این غذا شبیه به پاستا امروزی است و طعمی بسیار خوشمزه و جذاب دارد.

مراحل تهیه خینگل

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه خینگل را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که برای خوشمزه‌تر شدن خینگل باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه خینگل؛ از غذاهای محلی عشایر اردبیل

۲- ساج ایچی

ساج ایچی یا همان سوجا دیله یک نوع خورشت سنتی در شهر سوباتان شهرستان تالش و عشایر اردبیل است که برای تهیه آن از گوشت گوسفند پرچرب استفاده می‌شود. در قدیم برای تهیه ساج ایچی از ساج یا ظرف‌های بزرگ و مخصوصی استفاده می‌شد.

طرز تهیه ساج ایچی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ساج ایچی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه ساج ایچی؛ غذایی آمیخته با سنت عشایر اردبیل

    ۳- یاوان آشی

    یاوان آش یا یوان آش از جمله انواع آش‌های سنتی و محبوب شهر اردبیل است که از ترکیب برنج، عدس، گوشت‌چرخ کرده و انواع سبزیجات تهیه می‌شود. این نوع آش پیشنهاد خوبی برای روزهای سرد زمستان است که به‌طور خاص برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود.

    مراحل تهیه یاوان آشی

    از شما دعوت می‌کنیم با یک دستور آشپزی جدید از اکالا بلاگ، با طرز تهیه یاوان آشی ما را همراهی کنید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه یاوان آشی خوشمزه؛ غذای محلی اردبیل

    ۴- چیغیرتمای مرغ اردبیلی

    چیغیرتما یکی از غذاهای اصیل و محلی اردبیل است. ترکیبی از املت با تکه‌های از مرغ، ترکیبی بسیار جذاب و خوشمزه که شاید تا به حال حتی نام آن را نشنیده‌اید، اما جالب است بدانید که این غذا یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در اردبیل است.

    مراحل تهیه چیغیرتما با مرغ

    ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه چیغیرتما با مرغ را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این غذا باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه چیغیرتمای مرغ اردبیلی؛ خوشمزه و مخصوص

    ۵- خشیل اردبیلی

    خشیل یکی از غذاهای سنتی و قدیمی اردبیل است. غذا یا دسری که بسیار ساده و راحت تهیه می‌شود و سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. خشیل شباهت زیادی به حلیم گندم دارد و در آن از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود. در اردبیل طبق آداب و‌ رسوم این غذا را بیشتر در شب یلدا طبخ می‌کنند.

    مراحل تهیه خشیل

    این غذا برای کسانی که کم‌خونی یا کمبود وزن دارند انتخاب بسیار مناسبی است. ما امروز‌ در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و کامل‌ترین طرز تهیه خشیل را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه خشیل اردبیلی خوشمزه؛ برای روزهای سرد سال

    ۶- خورش ترشی قورمه اردبیلی

    خورشت ترشی قورمه یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهایی است که اصالت آن به اردبیل بر‌می‌گردد. شاید تا به حال نام این خورشت را نشنیده باشید اما جالب است بدانید که این خورشت شباهت بسیار زیادی به خورشت قیمه با طعمی متفاوت و ظاهری جذاب‌تر دارد.

    مراحل تهیه خورشت ترشی قورمه

    ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه خورش ترشی قورمه را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که در تهیه آن باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد، پس در ادامه با ما همراه باشید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه خورشت ترشی قورمه اردبیلی؛ خوشمزه و مخصوص

    ۷- آش گیلدیک اردبیلی

    آش گیلدیک اردبیلی، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های سنتی اردبیل است. این آش به دلیل طعم و عطر منحصربه‌فرد خود، شهرت زیادی در سراسر کشور دارد.

    مراحل تهیه آش گیلدیک اردبیلی

    اگر به دنبال طرز تهیه آش گیلدیک اردبیلی هستید، در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا مواد اولیه و مراحل تهیه این آش مغذی را مرور کنیم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش گیلدیک اردبیلی

    ۸- آش دوغ

    آش دوغ، یکی از غذاهای سنتی قدیمی ایران است و در خیلی از مناطق کشور مانند کردستان، شیراز، اردبیل و همدان روش‌های پخت متفاوتی دارد. این آش در مناطق کردنشین کشور بسیار پرطرفدار است. مردم این منطقه، به عنوان یک رسم در عصر روز سیزده به در آن را برای ناهار می‌پزند.

    آش دوغ مانند آش رشته از حبوبات و سبزی‌های معطر محلی تشکیل شده است و با دوغ طعم‌دار می‌شود. می‌توان این آش را به عنوان میان‌ وعده، پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار میل نمود. طرز تهیه آش دوغ بسیار راحت است و به زمان نسبتا کمی نیاز دارد.

    آش دوغ اردبیلی

    در این مقاله از اکالا بلاگ، روش پخت آش دوغ اردبیلی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیلی‌ها؛ فوت و فن‌های خوشمزگی آن

    ۹- سوتی پلو اردبیل

    سوتی‌ پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و خوش‌عطری است که به روش های مختلفی تهیه می‌شود. شما می‌توانید متناسب با ذائقه و سلیقه غذایی‌تان آن را با انواع گوشت قرمز، سفید و حتی بدون گوشت نوش جان کنید.

    همان‌طور که از نام این غذا مشخص است اصالت آن به شهر اردبیل برمی‌گردد. سوتی در زبان آذری به معنی شیر است و سوتی پلو همان شیر پلو است. سوتی‌پلو با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود، غذای بسیار مقوی و خوشمزه است که طرفداران زیادی در شب‌های بلند زمستان دارد.

    طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیل

    ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیلی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که برای بهتر شدن طعم‌ آن باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه سوتی پلو اردبیل؛ خوشمزه و مجلسی

    ۱۰- حلوای اوماج

    حلوای اوماج یکی از معروف ترین حلوا های آذربایجان است که برای بسیاری از مراسمات مذهبی مثل ماه رمضان و ماه محرم تهیه می‌شود. علاوه بر آن حلوای اوماج نوعی دسر سنتی محسوب می‌شود و بسیاری این حلوا را برای روزهای عادی نیز آماده می‌کنند. حلوای اوماج یک فرق اساسی با حلوا‌های دیگر دارد.

    در این حلوا آرد با کمک مقداری شیر به صورت دانه های ریز و شنی مانندی در می‌آید و به همین صورت تفت داده شده و طبخ می‌شود وجود این دانه‌های ریز حالتی زبر در حلوا ایجاد می‌کند و موقع خوردن زیر دندان حس می‌شود و بافت جالب و متفاوتی را به ما می‌دهد.

    حلوا اوماج اردبیلی

    این حلوا از نظر طعم نیز بسیار خوشمزه و خوش عطر است و عمده تفاوت آن به بافت حلوا بر می‌گردد. این حلوا جزو سنتی ترین حلوا های آذربایجان است که در تبریز و ارومیه و اردبیل طرفداران بسیاری دارد. در اکالا بلاگ با طرز تهیه حلوای اوماج همراه ما باشید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه حلوای اوماج؛ به روش اصیل اردبیلی

    ۱۱- پیچاق قیمه اردبیلی

    پیچاق قیمه اردبیلی یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که با استفاده از مواد ارزشمندی همچون گوشت گوسفندی، خلال بادام و زعفران تهیه می‌شود. این غذا با طعمی متفاوت و متنوع، در میان سفره‌های خانوادگی و مهمانی‌ها به عنوان یک انتخاب لذیذ معرفی می‌شود.

    طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیلی؛ مرحله به مرحله

    در این مقاله از اکالا بلاگ، مراحل تهیه پیچاق قیمه اردبیلی به همراه مواد لازم شرح داده خواهد شد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیلی؛ مرحله به مرحله

    ۱۲- کاسه کباب

    غذاهای اصیل ایرانی بسیار طعم بی‌نظیری دارند که در استان اردبیل یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها، کاسه کباب است. کاسه کباب اردبیلی ترکیبی از چنجه، جگر، کوبیده، گوجه و کره است که شما به دلخواه و با توجه به سلیقه‌ی خود می‌توانید مواد کاسه کباب خود را تغییر دهید.

    کاسه کباب خوشمزه اردبیلی

    در این مقاله از اکالا بلاگ می‌خواهیم به شما کاسه کباب بسیار راحت و آسان را آموزش دهیم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کاسه کباب؛ غذای محلی و خوشمزه اردبیلی‌ها

    ۱۳- آش میوه

    این آش یکی از خوشمزه‌ ترین آش‌های تابستانی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. آش میوه بیشتر در شهرهای همدان، تبریز، زنجان و اردبیل به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود که استفاده از میوه‌های مختلف در هر دستور پخت تغییراتی در طعم نهایی آش ایجاد می‌کند. آش میوه را اغلب به عنوان پیش‌غذا سرو می‌کنند.

    طرز تهیه آش میوه

    مراحل تهیه آش میوه

    مراحل تهیه آش میوه به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی حبوبات روید. از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت عدس، لوبیا چیتی و نخود را تمیز کنید و در ظرف های جداگانه بخیسانید. این کار تا حد زیادی نفخ حبوبات را می‌گیرد، بهتر است در این مرحله چندین بار آب روی آن‌ها را بریزید و با آب تازه آن‌ها را خیس کنید.
    2. حال هر کدام از حبوبات را به صورت جداگانه روی شعله کم بپزید تا به خوبی نرم و پخته شوند.
    3. سپس به سراغ میوه‌های خشک روید، اگر شاخه یا برگ خشکی به آن‌ها چسبیده جدایشان کنید. میوه‌ها را با مقداری آب بخیسانید و کنار گذارید تا نرم شوند.
    4. در این مرحله یکی از پیازها را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید.
    5. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید. پیازهای نگینی شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و خوش‌عطر روی لینک طرز تهیه آش میوه کلیک کنید.

    ۱۴- خورشت هویج (زردک)

    خورشت هویج بر خلاف اسم آن که طعم شیرین را در ذهن تداعی می‌کند، یک غذای شیرین نیست و بیشتر طعم آن ترش است. اصالت خورشت هویج به شهر تبریز بر می‌گردد و یک نوع غذای آذری است. خورشت هویج را هم به همراه گوشت گوسفند و هم مرغ و بوقلمون درست می‌کنند.

    در ضمن خورشت هویج را می‌توان، بدون گوشت درست کرد که یک گزینه مناسب برای کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند است. در اصل خورشت هویج را در تبریز با گیاهی به نام زردک که بسیار به هویج شبیه است، درست می‌کنند.

    مراحل تهیه خورشت هویج (زردک)

    مراحل تهیه خورشت هویج (زردک)

    مراحل تهیه خورشت هویج (زردک) به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را پوست بگیرید و بشویید و سپس به صورت نگینی کاملاً ریز کنید.
    2. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و مقداری روغن درون آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه پیاز مقداری نرم شد به آن زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند.
    3. در مرحله بعد گوشت خورشتی را تمیز کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن را با یک چاقوی تیز به اندازه‌های کوچک و مربعی با اصطلاحا خورشتی خرد کنید.
    4. سپس آن را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید و گوشت را تا زمانی به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. سپس ۲ تا ۳ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت کاملا پخته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت هویج (زردک) کلیک کنید.

    در این بخش از مجله آشپزی اکالا، ما بهترین غذاهای اردبیل را به شما معرفی کردیم و طرز تهیه آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. با این دستورپخت‌های ساده و خوشمزه، می‌توانید در خانه یک غذای لذیذ و اصیل اردبیلی را آماده کرده و از آن لذت ببرید.

    ۴.۱/۵ (۲۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.