آشپزیغذاهای سنتینکات آشپزی

اگر خورشت قیمه ترش شد، چه کنیم؟

خورشت قیمه یکی از خورشت های پای ثابت در سفره خانوار ایرانی است.همچنین این خورشت در ایام محرم برای غذای نذری بسیار استفاده می‌شود. گاهی ممکن است به دلیل استفاده زیاد از آبلیمو یا دیگر چاشنی های ترش کننده این خورشت مجلسی خوشمزه زیاد از حد ترش شود. در این مواقع به این فکر می افتیم که اگر خورشت قیمه ترش شد چه کنیم؟

در این مقاله از قسمت  آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ چند ترفند برای کاهش ترشی بیش از حد خورشت قیمه آموزش داده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    راهکارها و ترفندهای کاهش ترشی خورشت قیمه

    چند روش برای کم کردن ترشی خورشت قیمه را ببینید:

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خورشت قیمه یزدی

    ۱- اضافه کردن جوش شیرین برای کم کردن ترشی قیمه

    ترشی خورشت قیمه را می‌توان با اضافه کردن مقدار کمی جوش شیرین از بین برد. به طور کلی، مزه‌ی ترش به خاطر وجود مواد اسیدی است و از آنجایی که جوش شیرین یک نوع باز خوراکی است، با اضافه کردن آن می‌توان ترشی خورشت را گرفت.

    در هنگام استفاده از جوش شیرین، آن را کم کم به خورشت اضافه کنید و هر مرحله، مزه‌ی آن را بچشید. هنگام اضافه کردن جوش شیرین ممکن است قیمه کف کند و بعد از مدتی از بین برود. این کف عادی است و به خاطر واکنش بین اسید و باز (جوش شیرین) است.

    ۲- اضافه کردن لیمو عمانی در اواخر پخت

    هرگز به قیمه آبلیمو اضافه نکنید. برخلاف قورمه سبزی، قیمه برای خوش طعم شدن، نیازی به آبلیمو ندارد. چرا که رب و لیمو عمانی ترشی لازم خورشت را تامین می‌کند.

    لیمو عمانی را خیس کنید و حدود نیم ساعت قبل از سرو، آن را به قیمه اضافه کنید. اشتباهی که اکثر افراد در هنگام پخت قیمه ممکن است انجام بدهند، اضافه کردن لیمو عمانی در ابتدای طبخ است. این کار منجر به تلخ شدن قیمه می‌شود. همچنین اگر خیلی دیر لیمو عمانی را به قیمه اضافه کنید، خورشت طعم و ترشی لیمو را به خود نمی‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: رازهای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه

    ۳- استفاده از شکر برای کم کردن ترشی قیمه

    طعم ترش مخالف شیرینی است. بنابراین با اضافه کردن شکر می‌توانید ترشی قیمه را کم کنید. در هنگام استفاده از شکر، حتما به مقدار آن توجه کنید، چرا که مصرف بیش از اندازه، موجب شیرین شدن و بد طعم شدن قیمه می‌شود. همانند جوش شیرین، شکر را به تدریج و به مقدار کم به خورشت اضافه کنید و در هر مرحله طعم آن را بچشید.

    ۴- اضافه کردن سیب زمینی به قیمه ترش

    روش متداولی که برای رفع ترشی، شوری و تلخی خورشت‌ها استفاده می‌شود، اضافه کردن تکه‌های سیب زمینی است. سیب زمینی می‌تواند تا حدودی طعم غذا را به خود جذب کند. سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت تکه‌های بزرگ در بیاورید. سپس آن‌ها را داخل خورشت قیمه بیندازید و بگذارید روی حرارت ملایم بماند. قبل از پختن سیب زمینی، آن را خارج کنید.

    ۵- اضافه کردن قیمه بدون چاشنی به قیمه ترش

    روش دیگری که برای رفع ترشی قیمه می‌توانید انجام دهید، رقیق کردن خورشت است. ممکن است ترشی خورشت به خاطر نوع و یا مقدار رب مصرفی و لیمو عمانی باشد. بنابراین اگر زمان دارید در یک قابلمه جداگانه، مقداری خورشت با آب گوجه فرنگی و بدون لیمو عمانی درست کنید و در اواسط طبخ، آن را به خورشت ترش شده اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم بماند تا جا بیفتد.

    ۶- کم کردن آب ترش قیمه و اضافه کردن مجدد آب

     مقداری از آب قیمه ای که ترش شده را برداشته و دور بریزید و به آن، مجددا آب جوش اضافه کنید. خورشت را بگذارید روی حرارت ملایم تا جا بیفتد.

    ۷- استفاده از سیب برای از بین بردن ترشی قیمه

    سیب هم می‌تواند طعم ترشی خورشت را کم کند.اگر قیمه شما ترش شده یک سیب را نصف کنید و داخل خورشت بزارید و بعد از ۲۰ دقیقه سیب را بردارید و مجددا طعم خورشت را بچشید تا از کم شدن ترشی آن اطمینان حاصل کنید.

    ۸- اضافه کردن پیاز داغ به قیمه ترش

    همان گونه که می دانید پیاز داغ مزه شیرینی کمی به غذا می دهد که همین کار سبب متناسب شدن ترشی غذا خواهد شد. برای اینکار، یک پیاز درشت را رنده کنید، آب آن را بگیرید و در تابه با مقدار کمی روغن تفت دهید و به قیمه اضافه کنید. پیاز داغ علاوه بر اینکه خورشت را خوشمزه تر می‌کند باعث کاهش ترشی غذا هم می‌شود.

    ۹- استفاده از چربی مانند دنبه برای کاهش ترشی قیمه

    از قدری چربی برای کمتر کردن ترشی خورشت قیمه استفاده کنید این چربی می‌تواند شامل انواع روغن مثل دنبه و روغن زیتون باشد.البته دقت کنید زیاد ریختن دنبه باعث می‌شود خورشت شما بوی چربی و دنبه بگیرد.

    ۱۰- اضافه کردن نمک به قیمه ترش

    اگر طعم ترشی در قیمه غالب است اضافه کردن مقدار کمی نمک باعث می‌شود ترشی آن کمتر شود و مزه قیمه متعادل شود. 

    راهکار کاهش ترشی خورشت قیمه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه با سویا

    همانطور که می‌دانید ذائقه افراد در انتخاب مزه غذا به صورت ترش یا شیرین متفاوت است اما دقت کنید این ترشی و شیرینی بیش از حد نباشد تا هم طعم غذا را خراب کند و هم شما را به دردسر بیاندازد و در نهایت امیدواریم استفاده از این راهکارها و ترفندها برای شما موثر واقع شود.

     

     

    ۳.۱/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. ایول بهتون دستورتون عالیه همش تو غصه بودم چرا انقد ابلیمو زدم دمتون گرم احسنت بهتون ممنونم هزارتا لایک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.