آشپزیغذاهای سنتی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

غذاهای مشهدی شاید به اندازه غذاهای تبریزی یا شمالی معروف و زبان‌زد نباشند، ولی طعم و بوی بی نظیری دارند. به هر حال توصیه اول من این است که شما مزه‌های متفاوت را باید بچشید. این تجربه‌های مربوط به خوراکی و آشپزی شاید زودگذر باشند، ولی خاطرات به یادماندنی می‌سازند. اینطور نیست؟

در این مطلب از اکالا بلاگ لیستی از غذاهای خوشمزه مشهدی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. این مطلب را تا انتها بخوانید و اگر روزی هوس غذای متفاوتی به سرتان زد، از این گزینه‌ها استفاده کنید.

معرفی غذاهای اصیل مشهدی

در این بخش به معرفی غذاهای خوشمزه و اصیل مشهدی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- آش لخشک

آش لخشک، یکی از آش‌های سنتی و قدیمی استان خراسان است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. برخی این آش را با نام آش قیش و آش برگ می‌شناسند. این آش بسیار سبک است زیرا از حبوبات بسیار کمی در آن استفاده می‌شود. لخشک، رشته سنتی مردم خراسان است که خمیر آن توسط زنان تهیه و بریده می‌شود. لخشک طعم و مزه‌ای شبیه به رشته‌های آشی دارد و در ظاهر کمی پهن‌تر و نازک‌تر از رشته است. اگر لخشک در دسترس ندارید می‌توانید این آش را با همان رشته آشی طبخ کنید.

آش لخشک یکی از غذاهای سنتی خوشمزه مشهد

ما در این بخش از مجله اینترنتی اکالا بلاگ بهترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش لخشک را به صورت مرحله به مرحله به همراه تمام نکات و فوت‌وفن‌هایی که باید بدانید آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه آش لخشک مشهدی خوشمزه؛ به روش سنتی

    ۲- پلو مخلوط مخصوص مشهدی

    پلو مخلوط مشهدی یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که در شهرهای مختلف با روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. در مقاله زیر از مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم.

    پلو مخلوط مخصوص از غذاهای سنتی مشهدی

    برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه پلو مخلوط مخصوص و خوشمزه؛ به روش مشهدی

    ۳- چنگالی مشهدی

    چنگالی مشهدی یک عصرانه خوشمزه و سنتی است که استفاده از شیره و کنجد و مقداری نان و روغن آماده می‌شود. درست کردن این غذای ساده و مقوی بسیار راحت است و می‌توانید از آن برای عصرانه، صبحانه و یا حتی دسر استفاده کنید. اما طرز تهیه چنگالی یا چنگمال مشهد چگونه است؟

    چنگالی از غذاهای سنتی و لذیذ مشهدی

    در مقاله زیر از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه چنگالی مشهدی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای خوشمزه و ساده آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه چنگالی مشهدی؛ عصرانه‌ای سالم و خوشمزه

    ۴- قروت مشهدی

    قروتی مشهدی یا قروت مشهدی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که با مواد اولیه در دسترسی در زمان کمی تهیه می‌شود. از آن به عنوان یک درمانگر استفاده می‌شود و سرشار از کلسیم است. اشکنه کشک، کالجوش، کله‌جوش و اشکنه قورت نام‌های دیگر این غذاست که اصالت آن به مشهد برمی‌گردد.

    قروت از غذاهای خوشمزه مشهدی

    ما امروز در اکالا بلاگ ساده‌ترین و آسان ترین طرز تهیه قروت مشهدی را به صورت کامل به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه قروت خوشمزه و ساده؛ میان وعده اصیل مشهدی

    ۵- کوکو شیرین مشهدی

    کوکو شیرین، یکی از انواع غذاهایی سنتی و قدیمی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. اصالت این غذا به شهرهای مشهد و قزوین برمی‌گردد و اگر طرفدار طعم‌های شیرین هستید میل کردن این غذا را به شما توصیه می‌کنیم. این کوکو را به عنوان یک وعده غذایی شام، میان‌وعده یا به عنوان پیش غذا می‌توانید سرو کنید.

    کوکو شیرین از غذاهای خوشمزه مشهدی

    در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه کوکو شیرین را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوکو شیرین خوشمزه مشهدی؛ با شهد مخصوص

    ۶- آش کوفته قلقلی

    آش کوفته قلقلی یکی خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی شهر مشهد است که در فصل‌های سرد سال طرفداران زیادی دارد. علاوه بر طعم دلپذیر، آش کوفته قلقلی یک غذای بسیار مغذی و مقوی نیز است. این آش حاوی اسفناج بوده و این سبزی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فیبر است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید یا به دنبال یک آش با طعم متفاوت هستید، حتما آش کوفته قلقلی مشهدی را امتحان کنید. این آش با طعم و عطر منحصر به فرد خود، شما را شگفت زده خواهد کرد.

    آش کوفته قلقلی از غذاهای سنتی مشهدی

    در این قسمت از اکالا بلاگ، طرز تهیه آش کوفته قلقلی را با شما مرور کرده‎ایم. با ما همراه باشید تا این آش خوشمزه را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش کوفته قلقلی؛ آش خوشمزه مشهدی

    ۷- آش بلغور گندم

    آش بلغور مشهدی، یکی از آش‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که همان گونه که از نامش مشخص است اصالت آن به مشهد برمی‌گردد. آش بلغور با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. میل کردن این آش در روزهای سرد زمستان بسیار دلچسب است. آش بلغور مشهدی نیز مانند بیشتر غذاها روش‌های پخت متفاوتی دارد، برخی با گوشت قرمز این آش را می‌پزند و برخی با مرغ یا حتی بدون گوشت با سبزیجات متنوع.

    آش بلغور گندم از غذاهای سنتی مشهدی

    در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه آش بلغور مشهدی را با گوشت به صورت مرحله به مرحله و هر آنچه که در مورد خوشمزه‌تر شدن این آش باید بدانید در این مقاله به شما ارائه داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش بلغور گندم مشهدی خوشمزه؛ با گوشت یا مرغ

    ۸- یتیمچه مشهدی

    شگفتی‌های بادمجان تمامی ندارد. بادمجان به عنوان یکی از خنثی‌ترین مواد خوراکی دنیا شناخته می‌شود. همیشه گفته‌اند بادمجان جز بی‌خاصیت‌ترین غذاها است. با این حال ما ایرانی‌ها از آن بسیار استفاده می‌کنیم. به دیده انصاف که نگاه کنید، متوجه می‌‌شوید که غذاهای ایرانی که بر پایه بادمجان هستند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. یتیمچه هم یکی از همین غذاها است.

    یتیمچه از غذاهای اصیل و سنتی مشهدی

    در این مقاله از بلاگ اکالا، طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه یتیمچه مشهدی؛ ساده و خوشمزه

    ۹- خورشت قیمه مشهدی

    خورشت قیمه مشهدی، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های محلی و سنتی استان خراسان است. این خورشت شباهت بسیار زیادی به خورشت قیمه معمولی که در سایر شهر‌ها طبخ می‌شود دارد اما استفاده کردن از برخی ادویه‌های خاص در آن تفاوت‌های زیادی در طعم و بوی این خورشت ایجاد کرده است.

    خورشت قیمه از غذاهای سنتی مشهدی

    ما در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه؛ با تمام فوت و فن‌ها

    ۱۰- دیگچه مشهدی

    دیگچه مشهدی همانطور که از نامش پیداست یکی از انواع دسرهای معروف شهر مشهد است. دیگچه را میتوان از غذاهای سنتی آیینی مشهد نام برد. دیگچه از نذری های معروف و محبوب این شهر است که معمولاً در مراسم مذهبی، ایام محرم و عزاداری‌ها و در ماه رمضان برای مراسم افطاری پخت میشود و سر سفره‌ها میاد.

    دیگچه با برنج تهیه می‌شود و در واقع شبیه به شیربرنج است با تفاوت‌های جزیی که با شیربرنج دارد. در زمان تهیه دیگچه باید بعد از غلیظ شدنش دیگچه را کمی مثل برنج دم کرد تا سفت‌تر شود. اما شیر برنج نیازی به دم کردن ندارد. دیگچه بخاطر وجود خامه، زعفران و گلاب طعم فوق العاده‌ای دارد. بسیار خوشمزه و خوش طعم است. دیگچه را می‌توانید با ته دیگ یا بدون ته دیگه تهیه کنید.

    دیگچه از غذاهای سنتی و خوشمزه مشهدی

    در این مقاله از بلاگ اکالا، طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه دیگچه مشهدی به روشی ساده با عکس مراحل

    ۱۱- آش شله مشهدی

    آش شله غذای معروف مشهد است که مشهدی‌ها بیشتر در ماه محرم این آش نذری را که ظاهری شبیه به حلیم دارد می‌پزند و روی آن را خورشت قیمه می‌ریزند. البته این غذا در همه ایام سال موجود است و قابل خوردن! اگر سری به مشهد بزنید خواهید دید که اکثر رستوران‌ها آش شله را دارند. آش شله سرشار از انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس و گاهی ماش است.

    همچنین گوشت، برنج نیم دانه و بلغور گندم هم در پخت این غذا استفاده می‌شود. از آن جایی که تقریبا تمام گروه‌های غذایی در این غذا استفاده می‌شود، آش شله یک غذای بسیار کامل و پرکالری است.همچنین این را بدانید که این غذا از گوشت درست شده و فرقی ندارد که گوشت شما گوسفندی باشد یا گوساله! همه اینها بستگی به طبع و مزاج شما دارد. البته بهتر است که از گوشت گوسفندی در آش شله استفاده کنید و دلیل آن نرم بودن و خوش پخت بودن گوشت گوسفندی است.

    آش شله از غذاهای سنتی و پرطرفدار مشهدی

    در این مقاله از بلاگ اکالا، طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش شله مشهدی؛ خوشمزه و مقوی برای ۴ نفر

    ۱۲- آش ماست

    آش ماست یکی از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار است که در شهرهای مختلف با دستور پخت و مواد اولیه متفاوتی پخته می‌شود. آش ماست را می‌توان هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه نمود که در روش با گوشت از گوشت گوسفندی ریش ریش شده و یا گوشت چرخ کرده قلقلی استفاده می کنند.

    آش ماست به دلیل موادی که در آن استفاده می شود بسیار سالم، مقوی و انرژی زا است. از لحاظ طب سنتی، طبع آش ماست سرد است و بسیار مناسب برای فصل‌های گرم سال است. همچنین آش ماست به دلیل حضور ماست و برنج در خود، سرشار از کلسیم است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

    طرز تهیه آش ماست

    مراحل تهیه آش ماست

    مراحل تهیه آش ماست به شرح زیر است:

    1. چند ساعت قبل از شروع آشپزی برنج و لپه را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می‌شود که هم نفخ آن گرفته شود و هم زودتر پخته شود.
    2. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن ۴ پیمانه آب اضافه کنید و برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.
    3. برای پختن لپه ها، یک قابلمه جدا را تهیه کنید و لپه ها را به همراه ۴ پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شوند.
    4. بعد از اینکه برنج و لپه کاملا پخته شدند. لپه ها را به قابلمه برنج منتقل کنید و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید تا مقداری دمای برنج و لپه سرد شود.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش ماست کلیک کنید.

    ۱۳- خورشت ریواس

    خورشت ریواس یکی از غذاهای پرطرفدار بهاری است که یک غذای ترش به حساب می‌آید و در بعضی از مناطق در دستور پخت آن رب انار نیز اضافه می‌کنند تا ترشی آن را چند برابر کنند. طعم ریواس در کنار طعم انواع گوشت‌ها (گوشت گوسفند، گوساله) یا مرغ و بوقلمون ترکیبی بسیار متفاوت و خوشمزه به شما می‌دهد. 

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس با یک چاقوی مناسب آن‌ها را نگینی خرد کنید. 
    2. حال یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    3. زمانی که پیازها سبک و کمی طلایی رنگ شدند به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست مخلوط شوند و دوباره تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.
    4. سپس گوشت را تمیز کنید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به وسیله یک چاقوی تیز آن را در قطعات خورشتی با ابعاد یکسان خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار بهاری روی لینک طرز تهیه خورشت ریواس کلیک کنید.

    یکی از مزایای کم نظیر کشور ما همین تنوع غذایی و فرهنگی ما است. در هر منطقه از کشور می‌توان غذاهای متفاوتی را تجربه کرد. حالا اگر ما از این امکانات استفاده نکنیم و این تجربیات را به خود هدیه ندهیم، چه کسی ضرر می‌کند؟ خودمان! قطعا خود ما!

    امیدوارم این لیست به شما کمک کند که سفره‌های رنگارنگ‌تری داشته باشید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده و جذاب همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.