آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه با تمام فوت و فن‌ها

خورشت قیمه مشهدی، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های محلی و سنتی استان خراسان است. این خورشت شباهت بسیار زیادی به خورشت قیمه معمولی که در سایر شهر‌ها طبخ می‌شود دارد اما استفاده کردن از برخی ادویه‌های خاص در آن تفاوت‌های زیادی در طعم و بوی این خورشت ایجاد کرده است.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این خورشت ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم بیشتری این خورشت لذیذ را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه این خورشت در دسته بندی متوسط رار دارد.

مواد لازم جهت تهیه خورشت قیمه مشهدی:
لپه۱/۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
گوشت خورشتی۲۰۰ گرم
لیمو امانی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱/۳ پیمانه
پودر هل سبز۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه۱ قاشق چای‌خوری
پودر دارچین۱ قاشق چای‌خوری
پودر جوز هندی۱ قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه۱ قاشق چای‌خوری
روغنبه مقدار لازم
محلول زعفرانبه مقدار لازم

مرحله اول | خیساندن و پختن لپه

در اولین مرحله از تهیه این غذای مشهدی به سراغ لپه‌ها روید. قبل از پخت غذا بهتر است حبوبات را حداقل از ۸ساعت قبل بخیسانید. در این بازه زمانی آب روی آن‌ها را چندین بار عوض کنید این کار نفخ آن‌ها را تا حد زیادی می‌گیرد. لپه‌های خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه کوچکی روی حرارت متوسط قرار دهید تا لپه‌ها نیم‌پز شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تهیه خورشت قیمه مشهدی

    مرحله دوم | آماده‌سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز روید. پیازتان را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه ای که قصد دارید خورشت را بپزید مقدار کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید.

    پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. در همین مرحله مقداری زردچوبه به آن زنید و مجدد کمی تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه آبدار قزوینی

    مرحله سوم | پختن گوشت قیمه

    گوشت‌های که برای این خورشت انتخاب می‌کنید بهتر است استخوان نداشته باشند. گوشت ها را به ابعاد یکسانی برش زنید و به محتوای درون قابمه اضافه کنید.

    در همین مرحله فلفل سیاه، جوز هندی، زنجبیل و پودر دارچین را به گوشت اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا‌ عطر ادویه‌ها به خوبی آزاد شود، بوی خامی گوشت‌ گرفته شود و گوشت تغییر رنگ دهد.

    مرحله چهارم | افزودن رب گوجه فرنگی

    در چهارمین مرحله رب گوجه فرنگی را به گوشت‌ها بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رب به خوبی رنگ باز کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاری خوشمزه به روش سنتی جنوب ایران

    مرحله پنجم | افزودن لپه

    در این مرحله لپه‌های نیم پز شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. لپه‌ها را به خوبی با گوشت ترکیب کنید. با این کار لپه‌ها کمی تفت داده می‌شوند و بوی خامیشان گرفته می‌شود و به خوبی با طعم ادویه‌ها و گوشت ترکیب می‌شوند.

    پس از تفت دادن لپه‌ها ۲-۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آن راببندید. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت و لپه به خوبی با هم بپزند.

    مدت زمان پخت لپه‌ها با توجه به جنس آن‌ها متفاوت است شما بعد از گذشت زمان اعلام شده میزان پختگی لپه و گوشت را تست کنید و اگر نیاز به پخت بیشتری داشتند زمان پخت را در همین مرحله افزایش دهید.

    بیشتر بخوانید: دلایل اصلی له شدن لپه قیمه و راه حل آن

    خورشت قیمه مشهدی خوشمزه

    مرحله ششم | افزودن لیمو امانی

    پس از گذشت زمان اعلام شده پودر لیمو امانی را به همراه محلول زعفران، نمک و پودر هل به خورشت بیفزایید و بهم زنید. مجدد درب خورشت را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا مواد با هم بپزند و خورشتتان به غلظت مناسب رسد.

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت قیمه ترش شد، چه کنیم؟

    مرحله هفتم | افزودن گلاب

    در آخرین مرحله خورشت را بچشید و اگر نمک نیاز بود به آن بیفزایید. اگر غلظت آن مناسب بود گلاب را اضافه کنید و کمی به هم زنید و حرارت را خاموش کنید. توجه داشته باشید عطر گلاب در اثر حرارت بالا کم می شود به همین دلیل آن را در آخرین مرحله و قبل از سرو خورشت باید بیفزایید.

    خورشت قیمه مشهدی بسیار خوش عطر و طعم شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری سیب زمینی سرخ کرده تزیین و در کنار برنج سرو کنید.

    اگر به مطالب آشپزی علاقه‌مندید، حتما سری به مجله آشپزی اکالا بزنید.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.