آشپزینکات آشپزی

چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

خورشت قورمه سبزی از جمله غذاهای اصیل ایرانی است که تقریبا بدون هیچ‌گونه تغییری از زمان‌های قدیم تا به امروز، سر سفره ایرانی‌ها بوده است. این خورشت، ابتدا در میان عشایر دام‌پرور متداول بود و بعد از آن به سراسر ایران منتقل شد. در این مقاله از قسمت  آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ قصد داریم به راهکارهای سریع و موثر برای رفع تلخی قورمه سبزی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

دلایل تلخ شدن قورمه سبزی

قبل از اینکه ترفندهای رفع تلخی قورمه سبزی را ارائه کنیم بپردازیم به این که چرا قورمه سبزی تلخ می‌شود؟

سبزی خورشت قورمه سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع است که اگر مقدار شنبلیله نسبت به سایر سبزی های قورمه سبزی زیادتر باشد سبزی قورمه تلخ می‌شود و در نتیجه خورشت قورمه سبزی هم تلخ می‌شود.همچنین میزان سرخ کردن سبزی زیاد شود،سبزی ته گرفته و حالت سوختگی و برشته پیدا می‌کند و طعم خورشت به تلخی می‌زند.

یکی دیگر از دلایل تلخ شدن قورمه سبزی استفاده نامناسب از لیمو عمانی نیز ممکن است از دلایل تلخ شدن قورمه سبزی باشد. قبل از استفاده، لیمو عمانی در تهیه قورمه سبزی را به مدت چند ساعت بخیسانید و یا آن را بشکنید و هسته‌ها را جدا کنید.

سپس لیمو را بکوبید و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را در انتها به خورشت اضافه کنید. اگر به دنبال پخت قورمه سبزی متنوع هستید،طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط : رفع شوری قورمه سبزی

رفع تلخی قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای رفع تلخی قورمه سبزی

    اگر بنا به هر دلیلی، خورشت قورمه سبزی تلخ شد، باید چه کار کرد؟ در ادامه چندین روش ساده برای گرفتن تلخی این خورشت پرطرفدار ارائه می‌شود. 

    ۱- اضافه کردن آبغوره

    اگر حدس می‌زنید تلخی خورشت به خاطر لیمو عمانی است، مقدار کمی آبغوره به آن اضافه کنید.ترشی آبغوره سبب کاهش تلخی قورمه سبزی می‌شود.

    ۲- اضافه کردن سیب زمینی

    سیب زمینی همیشه حلال مشکلات خورشت است.اگر قورمه سبزی شما تلخ شد یک عدد سیب زمینی داخل خورشت بیندازید و قبل از پختن، آن را خارج کنید.

    ۳- استفاده از رب انار و رب گوجه فرنگی

    می‌توانید از یک قاشق رب گوجه ‌فرنگی یا مقدار کمی رب انار استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که اگر مقدار رب زیاد شود، خورشت ترش می‌شود.

    ۴- ریختن آبلیمو در قورمه سبزی تلخ

    اگر فکر می‌کنید لیمو عمانی باعث تلخ شدن خورشت شده، آن را خارج کرده و مقدار کمی آبلیمو تازه داخل خورشت بریزید. حواستان باشد که آبلیمو حتما تازه و مرغوب باشد.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی

    ۵- اضافه کردن سبزی قورمه

    مقداری سبزی قورمه با کیفیت مطلوب به خورشت اضافه کنید. اگر سبزی قورمه نداشتید اسفناج و گشنیز به خورشت‌تان اضافه کنید. از آنجایی که گشنیز شیرین است، اضافه کردن آن باعث کاهش تلخی خورشت قورمه سبزی می‌شود.اسفناج و گشنیز را ریز خرد کرده و مقداری تفت دهید و به قورمه سبزی تلخ شده اضافه کنید تا تلخی قورمه سبزی را کاهش دهد.

    ۶- استفاده از قند برای گرفتن تلخی قورمه سبزی

    اگر قورمه سبزی شما تلخ شده می‌توانید از قند استفاده کنید.بستگی به حجم خورشت شما یک یا دو حبه قند به خورشت اضافه کنید و زمان دهید تا تلخی خورشت را کم کند.

    ۷- گذاشتن نان خشک در خورشت قورمه سبزی تلخ

    نان خشک در خورشت باعث جذب طعم خورشت می‌شود.یک تکه نان خشک را داخل قورمه سبزی تلخ شده بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه که تلخی خورشت را جذب کرد آهسته نان را از داخل خورشت بردارید تا داخل خورشت له نشود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌‌ها برای از بین بردن تلخی زیتون

    ۸- اضافه کردن پیاز تفت داده شده به قورمه سبزی تلخ

    همان گونه که می دانید پیاز داغ مقداری شیرین است و مزه شیرینی کمی به غذا می دهد همین شیرینی و کاراملی بودن پیاز باعث رفع تلخی قورمه سبزی می‌شود.برای اینکار، یک پیاز درشت را رنده کنید، آب آن را بگیرید و در تابه با مقدار کمی روغن تفت دهید و به قورمه سبزی اضافه کنید. پیاز داغ علاوه بر اینکه خورشت را خوشمزه تر می‌کند باعث لعاب انداختن غذا هم می‌شود.

    ۹- اضافه کردن مقداری آب

    رقیق کردن خورشت قورمه سبزی تلخ شده با اضافه کردن آب باعث کاهش تلخی خورشت می‌شود. مقداری آب جوش به خورشت قورمه سبزی اضافه کنید تا مزه تلخی آن کمتر می شود.

    ۱۰- استفاده از زعفران و شکر

    اگر متوجه شدید خورشت قورمه سبزی خیلی تلخ شده است، مقداری زعفران را بسابید و با کمی آب جوش دم کنید ، سپس به نسبت زعفران کمی شکر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر کمی حل شود سپس مخلوط زعفران و شکر را به قابلمه خورشت قورمه سبزی اضافه کنید ، این راهکار علاوه بر اینکه تا حد زیادی تلخی خورشت قورمه سبزی را می گیرد، باعث می شود خورشت شما عطر زعفران بیشتری نیز بگیرد و لذیذتر شود.

    بیشتر بخوانید: راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن

    در این مقاله با روش‌های سریع و ساده برای رفع تلخی قورمه سبزی آشنا شدیم. شما از چه راهکارهای دیگری برای برطرف کردن این مشکل تابحال استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    ۳.۴/۵ (۴۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹۰ دیدگاه ها

    1. قورمه سبزیم تلخ شده، دیگه زدم تو اینترنت نوشت رب انار بزنی خوب میشه من یه ق رب انار ریختم بهتر شد دیگه تلخ نیست، بعضی وقت ها اینترنت خوبه

    2. با سلام
      واقعا امیدوارم خداوند عمر و عزت تان بده…. یک مهمانی بزرگ داشتم…. و یک قابلمه ی بزرگ قورمه سبزی درست کرده بودم …. هم لیمو امانی زیاد ریخته بودم …. و هم در اضافه کردن شنبلیله ی خشک به گوشت و پیاز داغ افراط کرده بودم …. خورش من تلخ شده بود …. آنهم نه یه ذره دو ذره ….شده بود زهر مار ….نصف لیمو ها رو از خورش خارج کردم …..بعد حدود شش هفتا قند ، نصف ملاقه متوسط آب لیمو ،همونقدر آبغوره ، دو تا قاشق پر رب گوجه فرنگی ، یک قاشق سر خالی رب انار و سه تا سیب زمینی نسبتا بزرگ رو بصورت حلقه های ضخیم ریختم داخل خورش …. بعد از ۴۵ دقیقه …. اونها رو درآوردم ….و سه تای دیگه ( چون بیشتر از سه تا توی قابلمه جا نمیشد ) … و این کار رو چهار مرتبه ی دیگه تکرار کردم …. هر بار هی بهتر میشد …. آخرین سری رو وقتی ریختم …. و سیب زمینی ها نیم پخت شد …. زیر خورش رو خاموش کردم …. اما اجازه دادم چند ساعت دیگه سیب زمینی ها همینطور داخل خورش بمونه …. خدا رو هزار مرتبه شکر به خیر گذشت …. عالی شد ‌…. خیلی خیلی ممنون از پیج خوب تون ….و همینطور دوستانی که لطف کرده بودند و تجربیات شون رو نوشته بودند …. انشاءالله سلامت و دلشاد و عاقبت به خیر باشید

    3. بسیار عالی بود من بخاطر سبزیم زیاد سرخ کردم

      و اینکه شعلش هم بالا بود حسابی تلخ شد
      سیب زمینی و رب انار و چند حبه قند و در نهایت آبلیمو آبغوره انداختم خداییش نجات پیدا کردم
      البته از هر کدوم اندازه کمی ریختم
      خدا خیرتون بده هر مشکلی با سرچ اینترنت حل میشه??

    4. سلام
      خورشت قرمه سبزیم بخاطر لیمو تلخ شد، دنبال راهکار گشتم و پیج شما و خیلی از پیج های دیگه نوشته بودن سیب زمینی بریزیم یا آبغوره یا لیمو تازه، سیب زمینی طعلم خورشت رو افتضاح کرد مزه سیب زمینی خام گرفت خورشت کاش میذاشتم تلخ بمونه.
      خودتون این راهکارها رو امتحان کردید؟

    5. سلام بچه ها من خروشت تره درست کردم خیلی تلخ شد الان یه کم شکر اضافه کردم خدا کنه موثر باشه

    6. سلام قورمه سبزیم ته گرفت تلخ شد بعدش اب ریختم بعدش نمک کم شد نمک ریختم بعد اومدم اینجا راهکار دیدم ?? ابلیمو ریختم رب گوجه هم ریختم سیب زمینی هم انداختم تنگش خدا رحم کنه ?????

    7. قرمه سبزی من با لیمو عمانی و سبزی تلخ شد یه سیب زمینی رو نصف کردم با دو سه تا قاشق سس انار اضافه کردم تلخیش کاملا برطرف شد???

    8. با سلام.ممنون از راهکارهای کاربردیتان.برای من یک سیب زمینی دو قطعه شده به همراه نصف قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی برای گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی واقعا کارآمد بود.

    9. با سلام.ممنون از راهکارهای کاربردیتان.برای من یک سیب زمینی دو قطعه شده به همراه نصف قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی برای گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی واقعا کارآمد بود.

        1. عالی بوداب غوره و قند جواب داد تلخی خورشت رو از بین برد خوش طعم شد

    10. سلام ببخشید میشه یه روش برای از بین بردن تلخی قرمه سبزی که به خاطر زیاد سرخ شدن سبزی ، به من معرفی کنید؟

    11. قرمه سبزی من با لیمو عمانی تلخ شد
      ابلمیو تازه ریختم نه تنها تلخی رو گرفت بلکه خیلی خیلی خوشمزه شد
      الان دوباره به خاطر لیمو عمانی تلخ شد
      اما ابلیمو تازه نداشتم سیب زمینی انداختم
      امیدوارم جواب بگیرم

    12. والا ما همه راهها رو رفتیم ،
      ولی همیشه یک طعم تلخی میمونه ،
      دیگر لابد پذیرفتیم قورمه سبزی یکم طعم تلخی داره در هر صورت
      ، سبزی چند ساعت تو آب بجوشه طعم تلخی میده دیگه

    13. با سلام من برای گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی یک قاشق آرد تفت میدم ومی ریزم تو خورشت اصلا مشخص نمیشه وطعمش عالی میشه

      1. باسلام چندقطره لیموترش واقعاعالی بودیک قاشق چایخوری هم آردبرنج ازراهکارتون ممنون فوقلعاده بودن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.