آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ”؛ نکات مهم جا افتادن

قورمه سبزی یکی از خورشت های لذیذ و خوشمزه ما ایرانی ها است و این غذا تقریبا با ذائقه ی اکثر افراد جور است و بین همه محبوبیت دارد. یکی از انواع قورمه سبزی که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است، قورمه سبزی با مرغ است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که این غذای لذیذ را دوست نداشته باشد. در واقع می‌توان گفت این غذا به نوعی نمادی از غذاهای ایرانی است.بیشتر افراد عادت دارند که قورمه سبزی را با گوشت بپزند. البته در این مورد هم اطلاع از طرز تهیه قورمه سبزی و نکات جانبی خوشمزه‌تر شدن آن اهمیت دارد ولی در این مقاله قصد داریم تا روش تهیه قورمه سبزی با مرغ را به شما آموزش دهیم پس در سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ همراه ما باشید.

جالب است بدانید اولین شنبه از ماه آذر هر سال را روز قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند تا اهمیت این غذای سنتی و ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه قورمه سبزی با مرغ به شرح زیر است:

    سبزی قورمه (۱ کیلو)
    لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی (۱۰۰ گرم)
    سینه مرغ(دو عدد)
    لیمو عمانی (۳ عدد)
    پیاز(دو عدد)
    نمک (به مقدار لازم)
    زردچوبه (یک قاشق چای خوری)
    فلفل قرمز(نصف قاشق چای خوری)
    آبلیمو(دو قاشق غذا خوری)
    روغن سرخ کردنی (به میزان لازم)

    مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

    با ما همراه باشید تا به صورت مرحله به مرحله با طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید: ۷ ترفند آسان برای روغن انداختن قورمه‌ سبزی

    مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

    مرحله اول : خیس کردن و پختن لوبیا

    در گام اول لوبیا (قرمز یا چیتی) را در یک قابلمه می‌گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد، البته به این نکته توجه کنید که اگر لوبیا را شب قبل در آب بخیسانید بهتر است زیرا از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: رازهای سرخ کردن سبزی قورمه

    مرحله دوم : آماده کردن سبزی قورمه

    در گام دوم در حالی که لوبیا در حال پختن است، سبزی قورمه را کاملا بشویید و آن را ساطوری کنید. سپس سبزی‌ها را در یک تابه ریخته و با حرارت پایین کاملا تفت دهید تا اصطلاحا آب آن کشیده شود و سپس کمی روغن به آن اضافه کنید و آن را به خوبی سرخ کنید.می‌توانید از سبزی سرخ شده موجود در یخچال هم استفاده کنید.

    مرحله سوم : آماده کردن سینه مرغ

    در گام سوم سینه مرغ را کاملاً تمیز کنید و استخوان‌ها را از آن جدا کنید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به برش های کوچک و مستطیلی تقسیم کنید. توجه داشته باشید که می توانید از گوشت ران مرغ به جای سینه استفاده کنید.

    مرحله چهارم : خرد کردن پیاز

    در گام چهارم نوبت به پیازها می‌رسد ابتدا آن‌ها را بشویید و خرد کنید و در یک قابلمه مناسب کمی روغن سرخ کردنی بریزید و پیازها را تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

    مرحله پنجم :تفت دادن گوشت مرغ

    در گام پنجم مقداری نمک و زردچوبه به پیاز در حال تفت اضافه کنید و گوشت مرغ را به قابلمه پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم سرخ کنید.

    مرحله ششم : اضافه کردن سبزی قورمه به مرغ و پیاز

    در گام ششم سبزی قورمه سرخ شده را به پیاز و مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. میزان آب آن به اندازه یک بند انگشت باشد، کافی است. آب را اضافه کنید سپس مقداری نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

    مرحله هفتم : اضافه کردن لیموعمانی و آبلیمو

    می‌توان به کمک چنگال چند سوراخ در لیمو عمانی ایجاد کرد و یا از وسط آن را نصف کرده و هسته های آن را جدا کرده و سپس آن را به قابلمه قورمه سبزی با مرغ اضافه کرد. در این مرحله می‌توان  کمی آبلیمو نیز اضافه کرد.

    مرحله هشتم : زمان دادن برای پخت و جا افتادن قورمه سبزی

    سپس درب قابلمه را بگذارید و درجه حرارت اجاق گاز را ملایم کنید. یک ساعت به قورمه سبزی با مرغ وقت بدهید تا به خوبی جا بیفتد.

    قورمه سبزی را با برنجی که به صورت آبکش یا دمی یا پلویی تهیه شده است، سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی

    مرحله نهم : سرو و تزئین قورمه سبزی

    بعد از آماده شدن قورمه سبزی می‌توان آن را در کنار سالاد شیرازی، پیاز خام، ترشی، سیر ترشی، ماست، سبزی خوردن، فلفل سبز و دوغ سرو کرد.

    سرو و تزئین قورمه سبزی

    نکاتی مهم در طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

    •  اگر می‌خواهید قورمه سبزی با مرغ شما ظاهری زیباتر و مجلسی‌تر داشته باشد باید پیازها را در روغن بسیار داغ تفت دهید و همچنین برای تفت دادن سبزی قرمه باید زمان زیادی را صرف کنید. با انجام این کارها قورمه سبزی با مرغ شما بسیار خوش‌رنگ‌تر می‌شود.
    •  در قورمه سبزی با مرغ می‌توانید ار لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا قرمز استفاده کنید قورمه سبزی با مرغ به همراه لوبیا چشم بلبلی بسیار راحت‌تر تهیه می‌شود چون زمان کمتری برای پختن لوبیا لازم است (حدود یک ساعت).
    •  در تهیه قورمه سبزی با مرغ می‌توانید نسبت سبزی‌های قرمه را به دلخواه تغییر دهید.
    • اگر حس کردید که آب قورمه سبزی با مرغ شما کم است هنگام پختن آن نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.
    • دستور پخت قورمه سبزی با مرغ که در بالا توضیح داده شد برای چهار نفر است، در صورت کم یا زیاد شدن افراد می‌توانید نسبت‌ها را تغییر دهید.

    مطالب مرتبط : چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

    سوالات متداول در طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا قورمه سبزی تلخ می‌شود؟

    امکان دارد قورمه سبزی به چند دلیل تلخ شود یا سبزی آن زیاد سرخ شده ،یا لیمو عمانی که داخل قورمه سبزی ریختیم تلخ بوده باعث تلخی قورمه سبزی شده و همچنین سرخ شدن زیاد پیاز و ته گرفتن آن باعث تلخ شدن قورمه سبزی می‌شود.استفاده بیش از حد از شنبلیله در سبزی قورمه سبزی هم باعث تلخ شدن سبزی و در نهایت تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می‌شود.

    چرا قورمه سبزی آب می اندازد؟

    اگر سبزی قورمه سبزی خوب خرد نشده باشد و درشت باشد و همچنین خوب سرخ نشده باشد قورمه سبزی آب انداخته و کم لعاب می‌شود.

    برای لعابدار شدن قورمه سبزی چیکار کنیم؟

    استفاده از سبزی اسفناج در قورمه سبزی باعث می‌شود قورمه سبزی لعابدار شود و همچنین زمان پخت قورمه سبزی باید حداقل ۴ ساعت باشد تا قورمه سبزی جا بیفتد و لعابدار شود.

    سبزی قورمه سبزی شامل چه سبزی هایی است؟

    سبزی قورمه غالبا از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله، اسفناج و برگ سیر تشکیل می‌شود اما استفاده از سبزی های مختلف برای قورمه سبزی سلیقه ای است و بعضی افراد سبزی های محلی و همچنین ریحان و پیازچه هم در سبزی قورمه استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: راه‌های رفع بوی زهم مرغ با چند ترفند ساده

    چرا قورمه سبزی سیاه نمی‌شود؟

    اگر دوست دارید رنگ قورمه سبزی شما تیره و سیاه شود اول اینکه از رب گوجه اصلا استفاده نکنید و همچنین می‌توانید از گرد لیمو عمانی و شنبلیله خشک سرخ شده داخل قورمه سبزی استفاده کنید تا قورمه سبزی شما سیاه شود.

    آیا می‌شود به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده کرد؟

    بله می‌توانید به جای گوشت مرغ از گوشت بوقلمون استفاده کنید اما زمان پخت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ بیشتر است.

    ۴/۵ (۴۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹۱ دیدگاه ها

    1. میشه پیازو لوبیا اینارو تف داد.. ینی قورمه سبزی رو بدون گوشت درست کرد بعد چهار پنج ساعت. مرغو ک تف دادیم بندازیم داخل قورمه سبزی بعد دوساعتم درست بشه؟

    2. سلام ببخشید من سوالم کلی هستش من هر غذای دورست میکنم حتی از روی دستور پخت بازم همسرم یه ایراد میزاره روش لطفا اگ کسی نظری داره راهنمایی کنه مشکل از منه یا چی تشکر ..

      1. نه عزیزم ماهم این مشکل رو داریم همسرم و سه تا از بچه هام هم همینطوری هستن هر کسی دست پخت منو خورده گفته عالیه اما توی خونه همیشه چند نوع غذا دارم چون همیشه ایراد بگیر ها حاضرند

    3. سلام من که گوشت قرمز دوست نداشتم تو خونه اگه قورمه سبزی درست میکردن من لب نمیزدم ولی خداروشکر یه بار با مرغ درست کردن شکمی از عزا در آوردم عالی بود

    4. حقیقتا مامان من همیشه بامرغ قرمه سبزی درست میکنه
      از همون بچگی ب این مدلی درست کردنش عادت دارم
      ولی خب مامانم اول پیازو سرخ میکنه بعد ک طلایی شد ادویه و رب +لیمورو اضافه میکنه
      بعد انقد تفت میده ک گوشتا بپزه
      بعدش اب و همراه سبزی اضافه میکنه
      اخرشم لوبیا پخته شده رو میریزه
      (گاهی اوقات برای اینک گوشت مرغ رنگش قشنگ بشه
      اب لوبیا پخته رو بجای اب گرم میریزع رو گوشتا)

    5. تازه بهتر مرغ سرخ کن بهش اب اضافه کن لوبیا سبزی بریز لیمو بریز بذار یه ساعت جا بیفته اخر یک ربع مونده ربع سرخ کن یه کم بهش اب اضافه کن بعد نوش جان کن تازه لوبیا سبزی که سرخ شده بهتر خوشمزه تر میشه ??????

    6. سلام منم درست کردم خوشمزه شد فقط یکم رب بزنید چون چاشنیه خوبیه فقط زیاد نزنید چون رنگشو تیره می‌کنه فقط برای اینکه خوش طعم بشه یک قاشق رب بزنید

    7. سلام تشکر خیلی ممنون ازاین دستور پخت قورمه سبزی بامرغ من دست پخت خوبی دارم حتما درست میکنم ?

    8. سلام من برای باراول قرمه سبزی بامرغ درست کردم همه اعضای خانواده پسندیدن خیلی عالی بود ممنون از راهنماییتون

    9. سلام من کلاقرمه سبزی دوست دارم هنوزبامرغ درست نکردم الان دارم درست میکنم برای فردا ظهر بمونه

    10. من فردا ظهر به روش شما میخوام درست کنم خودم با گوشت همیشه درست کردم ایندفعه خواستم امتحانی با مرغ درست کنم❤️

    11. سلام‌منم‌درس‌کردم‌خیلی‌خیلی‌خوشمزه‌بود‌. ممنون از آموزش مرحله به مرحله قورمه سبزی با مرغ که گفتید

    12. ممنون از راهنمایتون. گوشت اینقدر گرون شده که اگه میخوایم هنوز تجربه قورمه سبزی داشته باشیم باید با مرغ درست کنیم

    13. من‌که‌گیاه‌خوارم‌فقط‌‌ابشو‌خوردم‌‌ولی‌مزش‌عالی.بود‌مممنون از دستور قورمه سبزی با مرغ که گفتید

    14. سلام ب همه عزیزانی ک دراین برنامه شریک هستن….قورمه سبزی آشپزشومیخوادک خوشمزه درش بیاریانه چونکه اگه بامرغ باشه ی قلقی داره و باگوشت ی قلق دیگه ایی ی خانم خوزستانی هستم ک ۲۰سال اشپزی میکنم وقورمه سبزیم حرف نداره …باتشکر

    15. سلام خورش بامرغ برای کسایی خوبه به دلایل پزشکی نباید گوشت قرمز بخورن ،یاازطرفی گوشت قرمز واسه شون هزینه اش زیاد بچه هاش دوس دارن میشه درست کرد

    16. سلام بنظر من کسایی که سبزی رو بلد نیستن سرخ کنن کنسرو امادشو هست ازاون استفاده کنیم چون واقعا طبخ سبزی تاثیر بسزایی تو طعمش داره

    17. سلام ببخشید اونجا که گفتین لوبیارو تو یه قابلمه دبگه با یه بند انگشت آب با ادویه حدا بپزیم؟؟؟؟بعد به سبزی و مرغ که تو قابلمه ی جدا هستن اضاف کنیم؟؟؟

    18. ممنون بچه های من گوشت دوست ندارن با مرغ بهتر کنار میان پس قورمه سبزی با مرغ هم میشه درست کرد خیلی جالبه با روش شما درست میکنم بازم تشکر…

    19. سلام من ازدوازده سالگی کد بانو بودم من از هرچی غذا دروست میکنم غذاها همه زبون زده فامیلای سرمایه ندار وگرنه یه اشبز خانه میزدم من خانوم شمالی هستم بادمجان چند نوع غذا درست میکنم

    20. سلام من اول مرغارو سرخ میکنم بعد پیاز اضافه میکنم هم. میزنم بعد سبزی اضافه میکنم هم میزنم تا سبزی ها ب رنگ طلای بشن ادویه هارو اضافه میکنم. بعدشم رب گوجه. ی قاشق. بعد لوبیا پخته شده یا کنسرو را اضافه میکنم اب. به میزان لازم خیلی خوشمزه میشه امتحان کنید.

    21. میتوان بجای لیمو عمانی دانه غوره استفاده کرد خییلی خوشمزه میشه ،من امشب با همین روش میخوام درست کنم ببینم چ میشه

    22. من خوزستانی هستم جهل ساله هم با مرغ.و هم با گوشت درست میکنم چاشنی قورمه سبزی تمر هندی.و فلفل زیاد خوشمزه تر میشه امتحان کنید

    23. عالی بود. فکر نمیکردم با مرغ هم بشه قورمه سبزی درست کرد. برای من که گوشت دوس ندارم گزینه خوبیه.

      1. خخخخخ الهی من خودمم خوشم از گوشت قرمز نمیاد سالهاست
        با گوشت مرغ درست میکنم البته سینه مرغم دوس ندارم کلا با گوشت مرغ درست میکنم جزء سینه چون سینه مرغ زیاد خوب در نمیاد

        1. خیلی درمورد این غذا تعریف کردن
          منم برای اولین بار میخوام درست کنم ولی خیلی استرس دارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.